Guest petu95

Minkä mopon ostaisi?

104 viestiä aiheessa

Suoraan sanottuna raiskaa konetta... Kestää kauemmin kun kone pyörii niinkuin on tarkoitettu. 60kmh riittäisi vain kierrosten rajoitus ja ehkä joku pienenpieni kuri. Ei sellaisia hökötyksiä kuin tällä hetkellä.. Lisäksi viritys takuulla vähenisi kun pärjää autoillekkin liikenteessä. Ei siis jää autojen alle valoissa.... Mutta henk koht ihmettelen mopoilun vastustajia. Kannattaisi ennen tutustua aiheeseen kunnolla, aika pieni osa kuitenkin on näitä rakkareita. Olen myös sitä mieltä että ääni muotuu siedettävämmäksi kun ottaa kureja pois.. Pääse pakokaasut kulkemaan vapaammin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta äänestää ja pakokaasun vapaasta kulkemisesta ollaan sitte eri mieltä, kestävyydestä kuritettuna kummallakaan ei taida olla tarkempaa tietoa.Ihmettelen kuitenkin mikä siellä ensin pettäisi tehdaskunnossa.Autojen alle ei jää valoissa jos toimit liikennesääntöjen mukaan, tietysti edellyttää autoilijan omaksuneen järjenkäytön.En ihmettele mopoilun vastustajia, tuo ehkä pieni osa joka häiriön aiheuttaa tekee sen huolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän on selvä että rajotinta vasten ajaminen kuluttaa moottoria? Näin olen ainakin kuullut. Lisäksi koneen varsinainen käyttöalue on ainakin osassa mopoista kuulemma n. 10000 kierrosta, mutta rajotin jättää sen 9000rpm... Koneen raiskausta... Itse en ole "überdüber"-virityksen ystävä. Mutta ei minua haittakaan että kone kuullostaa kaksipyöräiseltä, eikä pilliltä. Tuo että muutama tekee kunnolla, ei mekään voida asialle mitään. Kasvatuskysymys.... Sitä paitsi hiljaisemmat 4-tahti koneet ovat alkaneet tulla käyttöön. Enemmän tehoa hiljaisemmin ja taloudellisemmin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

, eikä pilliltä.

Juu, en tiedä. vaan mielestäni onkohan sitten vanhemmiten kuuloni herkistynyt. Variaattorivehkeet ulvoo aivan sietämättömästi , ennenkuin edes liikkeelle lähtevät.

Onneksi vanhemmat ovat tajunneet ostaa lapsilleen mopoauton , ei tarvitse korvalappustereoitakuunnellessa vierekkäin ajaessa keskellä ajorataa huudella toisilleen "koulukuulumisia"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippu onko halpa kiinalainen (joo joo, 95% skoduista tehdään kiinassa, mutta puhun ns. marketti-mopoista) vai laadukas tuote. Itsellä ulvoo skootteri ainoastaan tällä hetkellä kun variaattorin hihna on mennyt... Se riippuu vain haluaako ostaa halvan ja huonon vai kalliin ja hyvän.... Mitä mopo-autoihin tulee, niiden ainoa funktio on kääntää ne väärinpäin ja käyttää veneinä. Niissä on järkyttävä hinta, järisyttävä meteli ja ovat muutenkin epäkäytännöllisiä... Ja et ole tainnut tutustua mopo-autoon jossa on popit? Maailman pienin melupesä...

 

Mutta mitä aiheeseen tulee. Kaikki, jopa SMmät ovat aika korkeita. Joudut modaamaan iskareita jne jolloin ajokokemus kärsii.. Kannattaa kokeilla kumpi on mukavampi, skootteri (Paino sanalla laadukas, ei maksa paljoa muutenkaan ja kulkevat vakiona nopeammin) vaiko enduro/sm... Koeajamalla se selviää....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä mopo-autoihin tulee, niiden ainoa funktio on kääntää ne väärinpäin ja käyttää veneinä. Niissä on järkyttävä hinta, järisyttävä meteli ja ovat muutenkin epäkäytännöllisiä...

 

Onko se sitten mielestäsi ihan okei, että 2000€:lla saa uuden mopon (saako?) Mopolla ajetaan pari vuotta, jonka jälkeen sen arvo on luultavasti puolittunut ja puolet osista vaihdettu vähintään kerran. Samalla hinnalla saa kuitenkin hyväkuntoisen ja katsastetun henkilöauton, josta todennäköisesti on iloa tai ainakin hyötyä useampiakin vuosia.

 

Mitä tulee mopoilijoiden liikennekäyttäytymiseen, niin kyllä se oman arvioni mukaan on vähintään 60%-70% kun niistä sekoilee miten sattuun. Autoilijoista edelleen oman arvion mukaan max. 5% kun törttöilee. Joitain vuosia mopoilua sivusta seuranneena voin todeta erityisesti yläasteen parkkipaikkojen olevan suorastaan saatanallisia paikkoja tiettyyn aikaan päivästä. Ei malteta olla keulimatta tai muuten perseilemättä, kun 50 kaveria katsoo vieressä. Vedetään urkuauki 50m matka ulkoilureittiä tupakkapaikalle joka välitunti. Kerran odottelin autossa noin vartin erästä henkilöä koulun parkkipaikalla. Sinä aikana pari kaveria keuli noin 100m pituista p-paikkaa edestakaisin kymmeniä kertoja, seisten välillä yhdellä jalalla satulan päällä. Yksi auto lähti peruuttamaan parkkiruudusta, kahden auton välistä jolloin näkyvyys sivuille ei luonnollisesti ole paras mahdollinen. Moposuhari lähestyi sivulta täyttä vauhtia ja havaitessaan reitin blokkaavan auton, koskemattakaan jarruun sujahti peruuttavan auton ja toisen parkkeeratun auton keulan välistä. Marginaalia jäi ehkä parikymmentä senttiä. 10-20 kaveria seurasi stunttishowta omien helvetinkoneidensa selästä, suurin osa räpätti ttyhjäkäyntiä ainakin kymmenenminuuttia. Sen jälkeen olen aina peruuttanut ruutuun kyseisellä parkkipaikalla. Tuon viidentoista minuutin aikana noin viisi tyttöä ja/tai vähemmän teinimäisesti pukeutunuttaa poikaa poistui parkkipaikalta sivistyneesti ja liikennesääntöjen mukaisesti. Sellaiset näyttävät käyttäytyvän liikenteessäkin yleensä paremmin. Ekan mopovuoden jälkeen yleensä helpottaa.

 

Siinä yksi esimerkki ja aina vaan jotkut ihmettelee miksi mopoihin suhtaudutaan negatiivisesti.

 

Miksi pitää sallia mopoille ajo-oikeus liikenteessä, jossa suurimman osan kyvyt, tiedot tai halut ei riitä vaaditulle tasolle? Miksi tällainen turvallisuusriski jätetään paremmin osaavien vastuulle? Jos kaikki ovat liikenteessä tasa-arvoisia, mielestäni kaikilla tulisi olla myös sama vastuu ja kaikkien tulisi hallita samat säännöt. Se ei varmaankaan ole mahdollista, jos osa saa oikeuden kuljettaa ajoneuvoa muutaman minuutin teoriakokeen jälkeen ja osa kuukausien, jopa vuosien koulutuksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tuo 2 tonnia on pieni raha vrt Kevari... Ja taas, jos puolet mopon osista vaihdetaan niin se on omistajan vika. Ihan hyvin noista parivuotta vanhoista vehkeistä vielä maksetaan kaupoissa. Halvimillaan laatupelin taitaa saada 2500 euroa. Itse en hankkinut kevari korttia, vaikka olisihan se nykyisessä tilanteessa varmaan ihan kätevä. Säästän nuo rahat (jota muuten säästyy... Derbin uusi 125-Kuutioinen 15000 euroa???? ) ja ostan niilla kunnon auton...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koulujen parkkipaikat, aivan simppeli juttu, välitunneilla siellä maleksiminen kielletty, valopäät jotka sitä ei noudata, ilmoitus kotiin ja sitten vanhemmat hoitavat tehtävänsä? eikö vanhemmilla siis iskä ja äippä kasvattavat vaippaiästä kylille, eikö?

Matias, kaikille liikenteessä on määritelty jonkinmoinen vastuu, jos joskus tuntuu siltä että olen autossani kunkku, eiku peili eteen, vaihtoehtoisesti jollei peili kestä otetaan Maliniemen tapaan valokuvia ja liimataan seinälle.

Tosiasiahan on että meitä löytyy kuskeja jotka eivät ole kolaroinneet vielä ja sitten ne jotka jo tekivät sen.Usein tuo, olen ajellu 50 vuotta kolaroimatta johtuu sellaisesta vastapuolen väistäminen ilmiöstä.Valitettavasti näin.

Kaikilla meillä on korjaamisen varaa, okei muutama ei tarvii, :-[.

Myönnän että mopojätkillä joista osa on tyttöjä, on paljonkin korjattavaa, toisilla ei.Tällain tuo vain menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo koulujen parkkipaikat, aivan simppeli juttu, välitunneilla siellä maleksiminen kielletty, valopäät jotka sitä ei noudata, ilmoitus kotiin ja sitten vanhemmat hoitavat tehtävänsä? eikö vanhemmilla siis iskä ja äippä kasvattavat vaippaiästä kylille, eikö?

Kieltoja on kyllä, tuntuu, että ne vaan lisääntyy kouluissa koko ajan. Silti niitä rikotaan aina vaan. Tiedä sitten eikö sääntöjä valvota, onko tappioon tuomittu taistelu vai vanhemmatko eivät usein usko oman kullanuppunsa tekevän mitään väärää?

 

Matias, kaikille liikenteessä on määritelty jonkinmoinen vastuu, jos joskus tuntuu siltä että olen autossani kunkku, eiku peili eteen, vaihtoehtoisesti jollei peili kestä otetaan Maliniemen tapaan valokuvia ja liimataan seinälle.

Tosiasiahan on että meitä löytyy kuskeja jotka eivät ole kolaroinneet vielä ja sitten ne jotka jo tekivät sen.Usein tuo, olen ajellu 50 vuotta kolaroimatta johtuu sellaisesta vastapuolen väistäminen ilmiöstä.Valitettavasti näin.

Kaikilla meillä on korjaamisen varaa, okei muutama ei tarvii, :-[.

Peili on hyvä ja paljon käytetty apuväline tutkittaessa omaa toimintaa. Minulla on periaate, että kun huomaan tehneen virheeni mietin tarkkaan miksi näin tapahtui ja miten sen voin välttää tulevaisuudessa. Se on auttanut pajon ja olen kehittänyt näin paljon omaa liikennekäyttäytymistäni. Valitettavasti sekään ei ole aina auttanut. Olen töpeksinyt liikenteessä, usein vastapuolen tilannetaju ja refleksit ovat estäneet kolarin. En koe olevani keskimääräistä parempi kuljettaja, mutta pyrin siihen jatkuvasti. Hyvällä omatunolla voin kuitenkin sanoa, että olen joskus omalla toiminnallanikin onnistunut estämään onnettomuuden.

 

Myönnän että mopojätkillä joista osa on tyttöjä, on paljonkin korjattavaa, toisilla ei.Tällain tuo vain menee.

Häiritsee vain se kun mopot jotka kuitenkin ovat vähemmistö määrältään liikenteessä niin usein aiheuttavat varomattomuudellaan vaaratilanteita. Muutama vuosi lisää ikää ja perusteellisempi koulutus voisi vaikuttaa positiivisesti osan mopoilijoista tilannetajuun ja riskinotoon. Toinen osahan edelleen ajaa niin kuin pitääkin. Mutta eipä lisäkoulutuyksesta koskaan haittaakaan olisi. Itsekin lähtisin milloin vain ajo-opettjan kanssa treenamaan teknikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulussa opettajat eivät osaa vain ottaa ohjia käteensä nykyisen yhteiskunnan takia... Ja edelleen mitään ajoneuvoa ei ajeta kortilla vaan taidolla... Väittäisin että voisin tällä hetkellä ajaa autoa turvallisesti ;) Ja myönnän että itsekkin aiheuttanut muutaman vaaratilanteen. Mutta virheistä oppii... Ja tietyillä seuduilla on vain nuoret tarvitsevat allensa kulkupelin. Kannatta myös muistaa että rajusti virittäessä ajo-ominaisuudet huononevat, jolloin vaaratilanteitakin tulee. Näin tämä 60kmh nopeus lisäys ja pienimuotoinen koulutus (5-10h) voisivat tuoda turvallisuutta liikenteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen mitään ajoneuvoa ei ajeta kortilla vaan taidolla... Väittäisin että voisin tällä hetkellä ajaa autoa turvallisesti ;)

 

Niin minäkin joskus kuvittelin. Ensimmäisten ajotuntien jälkeen tiesin olleeni väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja uskon siihen edelleen... Traktorilla tullut ajettua ihan tarpeeksi liikenteessä. AInoa mihin pitää tottua on vauhti ja kiihdytys....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jaksa ottaa osaa vääntöön mutta kerronpa oman kokemukseni...

 

Sain ensimmäisen moponi, muistaakseni -77 (jolloin olin 7-vuotias :) ) ja siitä eteenpäin n. 10 vuotta omistin ja ajelin eri näköisillä tuultakin nopeammilla mopoilla... toki 15-vuotiseksi asti pääosin muualla kuin yleisellä tiellä. Näin jälkeenpäin ajatellen tuo aika lienee se joka tuomitsi minut lopuksi ikääni touhuamaan erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa... ja sen perusteella mitä kohtalontovereitani tunnen niin samankaltainen ankea lapsuus on tehnyt monesta muustakin lupaavasti musiikosta ja runoilijasta koneinsinöörin :) Kaksitahtisen sielunelämän opin tuntemaan ja opin mistä pitää viilata että Solifer olisi nopeampi kaverin Raisu, mutta liikennesääntöjä tai käyttäytymistä en muista oppineeni mopolla ajaessani. Nostalgisen hehkutuksen lopuksi voinen todeta että samat legendat kuin nykyäänkin siitä kuinka viritys tekee koneelle hyvää elivät myös 70...80-luvulla, mutta nyt kymmeniä vuosia myöhemmin kun tiedän muutakin sen mitä isot pojat sattuvat kertomaan, tiedän että jutuilla ei juuri ole mitään teoreettista pohjaa... aikanaankin minun olisi se varmaan pitänyt ymmärtää jo siitä että kaveripiirissäni ei ollut varmaan yhtäkään mopoa, joka olisi aina lähtenyt polkasemalla käyntiin ja toiminut yhtäjaksoisesti jopa kymmeniä kilometrejä :)

 

... mutta varsinaiseen kokemukseen...

 

Pari vuotta sitten vaimo soitti kesken päivän: "Työkaveri myy vuoden vanhan skootterin, jolla on ajettu 1000 km, mutta se on ihan sökö ja paska, paljon siitä voi tarjota?" Kysyin: "Onko silmämäärin ehjä ulkopuolelta, pyöriikö kone polkimesta?". Vaimo vastasi: "Kuulemma joo." Mihin minä: "No lupaa satanen." Keskustelu johti siihen että meidän perheeseen tuli moposkootteri vaikka sille ei ollut yhtikäs mitään käyttöä tai tarvetta (joo... Sulo Vilen). Anekdoottina todettakoon että skootterin saattaminen ajokuntoon maksoi 20€ ja kesti n. 1/2 h. Skootteri majaili meillä tähän kesään asti ja sillä ehdittiin polttaa melkein 1/8 tankillinen bensaa... syystä... en ole ikinä pelännyt liikenteessä niin paljon kuin kaasuttaessani skootterilla pitkin vanhaa Turun tietä, jossa piennar on vain 20 cm. Meno maistui aivan hirveälle vaikka täytyy myöntää että nykymopo on ominaisuuksiltaan aivan eriluokan kulkine kuin oman aikani mopot olivat. Ainoaksi johtopäätelmäksi, jonka pystyin kokemuksesta vetämään, jäi että on se vaan kumma kuinka vasta ikä tuo päähän sen verran järkeä että ymmärtää pelätä... ennen vanhaan ei pelottanut yhtään vaikka liikenne muuten tuskin oli sen turvallisempaa.

 

Homman nimi lienee se että poikalapsilla on jonnekin tuonne 30-vuoden ikään asti jokin sisäänrakennettu tarve ottaa itsensä hengiltä todistaessaan miehuuttaan jollakin tavalla... jos sitä ei tehdä mopolla niin se tehdään jollakin muulla tavalla ja turvallisinta lienee että jokainen isä ohjaa oman jälkikasvunsa typerehtimistavat itsellensä tuttuihin tapoihin ja muistaa että nykynuoretkaan eivät yleensä keksi mitään niin tyhmää ettei se olisi jo omastakin nuoruudesta tuttua :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja uskon siihen edelleen... Traktorilla tullut ajettua ihan tarpeeksi liikenteessä. AInoa mihin pitää tottua on vauhti ja kiihdytys....

 

Unohdit täysin tärkeimmän, eli pitää saada pysäytettyä kans.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"ainut mihin pitää tottua on vauhti ja kiihdytys"

 

Vauhti, kiihdytys ja jarrutus, kutsuttakoon vaikka ilmailupalstalla sitä "energian hallinnaksi", muodostaa ehkä 90% autoilun haastavuudesta.

 

Vähän kuin sanoisi että "Olisin aivan loistava aivokirurgi. Pitää vain oppia leikkaamaan"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän kuin sanoisi että "Olisin aivan loistava aivokirurgi. Pitää vain oppia leikkaamaan"

Niin ja "olen mä kerran leikannut joulukinkkua... sehän on vähän sama asia?" ::) Eihän nyt ***kele traktoria voi autoon verrata millään ;D

 

Ja Mikko tuolla valitti mopoautojen äänistä, ei todellakaan ole mitään verrattuna noihin fuckin' ritsoihin mitä se Jussi, 15v, aka Keravan kovin Kolli on vähän viilannut. Sitte ku niitä raiskataan vielä jossain kauppakeskuksien parkkihalleissa yms missä se oikein kaikuu niin ollaan vielä kovempia jätkiä. Tajuamatta miten v*itun idiootilta se näyttää/kuulostaa ;D Kaikista paras kaikille olisi sellanen keksintö kuin sähkömopo. Kulkee ihan tarpeeksi, ei haise paskalle, eikä pidä kammottavaa meteliä ;D:thmbup:

 

En toki pidä mopoautojakaan juuri minään, ei sen puoleen. Kuten tv-sarjassa "Poliisit" tuli myös todettua, "Se näyttää hölmöltä tällänen kippo... ilman valoja..." ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä jaksa ottaa osaa vääntöön mutta kerronpa oman kokemukseni...

 

Sain ensimmäisen moponi, muistaakseni -77 (jolloin olin 7-vuotias :) ) ja siitä eteenpäin n. 10 vuotta omistin ja ajelin eri näköisillä tuultakin nopeammilla mopoilla... toki 15-vuotiseksi asti pääosin muualla kuin yleisellä tiellä. Näin jälkeenpäin ajatellen tuo aika lienee se joka tuomitsi minut lopuksi ikääni touhuamaan erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa... ja sen perusteella mitä kohtalontovereitani tunnen niin samankaltainen ankea lapsuus on tehnyt monesta muustakin lupaavasti musiikosta ja runoilijasta koneinsinöörin :) Kaksitahtisen sielunelämän opin tuntemaan ja opin mistä pitää viilata että Solifer olisi nopeampi kaverin Raisu, mutta liikennesääntöjä tai käyttäytymistä en muista oppineeni mopolla ajaessani. Nostalgisen hehkutuksen lopuksi voinen todeta että samat legendat kuin nykyäänkin siitä kuinka viritys tekee koneelle hyvää elivät myös 70...80-luvulla, mutta nyt kymmeniä vuosia myöhemmin kun tiedän muutakin sen mitä isot pojat sattuvat kertomaan, tiedän että jutuilla ei juuri ole mitään teoreettista pohjaa... aikanaankin minun olisi se varmaan pitänyt ymmärtää jo siitä että kaveripiirissäni ei ollut varmaan yhtäkään mopoa, joka olisi aina lähtenyt polkasemalla käyntiin ja toiminut yhtäjaksoisesti jopa kymmeniä kilometrejä :)

 

... mutta varsinaiseen kokemukseen...

 

Pari vuotta sitten vaimo soitti kesken päivän: "Työkaveri myy vuoden vanhan skootterin, jolla on ajettu 1000 km, mutta se on ihan sökö ja paska, paljon siitä voi tarjota?" Kysyin: "Onko silmämäärin ehjä ulkopuolelta, pyöriikö kone polkimesta?". Vaimo vastasi: "Kuulemma joo." Mihin minä: "No lupaa satanen." Keskustelu johti siihen että meidän perheeseen tuli moposkootteri vaikka sille ei ollut yhtikäs mitään käyttöä tai tarvetta (joo... Sulo Vilen). Anekdoottina todettakoon että skootterin saattaminen ajokuntoon maksoi 20€ ja kesti n. 1/2 h. Skootteri majaili meillä tähän kesään asti ja sillä ehdittiin polttaa melkein 1/8 tankillinen bensaa... syystä... en ole ikinä pelännyt liikenteessä niin paljon kuin kaasuttaessani skootterilla pitkin vanhaa Turun tietä, jossa piennar on vain 20 cm. Meno maistui aivan hirveälle vaikka täytyy myöntää että nykymopo on ominaisuuksiltaan aivan eriluokan kulkine kuin oman aikani mopot olivat. Ainoaksi johtopäätelmäksi, jonka pystyin kokemuksesta vetämään, jäi että on se vaan kumma kuinka vasta ikä tuo päähän sen verran järkeä että ymmärtää pelätä... ennen vanhaan ei pelottanut yhtään vaikka liikenne muuten tuskin oli sen turvallisempaa.

 

Homman nimi lienee se että poikalapsilla on jonnekin tuonne 30-vuoden ikään asti jokin sisäänrakennettu tarve ottaa itsensä hengiltä todistaessaan miehuuttaan jollakin tavalla... jos sitä ei tehdä mopolla niin se tehdään jollakin muulla tavalla ja turvallisinta lienee että jokainen isä ohjaa oman jälkikasvunsa typerehtimistavat itsellensä tuttuihin tapoihin ja muistaa että nykynuoretkaan eivät yleensä keksi mitään niin tyhmää ettei se olisi jo omastakin nuoruudesta tuttua :)

 

Aijai kun lähti makeat naurut tästä.... osin ehkä siksi koska osuu niin lähelle. Paitsi että -77 mopon käyttöön saadessani olin jo ehtinyt kypsään 11 vuoden ikään.  ::)

 

Senverta kyllä eroaa meikäläisen osalta että uskallus ei riittäisi edes kokeilemaan tuollaista skopomootteria. Senverran itsetuhoisen oloisia laitteita ne on pienine joka montun pohjalla käyvine pyörineen. Vähän isompaa moottoripyörää joskus nippa nappa uskaltaa jonnekin kuljetella. Muuten olen täysin valmis allekirjoittamaan jokaisen edellä esitetyn väitteen.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Senverran itsetuhoisen oloisia laitteita ne on pienine joka montun pohjalla käyvine pyörineen

 

 

 

Taas turhaa yleistystä..... Riippuu aivan moposta... Itsellä aikas isokokset renkaat alla ja ei ota mihinkään kiinni... Riippuu miten ajaa, itsetuhoisesti vai turvallisesti. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas turhaa yleistystä..... Riippuu aivan moposta... Itsellä aikas isokokset renkaat alla ja ei ota mihinkään kiinni... Riippuu miten ajaa, itsetuhoisesti vai turvallisesti. :P

 

 

Totta. Isokokoiset pyörät on isompia kuin pienemmät ( jotka mainitsin), jota kautta ajettavuuskin paranee. Meikäläiselle tuntuu tuollaiset 16" - 17" pyörät sopivan aika hyvin. ;)

 

Ja itsetuhoinen ajaminen yleensä johtaa ennemmin tai myöhemmin vastaaviin seurauksiin, pitää paikkansa sekin. Mutta se tarvittava rohkeus skopomootterin ajamiseen puuttuu meikäläiseltä edelleenkin. Lienee kaikille osapuolille parasta niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon kanssa miettinyt itse työmatkoihin sopivaa vekoitinta. Autoilevana en mopoa hanki, pitää mennä vähintään piikkeihin. Korttia ei oo, mutta kilometrejä suljetuissa olosuhteissa paljon aina 500cc asti.

 

Syynä jalkoihin jäänti. 60n alueella en mopolla uskalla mennä pientareella. Syyt on samat kuin kiihdytyskaistalla. Vauhti pitää saada samoihin kuin muu liikenne. Jarruhan on sitten ihan vaan vauhdin surma.

 

Piikki-virago voisi olla aika jees?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan, pojat, silleen - vaikkette uskokaan - että joskus muutamia vuosia myöhemmin ymmärrätte, miksi sangen moni mopojuttu näyttää vanhempien silmiin aika naurettavalta. Rajaton usko omiin kykyihinsä ei toki vähene mihinkään, mutta iän myötä tapaa huomata, kuinka paljon vaatimattomammat ne kyvyt olivatkaan tuossa teinix-vaiheessa.

 

Käsittämättömän hyvä mopokuski minäkin olin aikanaan, mutta nykyään joutuu kovasti hämmästelemään, ettei hommassa ikinä käynyt sen pahemmin. Kypärä tosin pelasti ainakin kerran pahalta hiekkaihottumalta, kerran säästyi silmä ja ainakin kerran todennäköisesti koko henki. Muistanpa vieläkin, miten ikävältä tuntui, kun ritsa lähti jäisellä tiellä alta kuudenkympin vauhdista (joo, tietysti se oli viritetty) ja kypärä pomppi sata metriä pitkin asfalttia - pääparka siellä sisällä. Onneksi ei sentään tullut autoja.

 

Virityksen lisääminen vs. kestävyyden lisääntyminen on aika hupaisaa kukkua. Sen ymmärtämiseen pitäisi riittää jopa peruskoulun fysiikka, mutta kukin tulkoon uskossaan autuaaksi.

 

Niin paljon olen viime aikoina nähnyt pelottavaa ja hengenvaarallista liikennekäyttäytymistä mopoilijoilta ja niin vähän asiallista, että on todella pitkä tie mielikuvien korjaamiseen. Mitä tulee niiden kuminauhavetoisten hermosahojen ääneen, sitä ei kestä apinakaan itkemättä. Eikä muuten ole todellakaan cool tulla kaasuttamaan puolen metrin olkapäästä saakka lähtevällä ranneliikkeellä keskellä yötä vaikkapa kerrostalojen kaikuisiin väleihin. Niissä taloissa ei asu tasan yhtäkään ihmistä, jotka eivät haluaisi siinä vaiheessa upottaa skoottereita mereen. Etenkään niissä joukoissa, joissa lapset on juuri saatu vaivalla nukkumaan ja sitten ne heräävät. No, voi siellä tietty joku esiteini haaveksia, että voi jospa määkin.

 

On siellä joukossa fiksujakin mopoilijoita, harvemmin ne vaan erottuvat.

 

Ai niin yks juttu vielä, mopoilla ei ajeta keskellä kaistaa, eikä rinnakkain. Jos kevyen liikenteen väylällä ei ole erityistä kieltoa, niillä ajetaan siellä. Paitsi että se näyttää typerältä, se on oikeasti hengenvaarallista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ai niin yks juttu vielä, mopoilla ei ajeta keskellä kaistaa, eikä rinnakkain. Jos kevyen liikenteen väylällä ei ole erityistä kieltoa, niillä ajetaan siellä. Paitsi että se näyttää typerältä, se on oikeasti hengenvaarallista.

 

 

 

Paitsi että laki ei määrää että on PAKKO ajaa kevyen liikenteen väylillä, jos mahdollista... Itsellä on esim Turussa muutamia paikkoja kun ajan tiellä, ihan vain sen takia että pääsen järkevämmin jatkamaan matkaani. Se on sallittua, ei pakollista. Voithan sinä ajaa polkupyörällä ajoväylällä, vaikka vieressä menisi pyörätie... Mopojen nopeus rajotus 60-65km/h, muutaman tunnin ajokoulutus ja pyörätiellä ajo EHDOTTOMASTI kielletty.... Liikenne sujuu paremmin ja kaikki ovat tyytyväisiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että laki ei määrää että on PAKKO ajaa kevyen liikenteen väylillä, jos mahdollista... Itsellä on esim Turussa muutamia paikkoja kun ajan tiellä, ihan vain sen takia että pääsen järkevämmin jatkamaan matkaani. Se on sallittua, ei pakollista. Voithan sinä ajaa polkupyörällä ajoväylällä, vaikka vieressä menisi pyörätie... Mopojen nopeus rajotus 60-65km/h, muutaman tunnin ajokoulutus ja pyörätiellä ajo EHDOTTOMASTI kielletty.... Liikenne sujuu paremmin ja kaikki ovat tyytyväisiä...

 

Jos kaikki mopot kulkisivat max. 45km/h olisi pääsääntöisesti turvallista ajaa niillä pyöräteillä, kun vain ottavat muut pyörätien käyttäjät huomioon, eivätkä vedä täysiä kaikkiin pimeisiin mutkiin. Kun mopot kulkevat vaihtelevasti 40-70km/h, ne aiheuttavat vaaratilanteita pyörätien käyttäjille tai sitten aiheuttavat vaaratilanteita ajoradalla. Jos mopojen nopeudeksi sallittaisiin 60km/h, häiriköiden mopot kulkisivat todennäköisesti yli 70km/h niin kuin ne nytkin kulkevat yli 45km/h. Ja ne häiriköt ajaisivat niillä todennäköiseti täysiä kaikkialla muuallakin (parkkipaikoilla, pyöräteillä, 30/40 -alueilla...) kuin 60 -alueella, niin kuin nytkin. Eikä nopeusrajoitus vaikuttaisi siihen, että tullaan kolmion takaa, vasemmalta, pihoista, ym. kasomatta eteen. Muutaman tunnin ajokoulutus tuskin vaikuttaa paljon häirikön asenteisiin, asenteessahan ne pahimmat ongelmat kai ovat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevyenliikenteenväylien juttu on käsittääkseni muuttunut joskus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana... ei harmainta hajua koska. Ennen pyörätiellä piti ajaa jos ei ollut lisäkilpeä "ei mopoille" (joka useimmilla pyöräteillä oli). Nykyään homma menee päinvastoin: Pyörätiellä pitää ajaa jos on lisäkilpi "sallittu mopoille".

 

Ainakin tämä kohtuullisen luotettavan oloinen lähde vahvistaa käsitykseni: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/uutispoyta/arkisto/index.php?we_objectID=342

 

EDIT: Pitää vai saa... en tiedä kumpi, mutta järki sanoisi että pitää. Tosin järjellä ja lailla ei aina ole suoria yhteneväisyyksiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, minulle tuossa keväällä (vielä yläkoulussa) kerrottiin ns, mopokurssilla (oli loppujen lopuksi ajokorteista jne kertomista ja turvallisuusajattelua...) että pyöräteillä ei ole pakko ajaa, vaikka kilpi olisikin. Näin on esim Turusta lähtiessä vanhalla tampereentiellä, onhan siellä pyörätie juu, mutta ei ketään halua edes isokoisillä pyörillä varustetulla skootterilla ajaa sepelin ja nyrkinkokoisten kivien seassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään