Patrick Ojanen

Ultrakevyellä Räyskälässä...

19 viestiä aiheessa

Tänään Räyskälässä tuli lennettyä Ikarus C42B OH-U617.

Lentoaikaa oli n. 20min ja oma lentoaika siitä oli noin 13-17min

 

Tässä kuvia...

 

Kone hallissa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kone ulkona ja pieni chekki koneeseen ja lähetään rullailemaan kohti kiitotietä 12

Lennon alkuvaihelta en valitettavasti kuvia saanut mutta loppuosasta sain muutamia sinne siis

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmassa ollaan ja koneen ohjaamoa, ollaan heti kohta tulossa laskuun

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siellä näkyy Räyskälän kenttä noin 1200 jalassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vasen kaarto kohta rataa 12 josta juuri ennen lähti koulutus lento, ASK-21 OH-546, harjoittelemaan pakkolaskua

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin tulee

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutama jalka enään

 

[ attachment removed / expired ]

 

Räyskälän asemataso ja koneita

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen siiven kanssa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tsydeemit sammutettu ja lento meni hyvin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja hymy oli herkässä pilotin paikalla  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä pari muuta konetta PIK-33 OH-TOW

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Komp Air 8 OH-XDZ

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Toivottavsti pidätte kuvista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtaa Räyskälä-fiilistä :thmbup:

 

Miltäs maistui "sidestickin" käpälöinti? Tuossa onkin erilainen kaffa kuin meidän koneissamme: tangentti sauvan päässä ja sähkötrimmin säätö siirretty skebasta keskikonsoliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen taas pääsin ilmaan ja tässä muutama kuva ilmasta ja maasta.

 

 

Rullaus radalle 26 ja välitön lentoonlähtö sieltä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oscar Hotel Charlie Sierra X-Ray teiki yhen läpilaskun ja sen jälkeen tuli loppulaskuun ja rullasi asematasolle

[ attachment removed / expired ]

 

 

U617 jolla itsekkin lentelin lähti toisen lennon heti jälkeen ja tässä rullailee asematasolle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Videota laskusta tulee tämän tai alkuviikon aikana Youtubeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vasen kaarto kohta rataa 12 josta juuri ennen lähti koulutus lento, ASK-21 OH-546, harjoittelemaan pakkolaskua

 

 

Nyt pitää hieman viisastella tai hifistellä(sori vaan), että ei siinä pakkolaskua harjoitella vaan maastolaskua, joka kuuluu normaalina asiana matkapurjelentoon. Pakkolasku on äkkinäisesti eteen tulevan toimintahäiriön tms. johdosta suoritettu lasku, maastolasku on jo valmiiksi suunniteltu ja paikka on valittu jo valmiiksi silloin kun alkaa näyttää siltä, että matkapurjelennolla eteen tulee tilanne, ettei enää päästä ylös. Eli purjelentomatkareitti suunnitellaan yleensä hyvien maastolaskupaikkojen kautta, eli pellot sillä etäisyydellä, että päästään turvallisesti liitämään sinne jos ei enää yksinkertaisesti päästä ylös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitää hieman viisastella tai hifistellä(sori vaan), että ei siinä pakkolaskua harjoitella vaan maastolaskua, joka kuuluu normaalina asiana matkapurjelentoon. Pakkolasku on äkkinäisesti eteen tulevan toimintahäiriön tms. johdosta suoritettu lasku, maastolasku on jo valmiiksi suunniteltu ja paikka on valittu jo valmiiksi silloin kun alkaa näyttää siltä, että matkapurjelennolla eteen tulee tilanne, ettei enää päästä ylös. Eli purjelentomatkareitti suunnitellaan yleensä hyvien maastolaskupaikkojen kautta, eli pellot sillä etäisyydellä, että päästään turvallisesti liitämään sinne jos ei enää yksinkertaisesti päästä ylös.

 

Joo, muistinkin väärin tuon termin mitä käytettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköös se maastolasku ole kuitenkin vähän niin kuin moottoripuolen valmisteltu pakkolasku? Vai onko jossain määritelty, ettei pakkolasku olekaan pakkolasku silloin, kun sitä ei tarvitse tehdä samalla sekunnilla?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyl mää lähtisin siitä että pursikone tekee aina pakkolaskun kun ei se voi sitä ylösvetoakaan tehdä. ;)

 

Pystyy mikäli on moottorisoitu ja menovettä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyy mikäli on moottorisoitu ja menovettä löytyy.

 

Kyllä se joskus loppuu ja silloin on pakkolasku edessä.

 

Onneksi on helpompiakin termejä kuten "hätälasku".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko joku purtsikalla moottori ulkona laskuun? Ylösvetoa ei voi tehdä, sillä moottorin ulosottaminen kestää liian kauan, ja jos purjekone sattuu olemaan mallia turbo, saattaa moottorin käynnistys vaatia hieman extravauhtia.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko joku purtsikalla moottori ulkona laskuun? Ylösvetoa ei voi tehdä, sillä moottorin ulosottaminen kestää liian kauan, ja jos purjekone sattuu olemaan mallia turbo, saattaa moottorin käynnistys vaatia hieman extravauhtia.  ;)

Näin siinä käy. Pyloni pystyssä on useampikin kone laskeutunut. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on - muttei harvemmin tarkoituksella. Varsinkin varhaisimmat kotiinpaluumoottorilla varustetut purjekoneet olivat aika epäluotettavia käyntiinlähtevyyden suhteen. Monet nykyisetkin ovat tarkkoja vauhdista, sitä saa aika reippaasti. Ja jos liian matalissa alkaa käynnistelemään moottoria, saattaa käydä heikosti. Korkeudet tippuu melko haipakkaa, kun tuollainen möykky on varren nokassa katolla, ja etenkin, kun vauhtia otetaan.

 

Nyt menee jo aika offtopic, joten eiköhän piisaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-546:ssa ei ole moottoria. Jos se oli koululento ja jotain tuollaista harjoiteltiin niin sitä sanotaan yleensä pakkotilanneharjoitukseksi eli opettaja irrottaa köyden ennalta ilmoittamatta. Yleensä noissa pakkotilanneharjoituksissa käännytään takaisin ja laskeudutaan myötätuuleen.

 

Olikohan tässä kyseessä moinen harjotus ja mitähän siitä tulee jos radalla onkin Ikarus rullaamassa vastaan?

 

Tai toinen mitä saatettiin harjoitella on tietysti maaliinlasku, joka on hyvä olla hallinnassa ennen maastolaskun tekemistä. Maastolaskua tuskin lähdettiin koululennolla harjoittelemaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa 546 teki näitä maali/maastolaskuja ja noin miten selitit. Ja me tuolla U647 rullailtiin tuonne 12L päähän samassa kun 546 vietiin hieman korkeammalle jotta meille oli tilaa line upata ja lähteä liikkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onneksi on helpompiakin termejä kuten "hätälasku".

Kun mulle tulee hätä menen vessaan. Onneksi ei vielä pariinkymmeneen vuoteen ole tullut (lentäessä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mulle tulee hätä menen vessaan. Onneksi ei vielä pariinkymmeneen vuoteen ole tullut (lentäessä).

 

Kuomu auki ja päästä pihalle  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla