Guest Grendel

Laskutelineiden sisäänottokorkeus?

40 viestiä aiheessa

Kaverin puolesta tiedustelen:

 

"Tarvitsen tiedon käsistä varten, että missä korkeudessa matkustajalentokoneet saavat ottaa laskutelineet sisään"

 

Pyydän tietoutta, välitän vastauksen/set alkuperäiselle kysyjälle. Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä telineet otetaan sisään heti kun kone on ilmassa. Todetaan että VS näyttää positiivista lukemaa (että siis oikeasti mennään ylöspäin) ja sitten vaan telineet sissään. Ylösvedossa sama juttu, kun kone alkaa jälleen ottaa korkeutta, telineet voi ottaa sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneekö korkeudella niinkään merkitystä kuin nopeudella. Siis tietyn nopeuden yläpuolella ei saa laskea telineitä. Koska ne aiheuttavat ilman vastusta, on luonnollista, että ne nostetaan mahdollisimman varhain.

 

Jaana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isossa matkustajakoneessa laskutelineet otetaan sisään, kun saavutetaan ns. "positive rate of climb", eli tämä tarkoittaa (kuten Anssi jo totesikin) sitä, että:

 

- Pystynopeus on positiivinen (V/S näyttää nousua)

JA

- Korkeusmittarin näyttämä kasvaa

 

Kummankin ehdon tulee täyttyä. Tosin, kaikki eivät tuon 2. kohdan kanssa varmaan ole niin tarkkoja.

 

Nopeudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tietysti ne otetaan sisään, että saadaan ilmanvastus mahd. pieneksi, mutta sisäänottokriteerinä nopeus ei ole.

 

Tyypillisesti lentäjä voi todeta "pos. raten" n. 100-250 ft:ssä, jolloin telineet valitaan sisään. Sisäänottoajasta sitten riippuu milloin ne oikeasti ovat sisällä ja telineluukut kiinni.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Laskutelineet tuodaan sisaan kun korkeusmittari ja VSI (vertical speed indicator) näyttää positiivista korkeuden nousua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ole myös mahdollista jättää ne hetkeksi aikaa sinne alas? Siis ainakin muistan lukeneeni, että joskus jätetään laskutelineet alas, koska ovat kuumenneet rullatessa niin paljon tjst. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kyllä niin kuin Ville sanoi, niin useimmissa koneissa lienee menetelmänä se, että telineitä pidetään pidempään alhaalla (esim. minuutti), jos maassa on ollut ylilmpöä jarruissa. Yleensä on myös muita rajoituksia kuten minimikääntöaika ennen uudelle lennolle lähtöä.. ja tietysti ihan siitä kiinni että kuinka kovasti ovat ylikuumenneet. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä taitaa kaikua, kun 3 kertaa melkeen peräkkäin ihmiset o sanonu saman asian...

Eli siis telineethän otetaan sisään, ku V/S on positiivinen ja korkeus kasvaa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ole myös mahdollista jättää ne hetkeksi aikaa sinne alas? Siis ainakin muistan lukeneeni, että joskus jätetään laskutelineet alas, koska ovat kuumenneet rullatessa niin paljon tjst. ???

 

Joo ilmeisesti jos jarrut on kuumat niin niitä voidaan jäähdytellä, mutta luulen että nykyisin ainakaan liian kuumilla jarruilla ei saa tehdä edes lentoonlähtöä jotenka tätä ei varmaan kauhean usein tapahdu....? Senhän takia ei sais rullailla kauheen kovaa, ettei jarrut kuumene liikaa ennen lentoonlähtöä, sillä tämä heikentää jarrutehoa merkittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä taitaa kaikua, kun 3 kertaa melkeen peräkkäin ihmiset o sanonu saman asian...

Eli siis telineethän otetaan sisään, ku V/S on positiivinen ja korkeus kasvaa... ;)

 

Luulis tulevan ainaki selväks näin? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jarrut kuumene liikaa ennen lentoonlähtöä, sillä tämä heikentää jarrutehoa merkittävästi.

Eikös nykyaikaiset hiilikuitusysteemit toimi vaan paremmin kun lämmöt alkaa olla 700-900 asteen tietämillä? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Pystynopeus on positiivinen (V/S näyttää nousua)

JA

- Korkeusmittarin näyttämä kasvaa

 

Kummankin ehdon tulee täyttyä. Tosin, kaikki eivät tuon 2. kohdan kanssa varmaan ole niin tarkkoja.

 

Tero

 

Muistasin nähänen täälläpänä vilimin josa ko eherot ei täyttyny, täis olla joku itänaapurin sotassuihkukone ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, miten jarrut kuumenevat rullatessa? Rullataanko ikäänkuin jarruja vastaan vai? Vai kuumentavatko jo pienet käännökset jarruja jo liikaa? Entäs sitten kun täytyy tehdä hätäjarrutus, räjähtävätkö jarrut päivän päätteeksi, kun ei kerran edes rullausta kestä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin joskus että telineet pidetään ulkona niin kauan kun moottorihäiriötapauksessa on vielä mahdollista tehdä pakkolasku suoraan eteen kiitotien jäljelläolevalle osalle. Taitaa koskea lähinnä pienkoneita, mutta miten onkaan turbopropeilla jos kiitotie on pitkä?

 

//Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, miten jarrut kuumenevat rullatessa?

 

...siis ei rullatessa, vaan laskussa jarrutettaessa. Kovin harvinaistahan tuo on, mutta jos jostain syystä joudutaan jarruttamaan pyöräjarruilla kovempaan, niin silloin näitä lämpöongelmia saattaa tulla. Tai sitten keskeytetyn lentoonlähdön jälkeen varmasti tulee tuo vastaan, koska siinä on kyseessä maksimijarrutus. Muistelisin MD-11:n keskeytyksen (EFHK:lla) jälkeen osan renkaista päästäneen ilmatkin pois, kun kuumeni niin paljon (renkaissa on ns. fusible plug (suomentakaa....), joka päästää ilmat pois, jos lämpöä on liikaa, ettei rengas räjähdä).

 

Ja kyllä turbopropeilla ihan samoja menetelmiä noudatetaan kuin "isommillakin" koneilla, eli V1:n jälkeen jatketaan ilmaan, koska se kone kyllä lentää sillä yhdelläkin moottorilla. ..yksimoottorisella tosiaan lienee viisainta yrittää häiriössä laskua radalle ennemmin kuin yrittää keksiä ikiliikkujaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten keskeytetyn lentoonlähdön jälkeen varmasti tulee tuo vastaan, koska siinä on kyseessä maksimijarrutus. Muistelisin MD-11:n keskeytyksen (EFHK:lla) jälkeen osan renkaista päästäneen ilmatkin pois, kun kuumeni niin paljon (renkaissa on ns. fusible plug (suomentakaa....), joka päästää ilmat pois, jos lämpöä on liikaa, ettei rengas räjähdä).

 

Siis nimenomaan tuo että lentoonlähtöä varten ei saa rullailla liian lujaa, ettei jarrutettaessa jarrut kuumene niin että sitten jos tulee keskeytys lentoonlähdössä niin jarrut huutais hoosiannaa. Esim. 286 tonninen MD-11 tarvitsee kuitenkin melkosen voiman pysähtyäkseen esim. 60 solmun nopeudesta, siks sillä ei rullata läheskään niin kovaa ettei jarrut kuumene ja heikennä täten mahdollisen keskeytetyn lentoonlähdön jarrutustehoa.

 

Ja siis eikös edelleenkin ole voimassa "sääntö" jonka mukaan koneilla pitäis rullata "reipasta kävelyvauhtia"...? ;D Sen tietän että MD-11:lla ei saa Finskin sääntöjen mukaan rullata kovempaa kun 25 kts.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...siis ei rullatessa, vaan laskussa jarrutettaessa. Kovin harvinaistahan tuo on, mutta jos jostain syystä joudutaan jarruttamaan pyöräjarruilla kovempaan, niin silloin näitä lämpöongelmia saattaa tulla.

 

Kuten threadissa http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=28625 todettiin, niin Airbuseihin saa optiona jarrujen tuulettimen, joka on Finnairilla A321:ssä.

 

Muistan muutama vuosi sitten istuessani Airbusin ohjaamossa Lontooseen lennettäessä, että laskun jälkeen kuvaputkinäytöltä näki kunkin pyörän jarrujen lämpötilan. Silloin toisen puolen jarru oli kuumempi ja ellen ihan väärin muista, niin tuuletin laitettiin päälle.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fusible plug= eräänläista vahaa sisältävä tulppa, joka sulaa pyörän saavutettua tietty lämpötila (suurehko....) Estänee suuremman katastrofin eli räjähdyksen.

 

Useissa koneissa on brake fanit, joilla jarrujen lämpöja voidaan laskea esim. rullatessa ja miksei myös sisälle vedettynä, jos on tarvetta.Lämpötiloja voidaan toki monitoroida ohjaamosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fusible plug

 

Niin sitä mietin, että onko tuolle jotain fiksua suomenkielistä termiä.. Ei nyt (ainakaan tähän aikaan..) tullut itselle mieleen.. (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sitä mietin, että onko tuolle jotain fiksua suomenkielistä termiä.. Ei nyt (ainakaan tähän aikaan..) tullut itselle mieleen.. (?)

 

Sulava tulppa...? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin sitä mietin, että onko tuolle jotain fiksua suomenkielistä termiä.. Ei nyt (ainakaan tähän aikaan..) tullut itselle mieleen.. (?)

 

Sulaketulppa? Venttiilisulake? Painevaroke? ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulava tulppa...? ;)

 

Just toi , aivan oikein . Se sulaa ja päästää ilmat ulos ennenkuin rengas räjähtää ja rikkoo kenties muitakin ympärillään olevia osia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran palaan aiheeseen toteamalla, ettei ihan kaikkia osia kannata suomennella, vastaavaa nimiketta ei vain ole järkevästi keksittävissä.

 

Vai mitä olette mieltä Avron standby attitude indicatorin "fast erection knobista"?????

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitä, että ihan niinkuin pussy voi tarkoittaa kissanpentua, on erection-sanallakin muitakin merkityksiä, kuin se mikä teille kaikille tuli nyt mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, sanoilla on homonyymejä. Ehkäpä siis on parempi että puhutaan asioista niiden oikeilla alkuperäisillä nimillä, eikä ruveta spekuloimaan suomenkielen vastineilla.

 

Se, että nimikkeitä ei käännetä suomeksi, helpottaa kaikkien työtä. Ainakin minun mielestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään