Guest petu95

Minkä mopon ostaisi?

104 viestiä aiheessa

Virityksen lisääminen vs. kestävyyden lisääntyminen on aika hupaisaa kukkua. Sen ymmärtämiseen pitäisi riittää jopa peruskoulun fysiikka, mutta kukin tulkoon uskossaan autuaaksi.

 

Siis sinun mielestäsi mopo kestää paremmin jos se kiertää matkavauhdissa sen 9000 kierrosta eikä esim 4000?

Noita huippunopeuden rajoituksia tehdään aika monella tavalla.

 

Minun mielestäni mopon tulisi kulkea taajamanopeutta tai 5 km/h kovempaa jotta mopoja ei tarvitsisi taajamassa ohitella. Kiihtyvyyttä ei saisi rajoittaa millään kuristuksilla jotta sillä pysyisi liikenteen rytmissä mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minun mielestäni mopon tulisi kulkea taajamanopeutta tai 5 km/h kovempaa jotta mopoja ei tarvitsisi taajamassa ohitella. Kiihtyvyyttä ei saisi rajoittaa millään kuristuksilla jotta sillä pysyisi liikenteen rytmissä mukana.

 

Tai sitten mopojen nopeutta pitäisi laskea! Nythän ne eivät mene hiljaa eikä kovaa ja ovan hankalia ohitettavia. Taakse ei huvittaisi jäädä hissuttelemaan mutta ohittaakaan ei viitsisi koska ohituksessa nopeus menisi kaupunkialueella ylinopeuden puolelle.

Vaikka mopot kulkisvatkin kaupungissa samaa nopeutta kuin autot, niin en minä ainakaan haluaisi ajaa epävarmasti ja arvaamattomasti käyttäytyvän mopon perässä pitempiä aikoja. Talvella ja liukkaalla tiellä varsinkaan . . .  ei yhtään tiedä koska se kaatuu eteen.

Hurjan näköistä kun skootteritytöt vetää menemään kaksipäällä sen mitä laite kulkee ja koko ajan riskirajoilla, mutkissa jne.

 

Myös meluhaitat vähenisivät jos mopojen mottorit kiertäisivät vain max. 2000 kierrosta/min. Koska mopoillessahan ei suurin ilo ole mahdollisimman suuri nopeus vaan se, että moottori vetää ja kuljettaa eteenpäin, eikä tarvitse tehdä muuta kuin istua ja katsella maisemia.

;D

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mopojen melu tuntuu olevan monelle paha asia... minä en jostain syystä (ehkäpä siksi että en asustele alueella, jossa mopon pärinä kaikuisi betonikuutioiden välissä) ole erityisesti pannut merkille että mopojen meluhaittoja.

 

...mutta... isompien pärinäpoikien lelut sen sijaan saavat ohimosuoneni pullistelemaan. Mitähän näiltä aikuisilta pärinäpojilta puuttuu juomavedestä, mikä saa ison miehen polkemaan mahdollisimman pahaääniseksi viritettyä moottoripyörää kuin tulpatonta mopoa vain siksi että saa seuraavassa risteyksessä/valoissa jarruttaa levyt punahehkuisina?

 

Olen ajatellut ostaa talon harjalle valokyltin "MC Helvetin Perkele" ja askarrella viemäriputkesta itselleni singon näköiskappaleen, jolla sitten tähtäilen näitä vajokkeja kun he kiihdyttävät liittymäluiskaa pitkin tielle... olen itsekin kokeillut samaa kiihdytystä kaverin pyörällä, luiskan matkalla saa helposti toista sataa vauhtia ja lopussa saa jarruttaa tosissaan että pääsee kunnialla kuuttakymppiä menevään autoletkan sekaan. En keksinyt syytä miksi pyörää pitää huudattaa kolmella ensimmäisellä vaihteella rajoittimeen asti tuossa kohdassa, ehkä olen yksinkertainen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Myös meluhaitat vähenisivät jos mopojen mottorit kiertäisivät vain max. 2000 kierrosta/min. Koska mopoillessahan ei suurin ilo ole mahdollisimman suuri nopeus vaan se, että moottori vetää ja kuljettaa eteenpäin, eikä tarvitse tehdä muuta kuin istua ja katsella maisemia.

;D

 

 

 

 

 

Ja tästä päästään siihen että mopot kulkevat 5 km/h??? Eikö siihen teoriakoulutukseen voisi sitten järjestää ajotestiä omalla kulkupelillä vrt kevari??? Eihä mopo väännä noin alhaalla. Itsellä skootterissa tehoa 2,4kw rekisteriotteen mukaan, ja vaikka tehoa on enemmän kuin derbin endurossa (50-kuutioisia molemmat...) teho/paino-suhde on pienempi. Moottorit muuttuvat hiljaisimmiksi koko ajan ja nelitahti-tekniikka yleistyy. Kestää vain vielä hetki ennen kuin siitä saadan yhtä tehokas väääntö pienissä kokoluokissa kuin nykyisistä kaksitahti-koneista :) Ei roomaakaan rakennettu yhdessä yössä.....

 

P.S Ja jos totta puhutaan, skooterillani haistatin pitkiä kaikille vakio-derbeille, kun sen ostin.... Vakiona :) Ja sillä on mahdotonta kaatua nopeissa vauhdeissa, kokemusta on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon meluun jos vielä palaisi, niin . . . kyllähän se on paljolti siitä moottorin tyypistä kiinni, että mikä melu häiritsee ja mikä ei. Pienen kaksitahtimoottorin ääni huonolla äänenvaimentimella muistuttaa lähinnä moottorisahaa. Ison Harrikan ääni taasen lähinnä maamoottoria tai sellaista vanhaa Wikström venemoottoria, jonka puksutuksen monet kokevat miellyttävänä.

Harvasti käyvän ison moottorin ääni on kuin sydämmenlyönnit ja se rauhoittaa, kun taasen pieni kaksitahtinen vinkuu niinkuin ampiainen, josta ihminen taasen vain hermostuu.

 

Pahimpia meluterroristeja ovat ilman muuta viritetyillä enduromopoilla ajavat. Hyvänä kakkosena tulevat ne noin 250cc maantiemönkkärit joista on otettu äänenvaimennus pois. Niistä lähtee aivan uskomattoman kova ääni joka on sävyltään hyvin epämiellyttävä.

 

Variaattorilla varustettuhin skootterimopoihin saa myös todella törkeän äänen, joka ei sovi skootterin tyylin alkuunkaan. Tosi huonoa makua jos sellaiseen pistää pärisevän äänen. Tosin niillä ei voi paikallaan kaasutella kuten enduromopolla koska ne lähtevät liikkeelle variaattorin ryhtyessä vetämään ja poistuvat kauemmas pärisemään, joten se enduromopo vie siis kärkipaikan meluterroristina.

 

Ai niin . . . Mainittakoon, että minulla on ollut yli 30-mopoa ja useita moottoripyöriä, joten olen näissä moottorin ääniasioissa aivan "Kingi"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu endurosta... Matallalla käyvää Riejua on paljon mukavampi kuunnella kuin pilli-Derbiä.... Pappa-Tunturista puhumattakaan. Monet samanikäiset menee hiljaiseksi kun 1,5 hevosvoimaa manuaali-puchista alkaa pärisemään  :) Kyllä skootterinkin saa paikallaan pyörimään kunhan tarpeeksi tehoa on.... Ja Riejsuta ja Derbistä vielä: Molemmissa sama moottori (Kyllä, meinaan 50cc) ja Riejun äänenvaimennin on niin pykätty että ääni on matala ja miellyttävä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä silti kyllähän ne mopot pärisi ennenkin. Muistelen kuinka ihailimme 70-luvulla sellaista mopon pakoputken päähän ruuvattavaa levike-tötteröä. Sen sisäosa tavattiin maalata punaiseksi ja pakoputkea käsiteltiin muutenkin niin, että ääni oli kovempi.

 

Minulle sattui kerran nolo tilanne Solifer Exportilla. Olin juuri tulossa Nurmen kioskin kohdalle kun huomasin kioskin pihassa olevan muutamia outoja tyttöjä. Jännitys kohosi ja pikaisesti päätin näyttää tytöille kuinka nopea Solifer minulla on. Käännyin kioskin kulmalta pyörätielle ja kiihdytin sen mitä moposta lähti, asiaan kuului tietysti salaman-nopea vaihto kakkoselle ja reilu kallistus, aivan kuten nykyäänkin on tapana.

Mutta silloin Soliferin pakoputki putosi tielle ja pyöri ojanpientareelle. Näytelmää säesti tietysti hirmuinen pärinä, kun ajoin pelkällä pako-käyrällä. Nolona kaarsin takaisin ja työnsin pakoputken paikoilleen. Aivan . . .kyllä ne tytöt katselivat minua, tosin luulen etteivät kuitenkaan ihailevassa mielessä niinkuin alunperin oli tarkoitus.

;D

 

Sinänsä muuten jännä juttu kuinka sitä nuorena mopolla kaahatessa ajatteli, että kaikki varmaan ihailevat menoani ja salaman-nopeita vaihtamisia ym. Vaikka tosiasiassa varmaan suurin osa ajatteli, että voi " H.....i mikä idiootti!" Mutta ei sitä silloin voinut käsittää. Jos jotkut katselivat niin ilman muuta sitä oletti, että he ihailevat.

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis sinun mielestäsi mopo kestää paremmin jos se kiertää matkavauhdissa sen 9000 kierrosta eikä esim 4000?

Noita huippunopeuden rajoituksia tehdään aika monella tavalla.

 

Minun mielestäni mopon tulisi kulkea taajamanopeutta tai 5 km/h kovempaa jotta mopoja ei tarvitsisi taajamassa ohitella. Kiihtyvyyttä ei saisi rajoittaa millään kuristuksilla jotta sillä pysyisi liikenteen rytmissä mukana.

 

Sanoinko, että mielestäni mopo kestää paremmin jos se kiertää matkavauhdissa sen 9000 kierrosta eikä esim 4000? Enpä tainnut. En tainnut yleensäkään puhua kierroksista tai nopeudenrajoituksista yhtään mitään, vaan virittämisestä. Taustalla oli sen kautta saatava lisäteho, kasvava kierrokset yms. Että kaada ittelles vaan.

 

Pyörätie- ja lisäkilpisäännökset lienevät sitten tosiaan muuttuneet, pahoitteluni tästä. Tai lähinnä siitä, etten tiennyt. Mutta pointti oli lähinnä siinä keskellä kaistaa kaahottamisesssa ja keskimäärin vähintään kaksi rinnan. Se tuskin on sallittua edelleenkään.

 

-A-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se toki inhottavaa kun alkaa ohittelemaan, yleensä kyllä jompikumpi ainakin kavereiden kanssa jättäytyy jälkeen... Mutta ryhmityksessä kaksi viereikkäin on sallittavaa....  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä ole tästä viestiketjusta ollut paljon apua Petterille. Vai kysyikö hän, että miksi ei kannata ostaa mopoa?  ??? Näyttää naurettavalta ja typerältä joten jokainen mopon kuljettaja on sitä myöten ääliö. Nuoren kaverin suunnitelmien tyrmääminen netissä on toisaalta fiksua ja asiallista toimintaa. Juu...  :-[

 

Alkuperäiseen aiheeseen: kohtuullisen käytetyn laitteen saa jo reilulla tonnilla. Mikäli mopot eivät ole tuttuja niin ota joku asiaa tunteva kaveri mukaan ja anna hänen tehdä koeajo. Pikkuvikoja ei kannata säikähtää sillä mopojen osat ovat halpoja - ainakin jos vertaa niitä autojen vastaaviin.

 

Derbi, Yamaha ja muut tunnetut merkit ovat kaikki varteenotettavia vaihtoehtoja ja niihin saa helposti varaosia. Kiinan vehkeitä kannattaa vältää. Meidän junnulle ostettiin kesällä kuusi vuotta vanha Yamaha DT50 880 eurolla. Kaiken maailman pienempää turaamista ja laittoa on riittänyt mutta kyllä sillä eteenpäin pääsee. Tulee samalla nuorelle miehelle tekniikka tutuksi.

 

Nykyajan mopot ovat aivan eri planeetalta jos vertaa niitä esimerkiksi minun edesmenneeseen Soliferiin. Nehän olivat vain hieman  järeämmistä polkupyörän osista kasattuja vekotuksia. Nykyään mopoissa on kunnon rungot, jousitus ja levyjarrut molemmissa pyörissä.

 

Ei muuta kuin tsemppiä mopon hankintaan.  :thmbup:

 

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos meinaa Derbiä, suosittelen Riejua, maksaa huomattavasti vähemmän ja tehoa sekä vääntöä löytyy enemmän kuin Derbistä (Joidenkin mielestä jopa DTstä???) lisäksi Derbeissä on joissakin sähkövikoja, tosin kaverin SMssä ei ole ollut, joten tiedä huhusta sitten... Mutta kannattaa pohtia onko skootteri vai mopo, etenkin kun olet lyhyt. Kaikki SMät ja Endurot kun sattuvat olemaan aika korkeita nykyään... Ja iskareiden vaihtamisella ei tule muuta kuin selkä jne kipuja....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on muuten totta. Pojan Yamaha on melko korkea ja painoakin sillä on melkein 110 kg. Kannattaa ehdottomasti käydä koeistumassa eri pyöriä että saa tuntumaa mikä sopii käteen parhaiten. Super Motoissa on pienemmät renkaat joten ne saattavat olla hieman matalampia kuin endurot.

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ajaessa jalkoja ei pidetä maassa, tietty speedway ja enduro poikkeuksena.Satulan saa helposti ohennettua satulasepällä eikä se selkää rasita, painon siirto koiville tarvittaessa kuten tytöt tekevät ratsastaessaan.

Persjalkasia mp ja mopokuskeja on ollut kautta aikojen,"Hiko"Haikola taisi ajella pitkin poikin maailmaa madalletulla satulalla,Jousanen käytti talojen portaita ym. kun pyörän pysäytti, tekosyitä tuo korkea mopo.Tuo jonkun mainitsema mahdotonta kaatua nopeissa vauhdeissa moposkootterilla, sallikaa minun hymyillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itellä nyt ollut yli puoli vuotta Peugeot XPS supermoto nakeilla, vuosimallia 09. 3500 km ajettu ja on ollut tosi hyvä. Voin suositella. Myös hyviä ja laadukkaita pelejä on Derbi DRD:t, nämä saa myös kulkemaan pelkällä teharilla lähes 100 km/h sillä ainakaan vanhemmissa (07 ja vanhemmat?) malleissa ei ole rajotettua cdi boksia. Voi olla, että uudemmissakaan ei ole ;D Ja onhan niitä Aprilia, Rieju, Gilera, Yamaha jne.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viritystä ei tueta.. Kannattaa virittämättömistä lähteä. Viritetyn voi hankkia vaikka peltomopoksi.. Siis se on mahdotonka kaatua mun Kymcolla kovissa vauhdeissa. Tiedä miksi muttei onnistu vaikka kuinka kaartaisi tiukkaan. Toinen juttu on sitten laittaako jarrua siihen vai ei.  Kokeile ennenkuin sanot.... Kymco Super 8 on ISO ja vakaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoinko, että mielestäni mopo kestää paremmin jos se kiertää matkavauhdissa sen 9000 kierrosta eikä esim 4000? Enpä tainnut. En tainnut yleensäkään puhua kierroksista tai nopeudenrajoituksista yhtään mitään, vaan virittämisestä. Taustalla oli sen kautta saatava lisäteho, kasvava kierrokset yms. Että kaada ittelles vaan.

 

Niin. Täällähän puhuttiin juuri ennen kommenttiasia nimenomaan kuristuksien tai variaattorin modifikaatioiden poistamisesta virittämisenä ja tämän virittämisen tuomasta kestävyyslisästä mopon moottorille. Silloin on aika luonnollista että oletin sinunkin puhuvan samasta virittämisestä kun et virittämisiäsi mitenkään yksilöinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laitoin vähän uhalla tuon DRD+teharin tuohon, halusin nähä miten kauan kestää kun joku huomauttaa. Yhellä kaverilla on tuo yhdistelmä ja mitä nyt oon kokeillu niin tuntuu kuin vähänkin laiskemmalla kevarilla ajais, on se aivan liikaa mopoksi. Vaikka en voi kieltää etteikö itekkin haluaisi mopon kiihtyvän ja kulkevan vähän lujempaa. Ihan uutena mun XPS kulki sen 43 tasasella ja ylämäkeen 25. Ei ollut kiva olla liikenteentukkona ja ei semmosta pitkään jaksa niin laitoin sen kulkemaan ~60. Se on mielestäni mopolta ihan sopiva vauhti kun pystyy taajamassa muun liikenteen mukana ajamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viritystä ei tueta.. Kannattaa virittämättömistä lähteä. Viritetyn voi hankkia vaikka peltomopoksi.. Siis se on mahdotonka kaatua mun Kymcolla kovissa vauhdeissa. Tiedä miksi muttei onnistu vaikka kuinka kaartaisi tiukkaan. Toinen juttu on sitten laittaako jarrua siihen vai ei.  Kokeile ennenkuin sanot.... Kymco Super 8 on ISO ja vakaa...

 

Tarviiko edes sanoa mitään, voin vakuuttaa että tuokin kaatuu, olen oikeasti kokeillu sekä isoja että pieniä -60 luvulta lähtien, lopetin tosin kakspyöräilyn tuossa -90 luvun puolessavälin.Nuo homosohvat jotka oikeasti ovat vakaita kuten mikä tahansa tiellä kulkeva kaatuu jos huonosti käy, jopa suoralla ja kuivalla tiellä.Sanoisin että olet ajellu vähän ellei peli ole kupsahtanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kupsahtanutkin. Ekan kerran jarruttaessa ja kääntäessä samaan aikaan 20 km/h vauhdista märkien lehtien päällä. Sitten kun ajoin kiveykseltä alas niin 5-10 km/h ja iskä sai sen kaatumaan 15km/h nopeudesta kun jarrutti ja käänsi irtohiekan päälle... Mutta olen yrittänyt saada sitä edes hievahtamaan 45-vauhdista. Ei onnistu ellei halua tapattaa itseään samalla...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kupsahtanutkin. Ekan kerran jarruttaessa ja kääntäessä samaan aikaan 20 km/h vauhdista märkien lehtien päällä. Sitten kun ajoin kiveykseltä alas niin 5-10 km/h ja iskä sai sen kaatumaan 15km/h nopeudesta kun jarrutti ja käänsi irtohiekan päälle... Mutta olen yrittänyt saada sitä edes hievahtamaan 45-vauhdista. Ei onnistu ellei halua tapattaa itseään samalla...  :P

 

Niin siis vanha totuushan on että on olemassa vain kahdenlaisia motoristeja ( ja moporisteja. ) Sellaisia jotka ovat kaataneet pyöränsä  ja sellaisia jotka eivät vielä ole. Jos valita saa niin mieluummin sitten siinä 15 km/h vauhdissa kuin yhtään enämpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta olen yrittänyt saada sitä edes hievahtamaan 45-vauhdista. Ei onnistu ellei halua tapattaa itseään samalla...  :P

 

Sinne kun laitat kolmasosa kourallisenkin irtohiekkaa renkaan alle, niin kaartaessa kaatuu ja varmasti vaikka olisi millainen super 8 ja vaikka kuinka paljon vauhtia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinne kun laitat kolmasosa kourallisenkin irtohiekkaa renkaan alle, niin kaartaessa kaatuu ja varmasti vaikka olisi millainen super 8 ja vaikka kuinka paljon vauhtia. ::)

Keväällä eräs palstan mopopoika luuli, että merkintä 3,5*8 renkaan kyljessä tarkoittaa ilmanpainetta ja oli ladannut sinne sen mitä letkusta tulee ~4-baaria :thmbup: Mahtoi olla liukas PV!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään