Heikki Väänänen

Lentosunnitelmien julkisuus tai näkyvyys netissä?

125 viestiä aiheessa

Ja minun vastahakoisuuteni perustuu itsestäänselvälle yksityisyyden suojelemiselle.

 

Sama täällä. Ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle minne meikäläinen lentelee. Typerä ehdotus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama täällä. Ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle minne meikäläinen lentelee. Typerä ehdotus.

 

Aikaisemmin keskustelussa:

 

Julkaistuun dataan tuskin tarvitsee laittaa ohjaajan nimeä?

 

Silloin ei sinne tarvitse varmastikaan laittaa koneen rekisteritunnusta sekä remarkkeja, jonne pistetään monesti mm. pilotin puhelinnumero? Kerropa, kuka nämä kaikki sitten käy läpi (+ millä rahoilla?) ja pyyhkii henkilökohtaisen infon plaanista? Jos näin tehtäisiikin niin mitä järkeä ko. palvelulla sitten enää olisi, kun se ei millään tavalla palvele ketään?

 

EDIT: Hidas..

 

Meikäläisen nimeä ei tarvitse julkaista, johon otettiinkin kantaa joten Salmisen Mikon kommentti ei ole oikein validi enää tässä vaiheessa keskustelua.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos unohtunut se tosiasia, että  Miksi niitä lentosuunnitelmia harrastuslentäjä/vfr-pilotti yleensä tekee.  Ei muuta varten, kuin oman ja matkustajiensa turvallisuuden vuoksi! Osaavat viranomaiset hakea konetta suht oikealta suunnalta katoamisen jälkeen.  Ei huvittaisi virua loukkaantuneena, tai ehkä vielä pahemmin käyneenä, tuntikausia (kuten Jämillä) tai jopa vuorokausia koneenromussa keskellä korpea.  Jos se marjastaja tai hiihtäjä ei paikalle osukaan?

Minulle ihan sama, näkeekö joku "ulkopuolinen" tekemäni lentosuunnitelman. Se ei ole se juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaisemmin keskustelussa:

 

Meikäläisen nimeä ei tarvitse julkaista, johon otettiinkin kantaa joten Salmisen Mikon kommentti ei ole oikein validi enää tässä vaiheessa keskustelua.

 

Hirveän paljon ei kiinnosta mitä sinä pidät validina :) Mielipiteeni voin kuitenkin ilmaista, oli Virtasen Arto siitä mitä mieltä tahansa, eiks jeh?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta

Valtaosa koneista on kerhoomistuksessa. Plaanien julkisuus toisi myös näkyvyyttä kerhotoiminnasta. Näin ollen se voisi kannustaa lentämään matkaa, kuin myös tekemään plaaneja aktiivisemmin.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OFF-TOPIC Käytännössä plaanien julkistaminen ei ehkä toisi sen suurempaa näkyvyyttä kerhotoiminnasta nykytilanteeseen verrattuna, koska palvelu olisi kuitenkin melko pienen piirin käytössä. Onnettomuuksien sattuessa sillä voisi olla ikäviä lieveilmiöitä mediassa, etenkin jos siellä nimet näkyisivät. Toisaalta tähän mennessä on nähty korkean tason häveliäisyys uhrien nimiä julkistettaessa, joten en tiedä muuttaisiko julkinen plaani asiaa.

 

Kustannuskysymys tämä ei ehkä kuitenkaan olisi, koska (kuten Erkki Pulkkinen jo totesi) ko. lisäpalvelun koodaaminen ei vaikuttaisi isolta asialta ja jos tieto siirtyisi palveluun "järjestelmään kirjaamisen" yhteydessä, se ei veisi kenenkään työaikaa erikseen. En tosin tiedä tuon taivaallista siitä, kuinka plaani teknisesti "kirjautuu järjestelmään". Eli voin olla väärässä kustannusten suhteen.

 

Asiassa on kaksi puolta. Toisaalta julkistaminen voi joissain tilanteissa tuoda hyötyä informaatiokanavana ja näinhän täällä on jo todettu. Ehkä vaakakupissa painaa kuitenkin enemmän oikeus liikuskella ilman, että siitä on tieto kaikelle kansalle nähtävillä. OFF-TOPIC

 

Alkuperäiselle kysymyksen esittäjälle sanoisin, että se oli hyvä ja asiallinen kysymys. Älä lannistu. Moni ärhäkkä nettikirjoittelija paljastuu tavattaessa ihan asiallisesti kommunikoivaksi, tavalliseksi pallinaamaksi.

 

Edit: pehmo-pojaksi (tai tytöksi) --> tavalliseksi pallinaamaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos:

-selkeästi katsotaan lentosuunnitelmien esittämisen netissä tuovan etuja

-toteutus ei ole vaikeaa, eikä kallista

 

niin eikös teidän kannata polkaista nettisite, jonne ihmiset voisi lähettää kopion eFPL:sta. Tällöin kaikki, jotka haluavat, saisivat plaaninsa näkyville?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hirveän paljon ei kiinnosta mitä sinä pidät validina :) Mielipiteeni voin kuitenkin ilmaista, oli Virtasen Arto siitä mitä mieltä tahansa, eiks jeh?

Jep, yritin viedä vain keskustelua eteenpäin. Tästä tuleekin mielenkiintoinen aihe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos:

-selkeästi katsotaan lentosuunnitelmien esittämisen netissä tuovan etuja

-toteutus ei ole vaikeaa, eikä kallista

 

niin eikös teidän kannata polkaista nettisite, jonne ihmiset voisi lähettää kopion eFPL:sta. Tällöin kaikki, jotka haluavat, saisivat plaaninsa näkyville?

 

Tai vastaavasti se ruksituskohta, jos haluaa plaaninsa julkiseksi. Toki julkinen tarkoittanee tässäkin asiassa todennäköisesti palvelua joka vaatii rekisteröinnin palvelun käyttäjältä. Mutta onhan se Finavian sääpalvelukin vain PPL lentäjille ja kirjautumisen takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein viisi sivua tekstiä - tulisi nyt edes se YKSIKIN järkevä syy, miksi lentosuunnitelmat pitäisi saada nettiin näkyville?

 

Se että haluaa tietää onko oman kerhon kone jättänyt plaanin Joensuusta Kemiin ei ole järkevä syy.

 

Se että perustaa tilannetietoisuuttaan siihen kuinka monta plaania joilla on sama saapumisaika määränpäähän on jätetty (!!!) ei ole kovinkaan järkevä syy.

 

Se että haluaa katsella toisten plaaneja oppimismielessä ei ole myöskään järkevä syy. Niitä plaaneja on netti ja muut ohjeet pullollaan, jos ei muuten niin briefinki osaa kertoa miten se plaani tehdään. Minäkin kyselen harva se kerta.

 

Vai onko se vaan että niitä toisten menemisiä olisi kiva katsella netistä kotona kalsarit jalassa, niinkuin kaikkea mahdollista muutakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai onko se vaan että niitä toisten menemisiä olisi kiva katsella netistä kotona kalsarit jalassa, niinkuin kaikkea mahdollista muutakin?

Siltä se kieltämättä vähän kuullostaa. Syyhän se on tietty tuokin, sen sanominen ääneen vaan tuottaa näemmä suuria vaikeuksia... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siltä se kieltämättä vähän kuullostaa. Syyhän se on tietty tuokin, sen sanominen ääneen vaan tuottaa näemmä suuria vaikeuksia... ::)

Ei kukaan ole tuollaista ääneen sanonut. Taitaa nyt pojilla olla siitä puhe mistä puute. Ne BB 24/7 taitavat olla joillekin sopivaa huvia, eli teille sitten Matti ja Kimmo.

 

Koittakaa nyt asian vastustajat jotain keksiä, jotain parempaa  ;D Tämä ei vielä oikein vakuuta. Monta hyvää perustelua asian puolesta on hiukan huonosti perusteltu, mutta tässä asiassa on todellakin jotain ideaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta tässä asiassa on todellakin jotain ideaa!

 

Mikähän se idea sitten mahtaisi olla? Oikeasti, itse en näe yhtään järkisyytä miksi laittaa plaanit kaikkien halukkaiden töllisteltäviksi. Toki Iltapulujen hyeenojen olisi ehkä nopeampi tonkia mahdollisen onnettomuuden uhrien henkilöllisyys, mutta se nyt tuskin on ketjussa haettu kunnon perustelu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän se idea sitten mahtaisi olla? Oikeasti, itse en näe yhtään järkisyytä miksi laittaa plaanit kaikkien halukkaiden töllisteltäviksi. Toki Iltapulujen hyeenojen olisi ehkä nopeampi tonkia mahdollisen onnettomuuden uhrien henkilöllisyys, mutta se nyt tuskin on ketjussa haettu kunnon perustelu.

Iltapäivälehdet ovat jo tylsä ja kulunut aihe koko foorumilla. Tiedetään kyllä jo että ne eivät ole ilmailijoiden suosiossa. Yksityisyys ja vertailu siihen ettei automatkaakan tarvitse ilmoittaa kenellekään ovat myös kuluneita aiheita. Toisaalta niin laiva-, juna- kuin lentoliikennekin kiehtoo sen verran että erilaisia palveluja on mukavampi kehittää ja ideoida näille liikennemuodoille kuin esimerkiksi kaupungin polkupyöräliikenteestä kehitellä jotain järjestelmää. Tosiaan kaikille kehitysideoille ei tarvitse löytyä selitystä, mutta harrastusta ja sen parissa olemista tukevat erilaiset palvelut. Mukavahan se on seurata yläilmakehän suihkuvirtauksienkin liikeettä ilman että sitä luokiteltaisiin tuulien kyttäilyksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapäivälehdet ovat jo tylsä ja kulunut aihe koko foorumilla. Tiedetään kyllä jo että ne eivät ole ilmailijoiden suosiossa. Yksityisyys ja vertailu siihen ettei automatkaakan tarvitse ilmoittaa kenellekään ovat myös kuluneita aiheita. Toisaalta niin laiva-, juna- kuin lentoliikennekin kiehtoo sen verran että erilaisia palveluja on mukavampi kehittää ja ideoida näille liikennemuodoille kuin esimerkiksi kaupungin polkupyöräliikenteestä kehitellä jotain järjestelmää. Tosiaan kaikille kehitysideoille ei tarvitse löytyä selitystä, mutta harrastusta ja sen parissa olemista tukevat erilaiset palvelut. Mukavahan se on seurata yläilmakehän suihkuvirtauksienkin liikeettä ilman että sitä luokiteltaisiin tuulien kyttäilyksi.

 

Ihme diipadaapaa. Et muuten vastannut siihen Mikon esittämään kysymykseen: "Mikähän se idea sitten mahtaisi olla?"

 

Tässä vaiheessa keskustelussa on esitetty perusteltuja ja päteviä syitä sille, miksi tälläistä ei pitäisi toteuttaa sekä myös sille, miksi se ei tule toteutumaan. Sen sijaan tässä keskustelussa ei ole esitetty ainuttakaan vahvaa perustelua sille, miksi ne plaanit pitäisi julkaista. Se suurin todellinen syy, joka on halu seurata ja kytätä, menee mäkeen käytännössä juuri siksi, että niissä julkisissa nettiplaaneissa ei tosiasiallisesti voi olla edes koneen rekisteritunnusta/kutsumerkkiä mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityisyys ja vertailu siihen ettei automatkaakan tarvitse ilmoittaa kenellekään ovat myös kuluneita aiheita.

Niinkö tosiaan? Mikä ero niillä on, jos yksityinen ihminen haluaa siirtyä paikasta toiseen omalla autolla tai lentolaitteella, muttei halua sitä tietoa kaiken kansan pällisteltäväksi?? Kerro nyt ihmeessä kun täällä varmasti hirveän harva täysijärkinen tuota logiikkaasi ymmärtää. ::)

 

Yksityisyyden suoja on nykypäivän maailmassa mielestäni ihan helv**** hyvä perustelu jättää julkaisematta jotakin, jota ei lain tai oman- tahi yleisen turvallisuuden vuoksi ole tarvetta julkaista. Sinun mielestäsi kaikki perusteet ovat "kuluneita", toisaalta yhtään todella yleistä- tai plaanin tekijän etua ajavaa argumenttia ei ole näkynyt vielä tässä keskustelussa.

 

Tirkistele rauhassa jos se tuntuu hyvältä, mutta plaaneja saanet haeskella tulevaisuudessakin omasta mielikuvituksestasi. Monien muiden onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mukavahan se on seurata yläilmakehän suihkuvirtauksienkin liikeettä ilman että sitä luokiteltaisiin tuulien kyttäilyksi.

 

Käsitinkö siis oikein: painavin syy on siis mukavuudenhalu? Jos näin on niin aika kevyeltä pohjalta olet seurantaa ehdottamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy hämmentää vaikka lentosuunnitelmat eivät minua koskekaan, mutta julkisuuslaki ja viranomaistoimintaan liittyvät salassapitosäännökset ovat kuitenkin jokseenkin hyvin hanskassa.

 

Kuten tässä keskustelussa on todettu niin kaikki viranomaisasiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, määrittelyn muuksi kuin julkiseksi tekee jokin laki tai asetus suoraan tai vaihtoehtoisesti viranomainen jonkin lain tai asetuksen tulkinnan mukaan.

 

Jos en ole täysin väärin ymmärtänyt lentosuunnitelman sisältöä niin yksityisen henkilön lentosuunnitelma ei voi olla julkinen asiakirja vaan sen pitäisi olla ns. viranomaiskäyttöinen asiakirja... elikkäs turvallisuusluokka on Valtiovarainministeriön ohjeiden mukaan TLL IV, kevyin mahdollinen... tämä siksi että julkisuus vaarantaisi yksityisen henkilön yksityisyydensuojan. Asiakirjan "leimaaminen" viranomaiskäyttöiseksi ei lentosuunnitelman tapauksessa millään tapaa estä yhdenkään sitä tarvitsevan tahon pääsyä käsiksi siihen kunhan kaikille tarvittaville tahoille määritellään oikeus käsitellä lentosuunnitelmia.

 

"Leimaaminen" tosin vaikeuttaa lentosuunnitelmien käsittelyä aivan jumalattoman paljon ja maksaa rutosti... Valtiovarainministeriön web-sivuilta voi lueskella Vahti-tiedotteita ja pysyväismääräyksiä siitä miten eri tavoin luokiteltua tietomateriaalia pitää käsitellä. Epäilisin että syy siihen miksi niitä ei "leimata" piilee juuri toimenpiteen hinnassa tai siinä että kenellekkään ei ole koskaan edes tullut mieleen että pitäisi.

 

Toisaalta... turvallisuusluokitellussakin tietomateriaalissa ei "leima" tarkoita sitä että koko sisältö olisi turvallisuusluokiteltua vaan viranomainen voi kulloistenkin lakien, asetusten ja määräysten puitteissa päättää mitä osia tiedosta voi levittää julkisesti.... eli välitetäänkö lentosuunnitelmatietoja siten että yksittäinen henkilö olisi tunnistettavissa sellaisia siirtoteitä pitkin että tieto voisi mennä kolmansille osapuolille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa en ole puolesta enkä vastaan edelleenkään siitä pitäisikö ne julkistaa vai ei. Enkä halua plaaneja tutkiskella enkä niitä tarvitse. Yritän vain asian vastustajilta lypsää tietoa ja ajatuksia. Tällä foorumilla se on aika helppoa saada tunteet pintaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa en ole puolesta enkä vastaan edelleenkään siitä pitäisikö ne julkistaa vai ei.

 

Eli ihan huviksesi provosit? Vastauksia ainakin sait ja oikein hyviä sellaisia, turhasta jankkaamisestasi huolimatta.

 

Tällä foorumilla se on aika helppoa saada tunteet pintaan  ;D

 

On varmasti jos kevyellä provolinjalla mennään. Tavoitteesi taisit kuitenkin saavuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tehkööt Finavia niin kuin parhaaksi näkee. Jos he olisivat halunneet plaanit näkyviin niin olisivat varmasti jo niin tehneet. Jatketaanpa muilla aiheilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman selvennystä miten tuo lentosuunnitelmien välitys hoituu:

....

 

Hannu

 

Kiitos Hannu hyvästä vastauksesta. Osaatko kuitenkin sanoa miksi IFR-plaanit näyttävät näkyvän Eurocontrolissa? Olettaen että lentäisimme aiemmin esittämäsi esimerkkireitin IFR-säännöillä niin ainakin vahvasti uskon että tällöin plaani on näkyvissä Eurocontrolissa. IFR-plaanien levityksessä on siis erilaiset toiminta-tavat?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täällä varmasti hirveän harva täysijärkinen tuota logiikkaasi ymmärtää. ::)

Ei ole ollutkaan puhe logiikasta

 

Käsitinkö siis oikein: painavin syy on siis mukavuudenhalu?

 

En ole puhunut mukavuudenhalusta

 

Eli ihan huviksesi provosit?

Ajankuluksi keskustelen, en provosoi tms todellakaan

 

Tavoitteesi taisit kuitenkin saavuttaa?

En ole asettanut tavoitteita eikä tässä keskustelussa vielä ole päästy tavoitteeseen. Asia näyttää vielä olevan kesken. Pari hyvää kirjoitusta tuossa yläpuolella Tuomolta, Jussilta ja Hannulta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Hannu hyvästä vastauksesta. Osaatko kuitenkin sanoa miksi IFR-plaanit näyttävät näkyvän Eurocontrolissa? Olettaen että lentäisimme aiemmin esittämäsi esimerkkireitin IFR-säännöillä niin ainakin vahvasti uskon että tällöin plaani on näkyvissä Eurocontrolissa. IFR-plaanien levityksessä on siis erilaiset toiminta-tavat?

 

-tuomo

 

Tuo saitti mistä aikaisemmin oli puhetta eli CFMU/Eurocontrol, on se taho, joka jakaa slotit jos sille on tarvetta. Sinne lähtetään Euroopassa siis kaikki plaanit, joita koskee Slotti-koordinointi (=kaikki normaalit IFR-lennot). VFR-lentoja se ei koske, eikä sotilaslentoja. Niitä ei sen tähden siellä näy.

Kuten Hannu aiemmin sanoi, AFTN on eri asia kuin CFMU. AFTN on viestilaite ja CFMU (Central Flow Management Unit) on taho joka koordinoi, ja joille voi AFTN:llä lähetellä viestejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän jo off topiciksi alkuperäisestä aiheesta, mutta ei se mitään.

 

Kuten tässä jo on tullut selväksi aiemmin, niin IFR lentosuunnitelma viestitetään ainoastaan eurocontrolille joka jakaa sen tarvittaviin osoitteisiin. Se miksi eurocontrolilla plaanit näkyy julkisesti onkin sellainen kysymys johon varmasti parhaan vastauksen saa eurocontrolilta kun lähettää heille kysymyksen. VFR lentosuunnitelma viestititetään niihin osoitteisiin joihin ao. maan AIP (kohta ENR 1.11 jos AIP seuraa ICAO standardia) sen määrää osoitettavan, eikä eurocontrol ole kiinnostunut niistä lainkaan, eikä se siellä näy.

 

Jospa minä vielä vähän avaan tuota lentosuunnitelman viestityksen ihmeellisyyttä:

 

Esimerkiksi EDDH-EDDF IFR lentosuunnitelmassa Hurguztanialaisen viestittäjän ei tarvitse tietää kuin eurocontrolin osoite ja lähettää se sinne jonka jälkeen eurocontrol jakaa suunnitelman, helppoa ja mukavaa!

Mutta jos tämä rassukka Hurguztanialainen viestittäjä joutuu viestittämään saman plaanin VFR lentosäännöillä, tulee hänen katsoa Saksan AIP:stä kohdasta ENR 1.11-1 mihin lentosuunnitelma osoitetaan.

 

VFR plaani pitäisi lähettää tuossa esimerkkilennolla Hampurin ja Frankfurtin torneille, sekä kaikille torneille jonka CTR:n läpi lento porhaltaa. Lisäksi Bremenin alueelle, pariin osoitteeseen Langenin alueelle ja pyssy-yhtiölle. Jos vielä kyseessä olisi yö-vfr lento, tuli plaani lähettää vielä pariin lisäosoitteeseen Bremenin ja Langenin alueilla. Helppoa kuin heinänteko  :P

 

Seuraavan kerran kun soitatte kotisuomen lennoneuvontapalveluihin Superstaniasta lentosuunnitelmaa VFR:ssä Ministaniin, niin ehkä ymmärrätte miksi se viestivirkailija siellä puhelimen toisessa päässä huokaa. Tästä syystä olisi myös hyvä käyttää aina sen maan lennoneuvontapalveluja jossa aikoo lentää. Tahtovat nimittäin tietää paikalliset määräykset paremmin kuin se suomalainen virkailija jolle pilotti soittaa "Moi ollaan Veronassa, pitäis tehdä VFR plaani Istanbuliin.."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään