Håkan Sandberg

A380 vierailee Helsinki-Vantaalla

85 viestiä aiheessa

Moi

Ellei muualla ole mainittu, mutta pankaa 17.09 klo 15:00 mieleen. ;)

HS

Mitä silloin tapahtuu? Ei ole muualla mainittu yhtään mitään.  ;)

 

Edit. Vai tulisiko kenties LH:n A380 Helsinkiin? Arlandassa se käy huhujen mukaan 15/9 testaamassa kenttää mahdollisten diverttien varalta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä silloin tapahtuu? Ei ole muualla mainittu yhtään mitään.  ;)

 

Edit. Vai tulisiko kenties LH:n A380 Helsinkiin? Arlandassa se käy huhujen mukaan 15/9 testaamassa kenttää mahdollisten diverttien varalta.  ;)

 

Tuollainen epävirallinen aikataulu tuli A.netissä vastaan:

 

15.9

 

LH8924 FRA04:35 05:55CPH

LH8926 CPH08:00 09:15ARN

LH8928 ARN10:45 11:45HEL

LH8925 HEL13:35 15:00OSL

LH8927 OSL18:45 20:35FRA

 

UTC Times

 

Eli 380 Hgissä 13:45-15:35?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LH8928 ARN10:45 11:45HEL

LH8925 HEL13:35 15:00OSL

 

UTC Times

 

Eli 380 Hgissä 13:45-15:35?

 

Ei vaan 1145-1335 UTC on 14.45-16.35 Suomen kesäaikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vierailu lähestyy, mutta nyt on ristiriitaista tietoo.

 

Ylen sivu selittää "- Kolmannen kiitotien suunnittelussa on huomioitu jättikoneen asettamat vaatimukset kantavuuden ja leveyden osalta. Myös rullaustiet ovat riittävän leveitä, jotta konetta voidaan kääntää kentällä"

 

Finavian sivuilla lukee että laskeutuu Kiitotie 1:lle, eli 22L tai 04R. No, eiköhän me luoteta finaviaan enemmän kuin Yleen?

 

Jonkun mukaan tämä kone lentäisi suomeen LH8928 tunnuksella, näkyyköhän se flightradar24.comissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen sivu selittää "- Kolmannen kiitotien suunnittelussa on huomioitu jättikoneen asettamat vaatimukset kantavuuden ja leveyden osalta. Myös rullaustiet ovat riittävän leveitä, jotta konetta voidaan kääntää kentällä"

 

Finavian sivuilla lukee että laskeutuu Kiitotie 1:lle, eli 22L tai 04R. No, eiköhän me luoteta finaviaan enemmän kuin Yleen?

 

Väännäppäs rautalangasta, että mistä kohti tiedot ovat ristiriitaisia? Ylen jutussa puhutaan siitä, että kolmatta kiitotietä suunniteltaessa on erityisesti huomioitu A380 tulo, mutta ei siinä puhuta sanallakaan, että sille kiitotielle tullaan laskuun. Miten voitaisiinkaan väittää, kun siteeraamasi juttu on näköjään tehty siinä vaiheessa kun vierailusta tuli ensimmäinen tieto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väännäppäs rautalangasta, että mistä kohti tiedot ovat ristiriitaisia? Ylen jutussa puhutaan siitä, että kolmatta kiitotietä suunniteltaessa on erityisesti huomioitu A380 tulo, mutta ei siinä puhuta sanallakaan, että sille kiitotielle tullaan laskuun. Miten voitaisiinkaan väittää, kun siteeraamasi juttu on näköjään tehty siinä vaiheessa kun vierailusta tuli ensimmäinen tieto.

 

No ei puhuta ei. Varmaan aika helposti tuosta voi vetää johtopäätöksen että tuo on ainoa kiitotielle jolle sen sallitaan laskeutuvan, kun kerta on ainoa rata joka on suunniteltu ko konetyypille.

 

Onhan tuo nyt vähän silti minun, siis täysin totaalinoviisin mielestä outoa, että kone jota ajatellen tämä kiitorata 3 on tehty, ei sitten käytetäkkään laskeutumiseen. Varsinkin kun siis tämä on täysin samansuuntainen kuin se jolle se nyt on suunniteltu tulevan (Tietysti tuulivarauksella).

 

ts. Jos finavia tiedote ei olisi osunut silmään, ja ATIS sanoisi 22R/22L olevan aktiivinen, niin olisin kyllä mennyt 22R:n vierelle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei puhuta ei. Varmaan aika helposti tuosta voi vetää johtopäätöksen että tuo on ainoa kiitotielle jolle sen sallitaan laskeutuvan, kun kerta on ainoa rata joka on suunniteltu ko konetyypille.

 

Onhan tuo nyt vähän silti minun, siis täysin totaalinoviisin mielestä outoa, että kone jota ajatellen tämä kiitorata 3 on tehty, ei sitten käytetäkkään laskeutumiseen. Varsinkin kun siis tämä on täysin samansuuntainen kuin se jolle se nyt on suunniteltu tulevan (Tietysti tuulivarauksella).

 

Olisihan se toisaalta outoa, että kone tungettaisiin väkisin laskuun kiitotielle, josta sen rullausmatka pysäköintipaikalle (rwy 15) vaatisi vielä enemmän ihmettelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei puhuta ei. Varmaan aika helposti tuosta voi vetää johtopäätöksen että tuo on ainoa kiitotielle jolle sen sallitaan laskeutuvan, kun kerta on ainoa rata joka on suunniteltu ko konetyypille.

 

Onhan tuo nyt vähän silti minun, siis täysin totaalinoviisin mielestä outoa, että kone jota ajatellen tämä kiitorata 3 on tehty, ei sitten käytetäkkään laskeutumiseen. Varsinkin kun siis tämä on täysin samansuuntainen kuin se jolle se nyt on suunniteltu tulevan (Tietysti tuulivarauksella).

 

ts. Jos finavia tiedote ei olisi osunut silmään, ja ATIS sanoisi 22R/22L olevan aktiivinen, niin olisin kyllä mennyt 22R:n vierelle.

 

Eiköhän tuo käytännössä voisi laskeutua mille tahansa EFHK:n kiitotielle. Esimerkiksi Jenkeissä ko. koneella on operoitu Oshkoshissa ilmailunäytöksessä 2439 metriä pitkältä ja 46 metriä leveältä radalta ihan turvallisesti (vrt. EFHK rwy 15/33: 2901m ja 60m). Ilmatieteenlaitos lupaa keskiviikolle 9 metriä sekunnissa etelätuulta, joten kone laskeutunee kiitoteiden käyttöperiaateista johtuen kuitenkin 22 leftille. 15/33 taitaa olla muutenkin varattu Bussin esittelyyn, joten sitä tuskin ainakaan käytetään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ja kun tulee käymään, niin laittakaahan kuvia!

Täältä Seinäjoelta kun on hiukan matkaa ihmettelemään tuota, vaikka kieltämättä mieli tekisi.

Mutta kuitenkin, jos se olisi 100% varmaa aikatauluineen niin sitten ehkä vois lentolippujen hinnan tuohon uhrata... Mutta kun mikään koskaan ei ole yhtä varmaa kuin autoverotus Suomessa, niin pakko vaan toivoa hyviä kuvia jakoon porukalta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hei teille kaikkille.

Onnea teille A.380:ille. 8)

 

Pieni sokeri pala teille.....

Semmoinen se näytä sitten,vain LH värissä tiedysti.

Ja pieni mies  pyörä vieressä(edessä!).

[ attachment removed / expired ]

Ja nyt lähdössä

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä laitakaa sitten teidän kuvia tänne!

Jos onnistuisi,myös kuvan missä on samassa kuvassa Helsinki Tower? 8)

 

Olisin kyllä myös mielelläni silloin siellä.... ::)

 

Terveiset Zürichistä.

Chris

 

Eli semmoinen noin. Kiitos

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla jo mainittuna jossain aikaisemmin mutta tässä vielä Finavian tiedote asiasta kiitoteineen ja pysäköintipaikkoineen...

 

Päivitetty: 13.9.2010 klo 10.55

Julkaistu: 10.9.2010 klo 11.20

 

Keskiviikko 15. syyskuuta Helsinki-Vantaalla on historiallinen päivä, kun Lufthansan Airbus 380 laskeutuu kentälle iltapäivällä.

 

Mahdolliset laskeutumissuunnat ja parhaat katselupaikat

Lufthansan Airbus 380 laskeutuu kiitotie 1:lle joko koillisen tai lounaan suunnasta (04R tai 22L) 15. syyskuuta kello 14.45.

Kone pysäköidään kiitotie 2:lle (RWY 15/33), josta se näkyy moneen suuntaan ja josta mahdollisimman monella on tilaisuus ihailla tätä ilmojen jättiläistä.

Koneen pysäköintipaikka on merkitty kiitotiekarttaan. Kyseessä ei ole tarkka paikka. Kartan avulla pystyy hahmottamaan, kumpaan päähän kiitotie 2:ta kone pysäköidään.

 

Kiitotiekartta

Parhaimmat katselupaikat kiitotie 2:lle sijaitsevat Ruskeasannantiellä lähellä vanhaa siunauskappelia ja Tullimiehentien kallioilla. Hyvät näkymät kiitotie 1:lle on kiitotien koillispäästä Sammonmäeltä (Puusepäntien ja Kulomäentien risteys).

Jos 15. syyskuuta tuulee voimakkaasti kaakosta tai luoteesta, kiitotie 2:ta joudutaan käyttämään laskukiitotienä. Tällöin A380 joudutaan pysäköimään lentokonehalli 1:n lähettyville terminaalin eteläpäätyyn, mihin yleisöllä ei valitettavasti ole näkyvyyttä.

Kyseinen paikka on ainoa ständi Helsinki-Vantaalla, joka on mitoitettu A380-kokoluokan koneelle. Toivotaan siis suotuisia tuulia!

 

Koneen noususuunnat

A380-koneen arvioitu lähtöaika (off-block) on kello 16.45. Se käyttää lentoon lähdössä ykköskiitotietä suuntaan 22L. Jos tuulee pohjoisen ja idän välistä, käytetään suuntaa 04R.

Tiedot laskeutumis- ja noususuunnista tarkentuvat tiistaina 14. syyskuuta ja tarvittaessa keskiviikkona 15. syyskuuta.

Pyydämme yleisöä pysäköimään autonsa liikennesääntöjen mukaisesti, jotta ne eivät tukkisi muuta liikennettä katselupaikkojen läheisyydessä. Poliisi valvoo liikennettä alueella.

 

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=3359038

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Räy! Hyvää tuuria, Blue1 Lontoosta Helsinkiin laskeutuu 20:10, ja A380 on siihen mennessä jo liuennut paikalta. Pitää antaa vähän palautetta työnantajalle, olisi voinut valita lennon vähän paremmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hei teille kaikkille.

Onnea teille A.380:ille. 8)

Pieni sokeri pala teille.....

 

Komea tuo SQ A380.. Oma ensimmäinen ja ainoa A380-kokemus on viime marraskuulta Singaporesta Tokioon. Lensin oneway-lipulla yhtä kyytiä SIN-NRT-HEL vain ja ainoastaan päästäkseni tuon valaan kyytiin. Hiljaista ja pehmoista kyytiä. Lentomaraton tosin aiheutti veritulpan koipeen, ei auttanut edes "upgrade" Finnairin bisnesluokkaan. Mut silti kannatti ja koipikin ok ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä mahtaa olla kaikki kuva kyseisestä koneesta? :)

 

Voisit samalla kertoa millainen keli oli keskiviikkona, kun ilmeisesti et tästä ajasta ole :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisit samalla kertoa millainen keli oli keskiviikkona, kun ilmeisesti et tästä ajasta ole :laugh:

 

Heh ;D. Joo tosissaan näyttää kyllä ennusteet synkiltä! Täytyy ilmeisesti siis kastua, kun pyöräilee pelipaikoille (lemminkäiselle) :thmbdn:

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??.. LH A380 tulossa Helsinkiin siis ke 15.päivä.

 

Ahaa, mä kuvittelin että se kävi jo eilen, ihmettelinki ku ei uutisissa ollut mitään. :D

Sattuuhan näitä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään