Matti Huoviala

Eräänä aamuna matkalla töihin..

74 viestiä aiheessa

Sattui niin mukavasti että oli mahdollisuus ajella lentolaitteella töihin ja kaiken muun lisäksi sattui kuvauksellinen kelikin olemaan.

 

Lähdin aamusella Nummelasta toimistolle Räyskälää kohti ja melko pian lentoonlähdön jälkeen alkoi alla oleva maasto peittyä ns aamusumuun tai matalalla olevaan pilveen. Koskapa vehkeessä oli tällä kertaa noita laitteita niin päätin hieman rikkonaisen kerroksen päällä ajella kuitenkin lähemmäs Räyskälää katsomaan josko sillä kohtaa olisi mukava reikä olemassa josta pääsisi laskuun.

 

[ attachment removed ]

 

Itäinen puoli reitistä oli oikestaan aika tasaisen pilven peittämää.

 

[ attachment removed ]

 

Lännessä oli kuitenkin kirkkaan keli raja enimmillään 10 km päässä ja pidinkin varalla vaihtoehtoa mennä Forssaan tai Kiikalaan jos ei Räyskälään laskuun pääse. Tässä vaiheessa olin toki kuunnellut Pikku Myyn säät ja sen puolesta Räyskälässä kyllä oli tilaa maan ja taivaan välissä.

 

[ attachment removed ]

 

Loppujen lopuksi juuri kun GPS:n mukaan olin kentän päällä niin siinä oli myös sopiva aukkokin josta sopi mukavasti pujahtaa laskuun.

Sinällään hauska lento, että olen aina ollut sitä mieltä että GPS on vain varajärjestelmä ja VFR:ssä suunnistetaan kartalla. Tällä kertaa määränpään löytäminen olisi ollut hieman hankalaa kartalla vaikka alue on ns. tuttu. Ilman näyttöruutuja tämä duunimatka olisi jäänyt laskukierrokseen Nummelassa.

 

Harvemmin noinkin lyhyellä matkalla saa ajella VFR topeissa.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5.1.2  Suunnistuslaitteet

 

VFR-lennolla pilven päällä tai VFR-lennolla yöllä olevassa ilma-aluksessa tulee olla sellainen radiosuunnistusvarustus, että reitillä voidaan suunnistaa riittävällä tarkkuudella ja että käytettävissä on vähintään yksi määrälentopaikan tai varalentopaikan maalaitteista riippuvainen radiosuunnistuslaite.

 

 

Nummelassa, Räyskälässä, Forssassa eikä liiemmin Kiikalassakaan ole sellaisia lentopaikan maalaitteita, joiden perusteella voitaisiin radiosuunnistusta harjoittaa. VTI VOR ei tietysti ole kovin kaukana, mutta ei kyllä ihan lähelläkään noin lähestymistarkoitusta ajatellen.

 

ps. Malmin osalta on pyydetty jo aiemmin tulkintaa HEL VORin riittävyydestä, kuulemma riittää, kun siihen perustuva menetelmäkin on oli julkaistu, vaikka kyseinen maalaite naapurilentopaikalla sijaitseekin (edit: menetelmä on näemmä poistettu jossain vaiheessa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä näyttää tämä VFR lähestymismenetelmä?

 

Varmaan sellaiselta, jossa ilma-alus liikkuu tila-aikakoordinaatistossa? Mistä minä tiedän?

 

lue: en puhunut mitään vfr-lähetysmismenetelmistä

 

 

ps. jos nyt pohtia haluaa, niin tietysti voidaan pohtia, että miksi edellytetään nimenomaan maalaitteisiin perustuvaa radiosuunnistuslaitetta, eikä yleisesti ulkomaailmasta riippuvaista radioperusteista sijainninmäärittämiseen sopivaa laitetta (dependent position determining).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletin että oli kysymys VFR lentämisestä.

 

Kyse oli siitä, mutta edelleenkään en siis puhunut, että olisi jokin menetelmä. Vaatimus liittynee siihen, että lentopaikalle tai varalentopaikalle pitäisi pystyä suunnistamaan senkin jälkeen, kun on löydetty jostain se reikä pilvikerroksessa ja ei olla ns. kartalla. Kuten jo totesin, kysymysmerkki on siinä, että miksi tämän pitää perustua nimenomaisesti maalaitteisiin.

 

Oli miten oli, tällä hetkellä Finavia on kirjannut tuollaisen vaatimuksen VFR Finlandiin. Voi olla perusteetonkin, en tiedä, mikä siinä on taustalla. Foorumilla voi asioita aina ruotia ja niitä ihmetellä, mutta lentämisen olen tavannut tehdä sen mukaan kuin määräyksissä lukee, enkä sen mukaan, mikä tuntuu teknisessä tarkastelussa järkevältä tai tarpeelliselta ja mikä ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taitaa tuo maa olla koko ajan näkyvissä (tällä lennolla) jos vaikka....

Nuo rajoitukset kun tarkoittavat, että olet ihan näkymättömissä pilven päällä.

 

saku

 

edit: erittäin kiva tarina työmatkasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taitaa tuo maa olla koko ajan näkyvissä (tällä lennolla) jos vaikka....

Nuo rajoitukset kun tarkoittavat, että olet ihan näkymättömissä pilven päällä.

 

Ahaa. Eli mielestäsi koneessa ei tarvitse myöskään olla mitään muuta navigointivälinettä kuin kompassi, mikäli maa on näkyvissä edes jossain ja lennetään pilven päällä? Älä viitsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavaa Tatu ilmailumääräykset-ihan kaikki. En kommentoi asiaa yhtään enempää tänne koska Tatu aloitti tuon juupas eipäs jutun taas. good bye!

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu aloitti tuon juupas eipäs jutun taas. good bye!

 

Tässä ei ole kyse mistään juupas-eipäs -jutusta, vaan siitä, että perustelemattomat mielipiteet ovat perseestä, kuin myös erilaiset "2h..." -vihjailut sun muut, jotka tietysti ovat ymmärrettäviä, kun kompetenssi ei riitä muuhun. Edellinenkin Matin kommentti erään harrasterakenteisen ilma-aluksen rekisteritunnusmerkinnöistä päättyi samaan. Ainut argumentti oli tasoa "ne on varmasti täysin oikein ja ehdottomasti määräysten mukaiset", vaikka määräys nyt sanoikin ihan muuta. Sen pidemmälle keskustelu ei, silläkään kerralla, jatkunut.

 

Itse olen tätä(kin) asiaa selvitellyt jo aiemmin mm. siinä kontekstissa, että voinko operoida yöllä Malmilta ilma-aluksella, jossa ei ole kuin GNSS, DME, ILS ja VOR (siis ei ADF:ää). Samalla tuli selväksi, ettei ("aidolta") korpikentältä voi käytännössä operoida yöllä, vaikka valot löytyisi ja  ympäristömääräys ei rajoittaisikaan, koska toistaiseksi korpikentillä on ilmeisen heikosti näitä radiosuunnistuslaitteiden maa-asemia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse olen tätä(kin) asiaa selvitellyt jo aiemmin mm. siinä kontekstissa, että voinko operoida yöllä Malmilta ilma-aluksella, jossa ei ole kuin GNSS, DME, ILS ja VOR (siis ei ADF:ää). Samalla tuli selväksi, ettei ("aidolta") korpikentältä voi käytännössä operoida yöllä, vaikka valot löytyisi ja  ympäristömääräys ei rajoittaisikaan, koska toistaiseksi korpikentillä on ilmeisen heikosti näitä radiosuunnistuslaitteiden maa-asemia.

 

Hyvinkäällä on Trafin lupa lentää ja kouluttaa yöllä sääminimillä 8km/2000ft pl. laskukierroslennot, jossa minimi 3km. Myös matkalennot sallittuja. Hyvin ollaan pärjätty viimeiset 30 vuotta näillä pelisäännöillä. Tähän toimintaan liittyvät määräykset löytyvät lentosäännöistä ja AGA M1-2. Itsekin lennän aina sääntöjen mukaan....

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen tätä(kin) asiaa selvitellyt jo aiemmin mm. siinä kontekstissa, että voinko operoida yöllä Malmilta ilma-aluksella, jossa ei ole kuin GNSS, DME, ILS ja VOR (siis ei ADF:ää). Samalla tuli selväksi, ettei ("aidolta") korpikentältä voi käytännössä operoida yöllä, vaikka valot löytyisi ja  ympäristömääräys ei rajoittaisikaan, koska toistaiseksi korpikentillä on ilmeisen heikosti näitä radiosuunnistuslaitteiden maa-asemia.

 

Nimeää varalentopaikan, jolla on tarvittava maalaite?

 

Malmin tapauksessa se voi olla vaikka EFHK (HEL) ja Räyskälän tapauksessa.. no vaikka sama EFHK jos ei reikää Räyskälästä löydy tai Malmilta valoja. Sanamuotohan on "määrälentopaikan tai varalentopaikan maalaitetta käyttävä radiosuunnistuslaite"

 

AGA:n mukaan VOR/NDB on yö-vfr -kentällä vain suositus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimeää varalentopaikan, jolla on tarvittava maalaite?

 

Ok juu, lähinnä ajatuksena yöllinen lentokoulutus paikallislentona, jossa oppilasta ei käytännössä voi laittaa lentämään matkaa tai matkalentoon ei riitä keli koululennoilla. Toisaalta, jos sillä paikallislennolla mennään pilveen eikä löydetä sieltä pois, niin en sitten tiedä, onko se jo ihan se ja sama tunkea kuitenkin sinne varakentälle, jossa kenties on niitä tarkkuuslähestymisiinkin soveltuvia laitteita.

 

Hyvinkäälle myönnetystä luvasta en tiennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok juu, lähinnä ajatuksena yöllinen lentokoulutus paikallislentona, jossa oppilasta ei käytännössä voi laittaa lentämään matkaa tai matkalentoon ei riitä keli koululennoilla. Toisaalta, jos sillä paikallislennolla mennään pilveen eikä löydetä sieltä pois, niin en sitten tiedä, onko se jo ihan se ja sama tunkea kuitenkin sinne varakentälle, jossa kenties on niitä tarkkuuslähestymisiinkin soveltuvia laitteita.

 

Hyvinkäälle myönnetystä luvasta en tiennyt.

 

Kannattaa todellakin selvitellä, mitkä mahdollisuudet omalla kotikentällä on yö-vfr - lentoihin ja -koulutukseen: luvan avulla olemme voineet tarjota NF-paketteja PPL-vaiheessa tai sen jälkeen. Toki Malmin pelisäännöt ovat aika haasteelliset koulutukselle, kun TWR on kiinni; ei Hyvinkäälläkään lennetä klo 22 jälkeen läpäreitä.

 

Ismo

 

P.S: Olen lentänyt pimeässä myös Kiteellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Varsinaisesti se "oma kotikenttä" on Malmi, käytännössä kurssilaisille on lennetty NF:ää Malmin lisäksi Turussa, Pirkkalassa ja Jyväskylässä... Vaikkakin monen kohdalla koulutus aikatauluttuu niin, ettei yötä kannata jäädä odottelemaan kesällä vaan koulutus lennetään loppuun ilman NF:ää ja se suoritellaan seuraavan syksyn/talven/kevään aikana sitten erikseen - silloin se voi onnistua yhdessä yössäkin, kun koululentoja voidaan lentää vähän vapaammin (tulkinnalla, että NF-koulutus EI ole peruslentokoulutusta). Aamuyöstä on palattu EFHK:lle kun Malmille ei pääse, jos mukana on pari oppilasta, tuosta ei aiheudu hirveitä kustannuksia, kunhan kone lennetään heti aamulla Malmille (ettei tarvitse maksaa pysäköinnistä).

 

No.. alkaa vähän eksyä aiheesta, mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkäällä on Trafin lupa lentää ja kouluttaa yöllä sääminimillä 8km/2000ft pl. laskukierroslennot, jossa minimi 3km. Myös matkalennot sallittuja. Hyvin ollaan pärjätty viimeiset 30 vuotta näillä pelisäännöillä. Tähän toimintaan liittyvät määräykset löytyvät lentosäännöistä ja AGA M1-2. Itsekin lennän aina sääntöjen mukaan....

 

 

Mistähän tämmöinen lupa löytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR on top lienee kuitenkin lentämistä OVC-pilven päällä niin, ettei maata ole näkyvissä. Niin pitkään kuin reikiä on, voi kehuskella lähinnä kuppilassa lentäneensä "topissa".

 

Lensin minäkin alkluviikosta pilvien välissä kun maata näkyi koko ajan jossain. Ihan meni laillisesti yli VMC-minimeissä - selvästi erossa pilvessä ja näkyvyys koko ajan yli 1,5km

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän tämmöinen lupa löytyy?

 

Lupa löytyy meidän briefing-huoneen seinältä; se on liitetty koulutuslupaan. Laita viestiä, jos tarvitset lisätietoja.

 

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR on top lienee kuitenkin lentämistä OVC-pilven päällä niin, ettei maata ole näkyvissä. Niin pitkään kuin reikiä on, voi kehuskella lähinnä kuppilassa lentäneensä "topissa".

 

Tuntuu se varsin työlästä olevan päästä läpi pilvikerroksesta jos se on yhtään korkeammalla, vaikka siinä olisi reikiä, kun alle 3 km reiästä ei VMC-minimien puitteissa voi mennä läpi. Jos sitten käy niin ikävästi, että sääennusteista huolimatta sopivaa reikää ei löydy, niin pakkohan sieltä on alas vähän liian ahtaasta paikasta tulla ja sen jälkeen kirjoitellaan raporttia (jonka on voinut muuten jo jonkin aikaa täyttää kätevästi suoraa nettilomakkeella).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään