Niko Korpela

Cri-crin ensilento tehty

16 viestiä aiheessa

Onkohan tässä ollenkaan keskusteltu sellaisesta piilevästä ongelmasta, mikä saattaa olla edessä; Eli kun tavan lenskarit on voimalaitteen tyypin mukaan perinteisesti jaettu mäntä- ja turbiinimoottorisiin, niin kuinkas nyt? Mitäs siihen lupakirjaan kirjoitetaan nyt sitten? "Sähkömonimoottoritemppu-kelpuutus"? Vai "monisähkömoottoritemppukelpuutus"? Vaiko vähän perinteisempi "monimoottoritemppukelpuutus (sä)"? Tuleeko erikseen kelpuutukset normaalille ja teho-akuille? :laugh: Pitääkö pilotilla olla vähintään sähkö-insinöörin koulutus?

 

Sähkö on ihan kivaa, startatessa :thmbup: Josko minä kuitenkin vielä vähän odottaisin.....

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö pilotilla olla vähintään sähkö-insinöörin koulutus?

 

 

Ja jos ajatusta johdetaan vähän pidemmälle niin mitenkäs sillä huoltavalla kelpuutetulla mekaanikolla sitten? Ja kuka mahdollisesti sellaisen kelpuuttaisi?

 

Paljon on työtä vielä saralla monellakin taholla......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos ajatusta johdetaan vähän pidemmälle niin mitenkäs sillä huoltavalla kelpuutetulla mekaanikolla sitten? Ja kuka mahdollisesti sellaisen kelpuuttaisi?

 

Paljon on työtä vielä saralla monellakin taholla......

 

Mekaanikot ovat jo ennakoineet tulevan tilanteen.

Lupakirja on EASA part 66 B1/B2 tai pelkkä B2, jos huolto, vian korjaus tai modifikaatiokohteena on pelkkä tuon väkkärän sähköjärjestelmä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa siis sähköinen Cri Cri. Minä jo että Whiskey Tango Foxtrot.....??

 

 

 

Tämä sähköinen sähijiä on nelimoottorinen.. :o

 

Vai pitäisikö sanoa neliropellinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näyttäisi olevan 4 eri moottoria.

 

GA Buyer August 2010-numerossa oli myös kuva, kuvateksti ja pieni uutispätkä (alla) tästä 4-moottorisesta "pelti CriCri:n" jatkokehitelmästä.

 

The all-electric Aerobatic Airplane is a single-seat aircraft, but incorporates various technologies that include lightweight composite structures that compensate for the additional weight of the batteries, four brushless electric motors with counter-rotating propellers, and considerably low noise to that of thermal propulsion and high energy-density Lithium batteries.

Its wingspan is just under 13 feet, the aircraft plane has a flight duration, as per company claims, of up to 30 minutes at 110 km/h, 15 minutes of autonomous aerobatics at speeds reaching up to 250 km/h, and a climb rate of approximately 5,3 m/sec.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CriCri on erittäin mielenkiintoinen konsepti  :thmbup: Menestystarina, joka jatkuu  :thmbup: Jos kuvitellaan, että nyky-ylätasoultrat ovat Piper Cupin jälkeläisiä. Mihinkähän päästään CriCristä ? Tästä johtaa polku foorumin “favorite”- aiheeseen. Joten, kiristetäänkö olkavyöt ?  “Taitolento” on kiehtovaa monellakin tavalla. Siinä kun ollaan tekemisissä huimien temppujen & kiihtyvyyksien kanssa  :P.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva laitteesta

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että, sähkö Cri-Cri saa Monsier Columbanin suunnittelemalla koneella lentävän kyllä kovasti innostumaan  :thmbup: Joskus on pakko kyllä päästä konetta kokeilemaan.

 

Jos rakentaminen kiinnostaa niin kannattaa lukea tämä threadi. Uusi-Seelantilainen rakentaja osti ensin CNC leikkurit ja alkoi tekemään osia ja konetta.

http://www.homebuiltairplanes.com/forums/light-stuff-area/5622-cricri-mc-15-nz.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään