Antti Laukkanen

Ilmailukerhohistoriaa

24 viestiä aiheessa

Laitoinpa albumillisen Inkeroisten Ilmailukerhon historiaa nettiin pitkällisen skannailuprojektin päätteeksi. Kuvat eivät ole mitenkään runsaassa määrin lajiteltuja ja osan takaa skannatut kuvatekstit eivät useinkaan ole välttämättä ihan oikeassa paikassaan, mutta katsella saa jo nyt, yhtä kaikki myös kommentoida, jos kommentoitavaa on.

 

Kuvat ovat pääosin 1960-70 -luvuilta Wredebystä käsittäen monenmoista ilmailutoimintaa purje-, moottori- ja moottoripurjelentokoneilla. Välillä päädytään järveen, välillä jokeen. Mukana on myös jokunen 80-luvun otos sekä ihan hyvä liuta otoksia 50-60 -luvun taitteesta Utista. Sokerina pohjalla lienee satunnainen valikoima kuvia Jämiltä 40-luvulta. Niin joo, Selänpäästäkin taisi olla joku.

 

Setti on käsittelemätön, eli raakaa kamaa suoraan skannerista. Muutama satunnainen on ollut foorumillakin aikanaan.

 

Ollos hyvät,

 

http://picasaweb.google.fi/antti.t.laukkanen/IIKHistoryArchives#

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiittää sopii niitä urheita ihmisiä, jotka tulivat aikanaan kuvia ottaneeksi! Kyllä kyytiläiset hengissä selvisivät. Pilottihan oli itse parooni, jonka leuka taisi murtua aika monesta kohtaa. Luita taisi mennä matkustavaisiltakin, mutta henkiä ei sentään. Piiperikin on rakennettu uudelleen ja väliaikaisesti rekisteröitykin 90-luvulla tunnuksella OH-CRP, mutten tiedä jatkosta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kun jaksoit scannailla ihmisten ilmoille nämä kuva-aarteet :) Erityisesti tykkään noista tuon ajan värikuvista, niissä on omalaatuinen tunnelmansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti Antti.  :thmbup: Pahasti on Piperin nokka mennyt ruttuun, kuinkahan mahtoi kyytiläisille käydä?

 

topi

Juu on se piperi rutussa. OH-CPP-sitä kai tarkoitit? Vastausta kysymykseesi ei ole minulla, kommentoin että juuri nyt on Lappeenrannassa rekisterillä OH-CPP Cessna 150.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on se piperi rutussa. OH-CPP-sitä kai tarkoitit? Vastausta kysymykseesi ei ole minulla, kommentoin että juuri nyt on Lappeenrannassa rekisterillä OH-CPP Cessna 150.

 

Ok, ylätaso on kesna ja alataso on piperi, nyt on rekkarikin ihan oikean tyyppisessä masiinassa. Antti jo tuossa edellä selvittikin paronin leukaluun kohtalon.

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, ylätaso on kesna ja alataso on piperi, nyt on rekkarikin ihan oikean tyyppisessä masiinassa. Antti jo tuossa edellä selvittikin paronin leukaluun kohtalon.

 

topi

Juu, no nyt luin tarkemmin. Tämä CPP on yksi niistä muutamista poikkeuksista jotka vahvistaa käytännön, että rekkaria ei vaihdeta koneesta toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo on noita C-Pipereita ja kenties tunnus oli oiva valinta Cessnaan, koska Pacerin rekisteröinti oli peruutettu tuhoutumisen johdosta. CPP-Kesnan olen minäkin nähnyt jokusen kerran.

 

Enpä muista näin äkkiseltään oliko setissä mukana tuhokuvaa CIB:stä, mutta aika monta ehjäkuvaa ja joku moottoriremonttikuva ainakin. Olen jossain yhteydessä nähnyt kuvia siitäkin päreinä. Kyseinen Citabriahan oli kerhon hinauskoneena ja sakkasi finaalikaarrosta Kymijokeen vieden pilotin mukanaan kesällä 1973. Vakuutuksen puuttuminen johti sitten purjelentotoiminnan loppumiseen Wredebyssä, koskapa uuteen hinuriin ei kai ollut varaa, vintturille kenttä on liian lyhyt ja naapurissa on parikin vintturikenttää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, isokin projekti edistyy aikanaan. Kuvasarjaan liitty toinenkin rekkarisotku, alkupään kuvissa näkyy Suomen ensimmäinen (kuulemma) puu Libelle, rekkarilla LSA, joka oli myös Finnairin Caravellessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, isokin projekti edistyy aikanaan. Kuvasarjaan liitty toinenkin rekkarisotku, alkupään kuvissa näkyy Suomen ensimmäinen (kuulemma) puu Libelle, rekkarilla LSA, joka oli myös Finnairin Caravellessa

 

Noita purtsikka -> moottorikonerekkareita taitaa olla aika liuta, itse lennetyistä esim OH->KRB -> OH-207, OH-KRB myöhemmin KarAir/Finnair ATR, taitaa olla aika paljon noita OH-KR-alkuisia samalla tiellä :)

 

Näistä taisi aikanaan olla oma ketjukin...hmm...etsimistä

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65468.420.html, komannesta ksymyksestä eteenpäin... :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa no. 39 ja 199 on Matti Mecklin keskellä. Kuvauspaikka voisi olla Onkivesi, Maaningalla

 

Kiitos infosta! Rohkenen kuitenkin kuvitella kuvat otetun Wredebyn 25:n jatkeelta eli Muhjärveltä. Ilmeisimmin veneestä. Väärässäkin voin olla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet varmaan oikeassa. Minulla itselläni on jossain kuvia missä tuo OH-CNQ on Onkivedellä samannäköisellä miehityksellä, mutta eivät taida sittenkään olla samasta paikasta kun tarkemmin katsoo. Mecklin siinä kuitenkin on, muita henkilöitä en tunnista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en näe oikein syytä, miksi kuvat olisivat tuolla, jos ne olisi otettu jossain kerhon toimintaan liittymättömässä paikassa. Koneethan ovat siis vieraita. Normaalistihan Wredessä operoidaan vesikoneilla itäpään kallioiden kupeesta jokea pitkin, kuten niissä muutamissa värikuvissakin tapahtuu (ja siellä on viime kesänä valmistunut hieno lentosatamakin!), mutta nuo eivät selkeästi ole sieltä. Ranta kaislikoineen ja metsänreunoineen näyttää kovasti mainitsemaltani, joskin sitä kaislaa on paljon ja metsänreunaa niin vähän, ettei ihan varmaksi voi mennä vannomaan. Enkä ole käynytkään rannassa asti vuosikausiin. Ehkäpä Make voi antaa oman valistuneen tietonsa. Saattaa vaikka muistaa, josko tuommoinen laituri olisi siellä joskus ollut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en näe oikein syytä, miksi kuvat olisivat tuolla, jos ne olisi otettu jossain kerhon toimintaan liittymättömässä paikassa. Koneethan ovat siis vieraita. Normaalistihan Wredessä operoidaan vesikoneilla itäpään kallioiden kupeesta jokea pitkin, kuten niissä muutamissa värikuvissakin tapahtuu (ja siellä on viime kesänä valmistunut hieno lentosatamakin!), mutta nuo eivät selkeästi ole sieltä. Ranta kaislikoineen ja metsänreunoineen näyttää kovasti mainitsemaltani, joskin sitä kaislaa on paljon ja metsänreunaa niin vähän, ettei ihan varmaksi voi mennä vannomaan. Enkä ole käynytkään rannassa asti vuosikausiin. Ehkäpä Make voi antaa oman valistuneen tietonsa. Saattaa vaikka muistaa, josko tuommoinen laituri olisi siellä joskus ollut.

 

-A-

Kyllä kuvat on Muhjärven rannasta kentän länsipäästä, ajankohta on 60-luvun lopusta tai aivan 70-luvun alusta, paikallislehdessä oli vielä juttu vesikoneiden vierailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jounille lukuisista kommenteista kuvia koskien!

 

-A-

 

:-[

 

Kiitos! Menin vähän omin lupineni lisäilemään niitä, mutta erittäin kiva jos kelpaavat.

 

Itselläni kun on Ilmailun vuosikerrastot 60-luvun alkupuolelta kovin repalaiset, niin onko kellään tietoa, ketkä ja millä koneilla lensivät vuoden 1962 SM-kilpailuissa Parolassa? Samoin kisojen ajankohta on hieman hukassa.

 

Entä löytyykö moottorilennon PM-kilpailuille Utissa 1959 tarkempaa päivämäärää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, minähän kerrassaan  pyysin kommentteja ekassa viestissä, joten ovat erittäinkin tervetulleita! Niitä näkyy ilmestyvän sinne tämän tästä lisää ja laittelin joitakin kuvatekstejä myöskin. Tosin alkupäähän ja sinnekin enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Muutkin saavat osallistua. Linjoilla on varmaan paljon niitäkin, jotka tunnistavat kuvissa esiintyviä henkilöitä. Minäkin toki tunnen jonkin verran, mutta enemmistöä en.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, minähän kerrassaan  pyysin kommentteja ekassa viestissä, joten ovat erittäinkin tervetulleita! Niitä näkyy ilmestyvän sinne tämän tästä lisää ja laittelin joitakin kuvatekstejä myöskin. Tosin alkupäähän ja sinnekin enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Muutkin saavat osallistua. Linjoilla on varmaan paljon niitäkin, jotka tunnistavat kuvissa esiintyviä henkilöitä. Minäkin toki tunnen jonkin verran, mutta enemmistöä en.

 

-A-

Sun etunimikaima lupasi kommentoida kuvia, Antti on ollut mukana vuodesta 62 lähtien, ja mukana useammassa kuvassa, mm. Willyksen kyydissä tuossa kaatotilanteessa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sun etunimikaima lupasi kommentoida kuvia, Antti on ollut mukana vuodesta 62 lähtien, ja mukana useammassa kuvassa, mm. Willyksen kyydissä tuossa kaatotilanteessa

 

Joo, ottikin yhteyttä tuossa ja tunnistinkin joistakin kuvista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näemmä Jouni ja Make ovat jatkaneet kuvien tunnistusta ja etenkin jälkimmäinen myös oikonut kuvien laittajan harhakuvitelmia :) Kiitos!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään