Heikki Väänänen

Lentosunnitelmien julkisuus tai näkyvyys netissä?

125 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Onko olemassa mitään sivustoa mistä näkyy Suomen ilmatilassa lennettävät lennot, mukaanlukien harrasteilmailijoiden tekemät lentosuunnitelmat?

Kiitos tiedosta, jos sellaista löytyy.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole, ja toivottavasti ei myöskään ikinä tule julkisesti saataville.

Todellisuudessa ne on julkisia mutta ei julkisesti netissä saatavilla ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todellisuudessa ne on julkisia mutta ei julkisesti netissä saatavilla ;)

Käytännössä tarkoitin sitä, että esimerkiksi lentolupakirjan omaavat näkisivät ne netissä. Sitä en ymmärrä, miksi Miika Asunta sanoo toivovansa etteivät ne ikinä tulisikaan julkisiksi. Mitä haittaa siitä olisi?

Jos Samilla on tiedossa jokin osoite, voisitko yksityisviestillä sen lähettää minulle.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei sellaisia tietoja löydy minkään salaisenkaan linkin takaa, usko pois.

Kääntäen voisi kysyä, mitä sinä tekisit sellaisilla tiedoilla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi tietysti oikein mukavaa kyttäillä missä mikin ilmailukerhon kone on menossa. (pun intended). Varsinkin kaputin sattuessa ei tarvitsisi yhtään arpoa kuka oli asialla, ja media pääsee heti mässäilemään. Sitäkö oikeasti halutaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi tietysti oikein mukavaa kyttäillä missä mikin ilmailukerhon kone on menossa. (pun intended). Varsinkin kaputin sattuessa ei tarvitsisi yhtään arpoa kuka oli asialla, ja media pääsee heti mässäilemään. Sitäkö oikeasti halutaan?

Mikäli tän palstan (päätän lentosuunnitelman TMA:n rajalle) porukkaa on uskominen ei tuolla näkyisi juurikaan kerhojen koneita. Porukka vetäisi edelleen valvomattomassa ilman huolen häivää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kääntäen voisi kysyä, mitä sinä tekisit sellaisilla tiedoilla?

Minä tekisin sillä tiedolla sitä, että tietäisin onko esimerkiksi kerhon kone lähtenyt huollosta Joensuusta kohti Kemiä. Ihme "moralistista" porukkaa täälläkin palstalla ristiinnaulitsemassa kysyjää. Voi v**tu. Siksi toisekseen ei ainakaan minulla ole tarvetta kyttäämiseen, niin kuin esimerkiksi sen asian sanoneella henkilöllä saattaa olla.

Tämäkin paskaketju saa olla ja modet vaikka lukita koko ketjun. Minä sain vastauksen ja kiitos siitä. Nille "moralisteille" voisin haistattaa pitkät, mutta pidättäydyn ehdottomasti laskeutumasta heidän tasolleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minustakin olisi kiva tietää mihin aikaan edellinen konetta käyttävä pilotti on lähtenyt viimeiselle legilleen liikkeelle, josko olisi etuajassa tulossa.

Mutta jos tämä tieto olisi julkisesti saatavilla, siitä seuraa ikäviä lieveilmiöitä.

Vissiin tämän kesän ilmiö, että joka ketjusta tulee loanheittoa - liian kuumaa ilmaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

10v. sisällä jokaisessa koneessa on easan vaatimuksesta abs-b lähetin ja näin halukkaat voivat katsella missä kukin kone on. itseasiassa jo edes mennyt OH-PAM ilmoitti olostaan "nettitutkille" olessaan lennolla, tosin ilman paikkatietoa ;)

Ei media tarvi mitään plaanitietoja kun niillä on jo nyt yhteydet kunnossa. Jostain muistan lukeneeni jonkun toimittajan kommentin jossa hän valitteli sitä kun poliisit tyrkytti juttuvinkkejä palkkion toivossa ... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi v**tu. Siksi toisekseen ei ainakaan minulla ole tarvetta kyttäämiseen, niin kuin esimerkiksi sen asian sanoneella henkilöllä saattaa olla.

Tämäkin paskaketju saa olla ja modet vaikka lukita koko ketjun. Minä sain vastauksen ja kiitos siitä. Nille "moralisteille" voisin haistattaa pitkät, mutta pidättäydyn ehdottomasti laskeutumasta heidän tasolleen.

Siivoa kielenkäyttöäsi. Tuollainen asenne tai kielenkäyttö ei kuulu tälle palstalle, kiitos.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tekisin sillä tiedolla sitä, että tietäisin onko esimerkiksi kerhon kone lähtenyt huollosta Joensuusta kohti Kemiä. Ihme "moralistista" porukkaa täälläkin palstalla ristiinnaulitsemassa kysyjää. Voi v**tu. Siksi toisekseen ei ainakaan minulla ole tarvetta kyttäämiseen, niin kuin esimerkiksi sen asian sanoneella henkilöllä saattaa olla.

Taisit kyllä tällä kommentilla mennä viuhuen jo alemmalle tasolle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleepi tästä mieleen erään firman päällikön lausuma kun alemman tason pomot olivat laivaseminaariin menossa.Mitäs siellä puhutaan sellaista mitä maissa ei voi puhua? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, minä olin vain utelias kun en mitään järkevää tarvetta joidenkin VFR-plaanien yleiselle julkaisemiselle netissä näe. Enkä todellakaan näe tuon ylläolevan tekstin luettuani..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä minustakin olisi kiva tietää mihin aikaan edellinen konetta käyttävä pilotti on lähtenyt viimeiselle legilleen liikkeelle, josko olisi etuajassa tulossa.

Mutta jos tämä tieto olisi julkisesti saatavilla, siitä seuraa ikäviä lieveilmiöitä.

Mitä ne lieveilmiöt saattaisvat olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, minä olin vain utelias kun en mitään järkevää tarvetta joidenkin VFR-plaanien yleiselle julkaisemiselle netissä näe.

Mutta jos joku muu näkee järkevää tarvetta, niin miksi heitä varten niitä ei voisi julkaista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta jos joku muu näkee järkevää tarvetta, niin miksi heitä varten niitä ei voisi julkaista?

Siis hetkinen. Mitäs varten ne lentosuunnitelmat nyt olikaan olemassa? Pelastuspalvelun käynnistämista ja liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta varten vai ihmisten uteliaisuuden tyydyttämiseksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen. Mitäs varten ne lentosuunnitelmat nyt olikaan olemassa? Pelastuspalvelun käynnistämista ja liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta varten vai ihmisten uteliaisuuden tyydyttämiseksi?

Ei kai niiden julkistamisesta ole haittaa pelastuspalvelulle yms. Miksi kaikki pitää tarpeettomasti salata?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai niiden julkistamisesta ole haittaa pelastuspalvelulle yms. Miksi kaikki pitää tarpeettomasti salata?

Julkaisematta jättäminen ei tee asiakirjaa salaiseksi eikä julkaisematta jättäminen ole salaamista. Julkaiseminenkin maksaa rahaa, eikä siitä ole tämänkään keskustelun perusteella mitään hyötyä.

Julkinen asiakirja ei ole julkaistu asiakirja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Julkaisematta jättäminen ei tee asiakirjaa salaiseksi eikä julkaisematta jättäminen ole salaamista. Julkaiseminenkin maksaa rahaa, eikä siitä ole tämänkään keskustelun perusteella mitään hyötyä.

Julkinen asiakirja ei ole julkaistu asiakirja.

Tuskinpa tämä on rahakysymys ja jotain hyötynäkökohtiakin esille tuli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa tämä on rahakysymys ja jotain hyötynäkökohtiakin esille tuli.

Sinäkö maksat? Miksi jonkun liikeyrityksen, esimerkiksi Finavia Oyj:n, pitäisi käyttää tälläiseen potaskaan rahaa?

Yhtä ainutta perusteltua hyötynäkökohtaa ei muuten ole esitetty oman tulkintani mukaan, jos sinä sellaisia täällä näet, niin yksilöihän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa olet väärässä, kyllä löytyy, eikä edes kovin salaisen.

Eurocontrolin CFMU-yksikkö eli Central Flow Management Unit, julkaisee mm. plaanitiedot sellaiseen paikkaan kuin NOP Network Operations Portal. Mutta se että niitä pääsee katsomaan vaatii jo sitten "jäsenyyden" näille Eurocontrolin sivuille. Mutta jos sellainen jäsenyys on, niin sieltä voi tutkia minkä tahansa Eurocontrolin "alla" plaanattua lentoa. Enkä puhu että vaikkapa Finnair näkisi vain omat lentonsa vaan kaikki on tällä alueella julkista.

Sivusto löytyy osoitteesta https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html , mutta kuten sanottua ilman jäsenyyttä ei lentoja näe. Perusta oma lentoyhtiö ja hanki "jäsenyys" tänne niin johan onnistaa :thmbup:.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään