Olle Sälgmark

Bilteman Spitfire selälleen laskussa Norjassa - lentäjä menehtyi

175 viestiä aiheessa

Mä olen nyt ottanut sen linjan että jos lukija ei ymmärrä luettua annan asian olla. Eli varmaankin Spitfire koska sitä lensi ja suunnittelivat englantilaiset sodan voittajat oli joka tilanteessa säädyllinen ja hyvinkäyttäytyvä aito britti.

 

Kertoohan tuo Bertilin onnettomuuskin että jolly good peli kuin mikä.

 

Minulle "Bertilin onnettomuus" ei kerro yhtään mitään ennenkuin on tutkittu mitä oikeasti tapahtui. Mikään lentokone ei ole joka tilanteessa säädyllinen jne. Pointti on se, että 940 x 30 m kiitorata lienee riittävä tukialuskoneelle, ja Spitfire, Mustang tai mikään muukaan sarjavalmistettu ja runsaasti käyetty menestyksekäs lentokone ei ole "vaikea" lentää. Koulutus vain pitää olla kunnollinen. En usko, että tässä tapauksessa oli kyse koulutuksen tai kokemuksen puutteesta. Eikä kiitoradan riittämättömyydestäkään, josta kai tässä muistaakseni nyt jankataan.

 

Edit: nyt jo on jankattu niin pitkään, että rupean sekoilemaan, siis ennen kuin joku huomauttaa: tiedän kyllä, ettei onnettomuuskone ole tukialuskone, mutta jne....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: nyt jo on jankattu niin pitkään, että rupean sekoilemaan, siis ennen kuin joku huomauttaa: tiedän kyllä, ettei onnettomuuskone ole tukialuskone, mutta jne....

 

...eikä se edes laskeutunut sille jankatulle kiitotielle vai onko rullaustie-termi rullut jostain rullbanasta vai... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoohan tuo Bertilin onnettomuuskin että jolly good peli kuin mikä..erityisesti tukialusversiona ja pienillä kentillä...Mk 1sta Mk XVIII:een ja Mk 24 asti..

 

No kun tämä nimenomainen onnettomuus ei tällä hetkellä kerro yhtikäs mitään sen paremmin Spitfiresta kuin nurmikentistäkään... ei tasan yhtään mitään ennen kuin onnettomuustutkintaraportti on julkaistu ja sittenkään ei välttämättä mitään koska kaikki onnettomuustutkintaraportit eivät suinkaan ole kiistattomia tai esitä varmaa syytä onnettomuudelle.

 

Tunnen erään kokeneen taksikuskin joka ajoi mersulla ojaan kohtuullisen hyvällä tiellä ja kitkarenkailla... mitä se kertoo: Mersusta, taksikuskista, tiestä jolla ajettiin, kitkarenkaista tai maantieliikenteen turvallisuuskulttuurista yleensä? Kertooko mitään vai kertooko kenties vain että ammattimiehellekin sattuu joskus vahinkoja?... ja tällä en tarkoita sitä että lentäjä olisi tässä tapauksessa varsinaisesti töpännyt vaan ainoastaan sitä että kaikenlaista yllättävää voi sattua riippumatta siitä kuinka pätevä ja kokenut on sekä kuinka hyviä laitteita käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun tämä nimenomainen onnettomuus ei tällä hetkellä kerro yhtikäs mitään sen paremmin Spitfiresta kuin nurmikentistäkään... ei tasan yhtään mitään ennen kuin onnettomuustutkintaraportti on julkaistu ja sittenkään ei välttämättä mitään koska kaikki onnettomuustutkintaraportit eivät suinkaan ole kiistattomia tai esitä varmaa syytä onnettomuudelle.

 

Tunnen erään kokeneen taksikuskin joka ajoi mersulla ojaan kohtuullisen hyvällä tiellä ja kitkarenkailla... mitä se kertoo: Mersusta, taksikuskista, tiestä jolla ajettiin, kitkarenkaista tai maantieliikenteen turvallisuuskulttuurista yleensä? Kertooko mitään vai kertooko kenties vain että ammattimiehellekin sattuu joskus vahinkoja?... ja tällä en tarkoita sitä että lentäjä olisi tässä tapauksessa varsinaisesti töpännyt vaan ainoastaan sitä että kaikenlaista yllättävää voi sattua riippumatta siitä kuinka pätevä ja kokenut on sekä kuinka hyviä laitteita käyttää.

 

Kiitos, veit jalat suustani. Ne alkoikin jo maistua hikisiltä... ;D:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kohta perustaa veikkauspalstan onnettomuuden syistä. Vaihtoehtoina 1. kone 2. ohjaaja 3. olosuhteet. Tietysti oikea tulos saattaa olla joku edellisten yhdistelmä ( 7 eri mahdollisuutta).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kohta perustaa veikkauspalstan onnettomuuden syistä. Vaihtoehtoina 1. kone 2. ohjaaja 3. olosuhteet. Tietysti oikea tulos saattaa olla joku edellisten yhdistelmä ( 7 eri mahdollisuutta).

 

Vänkäyspalsta olisi osuvampi nimi. Vähän ihmetyttää tämä joidenkin tarve spekuloida ja pohdiskella asiaa loputtomiin. Saahan sitä miettiä, mutta jos viestien määrä lasketaan kymmenissä ja kaikkien sisältö on jotain jossittelua, spekulointia tai vänkäämistä, niin ei vaan pysty ymmärtämään mitä kukaan kokee sillä saavuttavansa. Nyt on lentäjä kuollut enkä näe mitään tarvetta lähteä pari päivää onnettomuuden jälkeen vetämään johtopäätöksiä sen syistä. Kyllä se sitten aikoinaan selviää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se sitten aikoinaan selviää.

 

Juu, en juuri urheiluakaan viitsi seurata - näkeehän ne tulokset seuraavana päivänä paljon vähemmällä vaivalla! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, en juuri urheiluakaan viitsi seurata - näkeehän ne tulokset seuraavana päivänä paljon vähemmällä vaivalla! ;D

 

Eikös tämä rinnastu enemmän siihen, että käyttää edellisen vuoden tuloksen arvailuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä rinnastu enemmän siihen, että käyttää edellisen vuoden tuloksen arvailuun?

 

...tai siihen samaan, mikä tekee veikkauksesta ja vedonlyönnistä niin suosittua ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bilteman sivuilla Ruotsissa on Bertilin muistolle avattu sivusto jonne voi jättää oman surunvalittelun:

 

http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Tragisk-olycka1/

 

Sivun alareunasta olevasta linkistä pääsee surunvalitteluosioon jossa kysytään nimi, paikkakunta jne sekä vapaavalintainen teksti johon voi laittaa haluamansa surunvalittelun / osanoton haluamallaan kielellä / tavalla.

 

Kävin jo omani laittamassa.

 

Ja muistokirjoitukset päivittyvät tänne viiveellä ;

http://www.biltema.se/sv/Bertil_G_Kondoleans/Bertil-G-Kondoleans-Lista/

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tunnen erään kokeneen taksikuskin joka ajoi mersulla ojaan kohtuullisen hyvällä tiellä ja kitkarenkailla... mitä se kertoo: Mersusta, taksikuskista, tiestä jolla ajettiin, kitkarenkaista tai maantieliikenteen turvallisuuskulttuurista yleensä? Kertooko mitään vai kertooko kenties vain että ammattimiehellekin sattuu joskus vahinkoja?... ja tällä en tarkoita sitä että lentäjä olisi tässä tapauksessa varsinaisesti töpännyt vaan ainoastaan sitä että kaikenlaista yllättävää voi sattua riippumatta siitä kuinka pätevä ja kokenut on sekä kuinka hyviä laitteita käyttää.

 

Niin ja hävittäjillä on aina suuri riski joutua onnettomuuteen ja pienellä kentällä uudella koneella erityisesti..varsinkin pitkällä siirtolennolla laskussa ja iäkkäällä herralla eritoten.

 

P-factor on joku termi liittyen torqueen ja isoon potkuriin..mitä se tarkoittaa..se oli kuulemma suuri XVIII:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P-factor on joku termi liittyen torqueen ja isoon potkuriin..mitä se tarkoittaa..se oli kuulemma suuri XVIII:ssä.

 

Ilmeisesti sillä ilmaistaan pyörivän potkurin aiheuttaman asymmetrisen vedon voimakkuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin tämä kuva on aika hurja:

 

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5233780.ece?start=11

 

Joo kieltämättä..itsekin ajattelin että 940 m pitkä kenttä on pitkä jos joki on molemmissa päissä, mutta jos se on noin täyteen kasvanut puustoa päistään "kutistuu" kenttä valtavasti entisestään.

 

Silminnäkijän mukaan kone tuli kovaa ja yritti jarruttaa loppupäässä mennen katolleen...luinko oikein norjaa ?

 

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5233796.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijän mukaan kone tuli kovaa ja yritti jarruttaa loppupäässä mennen katolleen...luinko oikein norjaa ?

For meg kan det se ut som flyet kommer veldig fort. Etter landing skar flyet ut mot siden av flystripa og ut i en åker før det tippet rundt og ble liggende på ryggen. Kanskje var det for å bremse farten? spør øyenvitnet.
Sanoisin 99.99% varmasti että silminnäkijä "kysyy (itsekseen) että ajoiko pilotti koneen tahallaan pellolle jarruttaakseen vauhtia".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arviointivirhe ?

 

Kaikkea sattuu. Mikä kummallista, kokeneille näytöslentäjillekin. Kun lueskelee lehtikirjoituksia & silminnäkijälausuntoja. Tapahtuma hahmottuu mielestäni selkeästi. Mikään erillinen seikka ei välttämättä ole ratkaiseva tekijä. Sensijaan asiayhdistemä: valittu laskupaikka, lakeutumisproseduuri (lyhyt lähestyminen vasemmassa karrossa) ja koneen lento-/ ohjausominaisuudet (laskussa), on riskaapeli yhdistelmä. Tässä tapauksessa ei ole yhtään pelivaraa. Homman on onnistuttava täydellisesti. Pienikin virhe on ratkaiseva. Loppuvaiheessa on myöhäistä tehdä mitään katastrofin välttämiseksi. Onko kenelläkään varmaa tietoa yritettiinkö laskua kiitoradan vasemmalla puolella olevalle ~13m leveälle rullaustielle ja  kuinka paljon lasku oli mennyt pitkäksi. En löytänyt lehtiartikkeleista varmaa tietoa.

 

Jossain oli tieto, että tapauksesta olisi amatöörivideo ?  Siitä näkisi mitä todella tapahtui.  Tuleekohan koskaan julkisuuteen muuten kuin tekstimuodossa onnettomuusraportissa?

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selväkö ?

 

Missä teillä on sellainen kuva, josta selviää kummassa päähän kenttää päädyttiin. Jos (tulosuunnasta) loppupäähän ? Sinne ei olisi tarvinut mennä. Aikaa ja tilaa ylösvetoon oli riittävästi.

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtoina 1. kone 2. ohjaaja 3. olosuhteet. Tietysti oikea tulos saattaa olla joku edellisten yhdistelmä ( 7 eri mahdollisuutta).

 

Mikä se seitsemäs mahdollisuus on? Ei mikään näistä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selväkö ?

 

Missä teillä on sellainen kuva, josta selviää kummassa päähän kenttää päädyttiin. Jos (tulosuunnasta) loppupäähän ? Sinne ei olisi tarvinut mennä. Aikaa ja tilaa ylösvetoon oli riittävästi.

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

 

Tuli ainoastaan selvaksi että Herra Takamaa oli lukenut/ymmärtänyt/tulkinnut norjankieltä hieman väärin.  :)

 

Jatkakaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ainoastaan selvaksi että Herra Takamaa oli lukenut/ymmärtänyt/tulkinnut norjankieltä hieman väärin.  :)

 

Niin kyllä harvinaisen selväksi tuli etten ymmärtänyt erään norskin käsitystä ja selvitystä asiasta..joka väitti että Bertil olisi jarruttaakseen ajanut koneen tarkoituksella peltoon. Mikäli hän todella teki niin...niin voidaan spekuloida että hän tiesi että päätös ylösvedosta tuli liian myöhään ja tai löpö oli lopussa ja varakentälle ei olis enää ennättänyt tms. Sekä jokseekin varmaa, että kiitotie oli loppumassa ja kone menossa jopa jokeen tms....siis jos silminnäkijän kertoma pitää paikkaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään