Jukka Immonen

VISTA VS WINDOWS 7

37 viestiä aiheessa

Siis miksikö? no miten olis: kuvan käsittelyyn, reaaliaikaiseen videon editointiin, palvelimiin, jne jne jne

Hyvin pystyn kuvia muokkamaan ja varmaan editoida videoitakin tällä koneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin pystyn kuvia muokkamaan ja varmaan editoida videoitakin tällä koneella.

Varmasti pystyy jos viitsii odotella. Se on vain kovin ikävää odottaa edes muutamaa sekuntia kun kuvalle jotain temppuja tekee.

Jos sillä koneella nyt yhden päivän aikana muutenkaan mitään aikoo saada aikaan niin muistia olisi syytä olla enemmän. Joskus XP:n alkuaikoinakin koneessa oli gigatavun verran ja myöhemmin 64-bittisen XP:n kanssa neljä. Sama määrä riittää nyt Seiskassakin aika hyvin jos ei panoramakuvia pahemmin puuhaile.

Haiskahtaa siis hieman trollaukselta tai itsensä rankaisemiselta... =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No minusta tämä on ihan hyvä kone...  ??? Ja kuvan käsittely se mitä teen hoituu kyllä todella nopsaan.

Nähtävästi olen ylinmääräinen tässä tietokone keskustelussa (Enkä sitten kai tiedäkkään mitään) joten pysyttelen sitten tuolla simulaattori puolella.

Sanonpa vielä: Minusta tämä on ihan hyvä ja riittävä kone tekstinkäsittelyn Exeliin kuvankäsittelyyn yms. FS9 sitten vähän karsituilla asetuksilla.

En minä ymmärrä että miksi tietokoneen pitää olla huippu nykyaikainen, ja kallis.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

800 eussia ja alla on kone joka pyörittää lähes kaikkia nykypelejä ja videoeditointiohjelmia sun muita hyvin. Jos tuo tuntuu kalliilta, saa suht koht tehokkaan koneen jo 600:lla eurolla.  8)...

"Teho on käsite joka löytyy korvien välistä ja perustuu paljolti omiin tarpeisiin."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No minusta tämä on ihan hyvä kone...  ??? Ja kuvan käsittely se mitä teen hoituu kyllä todella nopsaan.

Nähtävästi olen ylinmääräinen tässä tietokone keskustelussa (Enkä sitten kai tiedäkkään mitään) joten pysyttelen sitten tuolla simulaattori puolella.

Sanonpa vielä: Minusta tämä on ihan hyvä ja riittävä kone tekstinkäsittelyn Exeliin kuvankäsittelyyn yms. FS9 sitten vähän karsituilla asetuksilla.

En minä ymmärrä että miksi tietokoneen pitää olla huippu nykyaikainen, ja kallis.

Kuten todettua, niin se on kovin suhteellista mikä on hyvä ja mikä ei.

Koneessasi on kovalevytilaa alle neljä kertaa enemmän kuin allekirjoittaneella normaalisti muistikorttitilaa kameralle mukana eli todella vähän. Tuon kokoluokan kovalevy hyrräsi koneessani vuosituhannen vaihteen jälkeen. Olisi mukava tietää kuinka nopeasti koneellasi edes avaisi yhden Canon EOS 5D Mark II:n raakakuvan, tovi siinä varmaan vierähtäisi! Sitten voikin kokeilla käydä läpi ja käsitellä muutaman sataa samanlaista tiedostoa... Tekstinkäsittelyn koneesti varmaan hoitaakin jos ei uusimpia ohjelmistoja asenna. Mitä nyt tuo muistimäärä ei riitä edes tyydyttävästi pelkän käyttöjärjestelmän pyörittämiseen vaikka Microsoftin mukaan ainoastaan 64 megatavua riittäisi. Itse en alle yhden - kahden gigan keskusmuistin kanssa pahemmin viitsisi yrittääkään.

Tietokoneen ei tarvitse olla huippunykyaikainen tai kallis. Nämäkin tosin suhteellisia käsitteitä. Jollekin voi riittää tänäkin päivänä kone jossa pyörii Windows 95. Toinen taas vaatii koneeseensa 250 euroa maksavan näytönohjaimen, tai pari, koska haluaa peleistään irti kaiken mahdollisen. Joku arvostaa edullisuutta ja pitkäikäisyyttä koneessaan, toinen haluaa tehdä asiansa ilman turhia viiveitä ja vaikka lukuisia asioita samalla useammalla näytöllä. Tämä kaikki kattaa kovin karkeasti otettuna kotikäytön skaalan.

PS: Montako välilehteä selaimessasi on avoinna kun netissä pyörit? 61 näyttää tässä itsellä olevan, harva tosin aktiivikäytössä mutta niitä aina kertyy tuohon selainikkunoiden yläreunoihin. Kun sillä ei suorituskykyyn ole havaittavaa vaikutusta niin mitäpä sen on väliäkään. =)

800 eussia ja alla on kone joka pyörittää lähes kaikkia nykypelejä ja videoeditointiohjelmia sun muita hyvin. Jos tuo tuntuu kalliilta, saa suht koht tehokkaan koneen jo 600:lla eurolla.  8)...

"Teho on käsite joka löytyy korvien välistä ja perustuu paljolti omiin tarpeisiin."

Mitenköhän 800 euron kone pyörittää teräväpiirtotason videoeditointia reaaliaikaisin efektein? =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"lähes kaikkia"

Voihan sitä pistää 8GB muistia, 6-ytimisen 1055T:n ja SSD-kovon, näillä eväillä pyörii HD-editoinnit varmaankin ihan siedettävästi. Pelaamiseen ei tarvita SSD-kovoa/8gigaa muistia, joten ne voi korvata vaikkapa hyvällä näytönohjaimella. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotta SSD:stä olisi hyötyä video-editoinnissa, niin täytyisi olla tarpeeksi nopea prosessori joka osaa renderöidä sitä videota niin nopeasti että siitä olisi hyötyä? (300mb/s)

Itsellä ainakin normi 7200rpm 3v vanha kovo toimii ja pysyy hyvin tämän koneen mukana, tietenkin SSD:llä saa vaikkapa FSX käynnistyksessä 10sec nopeemman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo minun koneeni jo 5- vuotta vanha. Uutta konetta olen harkinnut mutten tiedä oikein mikä olisi hyvä, etsinyt olen kyllä...

Yksi tai kaksi välilehteä tässä Google Chromessa näkyy olevan auki samaan aikaan enkä enempää tarvitse.

Miksi kotikoneella pitää tehdä HD- videoeditointia? Eikös siihen ole ihan ammattilaistason laitteet olemassa?

Kovalevyä en saa täyteen edes yrittämällä  :)

Windows XP ei kyllä vaadi kuin päälle 100MB RAM:ia, Microsoftin mukaan...

Koneeni täyttää myös FS9:in suositusvaatimukset. Tosin mitkään lisurit eivät pyöri koskaan täysin nykimättä. Mutta Default FS9 pyörii täysillä asetuksilla moitteettomasti.

Myös näennäismuistin? määrä on tärkeä koneessa. Minulla on siihen varattuna 10GB.

Mitään jättimäisiä raakakuvia en käsittelekkään vaan ihan tavallisella digikameralla otettua kuvia, eikö se sitten olekkaan kuvankäsittelyä, kun Irfanwievillä tarkennan kuvaa yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kokoat koneen omavalintaisista osista, silloin saa mitä tarvitsee ja haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo minun koneeni jo 5- vuotta vanha. Uutta konetta olen harkinnut mutten tiedä oikein mikä olisi hyvä, etsinyt olen kyllä...

Yksi tai kaksi välilehteä tässä Google Chromessa näkyy olevan auki samaan aikaan enkä enempää tarvitse.

Miksi kotikoneella pitää tehdä HD- videoeditointia? Eikös siihen ole ihan ammattilaistason laitteet olemassa?

Kovalevyä en saa täyteen edes yrittämällä  :)

Windows XP ei kyllä vaadi kuin päälle 100MB RAM:ia, Microsoftin mukaan...

Koneeni täyttää myös FS9:in suositusvaatimukset. Tosin mitkään lisurit eivät pyöri koskaan täysin nykimättä. Mutta Default FS9 pyörii täysillä asetuksilla moitteettomasti.

Myös näennäismuistin? määrä on tärkeä koneessa. Minulla on siihen varattuna 10GB.

Mitään jättimäisiä raakakuvia en käsittelekkään vaan ihan tavallisella digikameralla otettua kuvia, eikö se sitten olekkaan kuvankäsittelyä, kun Irfanwievillä tarkennan kuvaa yms.

Moi!

Itse olen sitä mieltä, jos tuolla koneella pärjäät en näe mitään syytä vaihtaa tehokkaampaan. Eräs tuttu tuli toimeen 15 vuotta vanhalla pentium II:llä, jossa oli windows  95  (myöhemmin win 2000).

Tämä iäkkäämpi herrasmies käytti konetta ainoastaan laskujen maksuun, sähköpostin lukemiseen ja pasianssin pelaamiseen.

Sitä "tekohengitin" aika monta vuotta, mutta nyt ei ole enää "varastossa" koneeseen sopivia osia... joten käytiin Gigantissa ostamassa 17" näytön peruskannettava, hinta alle 500 euroa. Tuolla varmaan pärjää seuraavat 15 vuotta.

Eli niinkuin täälläkin on moneen otteesen sanottu kannatta ostaa kone omien  tarpeidensa mukaan. Aikanaan kun editoin videoita renderöinti vei usein yön yli ja kovalevyssä ei riittäänyt tila alkuunkaan. Samoin kuvien käsittely oli aikas hidasta.

Pelit tietty varmaan vaati koneelta eniten, tuskin "tehossa" on ylärjajaa.

Mutta kehitys kehittyy ja tuskin monikaan tulisi enää toimeen Commadore 64:sellla ja lämpöpaperirulla tulostimella....

Kotijärvelle on turha lähteä laskemaan verkkoja troolarilla, mutta ulkomerelle ei parane lähteä kalastamaan soutuveneellä ;)

Niin, ja se viive. Joskus olen tehnyt työtä noiden tietokantojen kanssa ja tutkimuksissa on todettu, että ihminen kokee 2 sekunnin viiveen tuloksen saamisessa turhauttavana.

Sellaista se on, kaikki nyt ja heti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi kuule, nykyaikana HD-videoeditointi on normaalia.

Mitäpä muuta tuohon nyt voisi sanoa, liian monesti tällaisiin sekaantunut ja lopputulos aina sama, että ei henkilön päätä saa käännettyä.

Myös herää kysymys, että mitäpä se meitä haittaa, jos joku haluaa vaikkapa simuilla hieman huonommalla koneella, kunhan niistä ei hirveästi täyttyisi tuo screenshotfoorumi. (kuten tänäpäivänä on... kaikki myöntänee että mielummin hienoja kuvia katsoo kuin rumia?)

edit: Itsellä on vieläkin yläkerrassa pakettikone fujitsu scaleo 600 (tjsp.) jossa amd athlon 3000+ prossu, windows xp, 1GB ddr1 muistia, ja juuri elvytystä varten hankittu radeon x1XXX sarjalainen (en muista tarkkaan) kuitenkaan kone ei toimi, vaan sama ongelma joka siinä oli pysyi, eli jymähtää kokonaan melkein heti windowsin käynnistyttyä. Tämän takia taloon ostettiin läppäri (200€) jotta voidaan maksaa laskuja ilman että minun koneelleni tarvitsisi tulla, mutta kas vain, nyt pari kuukautta mennyt ja tuolla läppärillä on mahdotonta maksaa laskuja, kun liian pieni näyttö (joku acer e-machines, vissii 13" näyttö tai jotain...) Ostettaessa tuon käyttäjä sanoi "juujuu, mikä tahansa kelpaa kunhan se ei jymähtele heti käynnistäessä"  ::)

Itse kyllä nautin tästä tehosta, simu pyörii nätisti hyvillä asetuksilla. Onhan tämä kuitenkin harrastukseni, josta haluan nauttia. (ennenkuin ikää riittää oikeaan ilmailuun ;D)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään