Jussi Lempiäinen

Panamaa ristiin rastiin

8 viestiä aiheessa

ILMAILUAIHEINEN KUVAKERTOMUS PANAMASTA

 

Päiv. 3.9.10 klo 20.15, tulossa vielä PANAMA CITY PAITILLA PAC, sekä muutama kuva lisää.

 

 

En halunnut kiertää jenkkilän kautta Panamaan, joten reitiksi valikoitui via Amsterdam.

 

Lensin nyt ensi kertaa KLM:llä ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. Jo palvelu ja jalkatila matkalla Amsterdamiin saivat fiilikseen jota haluaa lisää vastaisuudessa.

 

 

AMSTERDAM SHIPHOL

 

Ai että mie tykkäsin tuosta Shipholin kentästä ja odotteluaika meni aivan siivillä.

Olin ajan kanssa liikkeellä koska halusin matkatavarani perille samaan aikaan itseni kanssa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Rullaus Shipholilla kesti n. 15 minuuttia ja ”fyysinen” ensikosketukseni MD-11:sta oli odotuksen mukaisen miellyttävä ja matkan edetessä lentofiilikset sillä vain nousivat… Jäin koukkuun.

Ja se palvelu koneessa :thmbup:...

 

 

KLM nielaisee Air Berlinin... On se raakaa tuolla maailmalla.  :P

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Matka meni todella jouheasti, henkilökunta mukavaa, tarjoilu toimi, oli tilaa…

Olin just runsas viikko aikaisemmin lentänyt hieman pidemmän reissun 757:lla ja laulellut "bluu suus, polvet suus"...

Tämä palautti uskoni siihen että koneessa voi olla kiva tehdä pitempääkin matkaa muualla kuin pisnis-puolella.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

PANAMA CITY TOKUMEN

 

Vedettiin kurva hieman pitkäksi meren päälle, liukasliikkeinen kone kun tuo on...

Finaalissa katselin että mihin korpeen sitä olinkaan saapunut.

No aamusella hotellissa keskustassa havaitsin että säpinä ja autojen määrä on aivan valtava.

Ja se kuumuus…

 

[ attachment removed ]

 

Kanavaan pääsyä odottelevia paatteja redillä.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

PANAMA CITY PAITILLA PAC- CONTADORA OTD - CITY PAC

 

Ensimmäinen paikallislento oli Panama Citystä Contadoran saarelle (Islas Perlas).

Paitillan kentältä Cessna 208B Caravaanarilla pyyhkäistiin sukkelasti paratiisisaarille.

 

Pikanttina yksityiskohtana tummahipiäisellä kipparillamme oli ainakin oikeassa kädessä musta "nahkakynsikäs".

 

Saarilla kuvattiin samanaikaisesti Turkin tv:n "Selviytyjiä", turkiksi en edes yritä sanoa tuota ja luulivat meikäläistä paparazziksi ;D.

Sovittiin niitten kanssa että ettemme puhu taikka levitä kuvaa/tietoa pieneen aikaan siitä mitä näimme ja saivat taas työrauhan.

 

Kuivuus oli kyllä kovaa ja saarella podettiin vesipulaa.

 

Ajelimme menojamme vuokranantajan parilla golkärryllä ympäriinsä ja tuli testailtua samalla tuollaisen kaasuputputtajan maastoliikkuvuuttakin niin mäkiajossa kuin löysässä hiekassakin... Hanaa vaan.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

INTIAANEJA!

 

Lento PAC Panama City - PYC Playon Chico - PAC City Air Panaman Twin Otterilla San Blas´in autonomisella intiaanialueella.

 

Aamulla tosi aikainen herätys ja jo illalla oli taas pakattava painorajan takia.

 

Mitä odotettavissa, mitä mukaan?

Tällä reissulla oppi laittamaan reppuun vain olennaisen ja vaatekerta pääasiassa päällä kannossa.

Tekninen kauluspaita oli aivan loistava (ostin Gamboan sademetsän hotellista) ja sopivat housut, kamerat ja hammasharja reppuun niin menoksi vaan... Näppärä tällaisessa reissussa on Siljalta aikoinaan luxe-hyttiä käytellässä saadut "hygieniavarustepussukat", joihin tällää mukaan deodorantin tai muuten modifioi sen sisällön tarpeensa mukaan.

Ei vie tilaa ja on kevyt, mutta tarpeellinen.

Reissun aikana otin käyttöön käsitteen "Panama-suihku", jossa riivit vaatteet päältäsi ja painut nopsaan suihkuun. Idea on siinä, että kylmähana täysin auki (tuli justiinsa sopivaa), minuutti itsensä lutrimista tai muunlaista olemista suihkun alla ja taas menoksi.

Piristi ja teki sinusta uuden ihmisen muutamaksi tunniksi.

Aamut olivat kyllä hienoja ja lämpötila oli silloin vielä alle 30 C:n eli inhimillistä.

 

Lennot ovat tärkeä ja käytännössä ainoa tapa kuljettaa tarvikkeita ja koneet kävivätkin intiaanialueen useammalla kentällä samalla tripillä.

 

Lasku rantakentälle tehtiin upeasti "persliukua" rinnettä pitkin. Intiaaneja, joista osa perinteisissä värikkäissä vaatteissaan oli seuraamassa yhtä päivän isompaa tapahtumaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

"Peppumäki"

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja tässä kuvassa lentää usein reissaillut Panama -hattuni jonnekin toiseen intiaanikylään...

Ensi kertaa unohdin tavaroitani... Ehkä syynä jatkuva liike ja kuumuus.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

"Platalla" oli aivan järkyttävä määrä mäkäräisiä tai jotain vastaavaa paikallista lajia. Mitään ei lennossa näkynyt mutta sattui niin ...kipeesti! Meikäläisen "tropit" olivat haluttua tavaraa. Parin vuoden sisällä kylälle maayhteyden tuonutta siltaa käyttivät oleiluun, sillä siellä oli itikkafreezone.

Koneen tulo ja lähtö keräävät kyläläisiä lentoasemalle aikaa kuluttamaan ja samalla näkivät meitä ulkomaan eläviä...

 

Naiset näyttivät olevan niitä, jotka käyttivät perinteisiä asuja, miehillä se perinteisyys oli lannevaate kun meloivat puunrunkokanooteillaan.

Käytännöllistä ja olisin itsekin halunnut olla inkkaria siinä suhteessa.

 

[ attachment removed ]

 

Hups! Meikäläinen siirtyy aina koneeseen viimeisten joukossa ja viimeisenä olin nytkin koneeseen menossa. Pahus, ei ollutkaan sijaa majatalossa.

 

Hetki siinä säädettiin ja sitten eräs naishenkilö sieltä alas hyppäsi.

Samalla alkoi sellainen huuto, että vot. Intiaanipoika oli kaatunut ja käsi murtunut. Cityn sairaalaan oli pojan ja äidin kanssa lähdössä paikallinen tippaiita ja siitä ylibuukkaus. Äiti jäi ja tippaiitan sylissä poika huusi puolimatkaa niin ettei moottorien ääntä kuulunut. Kaikenlaista siinä kokeiltiin mutta mikään ei pikkuherraa hiljentänyt.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Otin kuvan kun jamppa viimein nukahti.

Ajattelin että poika oli kokemassa isoa juttua kun joutui ulkomaailman kanssa tekemisiin hälisevään kaupunkiin, josta varmaan riittäisi kavereillekin kerrottavaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

BOCAS DEL TORO

Saab -lento Panama City PAC - Chanquinola CHX - Bocas del Toro BOC.

 

Palasimme inkkarisaarelta, pyörimistä kanavanranta-hotellissa, sitten keskustan hotelliin, sitten hakemaan säilössä ollut laukku Plazasta, yksityisasuntoon, suihku ja matkaan taas.

 

Menimme lentomatkan peräkanaa Air Panaman ATR:n kanssa kuin köyhän talon porsaat.

Tasaista Saab -kyytiä, pikku tarjoilua ja myös alkoholia.

CHX:n ja BOC:n n. 24 km välin menimme pinnassa.

 

 

Changuinola

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Bocas del Toro

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

... mutta luokitellaanko tämä matkatavaraksi vai käsimatkatavaraksi? ;)

 

[ attachment removed ]

 

Tässä toisenlainen "lentolaite".

Delfiini lähti kisaamaan ympyräajossa. Jumat mikä uimari tai siis tuohan lensi vedessä.

Luonto jaksaa hämmästyttää aina vain.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Matka jatkui...

Bocasista jatkoimme alkumatkaa vesiteitse. Rantautuessa sai olla tarkkana matkatavaroittensa kanssa sillä innokkaita ja röyhkeitäkin "auttajia ja kantajia" oli todelliseksi häiriöksi asti.

Yrittivät mm. velottaa laukun siirtämisestä 2-3 metrin matkalta. Katsoin ettei ainakaan meidän kamoja katoa.

Ymmärrän kyllä ettei tuollaisessa paikassa ole suuremmin tilaisuuksia tienata ylimääräistä.

 

Intiaanialutta, vuoriston ylitystä ja upeita maisemia... Yö Boguitossa.

 

Seuraavana päivänä pidimme kiirettä ehtiäksemme Davidiin, josta lentäisimme takaisin Cityyn Paitillan kentälle.

 

 

 

ENRIQUE MALEK INTERNATIONAL DAV

Lento David DAV - City PAC

 

Saimme seurata hymyn suupieliin nostanutta paikallista ohjelmaa kun koiralauma telmi ja kuljeksi kiitotien reunalla ja platalla. Kävivät porukalla kuseksimassa eli merkkaamassa jetin (N580RJ Hawker Beechcraft 900XP) omakseen. ;D

 

Kun olimme nousemassa ATR:ään, alkoi koirien hätistely. Odotimme jopa ammuskelua, mutta ainakin tällä kertaa hätistely kävi ihan rauhallisesti.

Taisivat alla ihan kentän naapuritaloista kotoisin ja tuttuja kentän väelle. :)

Lensimme "bussilla" vuoristoa sivuten, ei oikein mitään mainitsemisen arvoista kerrottavaa tästä lennosta.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

                                                                   ____________________

 

 

 

Kuvioihin tuli jossain vaiheessa tuhkapilvi, josta en tietysti ollut kuullut mitään maalla kulkiessani. No en kyllä sitten siitä myöskään paineita ottanut, koska matkani kesto oli niin pitkä ja mikäs Panamassa ollessa kun kämppäkin Cityssä käytössä.

 

Tässä kaverilta saamani tekstiviesti 16.4.10 asiaa koskien: ;D ;D

"Moi! Oletko suunnitellut paluumatkaa? Ehkä Panama-Vladivostok ja sitten junalla Moskovaan ja sieltä kotiin tai johonkin.

Lentokielto voi kestää pitkään.

Terv. Hannu

Matkatoimistosta sain asiaa koskevan tekstarin myöskin 22.4.10, jossa kehotettiin seuraamaan viestimiä ja toimimaan KLM:n paikallisen lippupalvelun kanssa tarvittaessa.

 

     

                                                                   ____________________

 

 

 

VAPAAPÄIVÄ ENNEN PALUUMATKAA MAASTOAUTOILLEN PANAMA CITY - VUORISTON YLITYSTÄ INTIAANIALUEELLA

 

Olipa uusi ja huikea kokemus ajella ”oikeassa” vuoristossa putkeen pari eri trippiä saman päivän aikana.

Lentsikasta oli tuttua tuo ylös alas vuoristorataa, mutta samaa autolla ja kurvaa samalla…

 

Joissakin tuli autolla puljattua useampaan otteeseen joka oli myöskin uutta.

Eräällä intiaanialueen siltatyömaalla lähetin kaverin katsomaan kun näytti vastarinteen ylösajopaikan edusta tosi syvältä ja niin se olikin.

Oli ajettu isommalla koneella ja sitten vissiin kauhalla nostettu materiaa joen pohjasta.

No kaverin kahlatessa takaisin joku paikallinen pyyhkäisi paikalle takaa ohi ja ajoikin jokea 70 metriä oikealle ja koukkasi sieltä vasemmalle puskien takaaa törmää ylös… Se reitti olikin näkymättömissä.

 

 

Merenrantaa lähestyessä oli checkpoint, jossa intiaanipoliisi oli passissa rynnäkkökiväärin kanssa. Pikku jutustelut ja matka saattoi jatkua.

Rannassa emme saaneet tiettyjä puhelinyhteyksiä ja lähdimme takaisin (hyvä niin sillä matkan tempo oli ollut suorittavalle taholle eli meikäläiselle aika rankka).

Ihan rantaan vievänä tienä oli muuten vanha kiitotien pohja.

 

Intiaanialueelta palatessa ja noustessa taas vuorille piti autoa jäähdytellä liki huippua kun vaihteistoöljyt kuumenivat varoitusvalon mukaan.

 

Joissa ajelu ja sadekuurot putsasivat punaisen pölyn ja hiekan uudenkarhean Lantikan pelleiltä ja astinlaudoilta. Latasin kyllä iltamyöhään menemään muutenkin reippaasti myös kaupungissa kun ajelimme väärille ”kujille” kartanlukijoiden väsyneinä eksyillessä.

Palautimme auton ja sitten viimeiset pakkaukset, kamat alas, kumijalka ovelle ja rankkasateessa kentälle musan pauhatessa. No oli hieman kylmäkin, ulkona kun vain 27 ja ilmastointi päällä…

 

 

 

PANAMA CITY PTY - AMSTERDAM AMS - HELSINKI HEL

 

 

Koneen kapteeni käveli lentoemojen päällikön (purserin) paikan viereen ja aloitti puheensa, rennosti mikrofonin johtoa pitäen. Kertoi sään hieman aiheuttavan myöhästymistä lähdössä, sekä muita seikkoja.

Lähtö ei kuitenkaan käytännössä pahasti edes myöhästynyt (ja Amsterdamissa olimme kuitenkin etuajassa).

Vitsit!! Tuollainen luonteva esiintyminen sai matkustajille rennon ja luottavaisen olon heti alkuun.

(Sama juttu muuten Panamaan tulessa, siis kapteenin esiintyminen)

 

Olin taas ikkunapaikalla.

Kysyin eräältä mieheltä josko hän haluaisi tulla samaan riviin perheensä kanssa, sillä öinen Atlantin ylitys ei ollut niin kiinnostava. Nuori hollantilainen perhe oli tyytyväinen.

No miehen alkuperäinen paikka oli sellainen että kolmen eteläamerikkalaisen miehen joukosta oli yksi erillään, joten ehdotin näille miehille, työkavereille keskenään, taas vaihtoa niin he pääsisivät kolmestaan riviin. Kaikki olivat tyytyväisiä…

Kohta aasialaistaustaisen naisen muksu alkoi kiukuttelemaan alkuperäisen paikkani takana. Kuin palosireeni olisi ollut penkkiä vaihtaneen perheen takana mutta paikan saanut isukki vain nauroi ja näytti peukkua… ylöspäin.

 

Paikkojen vaihto kävi myös henkilökunnalle ilman ongelmia.

Lennonaikainen palvelu ja einespuoli oli kerrassaan loistavaa (oma kokemukseni).

 

Shipholilla aika kului taas nopeaan koneita ja ihmisiä katsellessa.

 

 

Kotia kohti...

Alkumatkan Hesaan tiirailin jonkin verran ulos ja lueskelin. Auringonlasku oli värikäs, joten kameralla naputtelin ajankuluksi myöskin muutamat otokset.

 

Samassa koneessa oli yksi Panamasta samoilla lennoilla tullut vanhempi pariskunta, suomalainen rouva ja enkkumies.

Välillä teki mieli ”hiljentää” tuo tyhjää täynnä oleva papatuskaakatus ja ”leveily miehen kustannuksella”, jollaista esitettiin itänaapurustosta olleille matkustajille. Kielikurssiakin siinä viime hetkellä koneesta poistuessa pidettiin...  :-[ naisen tai oikeastaan miehen puolesta.

No joo, yksi itäliikemies päästi takanani mm. parit tuhnut, jotta sain tajunnan taso häilyen olla vedet silmissä… Oi tapoja jne.

Palvelu oli kuitenkin hyvää.

 

Kiitos KLM ja MD-11!

 

 

Yhtä kuva-aihetta välillä Amsterdam - Helsinki.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

On ihmeen hyvä kotiin tulla taas…

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai kuin sydäntä lämmittää nähdä hieno winglet ja kaunis siiven ja moottorin yhdistelmä...kuin silloin ennen hyvään aikaan.

 

Onkos muuten KLM ainoa yhtiö minkä MD-11 koneissa on screenit jokaisessa istuimessa?  ???

 

Jep, rahti harvemmin tarvitsee/katselee screenejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PÄIVITETTY 3.9.10 klo 12.45

 

-Jussi

 

Pyytäisin että lisäisit uudet kuvat aina uuteen viestiin, varmaan moni muukin on sitä mieltä, että näin olisi helpompi seurata matkakertomustasi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lisää Panaman matkan MD-11 kuvia...

 

PH-KCC Marie Curie

[ attachment removed / expired ]

 

PH-KCC

[ attachment removed / expired ]

 

PH-KCC

[ attachment removed / expired ]

 

PH-KCC nousussa Amsterdamin yllä

[ attachment removed / expired ]

 

PH-KCI Mother Teresa Shipholin kentällä

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla