Olle Sälgmark

Bilteman Spitfire selälleen laskussa Norjassa - lentäjä menehtyi

175 viestiä aiheessa

Pahin mitä foorumikirjoittajalle voi tapahtua on että hänet jätetään huomioitta.

Suosittelen käytettäväksi, tarvittaessa myös kohdallani.

 

Joo mutta hei, koulukiusaaminenkin on kiellettyä.  :thmbdn: Koivistoa mukaillen: ei saa provosoitua, jos provosoidaan. Vaikka pieni provo joskus onkin paikallaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi ihan jees, jos näistä ulkomaankielisistä linkeistä kerrottaisiin vähintään pääpiirteet Suomeksi...

Niin että sairauskohtaus taisi olla se syy. Laskeutui radan puolivälin paikkeille vaikka ei niin tehnyt milloinkaan ja ruoholle kiitotien sijaan -hyvin epätavallista häneltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja ei kertoman mukaan minkäänlaisia korjaustoimenpiteitä koneen lähdettyä kääntymään, laskeutuminen pelkästään päätelineille, ei kuulemma lentäjän tapoihin kuuluvaa.Kirjoittaja kertoo suorittaneensa uppflygning oliskohan tarkkari juurikin Bertilin valvonnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin että sairauskohtaus taisi olla se syy. Laskeutui radan puolivälin paikkeille vaikka ei niin tehnyt milloinkaan ja ruoholle kiitotien sijaan hyvin epätavallista häneltä.

 

Kiitos "suomennoksista".

 

Eräs hyvin Spitfireistä perillä oleva tapahtuman silminnäkijä kertoi minulle, että ei sitä mahdollisuutta voi sulkea pois. Mutta ei toisaalta ole mitään faktaakaan, mikä sairaskohtauksen vahvistaisi, tai siihen viittaisi. Vasta ruumiinavaus kertoo siihen todennäköisesti ja toivottavasti vastauksen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos "suomennoksista".

 

Eräs hyvin Spitfireistä perillä oleva tapahtuman silminnäkijä kertoi minulle, että ei sitä mahdollisuutta voi sulkea pois. Mutta ei toisaalta ole mitään faktaakaan, mikä sairaskohtauksen vahvistaisi, tai siihen viittaisi. Vasta ruumiinavaus kertoo siihen todennäköisesti ja toivottavasti vastauksen...

 

Ole hyvä vaan, olin aivan varma että sinäkin Mikko olit "pakkoruotsia"koulussa harrastanut. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ole hyvä vaan, olin aivan varma että sinäkin Mikko olit "pakkoruotsia"koulussa harrastanut. :-[

Vaikka sitä pakkoruotsia olisikin joutunut koulussa sietämään niin ei se välttämättä tarkoita, että hirvittävän paljon siitä enää vuosien päästä muistaisi. Ihminen on oppiva, mutta myös unohtava eläin, nääs... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maliniemi kyselee käännöstä Svenskt Flyghistoriskt Forumin Bilteman selälleen menosta.

 

Bertil Gerhard.

Hej alla....

Vähän infoa Bertilin onnettomuudesta Norjassa....

Vaikuttaa siltä että syy oli äkillinen sairaus...

Suora lasku(ei laskukierrosta) kentälle saavuttaessa... ei tilannetarkastusta kentällä...

Epätavallista Bertililtä....

 

Bertil laski koneen 450 metrin päähän... kenttä on 900!

Hän laski pyörille mitä ei normaalisti tehdä nurmikentälle spit... kolmipiste  oli se normaali Bertilille.

Tämän jälkeen on kone ajautunut vasemmalle päälaskutelineillään....

Ei mitään toimenpiteitä pilotilta koskien siivekkeitä... neutraalit siivekkeet...

Vaikuttaa fyysiselle  kyvyttömyydellle..

Tutkijalautakunta saa antaa lausuntonsa piakkoin.

 

Hatunnosto Bertilille.

En koskaan tule unohtamaan tarkastuslentoani kanssasi...

 

Sven Juhansson.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään toimenpiteitä pilotilta koskien siivekkeitä... neutraalit siivekkeet...

 

"Roder" lienee kuitenkin (sivu)peräsin, ei siivekkeet (skevroder).

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Roder" lienee kuitenkin (sivu)peräsin, ei siivekkeet (skevroder).

 

Mika

 

Roder

 

Flygplan och en del andra luftfarkoster har lodräta sidroder och vågräta höjdroder i stjärten samt skevroder på vingarna som påverkar luftströmningen. Farkostenseller ändrar riktning i förhållande till sin längdaxel vid vinkling av dess roder i luftströmen i förhållande till flygplanets längdaxel.

 

Suomeksi tietenkin voi olla mitä vain.

 

 

Kiitos Tapiolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roder

 

Flygplan och en del andra luftfarkoster har lodräta sidroder och vågräta höjdroder i stjärten samt skevroder på vingarna som påverkar luftströmningen. Farkostenseller ändrar riktning i förhållande till sin längdaxel vid vinkling av dess roder i luftströmen i förhållande till flygplanets längdaxel.

 

Suomeksi tietenkin voi olla mitä vain.

 

Kysymys käsittääkseni oli Maliniemen huomautuksesta voisi olla suomeksi. Siksi käänsin

tekstin sellaisenaan hänelle, ja koska siinä on "roder" niin mikä onkaan Norjaksi niiden lueteltujen siivekkeiden nimet. Ei

ollut mahdollisuutta ottaa asiasta selvää.Teksti ei myöskään sano mitkä  siivekkeet olivat normaalit.

Kuten Olle huomauttaa voivat suomeksi olla mitä vaan. Olen tottunut kääntämään kielen niinkuin se kirjoitetaan eikä

niinkuin sitä ehkä tarkoitetaan puhuttavan ja sekoitettavan ammattitermejä. 46 vuoden jälkeen teknillisiä termejä

puhuneena ja lukeneena oppii kääntämään kumpaankin suuntaan juuri niin kuin sanotaan. Pakkoruotsi on opittu kantapään

kautta jotenn ainahan huomauttamista riittää niille joitka ovat sen koulunpenkillä "oppineet"

Tapsa göötanmaalta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sairauskohtaus tai heikentynyt vointi asettaisi tapauksen ymmärrettävämpään valoon. Sivuperäsimen käyttö tuossa tilanteessa olisi käsittääkseni luontevampaa kuin muiden ohjainpintojen. Tutkinnassa selvinnee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuman syistä ?

 

Niinkuin Juha aiemmin huomasit. Yritin saada selvää mitä oli oikeasti tapahtunut. Norjalaisen paikallislehden toimittaja kertoi saaneensa silminnäkijä lausunnon paikalla olleelta (harrastus)lentäjältä. Juttu näyttää olevan kuvitteellinen. Perustuu ilmeisesti paikalla kuultuihin huhupuheisiin. Varmaa on vain se mihin paikkaan kentällä matka päättyi. Onnettomuustutkintaa tehdään ilmeisen ammattimaisesti: Ei ennakkoarvioita, niukkaa tiedottamista, ilmoitus, että tutkimus voi kestää kauan. Odottelin, että joku tiedote tutkinnan edistymisestä olisi saatu julkisuuteen vähän nopeammin. Mielestäni Juupajoen Hornet-turman tiedottamisessa on toimittu hienosti. Historiasta on opittu jotain. Tällaiset jutut saadaan selvitettyä perusteellisesti. Se vaan ottaa oman aikansa.

 

PS uskoisin, että ko. konetyypistä puheenollen. Joudutaan käyttämään kaikkia ohjaimia. Joitakin reippaastikin. Lisäksi myös tilanteesta riippuen, pyöräjarruja.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan lienee tutkinnalla videomateriaalia käytössään, tiedä sitten mimmosta, paikalahan oli myös useita lentokoneen ohjaamiseen koulutettua, ei ainoatakaan joka osaa lentää, ainakaan puhekykyistä.Lisäksi paikallista spotteriporukkaa kuulemma?Kaikki tämä lehdistön kertomaa, mene ja tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Juupajoen Hornet-turman tiedottamisessa on toimittu hienosti. Historiasta on opittu jotain. Tällaiset jutut saadaan selvitettyä perusteellisesti. Se vaan ottaa oman aikansa.

 

Kannattaa muistaa että ilmavoimilla on iso tiedotusorganisaatio toisin kuin lentokerhoilla/kouluilla tms. Mutta kyllä ilmavoimienkin tiedotus on parantunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta hei, koulukiusaaminenkin on kiellettyä.  :thmbdn: Koivistoa mukaillen: ei saa provosoitua, jos provosoidaan. Vaikka pieni provo joskus onkin paikallaan.  ;)

 

Joo ja ehdottomasti kiellän spämmäämisen asiasta privassa..enkä ole pelkästään hankkinut tietoa wikistä vaan Key Publishing Forumilta ja WIX:stä mm.

 

Spitin ja Seafiren manuaaleista löytyy tietoa krampeista pitkillä siirtolennoilla myös. Pelkkä yllättävä kuumeen nousu voi aiheuttaa keskittymiskyvynpuutteen.

 

Eli jos tuo bikemanin kommentti ( ruotsalainen saitti edellä linkissä ) laskeutumisesta 450 m päässä päätelineille pitää paikkansa..on syynä joko sairastuminen tai virhearviointi puiden korkeudesta ja yritys tehdä touch and go ja P-force yllätti....tai molemmat...eikö niin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saan usein kramppeja ajellessani autolla pitkiä matkoja, samaten seistessäni pitkiä aikoja paikallani.Eihän jukka sekoitella Seafirejä ja muita tähän tapaukseen, Camelin nousu ja laskumatka lienee tuossa 150 jalan paikkeilla, riippuen koneyksilöstä, kuskista ja kelistä.Tässä nyt vain jumalat olivat vastaan, Bertil oli lähdössä ja lähti.Kaikkea ei voi yliopistotasolla päättää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt vain jumalat olivat vastaan, Bertil oli lähdössä ja lähti.Kaikkea ei voi yliopistotasolla päättää.

 

Tarkoitit varmaan päätellä...voi ainakin yrittää. Bertil tosiaan lähti.

 

Yksi mikä olisi kiva tietää vallinneet tuuliolosuhteet ja laskeutumissuunta baanalle..sekin voi edesauttaa ohjaustehojen riittämättömyyteen. Varmaan ensimmäinen asia joka selvitetään ja se tiesikö Bertil niistä...mitä radioliikenteessa keskusteltiin ennen laskeutumista.

 

Mikäli joku selvittää mitä XVIII tarvii kiitorataa olisi sekin tieto erittäin arvokas nyt tiedetään että se on enemmän kuin 760 yardia jonka tarvii pienempi Spitti esteen yli ( 50 ft ).

 

Mutta Arne olet aivan oikeassa tämä spekulointi ei tuo Bertiliä takaisin, mutta voinee antaa lisävaloa miksi niitä tuhoutuu tämäntästä.

 

Niin ja Spitin Vne oli 470 mph eikä XVIII huippunopeus ( se oli web lähteessä väärin ) 470 mph:ssa alkaa aileron float.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan tutkintaviranomainen on julkaissut loppuraportin:

 

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2013-12?ref=1713

 

Yhtä ainoaa selkeätä syytä onnettomuudelle ei ole löytynyt. Itse raportissa (klikkaa kohdasta "last ned rapport") on englanninkielinen yhteenveto:

 

Saturday evening the pilot arrived at Tynset airfield with the historical Spitfire fighter. The aircraft was to participate on an airshow the following day. A lot of spectators had arrived to watch the landing. It did a seemingly ordinary approach, but was high and fast when it crossed the threshold.

 

The airplane settled firmly on the ground with all wheels only after having passed the threshold with 580 meters. It then continued along a straight line which brought it into a barley field to the left of the runway. After having travelled 95 meters into the field the airplane nosed over and flipped onto its back. The pilot was fatally injured as a result of the canopy being crushed against the ground. The AIBN has not succeeded in finding a single explanation to why the accident took place.

 

Nothing indicates that the accident was caused by a technical failure on the airplane. The pilot had obtained sparse information about the airfield before he arrived. Further, he only did a partial pass above the airfield before landing. This, in combination with the limited forward view from the cockpit, might have led the pilot losing track of his position on the runway during the landing.

 

The possibility of the pilot being incapacitated or subject to temporary reduced vigilance cannot be ruled out. The investigation or the autopsy has not, however, revealed any factors that can support such a theory.

 

The AIBN has not submitted any safety recommendations in connection with this investigation.

 

Siis lasku meni pitkäksi (580 metriä kynnyksen jälkeen) ja kone kampesi vasemmalle ohrapeltoon, missä 95 metriä myöhemmin kone meni selälleen. Teknistä vikaa ei löydetty, eikä viitteitä pilotin inkapasitaatiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän tällainen tyhmä kysymys, voiko aikuiselle lentäjälle tulla esimerkiksi pieni hetkellinen jokin  häiriö joka ei lääkärintarkastuksessa näy.Muistamani mukaan näitä on vanhemmille näytöslentäjille tapahtunut, siis näitä jyrkkiä laskeutumisia sanoi joku aikanaan.

Onhan näitä tapahtunut seitenkymppisille aiemminkin, tunteja ollut, taitoa ja jatkuvaa lentämistä eli tuntuma on ylläpidetty.

Onkohan vain niin että moottorin ja muut tekniset laitteet voi korjata lähes pomminvarmoiksi mutta kuskista ei voi kukaan antaa takuuta.

Nimimerkillä parasta ennen jo ohitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman muuta voi, ihminen on monimutkainen vekotin eikä tarvitse olla mitään näkyvää vikaa, että toimintakyky heikkenee hetkellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään