Antti Laukkanen

Tuuliaretki valtameren taa

23 viestiä aiheessa

Terve. Plarailin tuossa alkukesän reissulta räpsimiäni kuvia ja tuumasin laittaa niitä näytille. Aika huttua näkyy kyllä olevan, mutta menköön, kun kerran rävelsin. Targettina oli lentää Wredebystä Tuulialla Viron Nurmsiin taas hyppylentämään ja tulla sieltä sitten takaisin. Menomatkalla räpsytin jokusen kuvan, mutta paluussa ei enää jaksattanut, vaikka keli olisikin ollut paljon mukavampi tarkoitukseen. Ollos hyvät.

 

 

Alkumatkasta Pyhtään maisemissa. Meri lähestyy.

[ attachment removed ]

 

Edessä puolisen tuntia lentämistä rajalle.

[ attachment removed ]

 

Ranta saavutettu.

[ attachment removed ]

 

Loviisan ytimenhalkomo

[ attachment removed ]

 

Kun toisessa Tuuliaketjussakin viittailtiin Tuntemattomaan Sotilaaseen, niin tässä Isänmaan aamunkoitossa siintelee Suursaari.

[ attachment removed ]

 

Helekkariin kaikki ylimääräinen. Näillä pärjää, vaikka kierroslukumittari näkyykin livenneen toviksi keltaiselle.

[ attachment removed ]

 

Taisin jo jossain ilmoittautumispaikkaketjussa kehua, kuinka MOHNI oli kivasti merkitty kelluvalla esineellä.

[ attachment removed ]

 

Huikea laivaliikenne kulkee Suomenlahden halki. Parikymmentä paattia näkyi kaiken aikaa.

[ attachment removed ]

 

Naapurimaan ranta tulee pikku hiljaa saavutetuksi.

[ attachment removed ]

 

Mikähän se tämän lahden nimi olikaan. Joka tapauksessa se jää kahden Viron pohjoisimman niemen väliin ja pohjukassa on Loksa sekä Hara.

[ attachment removed ]

 

Virossa on yllättävän paljon soita.

[ attachment removed ]

 

Vanhoja valtiontiloja näkyy paremmassa ja huonommassa kunnossa.

[ attachment removed ]

 

Kohde saavutettu. EENI International.

[ attachment removed ]

 

Hyppykoneet odottelevat rivissä ja klubin edusta on autoja väärällään.

[ attachment removed ]

 

Pääsi Antonovkin kerran kelpo seuraan!

[ attachment removed ]

 

Semmosella rakkineella ne hyppäävät. Kovia poikia nuo kuskit, kun vääntävät kymmentuntista päivää 35 asteen helteellä ilmastointia vailla. Eikä se tuhannen hevosvoiman tähtimoottori ainakaan tilannetta helpota. Jos ikkunan avaa, naama on öljyssä ja niskat jumissa.

[ attachment removed ]

 

Myö ajeltiin herraskaisemmin Kesnalla.

[ attachment removed ]

 

Sellaista pilvisen päivän materiaalia. Retki oli sangen hauska ja taisi olla ensimmäinen kerta sitten vuoden 1968, kun OH-370 poistui Suomen rajojen ulkopuolelle!

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjaa, ei mahda olla mikään mukava tunne rannan kaikotessa takana ja aavan auetessa edessä? Vai näkyikö vastaranta jo horisontissa?

 

OT: Liekö lakkoja veljeskansan soilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno matkakertomus! Onkos tuollaisella ulkomaanreissulla isokin byrokratia, vai lennelläänkös EU:ssa kuin kotimaassa?

 

Schengenmaissa vierailu on suorastaan hävyttömän helppoa. Lentosuunnitelma on pakollinen, mutta muuta ei enää vaadita ja plaanin voi vaikka päättää puhelimella Virosta Tampereen aluenlennonjohtoon. Matkan saa suorittaa vaikka oman maan korpikentältä kohdemaan korpikentälle.

 

Valtakunnanraja ylittyy ilman fanfaareja ja lentokone toimii myös vieraan vallan ilmatilassa kovin samankaltaisesti kuin kotomaassakin. Radioon pitää kuitenkin sanoa muutama sana englanniksi.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, heleppoa kuin heinänteko. Jos lentää ultralla tahi experimentaalilla niin pitää pyytää kohdemaan viranomaiselta lupa ilmailla (vai rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen hyväksyntä) ko maassa. Tuo hoituu varsin näppärästi ainakin Viron viranomaisen kanssa sähköpostilla; hakemus ja kopiot lentokelp, rektod ja vakuutuksesta, vastaus tuli samn päivän aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on itse asiassa kovastikin mukava tunne tuo rannan kaikkoaminen ainakin niin kauan kuin tankissa on pensaa ja kone käydä raksuttaa tasaisesti. Epäilemättä sen jälkeen ei enää olisi :) Vastaranta näkyy vähän ilmanalasta ja korkeudesta riippuen. Taitaa se jossain noista kuvista olla hahmotettavissa. Mira Slovak pätkytteli aikanaan moisella Atlantin yli, joten pientä tuo on, vaikka vettä siinäkin välissä on paljon :) Lakoista en tiedä kyllä mitään.

 

Kuten pojat todistavat, hommasta on tullut nykymaailmassa todella helppoa. Jos vertaa reissua vaikkapa Wredebystä Punkaharjulle, ero on lähinnä siinä, ettei Saimaan selkä ole noin suuri, mutta matka on vastaavasti vähän pidempi. No, samaa luokkaa ne taitavat kyllä olla. Korpikentältä korpikentälle homma on tosiaan simppeliä, koskapa kukaan ei tule perään kyselemään. Tallinn Control tahtoo mieluusti päättää plaanit jo ilmasta, mikä on ihan näppärää silloin, kun vastaanottokomitea on kentällä odottamassa. Muuten olen kyllä tehnyt kaikki lahdenylitysplaanit tänä kesänä joko Tampereelle tai Vantaalle.

 

Radioliikenne on sangen simppeliä, joskin aksentti on vähän vieras sekä fraasit ja tavat ovat joskus hieman jänniä. "Say again" on ihan tuttu lause.

 

Kuvittelin transponderin puutteen olevan ongelma Viroon lennettäessä, mutta eihän se ole mikään ongelma, niin kauan kuin pysytellään valvomattomassa. Plaaneja nuo eivät ilmeisesti malta ihan täysillä lukea, koskapa sitä ponderia kyseltiin kovasti siitäkin huolimatta, että se oli puuttuvaksi merkitty. Tuossa joku viikko sitten tultiin puolestaan medical-statuksella, mutta kovasti niiden teki mieli odotuttaa nousua ja vektoroida reitiltä sivuun. Alempana lennettäessä saa kyllä ajella yleensä plaanattua reittiä, mikäli ei plaanaa sitä esim. rajoitusalueiden päälle.

 

Sellasia!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
kone käydä raksuttaa tasaisesti

 

Minä olisin kyllä huolissani, jos se kone käydessään raksuttamaan alkaisi...

 

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olisin kyllä huolissani, jos se kone käydessään raksuttamaan alkaisi...

 

:laugh:

 

No se on semmonen suomalaiskansalliskielellinen tapa ilmaista leppoisaa toimintaa; käyvä raksuttelloo, lentee liihottelloo, juosta jolokottelloo, männä hölökkässöö...  ::)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se on semmonen suomalaiskansalliskielellinen tapa ilmaista leppoisaa toimintaa; käyvä raksuttelloo, lentee liihottelloo, juosta jolokottelloo, männä hölökkässöö...  ::)

 

-A-

 

Käydä hyrisee on huomattavasti miellyttävämpi sanonta lentokoneen moottorista.

 

:D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydä hyrisee on huomattavasti miellyttävämpi sanonta lentokoneen moottorista.

 

Se on vaan ultramiesten hurinoita. Kyllä lentokoneesta kuuluu kuulua pärinää ja pauketta tai Tuulian tapauksessa lähinnä papatusta. Vinkunakin käy, mutta hyrinä kuuluu kissoille ja hurina radioille  :laugh:

 

Aihetta sivuten mainittakoon, että tuo kierrosten lipsahtaminen keltaiselle johtuu oikeastaan pitkälti siitä, että muistaaksein joskus vuonna -71 tuli Sportavialta semmonen pumaska, jolla käskettiin muuttaa maksimi jatkuva kierrosluku 3400:sta 3200:aan. Syynä ei ollut suinkaan mikään teknillistieteellinen kestävyysseikka - moottorin peruskorjausjaksoakin hilattiin pikku hiljaa 850:stä aina 1500:aan saakka - vaan se, että kovemman kierrosluvun tuottaman mekkalan (papatuksen, hyrinä, raksutuksen, pärinän etc.) oli todettu käyvän enemmän pilotin korviin kuin pienemmän!  :thmbup: Siihen aikaan kun harvassa Fournierissa oli radio ja vielä harvemmassa headsetit. Syystä tai toisesta sama raja jäi voimaan headset-aikakaudellakin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on vaan ultramiesten hurinoita. Kyllä lentokoneesta kuuluu kuulua pärinää ja pauketta tai Tuulian tapauksessa lähinnä papatusta. Vinkunakin käy, mutta hyrinä kuuluu kissoille ja hurina radioille  :laugh:

 

Juupajuu, ja sen lisäksi me vihistään ja siristään 8)

 

Seuraavaksi puheenvuoro niille, joilla lentolaitteessaan ei ole purjetta eikä konetta...

 

Tämmöisten kuvakertomusten selailu melkein tuo mieleen ajatuksen, että pitäisköhän wanhan vielä opetella ne tarvittavat pari sanaa RT/Englantia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta juu, se oli aikaa ennen infernaalisia helteitä eli kesäkuun alkupuolta. Sen jälkeen näkyvyydet ovatkin olleet olennaisesti heikompia. Juolahti mieleen, että linkitänpä tähän vielä pari aiempaa Nurmsi-ketjua, jotka ovat kenties menneet sangen monelta ohi. Tuulialla niissä ei enää lennetä, mutta muuta mukavaa puuhaillaan.

 

Tuossa minun toukokuiseni:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,94277.0.html

 

Ja tässä Mikkilän Timon vähän tuoreempi:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,95108.0.html

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vain tässä mieleen, että pitäisikö kehitellä suomalainen Fournier-retki Itämeren ympäri. Turustakin voisi löytyä ensi kesänä jo kolme Tuuliaa. Aika äkkiä saataisiin kasaan melkein kymmenen koneen osasto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vain tässä mieleen, että pitäisikö kehitellä suomalainen Fournier-retki Itämeren ympäri. Turustakin voisi löytyä ensi kesänä jo kolme Tuuliaa. Aika äkkiä saataisiin kasaan melkein kymmenen koneen osasto...

Semmoinen laivue kun koukkaisi Suursaaren sivuitse, niin voisi tulla Migit siivelle. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vain tässä mieleen, että pitäisikö kehitellä suomalainen Fournier-retki Itämeren ympäri. Turustakin voisi löytyä ensi kesänä jo kolme Tuuliaa. ...

 

 

 

Kolme...? Älähän nyt hätäile ;)

No, kaksi nyt ainakin.

 

Minä olisin kyllä innokas osallistumaan tuollaiseen kierrokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se olis kyllä poikaa. Ja koskapa innostus näyttää taas pikku hiljaa kasvavan, voisi sitä Club Fournier Internationalin Suomen osastoa ryhtyä muutenkin pohtimaan. Kyselyä on joskus läheteltykin Fournier-kerhoille ja privaomistajille, mutta kiinnostus on ollut kohtullisen vähäistä. Toinen vaihtis olisi ottaa naapurit kimppaan ja pläjäyttää pydeen CFI Scandinavia. Mutta ehkä se ois liian työlästä. Jos innostuneisuutta esiintyy, pankaa vaikka privaa.

 

-A-, CFI Finland representant, vai millä tittelillä se Michel LeBlanc minua nyt tituleerasikaan  8)

 

PS. Wredebyssäkin asuu ennemmin tai myöhemmin taas kolme Tuuliaa. Tosin tänä kesänä näyttää lentävän vain yksi. Toinen voi vielä ehtiä syyskeleihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin epävirallisen SuomenCFI:n nimissä voidaan pitää perustava hagarfest vaikkapa syyskuussa Turussa. Ohjeisohjelmaksi voin järjestää puljailun teoriat ja käytännöt kakkostuulioilla saaristomaisemissa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se olis kyllä poikaa. Ja koskapa innostus näyttää taas pikku hiljaa kasvavan, voisi sitä Club Fournier Internationalin Suomen osastoa ryhtyä muutenkin pohtimaan. Kyselyä on joskus läheteltykin Fournier-kerhoille ja privaomistajille, mutta kiinnostus on ollut kohtullisen vähäistä. Toinen vaihtis olisi ottaa naapurit kimppaan ja pläjäyttää pydeen CFI Scandinavia. Mutta ehkä se ois liian työlästä. Jos innostuneisuutta esiintyy, pankaa vaikka privaa.

 

-A-, CFI Finland representant, vai millä tittelillä se Michel LeBlanc minua nyt tituleerasikaan  8)

 

PS. Wredebyssäkin asuu ennemmin tai myöhemmin taas kolme Tuuliaa. Tosin tänä kesänä näyttää lentävän vain yksi. Toinen voi vielä ehtiä syyskeleihin.

 

Tulisin mielelläni Pilatuksella  joukon jatkoksi. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se olis kyllä poikaa. Ja koskapa innostus näyttää taas pikku hiljaa kasvavan, voisi sitä Club Fournier Internationalin Suomen osastoa ryhtyä muutenkin pohtimaan. Kyselyä on joskus läheteltykin Fournier-kerhoille ja privaomistajille, mutta kiinnostus on ollut kohtullisen vähäistä. Toinen vaihtis olisi ottaa naapurit kimppaan ja pläjäyttää pydeen CFI Scandinavia. Mutta ehkä se ois liian työlästä. Jos innostuneisuutta esiintyy, pankaa vaikka privaa.

 

-A-, CFI Finland representant, vai millä tittelillä se Michel LeBlanc minua nyt tituleerasikaan  8)

 

PS. Wredebyssäkin asuu ennemmin tai myöhemmin taas kolme Tuuliaa. Tosin tänä kesänä näyttää lentävän vain yksi. Toinen voi vielä ehtiä syyskeleihin.

On se helppoa tuo ulkomaanmatkailu, kun laitteet luvat ja lisenssit on kunnossa.

Wredessä voisi olla vaikka viisi Tuuliaa jos kerhon ja kerholaisten koneet lasketaan yhteen, suurin osa tosin tällä hetkellä erinäisissä remonteissa, mutta kaikki lentävät vielä lähitulevaisuudessa.

Nimimerkki: ainoa skandinaavi tämänvuotisessa CFI:n pippaloissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla