Michael Von Bell

Göteborg Aero Show 2010

21 viestiä aiheessa

Ensimmäinen päivä taka ja tässä muutama otos. Läppärillä kuvien läpikäyminen ei ole ihan sujuvaa joten isommat kuva pläjäykset sitten kun on päästy takaisin kotimaahan.

Sadetta oli aamulla ja lyhyt ukkos kuuro kasteli kentän aamupäivällä. Muuten keli oli puolipilvinen ja oikein mukava.

 

Saavuttiin Napen kanssa kentälle hyvissä ajoin ja sisään tulo sujui ongelmitta. Ei mitään turvatarkastusta ja kaikki omat juomat sai ottaa alueelle. (Molemilla muka kärryllinen tavaraa).

Olitiin kesällä iloitettu spottereiksi ja päästiin ilmaiselle spotteri/media kuvausalueelle, erittäin hyvä paikka ja siletä poistutiin vain lounasta hakemaan sekä vastamaan luonnon kutsuun.

 

Ohjelmaa oli taivaalla melkein koko päivän eikä voi valittaa että olisi missään vaiheessa menny odottelun puolelle.

 

Yksi luvaton kiitoradan ylitys

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9101.jpg/full[/img]

 

Uutta ja vanhaa

width=800 height=255http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9106.jpg/full[/img]

 

SAS:n kolonen vauhdissa

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9130.jpg/full[/img]

 

J28 Vampire ja järkyttävä meteli

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9174.jpg/full[/img]

 

Sukhoi 29 'polttaa kumia' platalla

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9223.jpg/full[/img]

 

PC-7 Team yhdessä

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9907.jpg/full[/img]

 

PC-7 Team törmäsys kursilla

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/548U9917.jpg/full[/img]

 

Frecce Tricolori, kyllä kannatti lähteä katsomaan.

width=800 height=533http://bell.pictures.fi/kuvat/Aviation/Gothenburg%20Aero%20Show%202010/IMG_0632.jpg/full[/img]

 

Lisää tulossa......

 

Michael

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavasti ollut kalustoa näytillä. Löytyiskös kuvia Drakenista ja "neljän koplasta"...  ;)

Drakenistakin löytyy nippu kuvia. Tarkoitatko 'neljän koplalla' noita neljää tiger moth:a vai tanskan ilmavoimien baby blue ryhmää?

 

Tänään pääsi vihdoin kotikoneelle joten kuvai alkaa pikkuhiljaa samaan läpikäytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Tarkoitin neljän koplalla neljän Ruotsin ilmavoimien koneen osastoa, jossa piti muistaakseni lentää Tunnanin, Hunterin, Lansenin ja Drakenin... Toteutuikohan tämä pulja?  ;)

 

Tätä puljaa odottelin itsekin vesi kielellä mutta tämä ei toteutunut ainakaan lauantaina. Koneet kävivät omilla vuoroillan ilmassa paitsi sk60:n joka pysyi platalla koko päivän.

Sunnuntaina jouduttiin lähtemään kohti tukholma suht aikasin joten en tiedä toteutuiko silloin.

 

Nuo kuulutukset ei valitettavasti kuulunut spotteri paikalle joten on mahdollista että asiasta on informoitu alueella.

 

Oli kyllä erittäin hyvin toteutettu ja hyvin toimiva lentonäytös. Suosittelen lämpimästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinen kokoonpano, silhueteista jokaiselle kotitehtäväksi koneiden tunnistaminen :)

 

Ja tämä siis sunnuntaina päivän ohjelman päätteeksi (osa yleisöstä jo luuli ohjelman päättyneen Frecce Tricolorin jälkeen ja päätti poistua)

 

[ attachment removed ]

 

Viggen tuohon olisi vielä mahtunut, mutta ehkä vielä joskus.

 

-----------

edit, laitetaan sille toinenkin

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs vielä muutama räpsy

 

Aarnikotka lakaisee rataa näin

[ attachment removed ]

 

HKP4 lensi viimeisen lentonsa - suoraan museoon

[ attachment removed ]

 

Vähän yleisnäkymää kaukaa alueen toisen pään kallioilta. Joo, sinne pääsyä ei ollut rajoitettu. Ei myöskään piknikkoreja eikä esimerkiksi mun hervoton reppu tuntunut ketään kiinnostavan portilla.

[ attachment removed ]

 

Osa edellä mainituista kallioista tässä kuvassa. Samaisten kallioiden sisällä majailee Aeroseum, näytöksen järjestäjätahona toimiva museo.

 

[ attachment removed ]

 

Ennen matkaa vähän hirvitti sääennusteet kun kummallekin päivälle luvattiin sadetta. Ja kuuro tosiaan saatiin kumpanakin päivänä, mutta ne jäivät lyhytaikaisiksi eivätkä juurikaan häirinneet lento-ohjelmaa. Nurmialueet se toki muutti Woodstokiksi, joten kävelin kaksi päivää märissä lenkkareissa.... spotterivarustukseen lisättävä jotkut sateenpitävät kalossit...

[ attachment removed ]

 

Kosteus toki tuotti nättejä tiivistyksiä

[ attachment removed ]

 

Tiger Motheja pienen kapinan tarpeisiin, tähän kuvaan ei mahtunut viides samanaikaisesti ilmassa ollut yksilö

[ attachment removed ]

 

 

SK16 Harwardit taisivat olla rinnakkainistuttava tandemmalli

[ attachment removed ]

 

Paikalla oli vahvasti edustettuna kaikenlaisten ilmailua lähellä olevien tahojen lisäksi ruotsin pyssy-yhtiö hyvin monipuolisesti.

Tässä paikallinen Liikenneturva kaatoi autoja.

[ attachment removed ]

 

Drakenin harmaa kuosi on vähän tylsä - etenkin ilmassa ollessaan.

[ attachment removed ]

 

Sveitsistä oli mukana PC-7 team, aivan älyttömän hienoa lentämistä. Tässä tosin yksi joukosta rupesi peruuttamaan :)

[ attachment removed ]

 

Edellämainittujen kuskeja, eivät tosin keränneet ihan niin kovasti blondeja puoleensa kuin Italialaiset...

[ attachment removed ]

 

Suhteellisen pahaäänisiä suihkuharjoituskoneiksi nuo Aermacchi MB-339:t. Ei ihme kun niissä on jälkipoltin :D

[ attachment removed ]

 

Joten pari seuraavaa erinomaisen ohjelman vetäneille makarooninporaajille

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Soolokone keikkui niin että hirvitti

[ attachment removed ]

 

HKP6 eli Jetranger poseerasi spotteriaitiolle

[ attachment removed ]

 

SU-29

[ attachment removed ]

 

SK-60 eli T105 lähdössä sununtain huipentaneelle museojettien yhteislennolle, josta oli kuva jo aiemmin

[ attachment removed ]

 

Heitetään Lansenin startista kanssa yksi

[ attachment removed ]

 

Blériot XI ja sen kuski Mikael Carlson.

[ attachment removed ]

 

J39B apukoululaismalli ja taustalla Hercules.

[ attachment removed ]

 

Esittelyrekassa oli mm tämä SAS:n ykkösluokan paikka esittelyssä, esittelijänä aika hiljainen ruotsalaisneito.

[ attachment removed ]

 

Gunnarilla oli tälläiset vetimet

[ attachment removed ]

 

Ja Margaretan nappasin mukaani lähtiessäni Göteborgin vilkkaaseen yöhön ;)

[ attachment removed ]

 

Kyllä siellä järjestelyt osattiin. Keskustan asemalta pääsi heiluribussilla kohtuulliseen n. 6e hintaan tuon parinkymmenen minuutin matkan kentälle ja toisella vastaavalla maksulla iltapäivällä takaisin.

[ attachment removed ]

 

Suomalaisiahan paikalla oli bussilasteittain.

Joten herrat on hyvät ja täydentävät!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.

Kuvassa missä helikopteri laskeutuu ja tekstissä sanotaan Osa edellä mainituista kallioista tässä kuvassa. Samaisten kallioiden sisällä majailee Aeroseum, näytöksen järjestäjätahona toimiva museo.

Aeroseum ei majaile noiden kallioiden alla 35 m syvyydessä vaan toisella puolella kenttää(ei siviili puolella)

Aeroseum ei myöskään kutsu itseään MUSEOKSI vaan stiftelsen nimi on AEROSEUM.

Olisi ehkä ollut paikallaan kun kerran kameran kanssa olit paikalla tehdä juttu itse kallioluolasta, olisi ollut katsomisen arvoinen paikka.

Itse olen toiminut aeroseumissa eri tehtävissä vapaaehtoisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin Aeroseumissa ja totesin sen aika haastavaksi kuvauspaikaksi: ahdasta, liikaa ihmisiä ja ennenkaikkea pimeää. Muutaman kuvan sieltä kuitenkin sain otettua.

 

Toinen sisäänkäynti luolaan.

[ attachment removed ]

 

DK luolassa.

[ attachment removed ]

 

Kitkanmittaus Saab 99 vaikka oven perusteella voisi muuksi luulla.

[ attachment removed ]

 

Lansen

[ attachment removed ]

 

Ja päälle pari räpsyä näytöksestä, Herculesin ohilento.

[ attachment removed ]

 

Lansenin ohjelmanumerosta, liikkuu muuten aika samalla tavoin kuin Hunter.

[ attachment removed ]

 

Helposti tunnistettava muoto.

[ attachment removed ]

 

Aarnikotkan maha.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa missä helikopteri laskeutuu ja tekstissä sanotaan Osa edellä mainituista kallioista tässä kuvassa. Samaisten kallioiden sisällä majailee Aeroseum, näytöksen järjestäjätahona toimiva museo.

Aeroseum ei majaile noiden kallioiden alla 35 m syvyydessä vaan toisella puolella kenttää(ei siviili puolella)

 

Et ole tainnut huomata, että tällä foorumilla on käytäntönä laittaa kuvatekstit kuvien yläpuolelle, eli mainitsemasi teksti viittaa kuvaan, jossa on keltainen puurakennus ja sen takana kallio. Siellähän se Aeroseum sijaitsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et ole tainnut huomata, että tällä foorumilla on käytäntönä laittaa kuvatekstit kuvien yläpuolelle, eli mainitsemasi teksti viittaa kuvaan, jossa on keltainen puurakennus ja sen takana kallio. Siellähän se Aeroseum sijaitsee.

 

Kyllä huomattu on mutta kuinkas se tehdään kun en liittänyt mitään kuvaa. Kun on tumpelo näissä data hommeleissa

niin voisit vaikka neuvoa. Väittäisin vieläkin että Aeroseum ei ole noiden kallioiden alla. Luulisin että osaan tuolla kentällä

suunnistaa vaikka karvalakki silmillä olenhan siellä sekä luolissa  2 kpl niin monen monta kertaa kulkenut.

Toinen luola on se joka on vanhan lennonjohtotornin alla ja se varsinainen Aeroseumin luola aivan eritaholla.

Et voi seistä nurmikolla ja nähdä luolan sisään käyntiä etkä ympäristöäkään siinähän on se rakennus edessä.

Kyllä olet ollut aivan toisessa paikassa ja saanut tietoa joka on todellisuudesta poikkeavaa.

Kysäisepäs Tuomas Ritarilta oliko luolan lähelläkään jotakin rakennusta, lähin sellainen on se missä ambulanssi

lentäjät pitävät majaa ja heidän sininen hangarinsakin on siinä juoksumatkan päässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä olet ollut aivan toisessa paikassa ja saanut tietoa joka on todellisuudesta poikkeavaa.

Kysäisepäs Tuomas Ritarilta oliko luolan lähelläkään jotakin rakennusta, lähin sellainen on se missä ambulanssi

lentäjät pitävät majaa ja heidän sininen hangarinsakin on siinä juoksumatkan päässä.

 

Ai minäkö en ole ollut Aeroseumissa ja tiedä mistä sinne mennään sisään ja pitäisi joltakin alkaa kysellä, niinkö?

 

Kyse on siis tästä kuvasta:

Osa edellä mainituista kallioista tässä kuvassa. Samaisten kallioiden sisällä majailee Aeroseum, näytöksen järjestäjätahona toimiva museo.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aeroseumin pääsisäänköynti on parisataa metriä tästä kuvasta vasemmalle. Takasisäänkäynti on kuvasta hieman oikealle. Eikö Aeroseum silloin ole jossakin noiden kallioiden alla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin Aeroseumissa ja totesin sen aika haastavaksi kuvauspaikaksi: ahdasta, liikaa ihmisiä ja ennenkaikkea pimeää. Muutaman kuvan sieltä kuitenkin sain otettua.

 

Yhdyn edellä olevaan paikka ei ole paras mahdollinen valokuvaajalle eikä edes TV:lle. Täytyy vain muistaa että luola on alkuperäis kunnossaan valaistuksineen ja muine fasiliteettineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai minäkö en ole ollut Aeroseumissa ja tiedä mistä sinne mennään sisään ja pitäisi joltakin alkaa kysellä, niinkö?

 

Kyse on siis tästä kuvasta:

Aeroseumin pääsisäänköynti on parisataa metriä tästä kuvasta vasemmalle. Takasisäänkäynti on kuvasta hieman oikealle. Eikö Aeroseum silloin ole jossakin noiden kallioiden alla?

Anteeksi! Annan periksi tuohan juuri on se rakennus missä ambulanssi porukka pitää majaa. Olisihan tuo pitänyt hoksata

tuosta koneesta rakennuksen edessä. Ei tarvitse keneltäkään kysyä kuinka luolaan pääsee mutta voisit ottaa yhteyttä

seuraavalla kerralla kun siellä käyt. Käytäis vaikka yhdessä. Tervetuloa 2011.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin Aeroseumissa ja totesin sen aika haastavaksi kuvauspaikaksi: ahdasta, liikaa ihmisiä ja ennenkaikkea pimeää. Muutaman kuvan sieltä kuitenkin sain otettua.

 

Jatketaan sujuvasti Aeroseumista, mielestäni on monta muuta museota joissa on paljon haasteellisempaa räpsiä matkamuistoja.

No mutta mä kävinkin siellä jo lauantaina aamutuimaan, silloin ei ollut mitään varsinaista yleisöryntäystä.

 

Eka Suappi, F10 toimi Ängelholmissa

[ attachment removed ]

 

TurboSuappi Norrbottenin laivueesta Luulajasta. Kivasti heijastaa salamavalon nuo sivuvakaavan fluorisoivalla maalatut numerot.

[ attachment removed ]

 

Toinen perussuappi, sijoitus silläkin on ollut F10

[ attachment removed ]

 

Lansia on aikanaan toiminut Malmslätistä käsin.

Kannattaa myös huomioida koneen alla oleva "kääntöpöytä", jolla koneet on saatu näppärästi käännettyä päätunnelista sivukäytäville - vähän samaan tapaan kuin ennenvanhaan vetureita talliin.

[ attachment removed ]

 

Pojat toivat Sk 12:n huoltoon, Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz

[ attachment removed ]

 

Museo tai ei, niin tässä oli hyvin tiivistetty koko kylmä sota muutamaan käytävämetriin. Jätin kuvan tahallaan vinoksi, tämä kun sijaitsi sisääntulorampissa.

[ attachment removed ]

 

Tämä J35F vahtii sisääntuloväylää, etupäässä merkinnät FC - en tähän hätään jaksanut selvittää mikä on koneen historia

[ attachment removed ]

 

Siinä olisi sitten kesälomasuunnitelmaa vuodelle 2011?

[ attachment removed ]

 

Eikä tieltä eksy

[ attachment removed ]

 

Luolan sisäänkäynnin (yhden niistä) tuntumassa oli tämä J35:n torso, jossa joku oli repinyt verkkarinsa.

[ attachment removed ]

 

Sisäänkäynti oli mainio paikka pidätellä sadekuuroa. Istuskelin käytävässä säilössä olevassa veneessä - jos vaikka olis tullut vedenpaisumus  :laugh:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tämä J35F vahtii sisääntuloväylää, etupäässä merkinnät FC"

 

FC = Försöknings Central  - Ruotsin koelentokeskus  ( olikohan se kirjoitettu oikein?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tämä J35F vahtii sisääntuloväylää, etupäässä merkinnät FC"

 

FC = Försöknings Central  - Ruotsin koelentokeskus  ( olikohan se kirjoitettu oikein?)

 

Tässä tapauksessa lienee Flygvapnets Centrala jotakin, ilmeisesti koulutusyksikkö.Pitääkin selvittää tarkemmin.Tuo valkoinen kummitus peräsimessä on ainakin F10 tunnus.Nuo prttivahdit voivat olla eri yksikköjen koneita milloin mistäkin ja tunnuksetkin voivat olla restaurointiryhmän mieleen tulleita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa lienee Flygvapnets Centrala jotakin, ilmeisesti koulutusyksikkö.Pitääkin selvittää tarkemmin.Tuo valkoinen kummitus peräsimessä on ainakin F10 tunnus.Nuo prttivahdit voivat olla eri yksikköjen koneita milloin mistäkin ja tunnuksetkin voivat olla restaurointiryhmän mieleen tulleita.

OK. kiitos ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa lienee Flygvapnets Centrala jotakin, ilmeisesti koulutusyksikkö.

 

Ei vaan FC = Försökscentralen. Vuodesta 1974 lähtien koelentotoiminnasta on vastannut Försvarets materielverk (FMV), T&E - Test och Evaluering.

 

Beteckningen FC används fortfarande på de flygplan, som används av FMV:prov. De flesta flygplan som tillhört FC har sedan 1962 haft ett orangefärgat band runt nosen.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs%C3%B6kscentralen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri on oikeassa, kyse on koneesta 35598 ja Försökscentralen oli käyttäjä, kone toimi radio ja asekoepenkkinä, myöhemmin J version koekappaleena, osia sieltä sun täältä kasattu.Ja olihan Heikki myös oikeassa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän Göteborg-ketjuun vielä kuva sunnuntailta, jolloin muutamaa minuuttia ennen aamupäivän napakkaa sadekuuroa taivaalla auringosta noin "vaaksa oikealle"  näytti tälle:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla