Guest Grendel

Laskutelineiden sisäänottokorkeus?

40 viestiä aiheessa

Juu toi ilmailutermistö ei ole oikeen pesiytynyt tähän ensimmäiseen kotimaiseen...

Kannattaa varmaan pitäytyä niissä englannin kielisissä termeissä niin puhutaan kaikki samaa asiaa ;)

Tuo kielikysymys on muuten tuntunut olevan melko ongelma esim. opinnäytteiden teon yhteydessä, etenkin silloin kun tarkistetaan kielellistä asua. Äidinkielellisen toteutuksen tarkistaja ei oo kauheen mielissään kun joka toinen termi on in english. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11:n breikkereidenkin joukosta löytyy breikkeri: "Altitude indicator calibration vibrator"... Vai mikä nyt olikaan. ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs on nykyinen meininki, menevätkö renkaat sisään "pyörivinä" vai jarrutetaanko ne pysähdyksiin? Muistelen että joskus ainakin joissakin koneissa oli ohjeena että painallus jarrua ja sitten gear-up...liekö ollut enemmän II maailmansodan hävittäjissä...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs on nykyinen meininki, menevätkö renkaat sisään "pyörivinä" vai jarrutetaanko ne pysähdyksiin? Muistelen että joskus ainakin joissakin koneissa oli ohjeena että painallus jarrua ja sitten gear-up...liekö ollut enemmän II maailmansodan hävittäjissä...

Kyllä ne pysähdyksiin jarrutellaan, nehän muuten toimisi aika ikävästi gyrona...kyllä kaikissa vähänkään uudemmissa koneissa se jarruttelee itse kun vedetään sisään telineet. En oikein varmasti tiedä että mistä asti tuo on ollu automaagista, varmaan lähemmäs 30v ainakin. Tämä siis isoissa härveleissä, noista muutaman tyypin pikkuräpsyistä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne pysähdyksiin jarrutellaan, nehän muuten toimisi aika ikävästi gyrona...kyllä kaikissa vähänkään uudemmissa koneissa se jarruttelee itse kun vedetään sisään telineet. En oikein varmasti tiedä että mistä asti tuo on ollu automaagista, varmaan lähemmäs 30v ainakin. Tämä siis isoissa härveleissä, noista muutaman tyypin pikkuräpsyistä en tiedä.

 

No, gyrohän se on vaikka olisi missä asennossa.... Mutta mitä haittaakaan tuosta gyroefektistä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, gyrohän se on vaikka olisi missä asennossa.... Mutta mitä haittaakaan tuosta gyroefektistä on?

 

En osaa mitenkään fysikaalisin termein selittää, mutta eikös siinä tapahdu niin, että gyro vastustaa liikesuunnan muutoksia.

 

Eli laskutelineitä sisään vedettäessä pyörivät pyörät pyrkivät vastustamaan laskutelineiden liikettä ja tämä taas aiheuttaa rasituksia telineiden kiinnityksiin ja nostolaitteisiin.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tunnen tuo sulavat tulpat nimellä vahatulpat. Itse kerran ollut todistamassa kun Hawkista suli ja rengas tyhjeni platalle, oli aika notkeat rasvat kun fillarin otti irti, ei tehny mieli käpelöidä paljaalla 8) Hawkissa tulpan sulamislämpötila oli muistaakseni 155 astetta tai jotain sinne päin.

 

Myös jostain muistin syövereistä tulisi mieleen MD-11 kohdalla lukema, joka huitelee jossakin reilussa 900 asteessa, mutta sen jarrut ja painot ovat "hieman" toista luokkaa kuin pienessä englantilaisessa.

 

tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brake temperature Alert taitaa MD-11:ssa tulla 560 asteessa Celsiusta. Että jonkinverran ton päälle ja kuuluu *PFFFFFFFFFFFFFFFFFFT* :);)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brake temperature Alert taitaa MD-11:ssa tulla 560 asteessa Celsiusta. Että jonkinverran ton päälle ja kuuluu *PFFFFFFFFFFFFFFFFFFT* :);)

 

hmm, tuon perusteella muistankin taas lisää eli ne siellä lähemmäs 900 asteen lämmöt taisi olla °F. Empä lähde enempää arvailemaan, kun ei nyt ko. tyypin huoltomanuaaleja eikä flight manualia tässä satu olemaan hyppysissä :P

 

tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakenissa oli normaali prosedyyri, että päälaskutelineen pyöriä sai lähestyä, laskun jälkeen, muistaakseni vain kolmenkymmenen asteen sektorissa suoraan edestä tai takaa. Ja aikakin oli mielestäni kymmeniä minuutteja. Siellä ei ilmeisesti ollut mitään sulavia tulppia, vaan rengas yksinkertaisesti mojahti jos kuumeni liikaa ja kun se oli vyö-tyyppinen, irto-osat ja painaalto suuntautuivat sivuille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs on nykyinen meininki, menevätkö renkaat sisään "pyörivinä" vai jarrutetaanko ne pysähdyksiin?

Tästä tuli mieleeni päinvastainen juttu, jota pohdiskeltiin jo pikkupoikana. :)

 

Siis asia päinvastoin: Kun telineet otetaan alas, niin eikö olisi ennen touchdownia järkevää antaa pyörille sopiva alkuvauhti, etteivät renkaat tulisi tonttiin pyörimättöminä? Noinhan ei (kai) kuitenkaan tapahdu missään koneessa? Olisiko sitten niin, että renkaiden kuluminen on paljon pienempi riesa kuin järjestelmä, joka niille alkuvauhdit antaisi. (Kuinkas usein renkaita muuten vaihdellaan noista isoista koneista?)

 

Jaa, Con Air alkaisi juuri... Nähty on useaankin kertaan, mutta mikä ettei vielä kerran. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakenissa oli normaali prosedyyri, että päälaskutelineen pyöriä sai lähestyä, laskun jälkeen, muistaakseni vain kolmenkymmenen asteen sektorissa suoraan edestä tai takaa.

 

Sama pätee edelleen HW- ja HN-kalustolla. Tulee kuhmu jos se rengas mosahtaa jostain syystä päin näköö eli ei koskaan kuumia jarruja saa lähestyä sivusta. MiG:llä vaara-alue taisi olla jopa 100m renkaasta sivusektorissa.

 

tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama pätee edelleen HW- ja HN-kalustolla. Tulee kuhmu jos se rengas mosahtaa jostain syystä päin näköö eli ei koskaan kuumia jarruja saa lähestyä sivusta. MiG:llä vaara-alue taisi olla jopa 100m renkaasta sivusektorissa.

 

tero

 

OT: Heh, onko joku muu ollut autolla rekan renkaan kohdalla, kun mossahtaa päin kylkeä? Hetken aikaa menee keräillessä itseään, että mitä oikein tapahtui... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinhan ei (kai) kuitenkaan tapahdu missään koneessa?

 

Juu ei. Mahdolliseen (?) hyötyyn nähden lienee liian monimutkainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT: Heh, onko joku muu ollut autolla rekan renkaan kohdalla, kun mossahtaa päin kylkeä? Hetken aikaa menee keräillessä itseään, että mitä oikein tapahtui... ;)

 

Vähän samantyylisen fiiliksen saa, ku on jalkasin parikyt metrin päässä kun bussin rengas poksahtaa ilosesti... Korvat poksahti lukkoon, mut sen verta ehin kuulla, et sydärin meinasin saada... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään