Guest 55-HO

Tekijänoikeuksista part #X (OLI: Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.)

80 viestiä aiheessa

Tekijänoikeus ? ::)

Esim. Kuva(t) jonka joku on saatatanut tahallisesti "julkiseen" levitykseen, eli kaikkien nähtäväksi ,ei mielestäni ole tekiänoikeuksien alainen asia ?.

Toki on hyvän,tavan mukaista liittää "linkki" mistä julkaistun kuvan olet löytänyt .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. Kuva(t) jonka joku on saatatanut tahallisesti "julkiseen" levitykseen, eli kaikkien nähtäväksi ,ei mielestäni ole tekiänoikeuksien alainen asia ?.

Toki on hyvän,tavan mukaista liittää "linkki" mistä julkaistun kuvan olet löytänyt .

Mitä tapahtuu kuvan tekiänoikeudelle, jos joku julkaisee jonkun toisen kuvan, jota tekijä ei itse ole halunnut julkaista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos se "joku" on joku muu kuin kuvaaja itse, ollaan vähän arveluttavalla sektorilla. Ja kuvalla kuin kuin kuvalla on aina voimassa oleva tekijänoikeus, toisin sanoen kuvan käytöstä päättää kuvaaja itse. Se, että kuvaaja on laittanut kuvia nettiin julkiseen levitykseen, ei poista kuvaajan tekijänoikeutta.

Tämä voisi olla kaikkien epätietoisuudessa taivaltavien hyvä - jälleen kerran - lukea:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tekij%C3%A4noikeus_Suomessa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tapahtuu kuvan tekiänoikeudelle, jos joku julkaisee jonkun toisen kuvan, jota tekijä ei itse ole halunnut julkaista?

Tekijänoikeudelle ei tapahdu mitään, mutta julkaisija joutuu edesvastuuseen. Lupa julkaisuun täytyy aina olla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuonkin lukemani jälkeen .... Oma vika ... Tavataan oikeusistuimissa  .  Kaikki julkaisemani kuvat ovat vapaata riistaa ...

Onko kaikki julkaisemasi kuvat sisällöltään sellaisia että kuvassa esiintyvät henkilöt ja heidän omaisuutensa on sinulle luvallista riistaa?

Nimimerkki kerran lehdessä vaikka erityisesti kielsin kuvan julkaisemisen.

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nimimerkki kerran lehdessä vaikka erityisesti kielsin kuvan julkaisemisen.

Kuvattavallahan ei sinänsä tässä ole sanaa sanottavana, jos kuvaus on tapahtunut ns. yleisellä paikalla. Mikäli kuvaasi on käytetty kaupallisessa tarkoituksessa (mainoksessa) asia on eri. Normaalissa uutis- ym. toiminnassa ei kuvassa olevien henkilöiden lupaa tarvitse eikä yleensä myös kysytä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Markun kysymyksestä tuli mieleen, isäni ottamia kuvia joiden oikeuden omistajana nyt olen, jos niitä julkaisen kun kuvissa esiintyvät henkilöt ovat silloin esiintyneet vapaaehtoisesti.Joudunko vankilaan vai saanko vain vakavan varoituksen, ehkä korvausvaateen?Kuvat otettu -40-60 luvulla.Tiedän että näistä on keskusteltu mutten muista missä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta Markun kysymyksestä tuli mieleen, isäni ottamia kuvia joiden oikeuden omistajana nyt olen, jos niitä julkaisen kun kuvissa esiintyvät henkilöt ovat silloin esiintyneet vapaaehtoisesti.Joudunko vankilaan vai saanko vain vakavan varoituksen, ehkä korvausvaateen?Kuvat otettu -40-60 luvulla.Tiedän että näistä on keskusteltu mutten muista missä.

En usko, että kukaan ottaa nokkiinsa, jos julkaiset kuvia vaikkapa tällaisella "dokumentaarisella" foorumilla. Asiaa voi mutkistaa, jos alat käyttää kuvia mainos- tai muussa ansaintatarkoituksessa, ja jos kuvista voidaan tunnistaa henkilöitä. On toki häviävän pieni todennäköisyys, että kuvissa esiintyvien henkilöiden perilliset tulevat vaatimaan päätäsi vadille, mutta aina se mahdollisuus voi olla olemassa.

Ja tietysti, mitä tulee tuohon vapaaehtoisena kuvassa esiintymiseen, voi olla aika hankalaa viime kädessä näyttää toteen ilman allekirjoitettua paperia ovatko kuvan henkilöt todellakin olleet vapaaehtoisesti näytillä, ja ovatko he antaneet luvan kuvien käyttöön missä yhteydessä vaan. Suullinenkin sopimus on pätevä, mutta miten se todistetaan?

Pelkkää spekulointia, tietenkin.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvattavallahan ei sinänsä tässä ole sanaa sanottavana, jos kuvaus on tapahtunut ns. yleisellä paikalla. Mikäli kuvaasi on käytetty kaupallisessa tarkoituksessa (mainoksessa) asia on eri. Normaalissa uutis- ym. toiminnassa ei kuvassa olevien henkilöiden lupaa tarvitse eikä yleensä myös kysytä.

Sami on kyllä oikeassa. Näin juuri.

Aikoinani kirjapainossa työskennellessäni meille tuli kuvamateriaalia erästä kirjaa varten. Siihen oli tarkoitus laittaa Mikkelin torilta yleisnäkymä, jossa näkyi paljon henkilöitä. Kuvassa oli myös etualalla selvästi tunnistettava henkilö, jonka henkilöllisyyttä ei kuitenkaan kyetty selvittämään. Kirjan julkaisemisen jälkeen kustantajaan otti yhteyttä mies, joka kertoi olevansa kuvassa etualalla oleva henkilö, ja vaati saada korvauksen raastuvan uhalla pärstänsä julkaisemisesta. No, kustantaja pääsi sopimukseen kaverin kanssa ja sillä sujut. Liekö ollut pullakahvit tai jotain. Ei tarvinnut vetää koko painosta pois markkinoilta... ;)

Maailma on varmaan pullollaan vastaavia juttuja, mutta onneksi meitä vähemmän herkkähipiäisiä on kuitenkin suhteessa aika vähän. Mene tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri tällaisten takia omia kuviani näytän koko ajan vähemmän esim. internetissä. Mutta omapahan on valintani...

Ja se mitään hyvän tavan mukaista ole. Se on vähintä mitä voit tehdä. Lailliseksi se ei tuollaisen ajatusmaailman mukaista toimintaa kuitenkaan tee...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja se mitään hyvän tavan mukaista ole. Se on vähintä mitä voit tehdä. Lailliseksi se ei tuollaisen ajatusmaailman mukaista toimintaa kuitenkaan tee...

Kyllä Mikko on oikeassa.

Jos julkaisee jonkun toisen tuottamaa materiaalia, pitäisi ihan ensiksi kysyä itseltään, miksi sen teen. Kiusaus voi toisinaan olla melkoinen - kiva kun kaverit näkee - , mutta onko minulla siihen oikeus?  Vastaus on ei, ennen kuin olet kysynyt luvan alkuperäisen teoksen tekijältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri tällaisten takia omia kuviani näytän koko ajan vähemmän esim. internetissä. Mutta omapahan on valintani...

Mikko on sen luokan kuvaaja, että tekisin itse samoin. Tosin, näillä resoluutioilla, mitä täällä foorumilla on, ei esim. kummoista julistetta voi tuottaa, mutta kun mennään tuonne pienempien kuvien maailmaan - esimerkiksi kirjoihin -  tilanne voi olla on toinen.

Joillekin on tärkeää saada vain kuvia julki - sinällään hieno juttu (minäkin laitan toisinaan kuvia tänne näytille) - , mutta olisiko hauskaa nähdä oma otoksensa maailman laajuisena levityksenä jossakin kirjassa tai muussa mediassa saamatta itse centin hyrrää? Pitäkää hyvät ihmiset puolenne näissä tekijänoikeusjutuissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haittaako se lopulta bisneksiäsi yhtään vaikka joku käyttäis kuvaa niin kauan kuin se ei ole kaupallista toimintaa?

Nimim. CC by-nc-nd on ihan hyvä lisenssi kaikille kuville.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Haittaako se lopulta bisneksiäsi yhtään vaikka joku käyttäis kuvaa niin kauan kuin se ei ole kaupallista toimintaa?

Vaikka se ei bisneksiä haittaisikaan, on se moraalisesti aina väärin. Tietenkin, jos vaan omaan käyttöön kuvia keräilee, se on tietysti sallittua. Levittäminen ei.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja se mitään hyvän tavan mukaista ole. .

:thmbup: Onko se, Että laittaa ketjun aloittajaksi jonkun joka ei todellisuudessa ole ketjua aloittanut  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se pistää ainoastaan joka kerta vtuttamaan kun huomaa että joku kerää propsit minun ottamalla kuvalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se pistää ainoastaan joka kerta vtuttamaan kun huomaa että joku kerää propsit minun ottamalla kuvalla...

Eräs tälläkin forumilla omalla mimellään esiintyvä korkeasti koulutettu / kouluttautunut pyysi ak:lta eräästä kuvasta isompi ovu, eiku resolutioista kuvaa @ postiinsa .... Lähetin ... Kauttarantain sain tietää , että ko. henkilö oli esitellyt kuvaa vieraanvallan forumissa omanaan  :laugh:,.

Aivan sama, jos haluaa kruunuaan kirkastaa, joka ajansaatossa kuitenkin himmenee  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eräs tälläkin forumilla omalla mimellään esiintyvä korkeasti koulutettu / kouluttautunut pyysi ak:lta eräästä kuvasta isompi ovu, eiku resolutioista kuvaa @ postiinsa .... Lähetin ... Kauttarantain sain tietää , että ko. henkilö oli esitellyt kuvaa vieraanvallan forumissa omanaan  :laugh:,.

Aivan sama, jos haluaa kruunuaan kirkastaa, joka ajansaatossa kuitenkin himmenee  :laugh:

Jokainen tyylillään. Olen kuullut tyypeistä jotka antavat jopa vaim.. ei kun siis auton kaverille lainaksi.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Propsien keruusta tuskin on kyse, mutta onhan noita omiakin otoksia eksynyt vaikka minnekkin (yleensä) yksityisen henkilön ylläpitämille lentsikkasivuille. Eipä haittaa :) Jos joku rupee niillä rahaa tekemään on asia eri.. Kuka nyt sideshoteista haluis maksaa :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei haittaa. Tod. näk. päinvastoin, jos pidemmän päälle ajatellaan. Mutta kun mua vituttaa ne, jotka ottavat sen kuvan netistä kaupalliseen käyttöön. Niitä ei ole paljon, mutta riittävästi. Ja niiden kanssa tappeleminen on lähes yhtä tyhjän kanssa, eikä mulla ole mielenkiintoa siihen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Onko se, Että laittaa ketjun aloittajaksi jonkun joka ei todellisuudessa ole ketjua aloittanut  ;)

Kuuluu forumin toimitapoihin, että ketjuja voidaan pilkkoa useammiksi ketjuiksi ja joka kerta jonkun viesti jää ensimmäiseksi. Nyt jäi sinun viesti, eikä sille mitään voi. Olet tämän hyväksynyt käyttäjätiliä itsellesi luodessasi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuuluu forumin toimitapoihin, että ketjuja voidaan pilkkoa useammiksi ketjuiksi ja joka kerta jonkun viesti jää ensimmäiseksi. Nyt jäi sinun viesti, eikä sille mitään voi. Olet tämän hyväksynyt käyttäjätiliä itsellesi luodessasi...

Voi Voi  :-[, Voinko poistaa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä vattua? Internetin käyttöehdoissa lukee että nettiin postattu kuva on kaikkien vapaasti käytettävissä, myös kaupallisiin tarkoituksiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä kyllä olen nähnyt omia kuviani edelleenjaettuna. Tosin niissä on linsenssin mukaisesti ilmoitettu alkuperäinen tekijä mitä olen nähnyt. Voi niitä olla jotka edelleen jakaa omissa nimissäänkin mutta en jaksa kyllä stressata moisella asialla.

Paljon enemmän vituttais tilanne jossa omat kuvat jää pienen piirin sisälle. Mielummin esittelee laajalle yleisölle vaikka onkin lieveilmiöitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään