Elina Lindholm

Flygvapenmuseum, Göteborg Aero Show & Västerås Flygmuseum

33 viestiä aiheessa

Suomalaisiahan paikalla oli bussilasteittain. Joten herrat on hyvät ja täydentävät!

 

En täytä kriteereitä mutta laitan siltikin muutaman.  ;)

 

Kolme ilmailumuseota (joista Aeroseumista ei ole tässä kuvia) + yksi lentonäytös = viisi yötä ja 1600 kilometriä.  :)

 

 

Ensimmäinen kohde oli Flygvapenmuseum Linköpingissä. Linköpingiin tietää tulevansa viimeistään siinä vaiheessa, kun tien varrella alkaa näkyä Saabeja tolpissa:

[ attachment removed ]

 

Flygvapenmuseum oli yli vuoden suljettuna uudistustöiden takia, ja avattiin jälleen 12. kesäkuuta 2010. Museossa on pysyvä näyttely "Ruotsi kylmän sodan aikana", ja sen keskiönä on vuonna 1952 alasammutun DC-3:n jäänteet.

 

[ attachment removed ]

 

Kuvaaminen museossa on vähintäänkin haasteellista, jos mukana ei ole jalustaa...

 

Ensimmäiset lentäjät  :)

[ attachment removed ]

 

Tummelisa

[ attachment removed ]

 

Viggen

[ attachment removed ]

 

Draken

[ attachment removed ]

 

Corrosion corner  :-

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Göteborgin tämän vuotisen lentonäytöksen teema oli "100 vuotta ruotsalaista ilmailua". Näytös oli hieno, paikka oli hyvä (valo alkoi kääntyä vastaan vasta ohjelman loppupuolella) ja järjestelyt oli hienosti hoidettu!  :thmbup: Kukaan ei kopeloinut portilla, yleisölinja oli merkitty lippusiimalla (parkissa olevat koneet oli erotettu matalalla aidalla) ja kahden päivän lippukin oli ennakkoon ostettuna sama mitä Tampereella yhden päivän lippu..  ::)

 

Flygande Veteranerin DC-3, "Daisy"

[ attachment removed ]

 

Hkp 4

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Harmitti tuossa jokin aika sitten, kun missasin Tiger Mothin lennon Malmilla. No, tämä vähän paikkasi tilannetta:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Sunnuntaina nelikon mukana lensi myös tämä:

[ attachment removed ]

 

SK 16

[ attachment removed ]

 

LN-WND oli entisessä elämässään OH-LCG!

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Lansen

[ attachment removed ]

 

Draken

[ attachment removed ]

 

Tuo mainio mies lentävissä koneissaan, Mikael Carlson

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Sää oli hyvin vaihteleva. Suurimmaksi osaksi oli melko pilvistä, ja välillä pilvet loi hienot kontrastit. Pari sadekuuroa sattui myös viikonlopun varrelle. Epävakaan sään takia ajoittain oli myös ns. Jeesus-valo -ilmiö, mikä hankaloitti kuvaamista.

[ attachment removed ]

 

Oliko siellä joku Frecce Tricolori?  ::) Mä tykkäsin enemmän näistä: PC-7 Team Sveitsistä:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

No, oli ne italiaanotkin siellä. Täytyy sanoa että olin aika pettynyt, ryhmää on hehkutettu siinä määrin että odotin enemmän. Kaiken lisäksi käyttivät savuja aika säästäen, imo.

[ attachment removed / expired ]

 

Paluumatkan kohde oli Västerås Flygmuseum. Lähes kaikki museon koneet ovat lentokuntoisia!  :thmbup:

 

Norseman

[ attachment removed / expired ]

 

Safir

[ attachment removed / expired ]

 

Vampire

[ attachment removed / expired ]

 

Pembroke

[ attachment removed / expired ]

 

Tunnan

[ attachment removed / expired ]

 

Tack och hej!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahuksen hyvä setti, etenkin tuolta Göteborgista. Jotkut osaa valita paremmat kuvausasemat kuin toiset :/

 

Reittikin on ollut melkein sama, mulla tosin julkisilla :)

 

Flygvapenmuseumin uudesta alakerrasta löytyy  tämä 13 kesäkuuta 1953 venäläisten alasampuma kolmonen, josta on juttua ollut jo moneen kertaan, esimerkiksi tämä: 1

 

Siellä on hienosti erilaisia huoneita, alkaen ruotsalaisten tilannehuoneista venäläisten vastaaviin. Todella mielenkiintoista aineistoa.

 

Askartelin taas pienen panoraaman kolmosen jäännöksistä, ei nyt ihan 180 astetta, ehkä 160 vaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Isokokoisena (4200x1800, 1,7 MB) täältä

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia Elina !   

Kun matkassa olin minäkin laitetaan muutama Flygvapenmuseum-kuva koneista joilla on enemmän tai vähemmän kytkentöjä Suomeen:

SK-1 Albatros

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

F-19 kalustoa

J 8 Gloster Gladiator.

[ attachment removed / expired ]

B 4 Hawker Hart

[ attachment removed / expired ]

SK 10 Tigerschwalbe

[ attachment removed / expired ]

Melkein Talvisotaan ehtinyt FIAT CR.42

[ attachment removed / expired ]

 

Ruotsi lahjoitti  Suomelle Talvisodan aikana kolme Fokker -C.V.E. konetta

[ attachment removed / expired ]

 

SAAB17A

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen setti, varmasti mielenkiintoiselta reissulta  :thmbup:

 

Pitiköhän Elinan odotella pitkäänkin, että sai sateenkaaren ja kolmosen samaan kuvaan  :)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiitoinen tosiaan, ainakin tämä varhaisilmailupuoli Flygvapenmuseumssa ja ennenkaikkea Göteborgissa:

Oli todella mielenkiintoista nähdä peräti kaksi pyörivän tähtimoottorin eteenpäinvievää lentolaitetta ilmailemassa

 

Bleriot XI / Thulin A   [ attachment removed / expired ]

50 hv:n Gnôme-Omega 

[ attachment removed / expired ]

FVM / CVM Ö1 Tummelisan  90 hv:n Le Rhône 9

[ attachment removed / expired ]

 

Olimmehan osaltamme juhlistamassa Göteborgissa Ruotsin ilmailun 100 vuotisjuhlaa

Kuva Flygvapenmuseumista

[ attachment removed / expired ]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Cederstr%C3%B6m

Carl Cederström oli v.1916-18 Nordiska Aviatik A/B:n (N.A.B.) tehtaan toimitusjohtaja ja useita tehtaan tuotteita oli myyty myös Suomen Ilmailuvoimille. Hän tapasi kohtalonsa kesällä 1918 lento-onnettomuudessa kun Suomeen ostettu N.A.B. 12 syöksyi alas Ahvenanmerellä.

http://www.artiklar.z-bok.se/nab12.html

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia palautteesta!  :) Ja kiitos myös Markulle ja Petrille kuvista!

 

Sateenkaarta ei tarvinnut odotella; puolipilvisen sään ja sadekuurojen ansiosta niitä näkyi useampi viikonlopun aikana.

 

Tässä vielä toinen sateenkaariaihio:

[ attachment removed / expired ]

 

Suomalaisia tosiaan oli paikalla runsaasti, laittakaa ihmeessä muutkin kuvia!  :thmbup: Vaikkei tämä selkeästikään ole yhtä mediaseksikäs aihe kuin Airbus-merkkiset lentokoneet...  :laugh:  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkei tämä selkeästikään ole yhtä mediaseksikäs aihe kuin Airbus-merkkiset lentokoneet...  :laugh:  :laugh:

 

Ei ilmalinjurit ole seksikkäitä. Kyllä koneessa pitää olla landaria ja kannua, niin kuin vain seiska-viis-seiskassa voi olla, siinäpä vasta seksikäs lentokone  :laugh:

 

Mutta asiaan... Eivät ole nähtävästi vieläkään saaneet Linköpingissä kaikkia koneita katon alle. Ja kaikki tyylikkäät koneet näyttävät jääneen ulos  :( Oliko Catalina näytteillä?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Minä kun en noitten alumiiniputkiloiden media- tai muustakaan seksikkyydestä selkeästi mitään ymmärrä niin jäävään itseni aiheesta keskustelusta ja totean vain että onpas taas paljon hyvää kuvaa wanhasta raudasta, sateenkaarilla ja ilman  ::)

 

Tuo "corrosion corner" subsetin viimeinen kuva vaan jäi ihmetyttämään että mikäs se tuo tuollainen kuljetuskone olikaan taas ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo "corrosion corner" subsetin viimeinen kuva vaan jäi ihmetyttämään että mikäs se tuo tuollainen kuljetuskone olikaan taas ?

 

Eikös se Vickers Varsity ole?

 

Wikipediasta lainattua: The Swedish Air Force operated a single Varsity from January 1953 to 1973 mainly for electronic intelligence missions. The Swedish military designation was Tp 82.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylmän sodan touhuille oli pyhitetty kokonainen osasto jossa oli Elinan näyttämien DK:n, Viggenin ja tuon Catalinan lisäksi ainakin:

J 28 Vampire ja J 29 Tunnan

[ attachment removed / expired ]

J 33 Venom

[ attachment removed / expired ]

S 31 Spitfire

[ attachment removed / expired ]

J 34 Hunter

[ attachment removed / expired ]

MiG-15

[ attachment removed / expired ]

SK 60  (SAAB 105)

[ attachment removed / expired ]

niin ja Lancen josta mullei oo julkaisukelpoista museokuvaa..

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tackar Jouni ja Markku

 

Nysväsin samalla kuvia tuonne toiseen ketjuun enkä "kerennyt" googlaamaan joten arvelin että joku tietäisi. Tiesi kanssa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, stimulaattorina varmaankin loistava, paljonkohan vaneria ja maalia sekä pientä muuta tuohon tarvittaisiin jotta siitä saisi näköispatsaan tuonne Malmin perukoille.Meinaan tuon Mikon ruohonleikkurin voisi pikkuhiljaa vaihtaa lentolaitteen näköseen?Eihän nuo paljoakaan Malmilla vaikuttaneet nuo Vampit mutta kuiteski lentolaite sielläkin voisi olla.Eikös tehrä jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsokaas tuosta miten paljon aikaa viitseliäisyyttä ja vaihtomateriaalia tuon Spitin saaminen näyttelykuntoon on vaatinut

.http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1998/08/stuff_eng_detail_spit19.htm

Noilla resulsseilla tuosta Vampista tulis pian lentävä ;)

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyiskö tuolle paikka noilla kulmilla, muistaakseni tuolta löytyy joku vanha lautakoju jossa voisi aloitella ja Vampin riitinkit taitaa nykypäinä olla lähes jokaisen ulottuvilla, en tosin tiedä kenen käytössä? tuo kentän tuloreitillä oleva konesuoja?mahtaa olla.

Vaneeriahan tuo pääsäntöisesti on ja ihmisten tekemä, eikö muutama vuosi ja muutama ihminen tuollaisen kohtuuhintaisesti saisi näköislaitteeksi?

Tuon kuvan otin toissavuonna, en tiedä koneen päiväntilannetta.Muutama puuntyöstökalu löytyy kotoa ja linnunpöntönkin joskus tehnny, eiköhän tuo alkuun riitä.

Tulisihan siitä ainakin foorumille vuosien kuluttua kyselynaihe, ketkä siellä touhusivatten ja mitä siitä sitten tulikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa aiheeseen: Museon kangaspuukokoelmaa:

J 1 Phönix

[ attachment removed / expired ]

Sk 5, Heinkel HD 35

[ attachment removed / expired ]

B 1 Bréguet

[ attachment removed / expired ]

M 1 Nieuport

[ attachment removed / expired ]

Thulin G

[ attachment removed / expired ]

Focke - Wulf Fw 44 Stieglitz

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli :thmbup:

 

Hinoa, että Catalina on päässyt katon alle  :thmbup:

Olen antanut itseni ymmärtää, että UN-väreissä oleva Tunnan ei ollut näytteillä? Sääli, se on yksi Ruotsin ilmailuhistorian mielenkiintoisimmista koneista.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tulikin mieleen, voisko tuolle tehrä jotain?

 

Kyllä tästä hienon simulaattorin saisi ja käyttötarkoitus olisi varmasti huomattavasti parempi kuin pelkkä nokan päässä nostalgiamielessä istuva pakkeli/vanerikasa. Malmin tolpan nokkaan sopisi paljon paremmin joku käytöstä poistettu mopo-Cessna.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tästä hienon simulaattorin saisi ja käyttötarkoitus olisi varmasti huomattavasti parempi kuin pelkkä nokan päässä nostalgiamielessä istuva pakkeli/vanerikasa. Malmin tolpan nokkaan sopisi paljon paremmin joku käytöstä poistettu mopo-Cessna.  ;)

 

Menee ot:ksi, mutta... tuo etukuva antaa Vampiren romusta paremman kuvan kuin todellisuus on. Vampire-simu syntyy helpommalla jos hakee balsaa SIL-shopista ja vaneria rautakaupasta  ;)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ot:ksi, mutta... tuo etukuva antaa Vampiren romusta paremman kuvan kuin todellisuus on. Vampire-simu syntyy helpommalla jos hakee balsaa SIL-shopista ja vaneria rautakaupasta  ;)

 

Todella! Ehjää siinä taitaa olla vain selkäpanssari.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jassåå... Se on visiin tuollakin nyt pistäydyttävä, kun ovat noin hienot tilat byganneet, wanhat tilat olivatkin jo aika gubbaset.  ;)

Hienot oli tilat mutta kuvausolosuhteet oli paikoin haasteelliset, mutta jatketaan..

 

SAAB B 18

[ attachment removed / expired ]

Caproni B 16

[ attachment removed / expired ]

J 9 Seversky Republic

[ attachment removed / expired ]

J 20 Reggiane 2000 Falco

[ attachment removed / expired ]

J 22 FFVS

[ attachment removed / expired ]

SAAB J 21A 

[ attachment removed / expired ]

SAAB J 21R 

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla