Yrjö Haapala

Pienkoneen lentäjä teki pakkolaskun Siikajoella

30 viestiä aiheessa

Iltasanomat netissä:

 

Pienkoneen lentäjä teki pakkolaskun Siikajoella

29.08.2010 21:43

 

Pienkoneen lentäjä teki onnistuneen pakkolaskun Pohjois-Pohjanmaalla sunnuntaina. Hän ei loukkaantunut onnettomuudessa.

 

Pakkolasku sattui Siikajoen kunnassa Oulun lounaispuolella sunnuntai-iltana puoli kahdeksalta. Päivystävän palomestarin mukaan kaksipaikkainen pienkone laskeutui isolle peltoaukealle ja pyörähti sitten katolleen.

 

Pakkolaskuun johtaneista syistä tai koneen reitistä ei vielä illalla ollut tietoa.

 

Koneesta vuoti hieman polttoainetta, mutta vuoto saatiin tukittua ja polttoainetta kerättyä. Palokunta pysyi tapahtumapaikalla onnettomuuden jälkeen tulipalojen varalta.

 

Palomestarin mukaan lentäjälle olisi voinut käydä pakkolaskussa huonosti. Lentäjä pystyi kuitenkin laskeutumaan keskellä metsää sijaitsevalle isolle pellolle. Sivulliset eivät joutuneet vaaraan pakkolaskun vuoksi.

 

 

Jatkoa: Kalevassa tiedetään syykin

 

Kaksipaikkaisen pienlentokoneen lentäjä joutui tekemään moottorivian vuoksi pakkolaskun Siikajoen Ruukissa Vaara-ahon alueelle olevalle isolle sänkipellolle sunnuntai-iltana. Lentäjä selvisi pelastuslaitoksen tietojen mukaan tilanteesta vähäisin vammoin ja hän pääsi itse pois koneesta. Lentäjä kuljetettiin kuitenkin tarkastettavaksi.

 

Lentokone törmäsi pellolle laskeutumisen jälkeen peltojen keskellä olevaan kanavaan ja kääntyi ylösalaisin. Kone vaurioitu jonkin verran potkurin ja peräsimen osalta, lisäksi vesitason laskutelineet vaurioituneet. Sivulliset eivät olleet tilanteessa vaarassa.

 

Onnettomuustutkintalautakunta ja poliisi selvittävät tarkemmin onnettomuuden syytä.

 

Pakkolasku tapahtui puoli kahdeksan aikaan illalla. Kohteeseen hälytettiin pelastusyksikkö Siikajoen Paavolan paloasemalta, lisäksi tukiajoneuvoina olivat säiliöauto ja miehistönkuljetusauto Paavolan paloasemalta. Palokunta jäi tapahtumapaikalle onnettomuuden jälkeen mahdollisten tulipalojen varalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla että kuulin kyseisen lentäjän jaksolla(?).

Joku jossain vaiheessa sanoi laskeutuvansa pellolle ***joella. Kuului melko huonosti, siksi en kuullut edes missä joella oli. Samoin en kuullut mayday/panpan -juttujakaan.

Ajallisestikin voisi sopia samaksi.

Huono homma, onneksi ei uhreja kuitenkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaleva:

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/pienlentokone-teki-pakkolaskun-siikajoella/868003

 

Kalajaska tietää koneen olleen ultra, ja kertoo mistä kone oli lähtenyt:

 

http://www.kp24.fi/uutiset/164840/Ultrakevyt-teki-pakkolaskun-pellolle

 

Hmmm, ultrakevyt vesitaso Oulun Pikkaralasta ja vesitason laskutelineet vaurioutuneet. Ilma-alusrekisterin ja Google Mapsin selaaminen ei jätä hirveästi vaihtoehtoja koneyksilöstä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuva ei ole mun mielestä ole yhtään keltaisen pikkukesnan näköinen muuten kuin väriltään  :P

 

Ylätaso =  Cessna

Alataso = Piper

 

Onko niitä muitakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylätaso =  Cessna

Alataso = Piper

 

Onko niitä muitakin?

 

On, alataso cessna ja ylätaso piper, varsinkin tuo ylätaso piper on haluttua tavaraa puskamiesten keskuudessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokkereissa on kolme siipeä  ;)

 

..oder nur ein Deck! ;D

 

MUTTA

 

oliko kippikone tuo keltainen ultra?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kuva ei ole mun mielestä ole yhtään keltaisen pikkukesnan näköinen muuten kuin väriltään  :P

 

Näistä asioista on puhuttava vertauskuvia käyttäen  ;)

 

Onko se kippikone Mikon mielestä lähes punainen vai keltainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi suorittaa omia laskutoimituksia. Minulla on oma epäily laskutoimituksen tuloksesta, mutta en ota kantaa, onko muilla samansuuntaisia tuloksia :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi suorittaa omia laskutoimituksia. Minulla on oma epäily laskutoimituksen tuloksesta, mutta en ota kantaa, onko muilla samansuuntaisia tuloksia :P

 

:thmbup:

 

Hyvä niin, koska täällä on joskus jopa julistettu vääriä miehiä kuolleiksikin.

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:thmbup:

 

Hyvä niin, koska täällä on joskus jopa julistettu vääriä miehiä kuolleiksikin.

 

;)

 

Siksipä juuri, vahingosta viisastuneena...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen onnettomuuskoneen omistajan kanssa juteltiin ja sen seurauksena kirjoitan tänne julkisesti vahingon aiheuttajasta.

 

Onnettomuustutkijat olivat löytäneet koneen toisesta kaasuttimesta kohon akselilta irronnutta metallista kiiltävää pinnoitemateriaalia, joka oli tukkinut pääsuuttimen. Pinnoitetta oli ollut myös kohokammion pohjalla. Tämä aiheutti äkillisen tehon menetyksen ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta sekä samalla voimakkaan tärinän moottorista (kävi enää vain 2:lla).

Asiasta on varmaan tulossa jonkinlainen bulletiini, mutta kun noita Rotaxeja pörrää ilmassa kohtuullisen paljon, niin tämän "puskaradion" kautta voi eniten huolestuneet jo tarkistella kaasuttimiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa, kiitos :thmbup:

 

Oliko tarkempaa tietoa, mikä Rotax?

 

Ja onko kaasuttimen kiinnitys tässä tyypissä/yksilössä jollakin lailla epästandardia vaikuttaen tärinäominaisuuksiin?

Toivottavasti selviää tutkinnassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

912 ULS Rotax koneena tuossa on muistini mukaan.

 

Mitähän bensaa tai lisäainetta on käytetty, vai onko bensan sekaan joutunut muuten jotain kovempaa myrkkyä? Eihän tuon normaalin bensan pitäisi irroittaa mitään tavaraa.

Eihän kohon akseli ole millekään muulle rasituksellekaan kovasti alttiina, vai? Eikä sitä taida pystyä edes väärin kasaamaankaan.

Onpa mielenkiintoinen juttu, täytynee kurkistaa kaasareihin omassa koneessa, mitään ei kyllä löytynyt vielä muutama kuukausi sitten kohokammioista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

912 ULS Rotax koneena tuossa on muistini mukaan.

 

*gulps* Pitääkin infota aina valpasta lentokelporyhmäämme...  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

912 ULS Rotax koneena tuossa on muistini mukaan.

 

Mitähän bensaa tai lisäainetta on käytetty, vai onko bensan sekaan joutunut muuten jotain kovempaa myrkkyä? Eihän tuon normaalin bensan pitäisi irroittaa mitään tavaraa.

Eihän kohon akseli ole millekään muulle rasituksellekaan kovasti alttiina, vai? Eikä sitä taida pystyä edes väärin kasaamaankaan.

Onpa mielenkiintoinen juttu, täytynee kurkistaa kaasareihin omassa koneessa, mitään ei kyllä löytynyt vielä muutama kuukausi sitten kohokammioista.

 

Eikös se kuulu vuositarkastuksessa avata kohokammiot tarkastusta varten?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"irronnutta metallista pinnoitemateriaalia"

 

Reikko Oy:ssä teemme tätä metallin sähkökemiallista pinnoittamista metallilla. Mikäli pinnoitus tehdään virheellisesti, pinta irtoaa/hilseilee pyytämättä ja yllättäen.  Virheellinenkin pinnoitus näyttää uutena silmämääräisesti ihan hyvältä, kunnes hilseily alkaa aikanaan.

Virheellisellä pinnoituksella tarkoitan tässä:

 

1. Pinta puhdistetaan huonosti ennen pinnoitusta. Pienikin epäpuhtaus, joka jää pinnoitteen alle aiheuttaa myöhemmin irtoamisen. Esim. jos joku vain hipaisee sormellaan pintaa ennen pinnoitusta - puhtaastakin ihosta irtoaa aina jotain.

 

2. Pinnoite tehdään liian paksuksi. Jos sähkökemiallinen pinnoite on normia paksumpi, pintaan syntyy pintajännistys, joka poksauttaa pinnan hilseenä irti.

 

3. Muitakin syitä on.

 

Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos lentokoneen polttoainejärjestelmään kuuluvia osia halutaan sähköpinnoittaa eli kromata, niklata, sinkitä,  tai kadmioida.

 

Jukka Reikko

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko ihmetellä,miksi ei esmees kohon akselia valmistetä ruostumattomasta tms ilman päälystämistä?  ???

 

Tai messinkiä josta usein aksiloita tuollaiseen tehdään, pinnoite on usein aiheuttanut ongelmia milloin missäkin, aito tavara ei hilseile.

 

Ja lisäyksenä enneku joku sanoo messinkiaksilan kuluvan nopeasti, vaihtopakko aksilalle 300 tunnin välein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään