Jukka Mäcklin

Koneen päivitys?

12 viestiä aiheessa

Moro!

Tämä on ehkä hieman etuajassa mutta jos jollain on mielipiteitä niin kiinnostais kuulla.

Etuaika sen takia että odotan SB3.

FS2004 olis tarkoitus hankkia. Tällä hetkellä AMD XP2000+ prossu,Gainwardin TI4200 128 mb Golden Sample, muisti 512 DDR jotain.

Halu pysyä AMD:ssä ja NVDIA:ssa, uusi kovalevy ja emo. Muistiakin voi parantaa, itsestä ei väliä.

Siis millaisella kokonaisuudella FS2004 pyörii?

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se tuolla nykyisellä kokoonpanollasikin pyörii, mutta ei tietenkään asetukset täysillä. Jos koneesi meinaat päivittää, niin noilla lähtökohdilla Athlon64 ja muistia 1 tai 2 gigaa. Näyttökortin valinta on sitten mutkikkaampi. Uutena ei taida juuri löytyä 5700:n ja 6800:n väliltä malleja. 6800 on vähän tyyris ja 5700 vähän mopo tuohon muuhun varustukseen verraten. Jos jotain 5900- tai 5950-piirillä löytyy niin nekin maksaa melkein saman kuin 6800. Käytettynä ehkä voi löytyäkin kohtuuhintaan niitä, jos joku innokkaampi päivittäjä haluaa joka mallin ostaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkälainen emolevy sopisi yllämainitulle kokoonpanolle jos nyt ajatellaan Athlonin 64, 6800 näyttis ja 1gigaa muistia?

Onko noissa muistien nopeuksissa eroja?

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole itse AMD:n prossulla konetta rakentanut, joten joku muu osaa paremmin suositella emomerkkejä. Muisteinahan nuo 64:t käsittääkseni syövät DDR400:aa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole kokemusta Athlon 64:sta, kylläkin Athlon XP 2600+:sta. Välttäisin VIA:n piirisarjalla varustettuja emoja. Nforce2 emolla sai minun tapauksessani huomattavasti enemmän tehoa irti samasta prosessorista ja näytönohjaimesta, kylläkin Radeon 9800 Pro:sta.

Jos ostaa muisikampoja esim. 2 x 512 MB, on hyvä varmistaa, että ne toimivat Dual Channel moodissa (emonkin pitää sitä tukea, mutta käsittääkseni nykyisissä emoissa tämä on jo aika vakio ominaisuus). Tämä tehostaa muisin käyttöä.

Ainoat haitat Nforce2 emossa verrattuna VIA-emoihin oli prosessorin hieman korkeampi lämpötila (pelisession jälkeen nyt 60 C) ja korkeampi hinta.

Rauno

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole kokemusta Athlon 64:sta, kylläkin Athlon XP 2600+:sta. Välttäisin VIA:n piirisarjalla varustettuja emoja. Nforce2 emolla sai minun tapauksessani huomattavasti enemmän tehoa irti samasta prosessorista ja näytönohjaimesta, kylläkin Radeon 9800 Pro:sta.

Jos ostaa muisikampoja esim. 2 x 512 MB, on hyvä varmistaa, että ne toimivat Dual Channel moodissa (emonkin pitää sitä tukea, mutta käsittääkseni nykyisissä emoissa tämä on jo aika vakio ominaisuus). Tämä tehostaa muisin käyttöä.

Ainoat haitat Nforce2 emossa verrattuna VIA-emoihin oli prosessorin hieman korkeampi lämpötila (pelisession jälkeen nyt 60 C) ja korkeampi hinta.

Rauno

Siis Athlon 2600+ käy pelisession jälkeen +60 Nforce2 emolevyllä ???..Luulempa että se ei ole emolevystä johtuvaa vaan tuuletuksesta. Itselläni on 2600+ Thoroughbred ytimellä ja Nforce2 piirisarjalla varustettu emolevy. Prossu käy idlenä +34 asteisena ja rasituksessa +45.

Koteloni takana on yksi 120mm tuuletin imemässä kuumaa ilmaa pois ja prossun päällä makaa erittäin edullinen tuuletin, mutta parempi kuin prossun mukana tullut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dual channelia käytetään vain Pentiumeilla, ei koske AMD:n prossuja.

Eikös tuo tuki ole AMD kokoonpanoissa, ainakin kaverilla on NForce2 emo ja hänellä käytössä Dual Channel.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BIOS kertoo Dual Channelin olevan käytössä. Tosin en pysty verifioimaan sen vaikutusta suorituskykyyn kun en pysty sitä ottamaan biosissa pois päältä. Olen kyllä jostain lukenut, että Intelin prosessorit käyttävät Dual Channelia tehokkaammin kuin AMD:n. Väitteen todenperäisyydestä ei ole kokemuksia.

Siitä kuumenemisesta. Kotelossa on edessä alhaalla sisään imevä ja takana powerin alla ulos puhaltava tuuletin. Prosessorissa on sen mukana (boxed) tullut tuuletin. Powerin tuuletin on sikäli huono, että se imee takaansa ilmaa kotelosta, kun parempi olisi alta imevä. Tällöin prosessorin jäähdytys olisi suoraan sen ilmavirassa.

Rauno

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on A64 3400+ seurana Vian piirisarjalla Asus K8V SE Deluxe. Nopeudesta en tiedä mitään, mutta emolevy on todella mukavasti varusteltu, mm. 4 SATA RAID liitäntää + 3 ATA/133 IDE liitäntää RAID tuella (jokaiseen IDE liittimeen mahtuu 2 kiintolevyä, joten ei ihan heti lopu kesken), 8 USB porttia, Gigabit Lan. Ja makso vähän päälle satkun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on A64 3400+ seurana Vian piirisarjalla Asus K8V SE Deluxe. Nopeudesta en tiedä mitään, mutta emolevy on todella mukavasti varusteltu, mm. 4 SATA RAID liitäntää + 3 ATA/133 IDE liitäntää RAID tuella (jokaiseen IDE liittimeen mahtuu 2 kiintolevyä, joten ei ihan heti lopu kesken), 8 USB porttia, Gigabit Lan. Ja makso vähän päälle satkun.

Olisikohan niin, että VIA:n piirisarjaongelmat ovat tällä emolla taaksejäänyttä elämää. Minulla ne ongelmat olivat silloin tällöin "mini stutteria" tai dia-showta, emoina ASUS A7V600-X (VIA KT600) ja ASUS A7V880 (VIA KT880). Jälkimmäisellä mini stutter muuttui usen "maxi stutteriksi", eli kone jämähti totaalisesti ja oli resetoitava. Tämä tapahtui esim. IL-2:ssa mentäessä silmukkaan ja seuratessa alhaalla lentävää pommareiden muodostelmaa olan yli katseella. ASUS A7N8X-E Deluxe emolla näitä ongelmia ei ole esiintynyt, mikä on tärkeintä (tietysti koko ajan samat grafiikka-asetukset, eli kaikki kaakossa).

Myös 3DMark03 antaa uusimmalla emolla n 620 CPUMarks verrattuna esim A7V880 -emon n 440 CPUMarkkiin. Molemmissa oli samat muistipalikat (2x512 DDR400), prosessori (Athlon XP 2600+ Barton) ja näytönohjain (Club 3D Radeon 9800 Pro 128 MB).

Rauno

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo tuki ole AMD kokoonpanoissa, ainakin kaverilla on NForce2 emo ja hänellä käytössä Dual Channel.

Ahaa, no enpä vannomaan mene. Näkemys perustui vain lukemaani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään