Pietu Pohjalainen

Patrian Bravo romuttui laskussa Malmille

76 viestiä aiheessa

Aika poliitikkomainen vastaus. Nimittäin ilmassaroikkuvaan kysymykseen sitä ei tullut. Aiheen vierestä kylläkin.

 

Sinäkin voisit toki oneliner -räksyttämisen ja vittuilun sijaan yrittää itse vastata tähän ilmassa roikkuvaan kysymykseen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on aika pelottavaa tekstiä. Samantyylinen oppilas oli aikoinaan Aurawingsissä mutta oli sellainen kävelevä katastrofi että ei päässyt ikinä yksinlennolle. Ehkä parempi niin. En nyt mainitse nimiä enkä sukupuolta.

 

"Oppilaalla oli selvästi normaalia enemmän vaikeuksia omaksua tiettyjä asioita, joten

lentokoulutusorganisaation olisi tullut selvittää tarkemmin mistä nämä ongelmat johtui-

vat. Oliko syynä opetuksen taso ja menetelmät vai oliko oppilaan omaksumiskyvyssä

tai motivaatiossa jotain poikkeavaa vai mistä muista syistä ongelmat johtuivat ja miten

ne olisi saatu korjattua."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkijalautakunta mainitsi raportissaan kaputin osatekijänä 09:n pituuden, tai oikeammin lyhyyden verrattuna oppilaalle tuttuun 18/36:een.

 

Amatöörinä lisäisin tähän 09:n lähestymisen, etenkin jos se pyritään lentämään kartan mukaan. Kuten tunnettua, kierrosta rajoittavat melunvaimennusalueet joka puolelta ja EFHK:n alue lännessä . Nimenomaan perus- ja loppuosat ovat paljon lyhyempiä kuin tälle ja monelle muulle oppilaalle tutummalla 18/36:lla. Patrialla on tuntunut olevan tapana lentää loppuosat melko pitkinä, joten tässä aikaa koneen stabilointiin on ollut huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Kaverin toisella yksinlennolla.

 

Kartta: https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/efhf/EF_AD_2_EFHF_LDG.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tutkijalautakunta mainitsi raportissaan kaputin osatekijänä 09:n pituuden, tai oikeammin lyhyyden verrattuna oppilaalle tuttuun 18/36:een.

 

On totta, että 18/36 on 1340 metriä pitkä ja 09/27 vain 1024 metriä. Kuitenkin, 09:n LDA on myös tuo samainen 1024 metriä, kun se 18:lle on 1140 metriä, eli laskeutumiseen tai läpilaskuun käytettävissä olevassa pituudessa ei olekaan ihan niin isoa eroa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patriakin käyttää hakijoihin soveltuvuustestejä niin luulisi että siellä tällaiset taipumukset tulisi esille vai onko oppilaan taskussa oleva 100k euroa liian suuri houkutus?

 

Enhän mä tiedä mutta tulipahan mieleen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patriakin käyttää hakijoihin soveltuvuustestejä niin luulisi että siellä tällaiset taipumukset tulisi esille vai onko oppilaan taskussa oleva 100k euroa liian suuri houkutus?

 

Lento-oppilas kuului ryhmään, joka oli tullut ulkomaalaisesta yliopistosta suorittamaan

yksityislentäjän (PPL) lupakirjakurssin Suomessa Patria Pilot Training Oy:n lentokoulussa.

 

Tuossa on varmaan syy miksei tällaiset taipumukset ole tulleet esiin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patriakin käyttää hakijoihin soveltuvuustestejä niin luulisi että siellä tällaiset taipumukset tulisi esille vai onko oppilaan taskussa oleva 100k euroa liian suuri houkutus?

 

Enhän mä tiedä mutta tulipahan mieleen

 

Soveltusuustestit mittaavat luotettavasti lähinnä teoreettisia oppimisvalmiuksia. Asenteet & motivaatio, persoonallisuus, hahmotus- ja motoriset kyvyt tulevat ilmi vasta lentokoulutuksen alettua. Sen lisäksi ihmiset ovat yksilöllisiä ja heitä voi vain huonosti stereotypioida; joskus "nörtin" -oloisesta jepestä saadaan loistava lentäjä, joskus ei. Sama pätee reippaisiin urheilija -tyyppisiin oppilaisiia, joilla pitäisi esim. hyvien motoristen kykyjen ja pallosilmän vuoksi myös lentämisen sujua kuin leikki.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soveltusuustestit mittaavat luotettavasti lähinnä teoreettisia oppimisvalmiuksia. Asenteet & motivaatio, persoonallisuus, hahmotus- ja motoriset kyvyt tulevat ilmi vasta lentokoulutuksen alettua. Sen lisäksi ihmiset ovat yksilöllisiä ja heitä voi vain huonosti stereotypioida; joskus "nörtin" -oloisesta jepestä saadaan loistava lentäjä, joskus ei. Sama pätee reippaisiin urheilija -tyyppisiin oppilaisiia, joilla pitäisi esim. hyvien motoristen kykyjen ja pallosilmän vuoksi myös lentämisen sujua kuin leikki.

 

Mika

 

 

 

a) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia tuo nörttiys tarkoittaa?

 

b) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia on "loistavalla lentäjällä"?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento-oppilas kuului ryhmään, joka oli tullut ulkomaalaisesta yliopistosta suorittamaan

yksityislentäjän (PPL) lupakirjakurssin Suomessa Patria Pilot Training Oy:n lentokoulussa.

 

Tuossa on varmaan syy miksei tällaiset taipumukset ole tulleet esiin.

Juha

 

Just, tämä selvittää ihan kaiken  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just, tämä selvittää ihan kaiken  :laugh:

 

Mutta se ei tule estämään kymmenen sivun kädenvääntöä soveltuvuustestien mittaamista asioista, jumala-lentäjän ominaisuuksista ja yleisestä parranpäristyksestä  :laugh:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakava asia, ei pitäisi innostua mutta mielikuva on liian herkullinen missattavaksi:

"Lentokoneen pysähdyttyä paikalleen lento-oppilas tuli nopeasti ohjaamosta ulos ja juoksi koneesta poispäin kohti läheistä metsän reunaa." (Tutkintaselostuksen sivulta 4.)

 

 

a) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia tuo nörttiys tarkoittaa?

b) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia on "loistavalla lentäjällä"?

 

a: http://en.wikipedia.org/wiki/Nerd

b: http://www.brilliantpilot.com/

 

Vaikka jälkimmäinen onkin yritys, on heidän tunnuslauseensa varmaan kuvaava.

Joka tapauksessa kummatkin ovat henkilökohtaisia mielikuvia. Niistä saadaan 16 sivua kädenvääntöä.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On totta, että 18/36 on 1340 metriä pitkä ja 09/27 vain 1024 metriä. Kuitenkin, 09:n LDA on myös tuo samainen 1024 metriä, kun se 18:lle on 1140 metriä, eli laskeutumiseen tai läpilaskuun käytettävissä olevassa pituudessa ei olekaan ihan niin isoa eroa...

 

Jos tällä tarkoitetaan että ko. kiitoteiden vaativuustaso olisi lähes sama, olen eri mieltä.

- 09 on ainoa Malmin kiitotie, jonka kynnystä ei ole siirretty, eli kasviston reuna ja kenttäalueen raja ovat hyvinkin lähellä laskukynnystä. Estevarat varmaankin täyttyvät, mutta maasto ennen kynnystä näyttää huomattavasti vaarallisemmalta kuin muilla kiitoteillä ajetellen liian lyhyeksi jäävää laskua.

- Loppuosan pituus kynnykselle saakka on 09:n kohdalla peräti vain noin 49% kiitotie 18:n vastaavasta mitasta, eli aikaa loppulähestymisen stabiloimiseen on vain puolet.

- Kuten tutkimuskin toteaa, "09 jälkeen olevat maastoesteet, jotka saavat kiitotien näyttämään todellista lyhyemmältä."

- Oikeanpuoleinen kierros, joka vasta toista yksinlentoaan tekevälle oppilaalle ei ainakaan helpota tehtävää.

 

Tutkimusselostus kenties hieman yksinkertaistaa, mutta omasta mielestäni  voin kyllä yhtyä sen toteamuksiin 09:ää koskevilta osiltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tällä tarkoitetaan että ko. kiitoteiden vaativuustaso olisi lähes sama, olen eri mieltä.

- 09 on ainoa Malmin kiitotie, jonka kynnystä ei ole siirretty, eli kasviston reuna ja kenttäalueen raja ovat hyvinkin lähellä laskukynnystä. Estevarat varmaankin täyttyvät, mutta maasto ennen kynnystä näyttää huomattavasti vaarallisemmalta kuin muilla kiitoteillä ajetellen liian lyhyeksi jäävää laskua.

- Loppuosan pituus kynnykselle saakka on 09:n kohdalla peräti vain noin 49% kiitotie 18:n vastaavasta mitasta, eli aikaa loppulähestymisen stabiloimiseen on vain puolet.

- Kuten tutkimuskin toteaa, "09 jälkeen olevat maastoesteet, jotka saavat kiitotien näyttämään todellista lyhyemmältä."

- Oikeanpuoleinen kierros, joka vasta toista yksinlentoaan tekevälle oppilaalle ei ainakaan helpota tehtävää.

 

En minä ottanut kantaa vaativuustasoon, vaan käytettävissä olevaan merkitykselliseen pituuteen. Lähestyminen ja laskeutuminen 09:n kynnykselle on suoritettavissa aikalailla samoin estevaroin samalla liukukulmalla, kuin 18/36:n kynnykselle. Maasto näyttää.. no, miltä näyttää. Patriallakin varmaan oppilaiden koulutuksessa hyödynnetään papi-valoja oikean liukupolun löytämiseen ja jos lähestymisen lentää niiden mukaan, niin...

 

Oikeanpuoleista kierrostakaan en allekirjoita suorilta minään aukottomana totuutena, sikäli kun on myös mahdollista, että oppilas on lentänyt suurimman osan aiemmista lennoistaan oikeanpuoleisella laskukierroksella (rwy 36...), jolloin itseasiassa normaali vasemmanpuoleinen kierros olisi oppilaalle oudompi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
on suoritettavissa aikalailla samoin estevaroin 

 

Varmaankin näin, mutta suorittaako toisella yksinlentolla? Varsinkin jos kiitotie ei ole ennestään tuttu?

 

Patriallakin varmaan oppilaiden koulutuksessa hyödynnetään papi-valoja oikean liukupolun löytämiseen ja jos lähestymisen lentää niiden mukaan, niin...

 

Näinhän oppilas kertoo tutkintaselostuksessa lentäneensä. Valitettavasti tässä ei ole faktaa lentokoneen nopeudesta lähestymisessä. Ainakin omassa koulutuksessani oikean lähestymisnopeuden pitäminen oli selvästi tärkeämpää kuin tietyn kiinteän lähestymiskulman mukaan lentäminen. Pikkuhiljaahan siinä sitten opittiin tehonsäädön ja erilaisten tärväimien avulla osumaan oikeaan kohtaan kenttää. Olisiko Patrialla prioriteetit todella peruskoulutuksessa toisinpäin?

 

Oikeanpuoleista kierrostakaan en allekirjoita suorilta minään aukottomana totuutena, sikäli kun on myös mahdollista, että oppilas on lentänyt suurimman osan aiemmista lennoistaan oikeanpuoleisella laskukierroksella (rwy 36...),

 

Toki sekin on mahdollista, vaikka oman kokemukseni mukaan 18 on kesäkaudella ylivoimaisesti eniten käytössä oleva kiitotie. Voin toki olla väärässäkin. Aiheesta löytynee netistä tuulitilastoja tai mahdollisesti peräti lentoasemakohtaisia kiitoteiden käyttöasteen tilastoja, joiden tietojen perusteella olen valmis tarkistamaan näkemystäni, jos joku niitä esittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo raportti aika paljon viittaa siihen, että oppillaalla oli tapana tulla baanalle ylinopeudella, jonka se yritti hallita painamalla sauvaa eteenpäin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

a) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia tuo nörttiys tarkoittaa?

 

b) Millaisia piirteitä ja ominaisuuksia on "loistavalla lentäjällä"?

 

Hei Harri,

 

en lähde kuvaamaan nörttiyden syvintä olemusta, koska se voisi a) osua omaan nilkkaa ja b) koska se ei ole olennaista. Totesin, että stereotypiat eivät välttämättä ennusta kenestä tulee hyvä lentäjä. Huonoja lentäjiähän ei ole (kovin paljoa), on vain ihmisiä, joiden kouluttaminen kestää hieman kauemmin tai  joiden kouluttaminen vaatii erilaista "tulokulmaa".

 

Loistava lentäjän määrittely vaatii hieman aikaan, nimittäin kysymyksesi herätti ajatuksen, jonka haluan panna paperille. Palataan.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo raportti aika paljon viittaa siihen, että oppillaalla oli tapana tulla baanalle ylinopeudella, jonka se yritti hallita painamalla sauvaa eteenpäin

 

Tämähän oli koulun/lennonopettajan tiedossa.Olettaisin että oli oppilaan virheellinen toimintatapa korjattu ennen ensimmäistä yksinlentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on OH-NTM-koneen runko. Kyseinen kone tuhoutui pakkolaskussa 9.1.2002. Otin yhteyden kauppaan ja kysyin, miten kone, jonka viimeinen lentäjä on pahoin loukkaantunut, voi olla tuollaisessa käytössä ja toisella puolella siis selvästi rekisteri (ainakin pari viikkoa sitten) selvästi esillä. Koneen jäännökset omistava henkilö lupasi poistaa rekisteritunnuksen, mutta ilmeisesti näin ei ole tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on OH-NTM-koneen runko. Kyseinen kone tuhoutui pakkolaskussa 9.1.2002. Otin yhteyden kauppaan ja kysyin, miten kone, jonka viimeinen lentäjä on pahoin loukkaantunut, voi olla tuollaisessa käytössä ja toisella puolella siis selvästi rekisteri (ainakin pari viikkoa sitten) selvästi esillä. Koneen jäännökset omistava henkilö lupasi poistaa rekisteritunnuksen, mutta ilmeisesti näin ei ole tapahtunut.

Tervehdys

Tuhoutuneen tai muuten ilma-alusrekisteristä poistetun lentokelvottoman romun käytöstä, tai sen rekisteritunnuksen jättämisestä ko romuun ei ole olemassa mitään noudatettavaa säädöstä, eli romun omistaja voi tehdä sillä ihan mitä haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki, turha tuollaista on tuomita. Ei nykykäytöllä ole mitään tekemistä menneisyyden tapahtumien kanssa. Jotain "ilmailuolutta" tuolla kai yritetään markkinoida. Voihan se olla, että loput koneestakin on päätynyt kaljatölkeiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on OH-NTM-koneen runko. Kyseinen kone tuhoutui pakkolaskussa 9.1.2002. Otin yhteyden kauppaan ja kysyin, miten kone, jonka viimeinen lentäjä on pahoin loukkaantunut, voi olla tuollaisessa käytössä ja toisella puolella siis selvästi rekisteri (ainakin pari viikkoa sitten) selvästi esillä. Koneen jäännökset omistava henkilö lupasi poistaa rekisteritunnuksen, mutta ilmeisesti näin ei ole tapahtunut.

 

Heh, eipä käynyt sillä hetkellä mielessäkään että toisella puolella runkoa se rekisteritunnus olis varmaan näkynyt :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään