Matti Huoviala

Eräänä aamuna matkalla töihin..

74 viestiä aiheessa

Säästä oli antoisaa juttua viime keväänä tässä tilaisuudessa

 

Infosin siitä päiväperhojamme saatteella:

 

Säätila ja lentäminen

 

Malmin ilmailukerho järjesti 10.3. SIL-luokassa tilaisuuden, jossa meteorologi ja lentäjä Ossi Korhonen luennoi säästä ja lentämisestä. Muistiinpanoni ovat olleet jäsenpostin liitteenä – mahdolliset kirjausvirheet ja villit tulkinnat menevät piikkiini. Jos haluat tämän viisisivuisen pumaskan, kirjoita minulle osoitteeseen: tiedotus[åt]kevytilmailu.net !

 

Tässä lyhykäinen ote tekstistä:

 

-  Onnettomuus- ja vaaratilannetilastoissa keskeisimpiä syitä on huonoon säähän lentäminen. Esitelmässä käsiteltiin säätilasta johtuvia riskejä, tapoja välttää niitä ja keinoja selviytyä yllättävistä tilanteista.

-  Sää on ennustettavissa, mutta koska se perustuu moniin kaoottisiin tekijöihin, se voi aina yllättää!

-  Ota myös huomioon, että mittauksissa ja ennusteissa on tietyt toleranssit, jotka varsinkin kertautuessaan voivat aiheuttaa ennakoimattoman suuria muutoksia olosuhteisiin lentoreitilläsi! Sää liikkuu ja säällä voi olla myös ikävä ”häntä”, johon voit törmätä.

-  Varaudu vaikeiden päätösten hetkiin! Olet lentänyt kaksi tuntia matkaa ja vain kymmenen minuuttia ennen määräkentälle pääsyä (jossa iloinen seura ja kiva ilmailutapahtuma odottavat) sää menee tukkoon. Pystytkö kokoamaan itsesi ja noudattamaan ennakkoon valmistelemaasi päätöstä kääntyä takaisin?

-  Jos joudut noloon pakkotilanteeseen ja puskemaan kentälle läpi kelin, johon sinulla ei ole kelpuutusta, älä murehdi lupakirjaasi, raportteja, sanktioita, toruja tai letkautuksia. Saat lennonvarmistuksesta kaiken mahdollisen avun, jonka turvin keskityt vain ja ainoastaan siihen yhteen turvalliseen laskuun.

 

Lopputehtävä: kirjoita itsellesi saamasi opin perusteella omat henkilökohtaiset sääminimit, joissa on otettu huomioon säähavaintojen tarkkuuspuutteet ja ennakoitavuuden vaikeudet.

 

Lisää tanakkaa infoa mm. samalta luennoitsijalta osoitteesta: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/koulutus_materiaaleja.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttis etsiä tarkemmin,sää 8km alueella,ukkospilvet 15km,näkyvyys 5km,nämä kentän keskeltä.

 

Näkyvyys myös käytössä olevan kentän kynnykseltä 5km,3km leveydeltä......

 

Jotenkin näin  :)

 

Vastaavanlaisia muistikuvia itsellänikin on, mukaanlukien tuo poikkeus käytössä olevan kiitotien (vai laskeutumisiin käytettävän kiitotien) jatkeen säästä jne.. Missähän ihmeessä nämä vaan on määritelty, icao annex III:sta en löydä. Lukisikohan jossain alan oppikirjassa asiasta tarkemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaavanlaisia muistikuvia itsellänikin on, mukaanlukien tuo poikkeus käytössä olevan kiitotien (vai laskeutumisiin käytettävän kiitotien) jatkeen säästä jne.. Missähän ihmeessä nämä vaan on määritelty, icao annex III:sta en löydä. Lukisikohan jossain alan oppikirjassa asiasta tarkemmin?

 

Ilmatieteen laitos: Sääsähkeohjeet - Metar Speci Trend Taf, Helsinki 1992.

 

Hienoja kuvia muuten tuossa aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatieteen laitos: Sääsähkeohjeet - Metar Speci Trend Taf, Helsinki 1992.

 

Hienoja kuvia muuten tuossa aikaisemmin.

 

Tein aikoinaan,  Air Centerissä,  CPC-materiaaliin Sääopin osuuden tuon opuksen avulla

 

Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En lähtisi itse tällä kokemuksella on-top vaan lentelen maanäkyvyydessä kuten kuvistakin näkyy. Tietenkin reilusti yläpuolella voisi varmaan lentääkin kompassisuunnalla ja GPS:llä mutta vähän huteralta se tuntuisi.

 

Mittaritiimaa on kertynyt huimat 19 minuuttia mutta se on vuodelta 1981 joten eipä taida paljon auttaa...no jotain siitä muistaa.

 

Tuolla työmatkalla olisin voinut lentää pilvien alikin, mutta suht staattisesti etenevän sadepilven pystyi kiertämään ja höyryn seasta näkyi hyvin maata. Oli hienoja maisemia ja näkymiä, kuvat antavat vain kalpean aavistuksen.

 

t. Timo

 

 

 

Upeat kuvat. Tattis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta sinä varmaan jatkat juttua: yhtenä päivänä töissä....

 

Ennakkovinkkinä: http://www.cnvv.net/Programme_en_CNVV2010/cadre_accueil_en.htm

 

saku

 

Niin, tuo juttu jatkuu Pulinajaksolla: http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=13&t=1389

 

Opiston opettajat ovat hankkimassa lisäkoulutusta Ranskassa työhommissa.

 

saku

 

P.S. Varsinkin nuo poikien viimeisimmät kuvat perjantailta ovat mielestäni aika hyviä näin sateisessa Suomessa.

 

P.S.2 Ja olisi hyvä välillä katsoa ja miettiä mikä oli viestiketjun aloitus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P.S.2 Ja olisi hyvä välillä katsoa ja miettiä mikä oli viestiketjun aloitus...

 

Mietitty ja siivottu omat viestit pois. 

 

Kuosmanen voisi ilmoitella nappulalla kun homma karkaa lapasesta.

 

Komiat kuvat. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käväisin sattumalta tänään lentämässä (en töihihn, tosin) ja taas tuli hauskoja pilvimuodostelmia vastaan.

 

Pääsimme Malmilta suoraan reitille Hki-Vantaan vierestä. Pilviraja oli korkealla ja sää näytti oikein hyvältä

[ attachment removed / expired ]

 

Pilviraja valui etelään, me lensimme pohjoiseen. Tuon vastaantulevan bussin takia korkeutemme rajattiin hetkeksi 3000 jalkaan (jossa sattumalta juuri silloin lensimme)

[ attachment removed / expired ]

 

Näsinneulan takana näkyi hieman huolestuttavan näköisiä pilviä

[ attachment removed / expired ]

 

Kävimme kuitenkin PIRKKALASSA tauolla

[ attachment removed / expired ]

 

Höyrypilviä olikin heti kun lähdimme jatkamaan matkaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällainen korpikenttä tuli melkein heti vastaan. Kiska vaan oli kiinni joten viihdyimme vain 5 minuuttia.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä harrastekentällä taas oli vilkasta. Emme kuitenkaan käyneet edes hiihtämässä, nappasimmepahan kahvit ja jatkoimme taas.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiva käydä 35 vuoden tauon jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Länteen lentäessä vastaan alkoi tulla taas pikku hahtuvia

[ attachment removed / expired ]

 

Maisemat olivat mainioita, pilvet hiipivät ohi...tai siis me pilvien ohi

[ attachment removed / expired ]

 

Satakunta olikin aiemmin tuntematon alue

[ attachment removed / expired ]

 

Piikajärvi suorastaan kutsui uimaan, saunakin olisi ollut rannalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Kenttähenkilöstö tutustui Zefiiriin mutta esitteli myös auliisti paikkoja, olipa mukava nähdä näin virkeä lentokeskus.

[ attachment removed / expired ]

 

...ja viimeisen päälle fiksattu Falke oikeilla laskutelineillä

[ attachment removed / expired ]

 

Eurassakin on lentokenttä

[ attachment removed / expired ]

 

Vampulassa on tosi hieno lentokenttä

[ attachment removed / expired ]

 

Näin komeet jätkät olivat matkalla

[ attachment removed / expired ]

 

Ruuhka-Suomessa joutui jonottamaan asematasolle pääsyäkin, mutta keli oli edelleen mainio

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten kuppilaan, alle tunti meni joten parkkipaikka oli ilmainen. Tää Mazda ois muuten myytävänä, vetokoukku ja kaikki!

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh

Pikkasen lyhyillä siivillä oot lentäny, mutta kuvat suorastaan houkettelevat ilmaan, siis huomenna ilmailemaan, tosin laskukierroksissa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euraan ei ois oikein mahtunut 17-metrisellä alatasolla, ihan sen takia vain.

 

Laskukierroskin on parempi kuin lentämättömyys.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euraan ei ois oikein mahtunut 17-metrisellä alatasolla, ihan sen takia vain.

 

Onk noi kiitotien reunat korkealla kasvillisuudella varustettuja vai kuin ei ois? Näyttäisi kuvasta katsoen jollain tapaa niitetyltä tuo reuna. Vaikea siitä on tosin ottaa tolkkua.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeaa heinää, pajukot oli suurelta osin tapettu (kertoi hallia remppaamassa ollut kerhoaktiivi).

 

Isän lentopäiväkirjasta selvisi että olin viimeksi käynyt Jämillä 1977.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euraan ei ois oikein mahtunut 17-metrisellä alatasolla, ihan sen takia vain.

 

Laskukierroskin on parempi kuin lentämättömyys.

 

t. Timo

On siellä käyty. Grobilla. Muutama kesä sitten.  ::) Se heinä oli kai silloin matalampaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Jämin lähtökuvasta pääsee kierästi Euran finaalikuvaan.

Kynnyksen alla on merkintä,  jonka toivoisi suomessa yleistyvän niillä harvoilla lentopaikoilla joilla tarvetta on. Hyvä Eura!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kynnyksen alla on merkintä,  jonka toivoisi suomessa yleistyvän niillä harvoilla lentopaikoilla joilla tarvetta on. Hyvä Eura!

 

Siteeraan vanhaa Noster-sillimainosta: "Oikea tuntuu olevan suunta!" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Jämin lähtökuvasta pääsee kierästi Euran finaalikuvaan.

Kynnyksen alla on merkintä,  jonka toivoisi suomessa yleistyvän niillä harvoilla lentopaikoilla joilla tarvetta on. Hyvä Eura!

Kertokaas nyt tyhmälle kun en tiedä tuota merkkiä ja ei nyt viitsi alkaa selitystä etsimään :'( , mistä on kyse tuossa merkissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas nyt tyhmälle kun en tiedä tuota merkkiä ja ei nyt viitsi alkaa selitystä etsimään :'( , mistä on kyse tuossa merkissä?

 

Oikeanpuoleinen laskukierros.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä oli joku tehdas kentän eteläpuolella. Siis tälle kiitotielle oli oikeanpuoleinen, toiselle vasemmanpuoleinen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mistähän lentosimulaattorista nuo kuvat on kotoisin...

Se on semmonen MILK-ultrasimulaattori jossa Zephyr-istuimilla simuloidaan Oikeaa lentämistä esimerkiksi Cessnoilla, Deesee-yseillä, avaruussukkuloilla tai vielä raskaammilla kaluilla :)

 

Kattelin uudestaan kuvat, näköjään Picasan värisäädöt tosiaan tekevät noista hauskan simukuvanäköisiä. Pyrin kyllä aina välttämään kuvien editointia vaan otan ne aina kerralla Oikein!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään