Heikki Väänänen

Lentosunnitelmien julkisuus tai näkyvyys netissä?

125 viestiä aiheessa

Täytyy hämmentää vaikka lentosuunnitelmat eivät minua koskekaan, mutta julkisuuslaki ja viranomaistoimintaan liittyvät salassapitosäännökset ovat kuitenkin jokseenkin hyvin hanskassa.

 

Kuten tässä keskustelussa on todettu niin kaikki viranomaisasiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, määrittelyn muuksi kuin julkiseksi tekee jokin laki tai asetus suoraan tai vaihtoehtoisesti viranomainen jonkin lain tai asetuksen tulkinnan mukaan.

 

Jos en ole täysin väärin ymmärtänyt lentosuunnitelman sisältöä niin yksityisen henkilön lentosuunnitelma ei voi olla julkinen asiakirja vaan sen pitäisi olla ns. viranomaiskäyttöinen asiakirja... elikkäs turvallisuusluokka on Valtiovarainministeriön ohjeiden mukaan TLL IV, kevyin mahdollinen... tämä siksi että julkisuus vaarantaisi yksityisen henkilön yksityisyydensuojan. Asiakirjan "leimaaminen" viranomaiskäyttöiseksi ei lentosuunnitelman tapauksessa millään tapaa estä yhdenkään sitä tarvitsevan tahon pääsyä käsiksi siihen kunhan kaikille tarvittaville tahoille määritellään oikeus käsitellä lentosuunnitelmia.

 

"Leimaaminen" tosin vaikeuttaa lentosuunnitelmien käsittelyä aivan jumalattoman paljon ja maksaa rutosti... Valtiovarainministeriön web-sivuilta voi lueskella Vahti-tiedotteita ja pysyväismääräyksiä siitä miten eri tavoin luokiteltua tietomateriaalia pitää käsitellä. Epäilisin että syy siihen miksi niitä ei "leimata" piilee juuri toimenpiteen hinnassa tai siinä että kenellekkään ei ole koskaan edes tullut mieleen että pitäisi.

 

Toisaalta... turvallisuusluokitellussakin tietomateriaalissa ei "leima" tarkoita sitä että koko sisältö olisi turvallisuusluokiteltua vaan viranomainen voi kulloistenkin lakien, asetusten ja määräysten puitteissa päättää mitä osia tiedosta voi levittää julkisesti.... eli välitetäänkö lentosuunnitelmatietoja siten että yksittäinen henkilö olisi tunnistettavissa sellaisia siirtoteitä pitkin että tieto voisi mennä kolmansille osapuolille?

 

 

Ja toisaalta vaikka asiakirja olisi julkinen niin ei setarkoita sitä että sitä pitäisi julkaista missään muodossa.  Se tarkoittaa vain sitä että jos joku haluaa jonkun asiakirjan nähdä niin  sen voi näyttää pyydettäessä.

 

 

Ja mitä tulee tuohon plaanien julkisuuteen niin onpas jotkut uteliaita. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tulee tuohon plaanien julkisuuteen niin onpas jotkut uteliaita. :thmbdn:

 

Sitä samaa itsekin ihmettelen ja myös sitä paniikkia mikä asian vastustajissa on asian suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä samaa itsekin ihmettelen ja myös sitä paniikkia mikä asian vastustajissa on asian suhteen.

 

Eihän tässä nyt panikoinut ole kukaan. Useammallakin erilaisella lauserakenteella on vain pyydetty perusteluja että miksi niitten plaanien pitäisi olla esim. netissä kaikkien nähtävillä. Yhtäkään järkevää vastausta tähän ei ole vielä tullut. "Ei taida oikein vakuuttaa" voisi todeta tästä trollaamisesta..

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toisaalta vaikka asiakirja olisi julkinen niin ei setarkoita sitä että sitä pitäisi julkaista missään muodossa.

 

Ehkä jopa selkeämpää sanoa että julkinen asiakirja on sama kuin asiakirja, jota ei ole luokiteltu millään muotoa luottamukselliseksi. Julkaisu on kokonaan oma juttunsa. Asiakirjan julkisuus ei käsittääkseni myöskään aseta velvollisuutta jakaa sitä kaikille, jotka älyävät sitä pyytää. Julkistakaan asiakirjaa ei viranomainen voi välttämättä muitta mutkitta julkaista... kokonaan eri asia taas on jos asiakirja asetetaan julkisesti nähtäväksi.

 

Menee aika kauas aiheesta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä jopa selkeämpää sanoa että julkinen asiakirja on sama kuin asiakirja, jota ei ole luokiteltu millään muotoa luottamukselliseksi. Julkaisu on kokonaan oma juttunsa. Asiakirjan julkisuus ei käsittääkseni myöskään aseta velvollisuutta jakaa sitä kaikille, jotka älyävät sitä pyytää.

 

No siis jos se asiakirja on "viranomaisen asiakirja", se on lähtökohtaisesti julkinen ja se on annettava kyllä silloin kaikille, jotka sitä älyävät pyytää. Pyyntöä ei tarvitse perustella.

 

Tämä tietysti olettaen, ettei kyseinen viranomaisen asiakirja ole lainsäädännön mukaan kokonaan tai osittain salassa pidettävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein muistelen, niin aftn:llä ei lähtenyt PIC:in tai plaanin tekijän nimeä eteenpäin, Pauli voinee korjata mikäli olen väärässä. Jos nyt sitten ajatte sen koneen puunympärille tai kivikkoon niin eiköhän se rekisteritunnus tule ennenpitkään näkymään lehtikuvissa tai vähintään täällä foorumilla josta sen tumpeloinkin kesäesatoimittaja osaa poimia. Se, että spottari tai aiheesta muuten kiinnostunut mieli saa nenän eteen seuraavanlaisen pätkän tietoa, ei ainakaan omasta näkökulmastani loukkaisi yksityisyyttäni, saattaahan kahvilassakin ohi kävelevä lapsiperhe kuulla mihin lentoseurue on koneineen menossa.

 

 

-(FPL-OHABC-VG

-C172/L-VOF/C

-EFHF1200

-N0105A040 NOKKA JÄRVENPÄÄ LEMPO

-EFTP0135

-)

 

Helsingissäkin skannerit punasena kuunnellaan molempien kenttien menijöitä ja tulioita ja varmasti kukaan ei pääse livahtamaan ilman, että joku radiokeskustelun ulkopuoleinen taho ei sitä kuulisi. Kielletäänkö skanneritkin sitten niin ei varmana kukaan saa tietää mihin mennään yksityisilmailemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis jos se asiakirja on "viranomaisen asiakirja", se on lähtökohtaisesti julkinen ja se on annettava kyllä silloin kaikille, jotka sitä älyävät pyytää. Pyyntöä ei tarvitse perustella.

 

Tämä tietysti olettaen, ettei kyseinen viranomaisen asiakirja ole lainsäädännön mukaan kokonaan tai osittain salassa pidettävä.

 

Ei se mene ihan niin yksinkertaisesti... läheskään kaikkea luottamuksellista tietomateriaalia ei suoraan luokitella salassapidettäväksi, siten että sille annettaisiin valtionhallinnossa tietty luokka ja lyötäisiin lappuihin leima päälle. Salassa pitoa ei myöskään välttämättä suoraan mainita missään laissa, asetuksessa tai pysyväismääräyksessä. Esim henkilötietolaki saattaa muuttaa varsin yllättäviä lappusia luottamuksellisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että spottari tai aiheesta muuten kiinnostunut mieli saa nenän eteen seuraavanlaisen pätkän tietoa, ei ainakaan omasta näkökulmastani loukkaisi yksityisyyttäni, saattaahan kahvilassakin ohi kävelevä lapsiperhe kuulla mihin lentoseurue on koneineen menossa.

 

 

-(FPL-OHABC-IG

-C172/L-VOF/C

-EFHF1200

-N0105A040 NOKKA JÄRVENPÄÄ LEMPO

-EFTP0135

-)

 

Entäs sitten jos määränpää onkin EFJM ja koska siellä ei ole lennonjohtoa plaaniin on lisätty RMK/ PILOT PHONE 040-1234567? Siitä tunnistaa jo varsin pienellä vaivalla päällikön.

 

Helsingissäkin skannerit punasena kuunnellaan molempien kenttien menijöitä ja tulioita ja varmasti kukaan ei pääse livahtamaan ilman, että joku radiokeskustelun ulkopuoleinen taho ei sitä kuulisi. Kielletäänkö skanneritkin sitten niin ei varmana kukaan saa tietää mihin mennään yksityisilmailemaan?

 

Live-kuuntelu ei-tallentavalla radiolla on tietosuojamielessä hieman eri asia kuin ehdotettu plaanien julkistaminen netissä. Skannerilta saatujen tietojen tallentaminen edellyttää jo radion lisäksi nauhoitus- tms. laitteita, joita harvalla kaiketi on. Lisäksi radiokuuntelulla ei saa kirjallisena jätettyjen plaanien tietoja.

 

Jälkimmäisessä tapauksessa tieto olisi digitoituna eli helposti ja vapaasti ja näkymättömästi kopioitavissa ja säilytettävissä ikuisesti.  Lisäksi se mahdollistaisi jälkikäteen tapahtuvan analyysin, eli voisin vaikkapa tutkia kenen tahansa lentäjän lentoja pari vuotta takaperin ja selvittää missä hän onkaan käynyt ja milloin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt sitten ajatte sen koneen puunympärille tai kivikkoon niin eiköhän se rekisteritunnus tule ennenpitkään näkymään lehtikuvissa tai vähintään täällä foorumilla josta sen tumpeloinkin kesäesatoimittaja osaa poimia.

 

Kyse on siitä, että rekisteritunnus on lähtökohtaisesti henkilötieto, jolloin sen käsittelyssä on noudatettava henkilötietolakia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sen käsittelylle ja mainitsemiselle yksittäistapauksissa ei ole estettä, mutta, niiden käsittely laajemmissa määrin automaattisesti tai manuaalisesti on jo paljon ongelmallisempaa, julkaisemisesta puhumattakaan.

 

Pitänee pyytää Finavialta rekisteriselostetta tuosta järjestelmästä, ihan vaan kiitoksena pysäköintijärjestelyjen "harmonisoinnista" ja "kehittämisestä".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannerilta saatujen tietojen tallentaminen edellyttää jo radion lisäksi nauhoitus- tms. laitteita, joita harvalla kaiketi on.

 

Yksi kaapeli  joka on varustettu molemmista päistä 3,5mm plugilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä samaa itsekin ihmettelen ja myös sitä paniikkia mikä asian vastustajissa on asian suhteen.

 

Jos plaanit olisi nähtävillä, niin huomattaisiin heti kuka niitä oikeasti tekee ja kuka vain sanoo tekevänsä.

 

;)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Live-kuuntelu ei-tallentavalla radiolla on tietosuojamielessä hieman eri asia kuin ehdotettu plaanien julkistaminen netissä. Skannerilta saatujen tietojen tallentaminen edellyttää jo radion lisäksi nauhoitus- tms. laitteita, joita harvalla kaiketi on.

 

Mitä nauhoittamiseen tulee, kännykkä onkin todella harvinainen nykyään. Tallentavasta skannerista en kyllä ole ikinä kuullut mutta varmaan ainakin 90% nykypäivän kännyköistä löytyy ääninauhuri ;) tervetuloa vuoteen 2010 :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nauhoittamiseen tulee, kännykkä onkin todella harvinainen nykyään. Tallentavasta skannerista en kyllä ole ikinä kuullut mutta varmaan ainakin 90% nykypäivän kännyköistä löytyy ääninauhuri ;) tervetuloa vuoteen 2010 :laugh:

 

[OT] Se on silti vain 90% ja miten meinaat hoitaa puheluitasi tallennuksen aikana? Vai onko 90%:lla myös toinen tarpeeton kännykkä jonka voi käyttää 24/7 tähän tarkoitukseen, sekä mielellään kolmas jotta tallennus voi olla katkotonta, mikä SS:n viestissä kaiketi on ajatuksena?  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos plaanit olisi nähtävillä, niin huomattaisiin heti kuka niitä oikeasti tekee ja kuka vain sanoo tekevänsä.

 

;)

 

Mika

 

Ja kuka lentää ja kuka vain sanoo lentävänsä (esim. Air Finland)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avoimen julkisuuden vastainen ja salaileva kieltomentaliteetti näyttää joillakin vallitsevan niin vahvana, että tällaisen julkisen palvelun perään kysyminenkin on suuri synti.

 

 

Mutta mutta kuinka avoimeksi sitten yhteikunnan pitäisi mennä? Missä kohdassa sitten se raja on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimmäisessä tapauksessa tieto olisi digitoituna eli helposti ja vapaasti ja näkymättömästi kopioitavissa ja säilytettävissä ikuisesti.  Lisäksi se mahdollistaisi jälkikäteen tapahtuvan analyysin, eli voisin vaikkapa tutkia kenen tahansa lentäjän lentoja pari vuotta takaperin ja selvittää missä hän onkaan käynyt ja milloin.

 

Purjelentopuolella tuota kutsutaan OLC:ksi ;) Taitaa olla lentoja vuodesta 2002 tai niiltä main katsottavana - ja joka puolelta maailmaa... Toki tuonne on ihan vapaaehtoista laittaa lentonsa - mutta silti niitä sinne ilmestyy

 

Esim allenaputelleen lennot tältä vuodelta löytyvät täältä:

http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightbook.html?sp=2010&st=olc&rt=olcπ=6979

 

Tuolta näkee itse asiassa vähintään 10 sekunnin tarkkuudella missä on milloinkin oltu, ei pelkästään minne on menty ja mihin on päädytty ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentopuolella tuota kutsutaan OLC:ksi ;) Taitaa olla lentoja vuodesta 2002 tai niiltä main katsottavana - ja joka puolelta maailmaa... Toki tuonne on ihan vapaaehtoista laittaa lentonsa - mutta silti niitä sinne ilmestyy

 

 

Mikäpäs siinä. Tuohan on kuitenkin, toisin kuin tässä ketjussa ehdotettu toteutus, vapaaehtoisuuteen perustuva ja lienee myös käyttäjien tms. järjestön itsensä rahoittama eli kustannuksia ei synny ulkopuolisille. 

 

Keskustelu muistuttaa Facebookista käytävää keskustelua: Joidenkin mielestä on ihan ok avautua jatkuvasti 100%:sti koko maailmalle ja kertoa missä kulkee, toiset vieroksuvat moista täysin ja pitävät tiukasti kiinni yksityisyydestään ja sen suojasta.  ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäpäs siinä. Tuohan on kuitenkin, toisin kuin tässä ketjussa ehdotettu toteutus, vapaaehtoisuuteen perustuva ja lienee myös käyttäjien tms. järjestön itsensä rahoittama eli kustannuksia ei synny ulkopuolisille.

 

Jännästi tuolta löytyy meikäläisenkin lentoja, vaikka en ole niitä sinne itse lisännyt enkä pyytänyt ketään muutakaan lisäämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu muistuttaa Facebookista käytävää keskustelua: Joidenkin mielestä on ihan ok avautua jatkuvasti 100%:sti koko maailmalle ja kertoa missä kulkee, toiset vieroksuvat moista täysin ja pitävät tiukasti kiinni yksityisyydestään ja sen suojasta.  ::)

 

Pistätkö linkin keskusteluun niin käyn lukemassa.

 

edit: ethän sä edes ole facebookissa vai oletko siellä jollain salanimellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistätkö linkin keskusteluun niin käyn lukemassa.

 

edit: ethän sä edes ole facebookissa vai oletko siellä jollain salanimellä?

 

Katso vaikkapa viime perjantain Talouselämä-lehden kansijuttua (näköjään vain paperilehdessä?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso vaikkapa viime perjantain Talouselämä-lehden kansijuttua (näköjään vain paperilehdessä?)

 

Talouselämä = facebook?  ???

 

Mitäs mä tähän hätään vanhan Talouselämän kaivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämä = facebook?  ???

 

Kai sitä nyt facebookista voidaan käydä keskustelua muuallakin kuin facebookissa. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sitä nyt facebookista voidaan käydä keskustelua muuallakin kuin facebookissa. :)

 

-m

 

 

Juu iski lukihärö  :-[

 

Se koko Facebookin yksityisyys juttu on ihan älytön mutta en ala käymään sitä tässä läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän jo off topiciksi alkuperäisestä aiheesta, mutta ei se mitään.

 

Kuten tässä jo on tullut selväksi aiemmin, niin IFR lentosuunnitelma viestitetään ainoastaan eurocontrolille joka jakaa sen tarvittaviin osoitteisiin. Se miksi eurocontrolilla plaanit näkyy julkisesti onkin sellainen kysymys johon varmasti parhaan vastauksen saa eurocontrolilta kun lähettää heille kysymyksen. VFR lentosuunnitelma viestititetään niihin osoitteisiin joihin ao. maan AIP (kohta ENR 1.11 jos AIP seuraa ICAO standardia) sen määrää osoitettavan, eikä eurocontrol ole kiinnostunut niistä lainkaan, eikä se siellä näy.

 

Jospa minä vielä vähän avaan tuota lentosuunnitelman viestityksen ihmeellisyyttä:

 

Esimerkiksi EDDH-EDDF IFR lentosuunnitelmassa Hurguztanialaisen viestittäjän ei tarvitse tietää kuin eurocontrolin osoite ja lähettää se sinne jonka jälkeen eurocontrol jakaa suunnitelman, helppoa ja mukavaa!

Mutta jos tämä rassukka Hurguztanialainen viestittäjä joutuu viestittämään saman plaanin VFR lentosäännöillä, tulee hänen katsoa Saksan AIP:stä kohdasta ENR 1.11-1 mihin lentosuunnitelma osoitetaan.

 

VFR plaani pitäisi lähettää tuossa esimerkkilennolla Hampurin ja Frankfurtin torneille, sekä kaikille torneille jonka CTR:n läpi lento porhaltaa. Lisäksi Bremenin alueelle, pariin osoitteeseen Langenin alueelle ja pyssy-yhtiölle. Jos vielä kyseessä olisi yö-vfr lento, tuli plaani lähettää vielä pariin lisäosoitteeseen Bremenin ja Langenin alueilla. Helppoa kuin heinänteko  :P

 

Seuraavan kerran kun soitatte kotisuomen lennoneuvontapalveluihin Superstaniasta lentosuunnitelmaa VFR:ssä Ministaniin, niin ehkä ymmärrätte miksi se viestivirkailija siellä puhelimen toisessa päässä huokaa.

 

Ymmärrän idean mutta... Tässä kun olen viime aikoina tuolla EDDH/EDDV tehnyt plaanin ja koittanut kertoa sen sille Bremen infolle, ei se plaani ole kertakaan ollut siellä tiedossa. Eli siis, vaikka teet sen sille paikalliselle, ei se tarkoita vielä mitään...

 

Näin siis vfr lentäjän näkökulmasta, on ihan sama mihin sen plaanin jättää. :-)

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm,tiedä sitten olisko eduksi vai haitaksi julkisena ja kaikkien saatavilla olevat plaanit..

 

Ne jotka haluaisivat pystyisivät valvomaan onko lentotoverit lentäneet määräysten ja asetusten,lakien ja säädösten mukhaan,edes niiden hengessä.

 

Wunderbaumista vai mikä se oli,näkisi myös onko ylitetty/alitettu sääminimit,lähdettiinkö liitoon kun sivutuuli oli kuupin tai kaksi yli sallitun,ym

 

  ???

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään