Jouni Haimi

Kilometrikorvaukset

29 viestiä aiheessa

 

 

Eräs kirjoittaja vihjaisi tuolla Air100 keskustelussa että verovapaat kilometrikorvaukset olisivat verorahojen väärinkäyttöä. Niin tai näin tuo asia on ollut tapetilla muutenkin vihreiden Oras Tynkkysen esitettyä että se on muka valtion tukea yksityisautoilulle.

 

No kysymyshän on lähinnä siitä onko julkinen liikenne suomessa lopulta sillä tasolla että se voisi korvata oman  auton käytön ja kilometri korvaukset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kilometrikorvaukset voivat olla verorahojen väärinkäyttöä, kun ei ne edes vähennä veroja millään lailla. Toiseksi henkilöauton käyttäminen on yksi verotetuimmista asioista Suomessa. Joten päädymme päätelmään, että kilometrikorvaukset itseasiassa lisäävät valtion verotuloja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

 

Näihän se on.Luin tuon tynkkysen lausunnon silloin kun hän esitti tuon ajatuksesnsa.Hänen lähtökohtansa oli tietysti vihreille tyypillinen kuvitelma että silloi saataisiin ihmiset julkisen liikenteen käyttäjiksi.  Mutta siis onkos sitten julkinen liikenne toimivaa että se korvaisi autoilun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9/10 Tuulilasissa oli Audi A4 1.8 TFSI:n 30 000km testi ja siinä kilometrihinnaksi kaikkine kustannuksineen (arvonalenema, vakuutukset, polttoaineet yms.) tuli n. 43snt eli kilsakorvauksilla pääsee tienaamaan vain halvalla pienikulutuksisella autolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä totuus on sitten myös se että joissain yrityksissä palkkaa hivutetaan sinne verottomien korvausten puolelle. Samaten palkkaa myös koitetaan joskus "jatkaa" vähän ronskimmin pyöristäen niitä kilsalappuja.

 

Ja olihan tässä joku huoneistomyyntifirma jossa oli ohjeistus, että X osa palkasta maksetaan kilsoina.  :laugh:  En muista nyt mikä oli yhtiön nimi mutta käry kävi kun ex-duunari kertoi sen telkkarissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9/10 Tuulilasissa oli Audi A4 1.8 TFSI:n 30 000km testi ja siinä kilometrihinnaksi kaikkine kustannuksineen (arvonalenema, vakuutukset, polttoaineet yms.) tuli n. 43snt eli kilsakorvauksilla pääsee tienaamaan vain halvalla pienikulutuksisella autolla.

Tuo Tuulilasin laskutoimitus pätee vain juuri tuolla ajokilometrimäärällä / vuosi. Vakuutukset ja esim. auton vuotuinen käyttömaksu ja mahdollinen käyttövoimavero ovat saman hintaiset, ajat sillä sitten miten paljon tahansa. Arvonalenemistakin tapahtuu, vaikket ajaisi yhtään, eikä arvonaleneminen muutenkaan ole enää muutaman käyttövuoden (ja kymmenien tuhansien kilometrien) jälkeen yhtä nopeaa.

 

Mutta toki tienaaminen onnistuu parhaiten autolla, jonka "kalliit kilometrit ja vuodet" ovat jo takana päin ja kulutus pieni.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä totuus on sitten myös se että joissain yrityksissä palkkaa hivutetaan sinne verottomien korvausten puolelle. Samaten palkkaa myös koitetaan joskus "jatkaa" vähän ronskimmin pyöristäen niitä kilsalappuja.

 

Ja olihan tässä joku huoneistomyyntifirma jossa oli ohjeistus, että X osa palkasta maksetaan kilsoina.  :laugh:  En muista nyt mikä oli yhtiön nimi mutta käry kävi kun ex-duunari kertoi sen telkkarissa.

 

Tuo kylla pitaa paikkaansa, mutta Oras Tynkkynen taisikin tarkoittaa "laillisia" kilometrikorvauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä totuus on sitten myös se että joissain yrityksissä palkkaa hivutetaan sinne verottomien korvausten puolelle. Samaten palkkaa myös koitetaan joskus "jatkaa" vähän ronskimmin pyöristäen niitä kilsalappuja.

 

Ja olihan tässä joku huoneistomyyntifirma jossa oli ohjeistus, että X osa palkasta maksetaan kilsoina.  :laugh:  En muista nyt mikä oli yhtiön nimi mutta käry kävi kun ex-duunari kertoi sen telkkarissa.

 

 

Habita oli tuo firma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin pitkään kuin julkinen liikenne on nykytasollaan, ajan varmasti omalla autolla.

 

Jaa, mitäs vikaa siinä sitten on? Ei aja jokaiseen paikkaan oven eteen ja sillä minuutilla kun haluaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, mitäs vikaa siinä sitten on? Ei aja jokaiseen paikkaan oven eteen ja sillä minuutilla kun haluaa?

 

Ei missään erityisessä järjestyksessä:

 

Lähijoukkoliikenne toimii käytännössä ainoastaan Helsingin rajojen sisällä, kunhan ei täydy liikkua öisin. Vuorotyöläisen on aivan turha edes harkita asiaa, jos ei asu juuri sopivassa paikassa.

Suoraa reittiä ei välttämättä ole, vaan saattaa täytyä kiertää "hubin" kautta, jopa pois päin kohteesta.

Helsingin ulkopuolelle mennessä matka-aika on 2-4x sen mitä autolla (joo, kyllä minusta on ollut kiva säästää se vähintään tunti menopaluumatkalla).

Seutukuukausi kattaa valtaosan bensalaskusta; kertalipulla huoltaa jo auton näiden kilometrien edestä.

HKI:n sisäisen kausilipun kanssa joutuu ostamaan täysihintaisen seutulipun - ennen matkakortteja joutui maksamaan vain seutulisän.

Aivan turha edes kuvitella rahtaavansa jotain sellaista, mikä ei mahdu kävellen mukaan, eikä mieluusti sitäkään viitsi aivan uupumisrajoilla harrastella.

Autolla on paljon helpompi tehdä nopeita reissuja lyhyellä varoajalla, eikä täydy ihmetellä miten pääsee mihinkin, jos nyt ei satu olemaan nettiä tai karttaa saatavilla (linjakarttaa muuten löytää nykyään vähemmän pysäkeiltä kuin aikoinaan).

Joskus se pysäkki aivan oikeasti on kaukana.

 

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on aivan turha edes puhua mistään lähiliikenteen toimivuudesta.

 

Minulla tosiaan on kokemusta pääosin julkisen käytöstä, kun ajokortti tipahti lompsaan vasta reilu vuosi sitten. Julkista käytän silloin, kun on toimiva reitti, mutta vain ja ainoastaan Helsingin sisäistä. Vantaalle ja Espooseen pääsen paljon nopeammin autolla, kas kun en asu Kampin vieressä, tai edes jomman kumman naapurin kulkureitillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

omat korvattavat ajoni ajan pääasiassa peräkärry perässä

ja pitkiä siivuja,miten Tynkkynen kuskaa bussilla tai lentäen

500kg työkaluja ja osia? Vaikka kotkasta kemiin.

Saattais tuo matkustus loppuu jos ei km korvausta saisi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, mitäs vikaa siinä sitten on? Ei aja jokaiseen paikkaan oven eteen ja sillä minuutilla kun haluaa?

 

Vaikka alkuun nuo...Mitä ideaa on mennä junalla, jos loppujen lopuksi joudut ottamaan taksin ja palaamaan takaisinpäin. Älä käsitä väärin, olen suuri joukkoliikenteen kannattaja ja ehdottomasti sitä mieltä, että joukkoliikennettä tulee käyttää mikäli vain mahdollista. Omalla kohdalla olen todennut, että ainakin Suomessa ja monilta osin Ruotsissakin se on mahdotonta.

 

Tästä huolimatta kuljen bussilla töihin joka päivä. Syitä on muutamia:

 

1. Bussipysäkille on molemmissa päissä matkaa noin 400m

2. Busseja kulkee noin 5min välein, vaikka asun 8km keskustasta, jossa työpaikka on

3. Matka aika on sama bussilla kuin autolla

4. Pysäköinti maksaa noin 15€/päivä, bussilippu 100€/3kk

 

Mikäli taas kulkisin esim. Boråsiin/Jönköpingiin (Göteborgista) liki joka päivä, menisin sinne aina autolla enkä esim. Junalla. Matkat (ja yhteydet ja hinnat) ovat vastaavat kuin Tampere-Hämeenlinna tai Tre-Helsinki. Suomessa taas kuljin töihin autolla joka päivä jo sen takia, että matka-ajassa eroa oli yli 20min (auton eduksi) ja pysäköinti oli ilmaista. Lisäksi työajat olivat välillä mitä sattuu. Samoin työmatkat Helsinkiin/Hämeenlinnaan olisivat vaatineet taksia sekä vääriä junavuoroja, jolloin ajanhukka olisi merkittävää.

 

Tynkkysen höpinät ovat jälleen vihreiden sekoilua, joka on kaunis ajatus, mutta käytännössä kestämätön. On myös karu fakta, että bussiliikenne kulkee tyhjänäkin voitolla rahdin ansiosta, jolloin nykyiset lippujen hinnat ovat perusteettomia.

 

Tämän perusteella (sekä tärkeimpien, mukavuuden ja joustavuuden) olen tullut siihen tulokseen, että bussit ja junat eivät toimi minulle. Katotaan nyt, mikäli muutan pk-seudulle, jos mieli muuttuisi.

 

 

ps. Lentokentälle kuljen kyllä yleensä julkisilla/jonkun muun kyydillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai näin tuo asia on ollut tapetilla muutenkin vihreiden Oras Tynkkysen esitettyä että se on muka valtion tukea yksityisautoilulle.

 

Sovitaanko ettei tällaisia hihhuleita, joita ei kannata kuunnella missään asiassa, mainita edes nimeltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, mitäs vikaa siinä sitten on? Ei aja jokaiseen paikkaan oven eteen ja sillä minuutilla kun haluaa?

 

Lyhimmillään pääsen kotoa töihin tai takaisin julkisilla n. 40 minuuttia. Omalla autolla mulla menee 12-13 minuuttia. Tämän lisäksi kävelyä tulee kilometri suuntaansa. Eli pari kilometriä ylimääräistä kävelyä ja tunti lisää matka-aikaa, jos vaihdan oman auton julkisiin. Busseihin en muuten vaihda, vaikka bensa maksaisi 5 euroa litralta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luovuin omasta autosta 2004. Nyt perusliikkuminen tässä pääkaupunkiseudulla pelaa julkisin, mitkä matka-ajat käytän relaamiseen, valmistautumiseen, huviin, hyötyyn, jne. mikä milloinkin passaa. Tuleepa hyötyliikuntaakin hieman - paitsi kävelemisen, myös kanniskelun kautta. Opetustöissä sun muissa sellaisissa iltahommissa täytyy kyllä sitten vinkua lähisuvun autoja käyttöön; tätä varten meillä on säilytettynä yhteiskäyttöinen vanha kottero. Noista keikoista kertyy sitten kilometrikorvausroposiakin.

 

80-90-luvulla hommiini olisi nykyinen systeemi sopinut huonosti. Mutta aikaansa kutakin, sano pässi, kun päätä leikattiin.

 

(Ai hiiskatti, nyt tais 70% vakuutusbonuksetkin ehtiä vanheta :-\ )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovitaanko ettei tällaisia hihhuleita, joita ei kannata kuunnella missään asiassa, mainita edes nimeltä.

 

Sovittu. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sovitaanko ettei tällaisia hihhuleita, joita ei kannata kuunnella missään asiassa, mainita edes nimeltä.

 

 

Okei mutta kelle sitten naureskeltaisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, mitäs vikaa siinä sitten on? Ei aja jokaiseen paikkaan oven eteen ja sillä minuutilla kun haluaa?

 

Mulla menis työmatkoihin päivässä noin 2,5 tuntia julkisilla, omalla autolla 20 min.

Neljän koiran kanssa pääsee hyvin harvaan bussiin. (Varsinkin tummahipiäiset ei halua ottaa koiria kyytiin) Edes yhden koiran kanssa ei aina pääse bussiin.

Töihin mennessä ja töistä tullessa bussit kulkevat lähes aina (ainakin aina kun olen bussia käyttänyt) ylikuormassa.

Osa kuskeista ajaa niin holtittomasti että kyydissä pelottaa. (Olen ollut kyydissä kun on ajettu 80 km/h punaisia päin keskustassa, olen myös ollut kyydissä kun bussi menee liukkaalla ojaan)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä miten tässä keskustelussa ollaan saatu työmatkat mukaan? Kilometrikorvauksethan maksetaan ainoastaan työstä johtuvasta matkustamisesta, eli monestikin työpaikalta asiakkaalle yms. Jos nämä matkat tehtäisiin julkisilla, työaikaa kuluisi aivan liian paljon turhaan koska oma auto on poikkeuksetta nopeampi vaihtoehto. Taksilla matkustaminen tulisi firmalle vielä kalliimmaksi. Työpaikan ja kodin väliä ei kilometrikorvauksilla makseta vaan se on normaalia työhön tulemista jonka voi sitten verotuksessa vähentää ja silloinkin ainoastaan halvimman julkisen liikennevälineen mukaan tosin pienin poikkeuksin. Mutta pointti on kuitenkin se ettei kilometrikorvauksia ja työmatkaa saa sekoittaa keskenään.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nämä matkat tehtäisiin julkisilla, työaikaa kuluisi aivan liian paljon turhaan koska oma auto on poikkeuksetta nopeampi vaihtoehto.

 

Olet aivan oikeassa Tomi mutta vihreäthän ovat ryhmä joka ei näe metsää puilta.

 

Meilläkin asuu eräs saman puolueen jäsen korttelissa ja olen joskus ihmetellyt koska hän on niin kovasti luonnon asialla, niin miksi hänellä on kaikkein vanhin ja paskin eli tätä myöten saastuttavin auto koko korttelissa. Jos olisin vihreä henkeen ja vereen, niin en kait nyt ajaisi millään 90-luvun alun tekniikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nämä matkat tehtäisiin julkisilla, työaikaa kuluisi aivan liian paljon turhaan koska oma auto on poikkeuksetta nopeampi vaihtoehto.

 

Nooo, ei kyl ihan aina täällä Stadin ydinkeskustassa duunaavalle. Joukkoliikennevälineessä voi jopa tehdä sitä leipätyötä ;)

 

Hyvä huomio silti, etteivät kilometrikorvaukset kuulu koti-työ-koti-matkailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään