Guest 55-HO

Tekijänoikeuksista part #X (OLI: Erikoisia tapauksia ilmailun parissa.)

80 viestiä aiheessa

Kyllä kyllä. Kaipa tämä riittää tällä erää aiheesta.  :)

Jep :)

Ja kun tarkemmin ajattelee, niin ****uako se mulle edes kuuluu ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo elikkä Aamulehden kanssa homma oli sovittu, väärä hälytys.

A.nettikuvaa käytettiin siksi että homman kiirellisen aikataulun vuoksi ei ollut muuta tarjolla ja tarkkuus riitti. Copyright-banneri oli tarkoitus poistaa (ja näin painetussa lehdessä näytti olevankin) mutta nettiin oli näköjään jäänyt.

Airliners.net ei juurikaan saa kuviin omalla saitillaan julkaisua kummempia oikeuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattumalta törmäsin ottamaani kuvaan interwebissä.

http://www.ess.fi/?article=255342

Mitään lupia ei ole kysytty.

Kuva on a.netissä, siellä eri rajauksella.

Sama kuva on pelastamalmi.org sivulla kuvakilpailun yhteydessä mistä se lienee napattu.

http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/kuvakisa3.html

Onhan tuo tuolla jo jonkin aikaa ollut, kuvakäyttömaksu/päivä 10e, päiviä reilun vuoden verran...aijai tämä tuli kalliiksi ess:lle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.ess.fi/?article=255342

Kuva on a.netissä, siellä eri rajauksella.

Sama kuva on pelastamalmi.org sivulla kuvakilpailun yhteydessä mistä se lienee napattu.

http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/kuvakisa3.html

Onhan tuo tuolla jo jonkin aikaa ollut, kuvakäyttömaksu/päivä 10e, päiviä reilun vuoden verran...aijai tämä tuli kalliiksi ess:lle :)

Ehkä ovat kysyneet Malmin lentoaseman ystäväiltä?

Alla oleva kuvakilpailun säänöistä:

1. Kilpailu järjestetään Malmin lentoaseman säilyttämisen puolesta. Osallistujat myöntävät kilpailuun lähetettyjen kuvien julkaisu- ja käyttöoikeudet Malmin lentoaseman ystävät ry:lle.

t: michael

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvan julkaisu- ja käyttöoikeus tarkoittaa sitä, että Malmin Lentoaseman Ystävät ry:llä on oikeus julkaista kuva esimerkiksi nettisivuillaan, ja käyttää sitä omassa toiminnassaan - vaikkapa omassa julisteessaan.

Sen sijaan, yhdistyksellä ei ole mitään oikeutta luovuttaa kuvaa edelleen kolmanelle osapuolelle ilman kuvan oikeudenhaltijan lupaa, kuten tässä mainitaan: "Kuvien käyttöön muihin tarkoituksiin tarvitaan niiden omistajan lupa."

Mitä kautta kuva on eksynyt ESS:n julkaisuun, en osaa arvioida. Mielestäni voit esittää kysymyksen lehden toimitukselle, ja vaatia korvausta kuvasi käytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistät parin kolmen huntin laskun. Lienee kohtuullinen ja saatavissa oleva korvaus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä kautta kuva on eksynyt ESS:n julkaisuun, en osaa arvioida. Mielestäni voit esittää kysymyksen lehden toimitukselle, ja vaatia korvausta kuvasi käytöstä.

Laitoin perjantaina jo sähköpostia asiasta ESS:lle.

Tänään ottivat yhteyttä, ihmettelivät itsekin samaa että miten on tälläinen virhe päässyt käymään.

Pahoittelivat kovasti ja korvaus kuvasta on tulossa.

Kaikki hyvin, rauha maassa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä ehkä saattaa joitain foorumilaisia kiinnostaa:

Kouluja varten on julkaistu lupajärjestelmä, joka sallii verkosta poimitun kuvan ja tekstin käyttämisen lukioden ja peruskoulujen opetuksessa ja harjoitustöissä.

Kopiosto alkaa myöntää verkkomateriaalia koskevia digilupia, jotka perustuvat oppilaskohtaiseen korvaukseen. Peruskouluissa korvaus on kultakin oppilaalta 3,49 euroa vuodessa ja lukioissa 7,09 euroa.

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article634266.ece

Kopioston digiluvalla oppilaitoksen henkilökunta ja opiskelijat voivat skannata painettuja julkaisuja sekä kopioida tekstiä ja kuvia avoimilta verkkosivustoilta. Lupa koskee sekä kotimaisia että ulkomaisia aineistoja.

http://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten_kayttoluvat/digilupa/fi_FI/digilupa/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja millähän verukkeella kopiosto veloittaa mun ottamasta kuvasta eri kouluja omaan kassaan rahaa? Mulle noita rahoja ei koskaan tulla tilittämään.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tä? En minä ainakana ole kenenkään kanssa sopinut mitään.

http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeuden_perusteita/tekijanoikeudesta_kysyttya/sopimuslisenssit.html

Lainaus tuon linkin tekstistä: "Järjestö sopii teosten käytöstä edustamiensa tekijöiden puolesta ja vastaa myös järjestön ulkopuolisten tekijöiden esittämiin vaatimuksiin teosten käytöstä"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

vastaa myös järjestön ulkopuolisten tekijöiden esittämiin vaatimuksiin teosten käytöstä

Ehkä täytyy joku vaatimus sitten pistää sisään  ;D

Minua ei sinällään haittaa jos joku käyttää ottamaani kuvaa vaikka tutkielmassaan joka on puhtaasti epäkaupallinen ja liittyy opiskeluun. Minusta on jopa mukavaa jos joku ottamani kuva auttaa opiskeluja eteenpäin. Se mikä pistää vihaksi on se, että joku järjestö kerää siitä rahaa ja tilittää sen ties minne, ilman että minä saan siitä yhtään mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Miten kopiosto voi antaa luvan kuvan käyttöön jonka minä olen ottanut ja jonka tekijänoikeudet minä omistan?

Ja miten määritellään "avoin verkkosivusto"? Ja miten Kopiosto voi antaa luvan käytellä ulkomailla sijaitsevia aineistoja, joiden tuottaja (esim. valokuvaaja) ei edes tiedä koko Kopioston olemassaolosta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odotettavissa lounaastapäin voimistuvia vesileimoja :P

Taidan ruveta laittamaan kuviini tekstin, että "Luvan saa kun kysyy. Riippuu tapauksesta, maksaako ja mitä maksaa"  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä jokin aika kyllästyin valvomaan sitä miten kuvani kiertää netissä ja päätin, että vihjeellisiä käyttäjiä on turha rankaista vihjeettömien vuoksi. Pääydyin sitten laittamaan kaikille kuville CC BY-NC-ND -lisenssin, joka on varsin salliva. Tietenkin aina on riski että joku pöllii kaupalliseen käyttöön, mutta lopulta en jaksa ottaa siitäkään stressiä. Taas kerran ne joilla on vihje, hoitaa kyllä asiat fiksusti, eikä heidän rankaiseminen vesileimoilla yms. ole mun mielestä fiksua. Kuvaväärinkäyttäjien metsästäminen on loputon(vrt. teosto ja nettilaatajat) suo, mielummin käyttää senkin effortin johonkin olennaiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä jokin aika kyllästyin valvomaan sitä miten kuvani kiertää netissä ja päätin, että vihjeellisiä käyttäjiä on turha rankaista vihjeettömien vuoksi. Pääydyin sitten laittamaan kaikille kuville CC BY-NC-ND -lisenssin, joka on varsin salliva. Tietenkin aina on riski että joku pöllii kaupalliseen käyttöön, mutta lopulta en jaksa ottaa siitäkään stressiä. Taas kerran ne joilla on vihje, hoitaa kyllä asiat fiksusti, eikä heidän rankaiseminen vesileimoilla yms. ole mun mielestä fiksua. Kuvaväärinkäyttäjien metsästäminen on loputon(vrt. teosto ja nettilaatajat) suo, mielummin käyttää senkin effortin johonkin olennaiseen.

Tiedätkö, se loputon suo tasoittui kummasti vesileiman käyttöönoton jälkeen. Kuvien luvaton (kaupallinen) käyttö on pienentynyt käytännössä olemattomiin. Ja ne, jotka haluavat kuvaani käyttää, ovat kyllä saaneet kysymällä luvan käyttää kuvaa ilmaiseksi, tai vastaavasti ostaa oikeuden kuvan käyttöön. Eikä se pieni toimenpide, eli luvan kysyminen, ole heidän vaivaa lisännyt, eikä ketään ole tarvinnut rankaista. Päinvastoin. Homma toimii... Mun mielestä ei ole fiksua tehdä kuvien luvattoman käytön mahdollisuutta yhtään helpommaksi millään "normaalia sallivammalla" lisenssillä. Jos tuollaisen kuvilleen antaa, se luvaton käyttökin varmasti on helpompaa. Varsinkin, kun 99% niistä kuvasi käyttäjistä A) *****t ymmärtää moisista lisensseistä, B) ****t välittää moisista lisensseistä C) ovat edes tietoisia moisista lisensseistä, joten se on käytännössä hyödytön. Se luvan kysyminen on kuitenkin pieni vaiva eikä maksa mitään, niin mun mielestä ei ole myöskään fiksua opettaa ihmisiä huonoille tavoille ja olla kysymättä sitä lupaa.

Enkä minä ole koskaan mitenkään erityisesti valvonut, miten kuviani netissä käytetään. Ainoastaan olen puuttunut asiaan silloin, jos jostain luvattomasta käytöstä on vihjaistu tai olen itse törmännyt sellaiseen. Ei ole tarvinnut kyllästyä :P

Ainoa, mitä vesileiman käyttö on vienyt pois, on ne muutamat ylimääräiset extra-taalat, jotka olisi voinut tappelemalla saada joiltakin kaupallisilta väärinkäyttäjiltä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiiä oonko hidas, mutta itte huomasin äsken...

Googlen kuvahaussa voi hakea käyttääkö joku kuviasi luvatta. Hakukentän oikeassa laidassa on kameran kuva ja kun siitä painaa, niin se kysyy etsittävän kuvan URLia.

Aika jänniä tuloksia... Mulla nyt mitään väliä, mutta noi jotka myy kuviansa.

Siinä on kyllä nappi, mistä voi kertoa Googlelle heti että luvaton kuva.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään