Sami Mäntyharju

Yak-50 Suomessa?

5 viestiä aiheessa

Lueskelin Siivet- lehden 2/1991 numeroa, ja siinä oli sivulla 7 pieni juttu Sakari Sivulan hankkimasta ja Lentotekniikan Killan omistukseen siirtyneestä Yak-50- koneesta. Kunnostusprojektin vetäjänä mainittiin Aulis Pakarinen.

 

Aivan mielenkiinnosta kysyn että mitähän tälle koneelle sittemmin kävi? Tuliko siitä lentävä vai lojuuko kone edelleen jossain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko väärin, jos väitän, että sitä ei lopulta jostain paperiepäselvyyksistä johtuen saatu Suomeen rekisteröityä, eikä sitä voinut suomalaisella lupakirjalla lentää, ja että se olisi myyty takaisin ulkomaille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No lentäähän se!

Korvaamaton tietolähde "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" tiesi kertoa että koneelle oli varattu tunnus OH-JAK (joka siis nykyisin on Yak-52:lla) ja koneen sarjanumeron 791602. Sarjanumeron perusteella löytyikin vastaus: http://www.yak-census.com/Yak-50sn/50-sn/791602.php

 

Siivet- lehden jutussa mainittiin että Riihimäellä olisi toinenkin Yak-50, siitä ei muita tietoja löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kormulaisella keräilijällä oli hallissaan 90-luvun alkupuolella yksi oikein nätti 50 sarjan Yak.

Koska NL:stä ei tuolloin saanut viedä ex DOSAAF ehjää kalustoa oli koneesta pitänyt tehdä varaosia tai "romua".

Näin ollen rajalla oli tullimies sahannut siipikorvakkeeseen kolon..=> komponent!

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlainen "deaktivointi" oli tehty tähän Killan omistamaan koneeseen mutta uudet siipikorvakkeet on sittemmin näemmä saatu niitattua paikoilleen.

 

Onko tästä Kormun koneesta tuoreempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään