Toni Heikkinen

Lentolupakirjasta...

60 viestiä aiheessa

Olen suunnitellut että ens kesänä hommaisin lentolupakirjan, mutta rahat ei riitä PPL:ään joten vaihtoehdoiksi jää mootoripurjelento ja ultra lupakirjat. Mopulle se taisi olla halvempi mutta kuulin että ne koneet olisi häviämässä Suomesta? Elikkä kumpaan olisi järkevämpää laittaa rahat? Moput kyllä kiinnostaa enemmän.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpaa lähdet harrastamaan, se on vähän itsestäsi kiinni.  Teoriat Mopuun ja Urltraa lienevät samanlaiset?

 

Tutki, minkälaisia lentokerhoja toimii lähistölläsi. Sieltä saat tietoa, millaisia koneita on mahdollisuus jäsenten vuokrata omaan lentotoimintaansa. Jos ei ultria ole lähimainkaan ja mopuja on - tai päinvastoin, niin siitä se valinta lähtee.  Mikäli asut pääkaupunkiseudulla, niin kerhojen ulkopuoleltakin löytyy "kaupallisia yrittäjiä" ainakin ultrakoneiden vuokraamiseen.

 

Suomen Ilmailuliiton sivuilta löytyvät myös lentokerhojen nettisivujen osoitteet.  Näiltä nettisivuilta taas sitten näkyy, minkälaista koulutustarjontaa on kunkin lentokerhon toiminnassa mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mielit PPL:ää, kannattaisi odottaa uutta EASA-lupakirjaa, johon pääsee käsiksi 20 h lentokoulutuksella, mutta jota voidaan myöhemmin päivittää 10 h ja 15 h jatkokoulutuksilla PPL:ään asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mielit PPL:ää, kannattaisi odottaa uutta EASA-lupakirjaa, johon pääsee käsiksi 20 h lentokoulutuksella, mutta jota voidaan myöhemmin päivittää 10 h ja 15 h jatkokoulutuksilla PPL:ään asti.

 

Mikäs tämä tämmönen on? Ihan uteliaisuuttani kysyn, kun tuon takapenkkitiiman seurauksena on alkanut tuo PPL kiinnostamaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tämä tämmönen on? Ihan uteliaisuuttani kysyn, kun tuon takapenkkitiiman seurauksena on alkanut tuo PPL kiinnostamaan....

 

En pääse näin kännykän kautta tekemään hakua (hakunapin painaminen vie johonkin isp-mainokseen), mutta forumilla on asiasta keskusteltu aiemmin. Hae esim. hakusanoilla LPL tai basic-LPL ja kiinnitä huomiota mitä Nils Rostedt on asiasta sanonut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En pääse näin kännykän kautta tekemään hakua (hakunapin painaminen vie johonkin isp-mainokseen), mutta forumilla on asiasta keskusteltu aiemmin. Hae esim. hakusanoilla LPL tai basic-LPL ja kiinnitä huomiota mitä Nils Rostedt on asiasta sanonut.

 

Kiitos tiedosta! Eli keskustelu löytyi:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,78843.0.html

 

Jään mielenkiinnolla odottamaan lisätietoa + hinta-arvioita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kyllä harkita myös purjelentolupakirjaa pohjalle, siinä saa erinomaisen peruslentotaidon.

 

Kainuussa panostaisin tällä hetkellä Ultraan, Kuhmon IK näyttäisi virkistyvän joten sekä kalustoa että koulutusta voisi löytyä läheltä. Mopu- ja ultrakoulutuksen teoriat ovat samat ja luokkien "päivitys" vaatii käytännössä tyyppikoulutuksen (ei edes lisäteorioita). Purjelentolupakirjasta saa paljon anteeksi ultra- ja mopupuolelle, lentotunteja tarvitaan GPL:n lisäksi 7 ja jonkin verran teorioita.

 

Purjelento- ja ultrakursseja järjestetään mm. Rautavaaralla ja kun kerää tarpeeksi porukkaa, voi teoriat tsägällä järkätä paikalliseen kansalaisopistoon. Tosin nettiteoriatkin ovat jo olemassa, talven pimeinä tunteinahan se on mitä hauskinta. Hyvää harjoitusta radioliikenteeseen on myös virtuaalilentäminen (www.vacc.fi). Olen itse kokeillut kaikkia näistä (ja jopa ollut pp-lentokoneiden ja aivan liikaa matkustajakoneidenkin kyydissä) ja kyllä purjelento pesee muut 16-0. LPL on tosiaan ilmeisesti tulossa ja siihen on ainakin mopuista suunnitteilla päivityspolku, jossain speksissä LPL antoi luvat max 4-paikkaiseen alle 2000-kiloiseen eli käytännössä mihin vain peltikoneeseen. Niillä lentäminen vain on aika paljon kalliimpaa kuin ultrilla/mopuilla/purtseilla (kustannus yleensä yli 2-kertainen)

 

Ei ne moput mihinkään, onhan noita Grobeja ja Tuulioita pitkin poikin. Ultrailu vain yleistyy kovaa tahtia ja mahtuvathan ne koneet nyt paljon paremmin pienempiin paikkoihin (ja ovat helpompia lentääkin, yleensä).

 

Pääasiahan on kuitenkin päästä lentämään ja jokaiselle löytyy varmasti se lempilajinsa, kokeile ja valitse itsellesi paras!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itse kokeillut kaikkia näistä (ja jopa ollut pp-lentokoneiden ja aivan liikaa matkustajakoneidenkin kyydissä) ja kyllä purjelento pesee muut 16-0.

...ja ennen kuin Tero ehtii, kommentoin itse - matkalentämiseen (A -> B) tietenkin moottorilentäminen on paras optio. Nämä menevät harrasteen tarkoituksen mukaan vähän kuin veneilyssäkin (purjehtiminen - moottorivene - viking line)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli melko lähellä että menen purjelento kurssille, mutta 2500€ hinta laitto pisteen sille. Ja moottorilentäminen kiinnostaa enemmän ku pääsee paikasta toiseen. Purjelentäminen enimmäkseen kentänympäristössä. Olisikko mahdollista että Kuhmossa järjestetään koulutusta joskus, moottoripurjekoneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli melko lähellä että menen purjelento kurssille, mutta 2500€ hinta laitto pisteen sille. Ja moottorilentäminen kiinnostaa enemmän ku pääsee paikasta toiseen. Purjelentäminen enimmäkseen kentänympäristössä. Olisikko mahdollista että Kuhmossa järjestetään koulutusta joskus, moottoripurjekoneille.

 

Sinällään tuo 2500 euroa purjelentolupakirjasta kuulostaa paljolta, mutta toisaalta siitä on hyötyä kun sen hankittuaan on lentänyt 35h. Silloin nimittäin saa moottoripurjelento-lupakirjaan tai ultrakirjaan hyvitystä siten, että lentokoulutusta tarvitaan vaan minimissään 7h lisää. Rahallisesti se purjelentolupakirja ei siis olisi ollut hukkasijoitus tulevaisuutta ajatellen.

Jos hankit mopukirjan, niin sillon kannattaa hankkia heti perään myös ultrakirjan, koska nykyään koulutusta tarvitaan siihen väliin minimissään 2h. Sama toimii myös toisin päin.

Sitä tulevaa EASA LAPL-lupakirjaa ei mielestäni kannata käydä odottamaan, koska sen tulo käyttöön voi ottaa pitkänkin(2-10v oma arvio) ajan opettajien muutoskoulutuksien ja paperisotien muodossa. Toisaalta MGPL-lupakirjasta on tulevaisuudessa hyötyä myös LAPL-lupakirjaa hankittaessa, mahdollisesti jopa suuressa määrin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli melko lähellä että menen purjelento kurssille, mutta 2500€ hinta laitto pisteen sille. Ja moottorilentäminen kiinnostaa enemmän ku pääsee paikasta toiseen. Purjelentäminen enimmäkseen kentänympäristössä. Olisikko mahdollista että Kuhmossa järjestetään koulutusta joskus, moottoripurjekoneille.

 

Aika hurja hinta, täällä etelässäkin vintturikurssit pyörivät 1500 euron tienoilla ja Rautavaaralla näköjään 1300€ (http://kiy.fi/hinnat.html).

 

Ultrakoulutuksesta Kuhmossa on ollut jotain kuppilakeskusteluja, kyselepä Pääkkösen Pekalta - eihän se muuta vaadi kun tarpeeksi osallistujia

.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennuksena noin 2500 euron hinta-arvioon pitää mainita, että tämä hinta kerrottiin kysyttäessä kokonaiskustannusarvioksi. Eli sisältää purjelentokurssin teoria- ja lento-osan lekohinauksella, lääkärimaksut (ilmailulääkäri ja laboratorio), viranomaismaksut (oppilaskortti, medikaali ja lupakirja) ja majoitukset, sekä kymmenen lentoa kurssiminimin päälle. Voi olla, ettei ko. summa riitäkään, varsinkin jos mukaan lisätään matkat ja ateriointi.

 

Vastaavat asiat joutuu tosin maksamaan myös vintturikursseilla, sekä mopu- ja ultralupakirjoja hankittaessa.

 

--Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toni. Kyllä purjekoneellakin pääsee paikasta poiseen. Liekkö vielä lyöty, Räyskälästä Sallaan. Tai , yhtäsoittoa ilmassa 11 h 32 min.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No pääseehän sillä toki, mutta tuntuu vaan vähän mukavemmalta lentää koneella jossa on moottori.   ;)

 

Noin minäkin ajattelin aikoinani, mutta kun ikää ei ollut silloin tarpeeksi, menin kuitenkin purjelentokurssille. Nyt ikää on enemmänkin kuin tarpeeksi, muttei ole vaan tullut sitä moottorilupakirjaa, ei niin  minkäänlaista (purtsikkaa on ohjastettu jo 30+ vuotta). Matkalentoa tulee semmoiset 5000 km/vuosi... Eikä tarvi huolehtia siitä, käykö se pannu vai ei ;)

 

Mutta toki itse päätät ja se on tietenkin tärkeintä että lentää juuri sillä tavalla kuin parhaalta tuntuu.

 

t. hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä moottoriton on mukavampi, ei oo niin meluisaa eikä täristä. Matkaakin tietenkin voi lennellä purtsikalla mutta kyllä vakavaan matkailuun moottoroitu sopii paremmin (esim. sen 70 egen kahvin juomiseen Räyskälässä..).

 

Unohtui vielä sanoa, että purtsikalla lennetään yleensä paljon korkeammalla ja se tuntuu turvallisemmalta kuin pienen liitoluvun lentsikka matalalla - JOS se moottori sammuu. No eihän se yleensä sammu. Siks mopu on kiva - liitää vielä vaikka ilman sitä potkuriakin (n. 27 liitoluku) mutta kyllä monet nykyultratkin ovat aika teholiitimiä (Zephyr 17).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä lisää pohdiskeluja ilmailulajien ominaisuuksista. Keskeisenä nimittäjänä muuan ilmailun hyvin voimaperäisesti kasvava laji...  8)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91980.0.html

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,92023.0.html

 

On erittäin hyvä pohtia etukäteen mitä ilmailuharrastuksestaan haluaa ja mitä siihen on mahdollista panostaa! Tässä sinua kannustaa henkilö. joka tarvitsi puoli vuosisataa monenlaisia ilmailukokemuksia ennen kuin pisti lopulta unelmansa todeksi. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto jos menisit vaan sinne purjelentokurssille ensiksi, tarpeeksi lennettyään saa mopu/ultralupakirjan aika helpolla ja myös PPL:stä saa helpotusta. Jos sinua kuitenkin kiinnostaa moottorilentäminen, niin sinuna menisin suoraan PPL-kurssille, hinta on tietenkin aika kova, mutta koulutus on laaja ja monipuolinen(mielenkiintoinen), ja kun koneet on isompia kuin ultrat niin matkalentäminenkin on helpompaa. Kannattaa kokeilla eri ilmailulajeja(niihin pääsee aika helposti tutustumislennoille yms.) ensin, jolloin näkee mikä on itselle ja ennen kaikkea kukkarolle sopiva laji.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on suositeltu jo tusinaa eri lupakirjoja ja kursseja. Jos vaikka kokeilisit tutustumiskursseilla eri koneita -- vähän kutakin? Moni teoriakurssi alkanee vasta vuoden vaihteen jälkeen eli vielä ei välttämättä ole kiire tehdä päätöksiä. Parempi hankkia ensin vähän tietoa ja faktaa päätöksien tueksi, mukaanlukien milloin ne teoriat oikeasti ovat alkamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentoon kävin tutustumassa, mutta se ei napannu silleen ku moottorilentämien. Kyllä minä olen tuon moottoripurjelentämisen puolella. Ultraan en olekkaan tutstunut vielä kummemmin, mutta tuskin eroaa mopusta paljoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentoon kävin tutustumassa, mutta se ei napannu silleen ku moottorilentämien. Kyllä minä olen tuon moottoripurjelentämisen puolella. Ultraan en olekkaan tutstunut vielä kummemmin, mutta tuskin eroaa mopusta paljoakaan.

 

Juu kyllä eroaa :laugh:

 

Ultra on tyypillisesti pieni vikkelän ärhäkkä väkkärä ja mopu on arvokas albatrossi. Timo molempiin perehtyneenä voi lausua asiasta enemmänkin, kuten yo. linkeistänikin voi lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Molempien kokemuksella lyhyesti: Mopussa on enemmän haasteita, mutta antaa myös enemmän valmiuksia jatkoon.

 

Mitä tulee aiempaan kysymykseen tulevasta EASA LAPL- lupakirjasta, käyttöönoton aikahaarukka lienee 2012-2015 ellei nyt komissio keksi lisää syitä viivästää sitä. Eli ensi vuodeksi ei ainakaan kannata vielä odottaa uutta lupakirjakoulutusta, vaan tähdätä nykyvaihtoehtoihin. On mahdollista, että mopulupakirjasta saa aikanaan enemmän hyvitystä LAPLiin kuin ultrapahvista, mutta aika näyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti mopuissa on pitempi toimintamatka 2 hengen kuormalla paremman kuormattavuuden takia, mikä taas tekee matkalentojen lentämisestä helpompaa. Mutta kuten aiemmin tuli esille, niin kannattaa hankkia molemmat kun se on vielä helppoa ja suhteellisen halpaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään