Janne Kuutti

PIK-3c "Kajava" kuvia ja historiaa

77 viestiä aiheessa

Laukkasen Antin Tuulia- ja kerhohistoria-ketjuista heräsi ajatus aloittaa tälläinen ketju. Laitan tähän osa-omistamani Kajavan OH-245 kuvia ja vähän historiaa ja perustietoja. Laittakaa perään kaikki Kajavaan liittyvä, mitä mieleen tulee :)

 

Kajavasta on paljon hyvää juttua ja tietoa eri yksilöistä Jukka Raunion kirjassa: PIK-sarjan lentokoneet, jonka olenkin lukenut useasti läpi. Kuviakin siinä on ihan hyvin, mutta aina lisää olisi mukava nähdä. Varsinkin värillisiä 60 ja 70-luvun kuvia. Perämeren ilmailuyhdistyksen sivuilla on Kajavasta ja sen kunnostuksesta juttua: http://www.piy.fi/pik3cintro.php

Suomen "Virallisen" Kajavakerhon Tampereen ilmailyhdistyksen sivuilla, historia-osiossa on kanssa paljon tarinaa Kajavista käytössä: http://tiy.fi/fi/content/view/24/53/

 

Mutta nyt "oman" Kajava OH-245 yksilön tarinaan. Kyseinen kone on valmistunut vuonna 1961, koneen runko on tehty Imatran ilmailukerhon toimesta ja siivet jämillä. Kone oli Imatran ilmailukerhon omistuksessa 90-luvulle asti. Kone on ollut lentopäiväkirjojen perusteella normaalissa kerhokäytössä, sillä on lennetty matkaa, kilpaa käyty Kebnekaisella ja välillä hieman rikottu ja korjattu ja peruskorjattu. Toukokussa 1982 se vaurioitui pahasti Imatran kentän lähellä olevalle patotielle tehdyssä laskussa. Koneen runko tuhoutui nokasta suunnilleen siipeen asti ja siipiin tuli myös korjaamista. Kyseisen laskuvaurion jälkeen Imatralaiset eivät enää korjanneet konetta vaan se jäi odottamaan uutta omistajaa.

 

Koneen uudet omistajat löytyivät länsirannikolta. Koneen vaurio ja peruskorjaus alkoi siellä ja ainakin Vaasan aviatöörit ovat siihen osallistuneet elleivät ole jopa tehneet ainakin koneen rungon korjauksen. Jossain vaiheessa kone siirtyi vaasalaisen vanhemman polven purjelentäjän Raimo Uusihaudan omistukseen, joka teki perus- ja vauriokorjauksen loppuun. Kone lensi vuonna 2000 uudelleen 18v tauon jälkeen. Uusihaudan jälkeen koneen osti kaksi Vaasan lentokerhon jäsentä kimppakoneekseen. Heiltä koneen sitten osti vuonna 2006 tämän jutun aloittaja ja hänen isoveli. Pääkäyttötarkoituksena on ollut jäältä lentäminen autohinauksella.

 

Sitten muutamia kuvia.

   

 

Kajava Imatran ilmailukerhon omistuksessa 1972(Kuva: Hannu Nokelainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Maalausta peruskorjauksen yhteydessä 1970-luvulla(Kuva: Hannu Nokelainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Peruskorjaus 1970-luvulla(Kuva: Hannu Nokelainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Peruskorjausta(Kuva: Hannu Nokelainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Peruskorjausta(Kuva: Hannu Nokelainen)

[ attachment removed / expired ]

 

Kajavan siirtoa PIK-20 putkella

[ attachment removed / expired ]

 

OH-245 laskeutuu jääkentälle maaliskuussa 2008(Kuva: Mikko Luukkanen)

[ attachment removed / expired ]

 

Saimaan saariston päällä, maaliskuu 2008(Kuva: Mikko Luukkanen)

[ attachment removed / expired ]

 

Termiikkilentoa maaliskuussa 2008

[ attachment removed / expired ]

 

Maaliskuussa 2008(Kuva: Mikko Luukkanen)

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen siirtoa 2006

[ attachment removed / expired ]

 

Jäällä 2008 maaliskuussa(Kuva: Mikko Luukkanen)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee ihan entiset ajat SaLkon Kajavalla lentelystä mieleen. Mikähän lie sen Kajakin kohtalo nykyään?

 

OH-202 on Oulussa, minne sen myi Savonlinnan lentokerho 1990-luvun alussa. Nykyinen omistaja on aloittanut koneen kunnostuksen ja päämääränä on ilmeisesti lentokunto joskus tulevaisuudessa :) Se yksilö onkin täynnä historiaa, mm. tämä kuuluisa nainen on sitä lentänyt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hanna_Reitsch

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskaa, jos ketjuni ovat toimineet inspiraation lähteinä :D Minusta tällaiset ketjut ovat erityisen mielenkiintoisia ja avaavat tavallaan harrasteilmailua huomattavan syvältä sen kehityksen seuraamisen kautta. Mukaan tulevat väkisinkin ajat, jolloin kaikkea ei mitattu rahalla, vaan talkootyö, yhdessä tekeminen ja oleminen sekä toisaalta sangen kova kurikin loivat pohjaa lukuisille ilmailuyhdistyksille. Huumoria toki unohtamatta.

 

Erittäin upeita ja mielenkiintoisia kuvia, tekstistä puhumattakaan! Tämä inspiroi puolestaan minua pyrkimään viettämään aikaa skannerin parissa myös vanhempia huolto- ja peruskorjauskuvia tallentaen. Tuloksia saanee odotella, mutta aina ne hommat aikanaan valmistuvat!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-202 on Oulussa, minne sen myi Savonlinnan lentokerho 1990-luvun alussa. Nykyinen omistaja on aloittanut koneen kunnostuksen ja päämääränä on ilmeisesti lentokunto joskus tulevaisuudessa :) Se yksilö onkin täynnä historiaa, mm. tämä kuuluisa nainen on sitä lentänyt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hanna_Reitsch

Olen siis istunut itsensä Die Hannan kanssa samalla purtsikan penkillä, vautsi! Milloin ja missä hän sillä Kajakilla lensi? Tuskinpa Savonlinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-229 (ent. OH-YKR), valmistenumero 9, Oulussa/Pudasjärvellä privaattikoneena ja kohtalaisessa kunnossa.

 

Valmistunut 1960, rakentajat Suomen ilmailuliitto ja Ilmailukerho Wiima. Ensilento 4.6.1960 Malmilta, ohjaajana Helge Spring. Seuraavana vuonna mukana Parolan kisoissa saman miehen käsissä.

Ensimmäinen merkintä Kebne-leiristä vuodelta 1962.

Matias Wiitanen jatkoi koneella PM-kisoja 1963 Vesivehmaalla Vasaman OH-XVB hajottua ensimmäisenä kisapäivänä .

 

Syksyllä 1964 siirtynyt Tampereelle, omistajana Lentokerho Liito r.y.

 

1967 myyty Oulun Ilmailukerholle.

Peruskorjattu talvella 1970-71.

Vaurioitui syksyllä 1971 huomattavasti pudottuaan noin kolme metriä suoraan Oulunsalon hallin lattialle nostovinssin pettäessä (konetta oltiin nostamassa ns. hyllylle talvisäilöön).

Kajava "vammautui vakavasti" tammikuussa 1983, kun lumilinko kaatoi perävaunun Oulunsalon lentoasemalla.

 

Allekirjoittanut osti hylyn ja ajatteli pistää sen lentokuntoon kesäksi. Toisin kävi.

Kone saikin olla varastoituna reilut 13 vuotta, kunnes se kaivettiin esiin ja aloitettiin laajat kunnostustyöt. Maalit poistettiin kokonaisuudessaan. kaikki metalliosat irrotettiin, tarkastettiin, maalattiin ja asennettiin takaisin. Marko Winblad teki hurjan työn käytännössä yksinään rakentaessaan molempiin siipiin useita metrejä uutta, kokonaan uuden sivuperäsimen ja korjatessaan vuosien saatossa kenttäremonttien jäljiltä lukemattoman määrän "hätäpaikkoja". Koneen laskettiin olleen vähintäänkin 20-paikkainen.

Kittiä poistettiin "ämpärikaupalla", olihan kerhoissa useaan otteeseen yritetty oikoa puukoneen "lanttoja". Uuden maalauksen alle kittiä ei käytetty oikeastaan ollenkaan, ainoastaan muutama "terävä" kuoppa tasoitettiin. Vanha puukone saa mielestäni näyttää luonteensa aaltoineen.

Väriksi valikoitui alkuperäinen "kaalinlehdenvihreä" ja "paloautonpunainen". Sävyt löytyivät rungon sisäpuolisista vanhoista maalivalumista.

Ohjaamon alkuperäisestä väristä ei ollut varmaa tietoa, mutta Helge Spring muisteli sen olleen "semmoinen harmaa".

Varusteiksi löytyivät vielä Cosim-variometri sekä PIK-R-2-radio tavanomaisempia täydentämään.

 

"Toinen ensilento" tähdättiin minuutilleen 44 vuoden päähän ensimmäisestä. 4.6.2004 klo 14.42 OH-229 nousi uudelleen siivilleen Pudasjärveltä. Henkevää keskustelua käytiin, olisiko starttiaikaa pitänyt siirtää yhdellä tunnilla, koska 1960 ei käytössä vielä ollut kesäaikaa. Päädyttiin kuitenkin siihen, että kirjoissa mukavammalta näyttää sama kellonaika kuin ensimmäisen matkapäiväkirjan ensimmäisellä rivillä. Paikalle oli siirtolennätetty Ahmosuolta SuperCub OH-PJK, koska katsottiin "harmonisen kokonaisuuden säröytyvän", jos hinausköyttä kiskoisi nykyaikainen peltikone. Parin tunnin koelento ei osoittanut muuta varsinaista puutetta kuin arvion nopeusmittarin liian alhaisesta näytöstä. (Sittemmin korjattu.)

Päästiin Kymppiuutisten loppukevennykseen.

 

Kesällä 2006 olin mukana toistaiseksi ainoissa purjelentokilpailuissani Jämin puukonekisoissa ja siellä minut todistettiin "Suomen toiseksi huonoimmaksi puukonelentäjäksi".

 

Kuljetusperävaununa toimii eestiläistä uustuotantoa oleva "Sillin putki", modernisoituna jarrullisella alustalla. Alkuperäiset piirustukset putkelle löytyivät Länsirannikolta.

 

 

 

 

Kajava-raukka! Mahtaa sitä palella. Oulunsalo 26.1.1983

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin päivänvaloon ja kohti uutta tulemista. Oulu 26.10.1996

[ attachment removed / expired ]

 

Koelennolla Pudasjärven taivaalla 4.6.2004

[ attachment removed / expired ]

 

Koelennon jälkeen Pudasjärvellä 4.6.2004

[ attachment removed / expired ]

 

Puukonekisoissa Jämillä 2006

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Tuosta 202:sta on juttua Purjelennon pulinapalstalla...seuraavissa ketjuissa...olin myös kiinnostunut sen historiasta.

 

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=14&t=616

 

ja

 

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=14&t=327

 

Tämä kone on ollut Kokemäen Ilmailukerholla 1960-luvulla, kun sen tunnus oli YKW...eli nykyinen 202.  Se ostettiin sinne SIL:tä, jonka omistuksen aikana Hanna sillä lensi.

Kokemäen IK.n omistus taisi olla 1963 - 1966 tai jotain...varmistan vielä.  Minulla on siltä ajalta pari kolme kuvaakin...laitan tänne jossakin vaiheessa.

Itse olen lentänyt Rauman Ik.n 250 ja Porin 304 (nykyisin Räykälässä) koneilla Piikajärveltä.

 

Hienossa kunnossa tuo 245...

 

Matti T. Koskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koneen uudet omistajat löytyivät länsirannikolta. Koneen vaurio ja peruskorjaus alkoi siellä ja ainakin Vaasan aviatöörit ovat siihen osallistuneet elleivät ole jopa tehneet ainakin koneen rungon korjauksen. Jossain vaiheessa kone siirtyi vaasalaisen vanhemman polven purjelentäjän Raimo Uusihaudan omistukseen, joka teki perus- ja vauriokorjauksen loppuun. Kone lensi vuonna 2000 uudelleen 18v tauon jälkeen. Uusihaudan jälkeen koneen osti kaksi Vaasan lentokerhon jäsentä kimppakoneekseen. Heiltä koneen sitten osti vuonna 2006 tämän jutun aloittaja ja hänen isoveli. Pääkäyttötarkoituksena on ollut jäältä lentäminen autohinauksella.

 

Mukavia muistojahan tuo tekstisi herättää, Janne! OH-245 tuli tosiaan Waasan Aviatöörit ry:lle Vaasaan Vaskiluotoon, lähelle nykyistä Tropiclandiaa joskus -90-luvun puolivälissä, jos en väärin muista (edit: syksyllä 1993 tuli  Vaasaan). Siellä oli kerhorakennuksemme, joka oli entinen Yleisradion radioasema. Siellä aloitettiin koneen korjaus. Kajava oli kokonaan pirteän oranssin värinen tullessaan, ja aika surkean näköinen etuosastaan. Nokkaa ei käytännössä ollut, se oli hajalla ohjaamon takaseinään asti ja kaikki piti rakentaa siitä eteenpäin uusiksi. Siivet ja peräsimet olivat muistaakseni melko lailla kunnossa. Saariston Pena valvoi korjaustöitä ja uudelleenrakennusta, jonka pääasiassa teki kokenut ilmailuveteraani Henry "Nakke" Laaksonen. Itse olin mukana ja apuna myös jonkin verran, samaten Vanhalan "Oikku", joka teki muistaakseni mm. uudet runkokaaret. Eräs yksityiskohta on jäänyt mieleen: kun avasin lommoutunutta ja uusittavaa vanerikenttää sivuvakaajassa, oli vanerin sisäpuolella kirjoitettu kolmen imatralaisen koneenrakentajan nimet lyijykynällä, samaten päivämäärä vuodelta 1961. Vaneri nimineen oli kauan kerhon seinällä naulassa, oli pitänyt ottaa kuva siitä, mutta jäi ottamatta. Raimo "Rami" Uusihauta osti sitten koneen ja rakensi sen valmiiksi asti 1998-2000 ja lensi sillä koelennon.

 

(edit: hieman vuosilukuja korjailin)

 

Kuvassa OH-245 jigissä Vaasassa talvella 1995-96.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli mukava lukea tarkempi selostus tuosta OH-229:stä! Ja minulle paljon uusia kuvia kyseisestä yksilöstä :) OH-245 nokassa on myös pakkelia aika runsaasti, mutta vanerien normaalia lommoisuutta sillä ei sentään ole yritetty peittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

 

Tuosta 202:sta on juttua Purjelennon pulinapalstalla...seuraavissa ketjuissa...olin myös kiinnostunut sen historiasta.

 

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=14&t=616

 

ja

 

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=14&t=327

 

Tämä kone on ollut Kokemäen Ilmailukerholla 1960-luvulla, kun sen tunnus oli YKW...eli nykyinen 202.  Se ostettiin sinne SIL:tä, jonka omistuksen aikana Hanna sillä lensi.

Kokemäen IK.n omistus taisi olla 1963 - 1966 tai jotain...varmistan vielä.  Minulla on siltä ajalta pari kolme kuvaakin...laitan tänne jossakin vaiheessa.

Itse olen lentänyt Rauman Ik.n 250 ja Porin 304 (nykyisin Räykälässä) koneilla Piikajärveltä.

 

Hienossa kunnossa tuo 245...

 

Matti T. Koskinen

 

Hyvä jos uusia kuvia löytyy kyseisestä yksilöstä, odotan mielenkiinnolla niitä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavia muistojahan tuo tekstisi herättää, Janne! OH-245 tuli tosiaan Waasan Aviatöörit ry:lle Vaasaan Vaskiluotoon, lähelle nykyistä Tropiclandiaa joskus -90-luvun puolivälissä, jos en väärin muista. Siellä oli kerhorakennuksemme, joka oli entinen Yleisradion radioasema. Siellä aloitettiin koneen korjaus. Kajava oli kokonaan pirteän oranssin värinen tullessaan, ja aika surkean näköinen etuosastaan. Nokkaa ei käytännössä ollut, se oli hajalla ohjaamon takaseinään asti ja kaikki piti rakentaa siitä eteenpäin uusiksi. Siivet ja peräsimet olivat muistaakseni melko lailla kunnossa. Saariston Pena valvoi korjaustöitä ja uudelleenrakennusta, jonka pääasiassa teki kokenut ilmailuveteraani Henry "Nakke" Laaksonen. Itse olin mukana ja apuna myös jonkin verran, samaten Vanhalan "Oikku", joka teki muistaakseni mm. uudet runkokaaret. Eräs yksityiskohta on jäänyt mieleen: kun avasin lommoutunutta ja uusittavaa vanerikenttää sivuvakaajassa, oli vanerin sisäpuolella kirjoitettu kolmen imatralaisen koneenrakentajan nimet lyijykynällä, samaten päivämäärä vuodelta 1961. Vaneri nimineen oli kauan kerhon seinällä naulassa, oli pitänyt ottaa kuva siitä, mutta jäi ottamatta. Raimo "Rami" Uusihauta osti sitten koneen ja rakensi sen valmiiksi asti ja lensi sillä koelennon 1998.

 

 

Kiitos nokanrakennus kuvasta! Tuon viimeisimmän peruskorjauksen kuvat ovatkin harvemmassa. Nokka kun on mennyt epäonnistuneessa laskussa pahasti hajalle, niin mieleen tulee miten pahasti pilotille kävi? Sitä lienee kysyttävä Imatralta jos vaikka joku muistaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos nokanrakennus kuvasta! Tuon viimeisimmän peruskorjauksen kuvat ovatkin harvemmassa. Nokka kun on mennyt epäonnistuneessa laskussa pahasti hajalle, niin mieleen tulee miten pahasti pilotille kävi? Sitä lienee kysyttävä Imatralta jos vaikka joku muistaisi.

 

Meillä oli kerholla tuolloin konetta korjattaessa pieni mv-valokuva, varmaan Ilmailusta saksittu, jossa näkyi kone poikittain kääntyneenä tuolla patotiellä. Ihmeteltiin porukalla, että miksei pilotti laskenut läheisen rannan lähelle veteen, vaan tuolle kapealle patotielle/penkereelle, jossa vielä kasvoi nuoria koivuja reunoilla ja taisi olla matalat kaiteetkin. No, ehkä kyseinen pilotti osaisi kertoa syyn. Me peruskorjattiin -90-luvulla "Vaskiluodon lentokonetehtaalla" muitakin puukoneita, mm. pari K-8:a, Kokkolan IK:n Tuulian siipi, ja mm. Kajaanin Ilmailukerhon Kajava OH-277. Oli niitä muitakin projekteja, Saariston Penan vetämiä päällystyskursseja ym.  Pena omisti OH-244:n joka oli kerholla säilytyksessä myös, se taisi mennä sittemmin Järvenpäähän.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Me peruskorjattiin -90-luvulla "Vaskiluodon lentokonetehtaalla" muitakin puukoneita, mm. pari K-8:a, Kokkolan IK:n Tuulian siipi...

 

Kerrotkos, Jukka, tuosta Tuulian siivestä vähän lisää...  Mää kun vissiin omistan sen nykyään. Sen verta tiedän, että se vammautui miltei uutena ja kauheesti siitä oli väännetty vakuutusyhtiön kanssa, mutta kukaan ei varsinaisesti ole kertonut minulle ikinä koko tarinaa eikä etenkään sitä remonttipuolta. Tai mitä kaikkea sille oikeastaan kävi ja tehtiin. Myöskään virallinen dokumentaatio ei sitä kerro.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistava aihe Jannelta, tässä innostui itsekin taas skannailemaan vanhoja kuvia :thmbup:

 

Ensiksi Jannelle kuva 245:sta Vaasan vaskiluodosta Aviatöörien kerhotiloista maaliskuussa 1994 ottamani kuva, tuolloin minäkin kävin siitä muutaman kerran rapsuttelemassa maaleja pois. Jukan kuva taisi olla loppuvuodesta 1995?

[ attachment removed / expired ]

Rungossa näkyy Jukan mainitsema teipattu kuva Ilmailulehdestä sekä toinen, myöskin vaurio-Kajavan kuva joka on napattu Suupohjan Lentokerho ry:n Lentävä Suupohja- kerhojulkaisusta vuodelta 1980.

 

Tässäpä tuo viimeksimainittu kerhojulkaisu:

[ attachment removed / expired ]

 

Vaurio- ja rakennuskuvissa on siis entinen liiton Kajava OH-YKV, "Yksinkertainen Vee" joka myöhemmin tunnettiin tunnuksella OH-203.

Tältä kone näytti 60- luvulla:

[ attachment removed / expired ]

 

Kone on valmistunut v.1959 Suomen Ilmailuliitto ry:lle jolla kone oli rekisteröitynä aina vuoteen 1979 asti.

Vaurioita koneelle sattui neljä, 1964 peräti kaksi kertaa, 1973 sekä tämä ylempänä kuvissa oleva vaurio Jämillä 9.8.1977. Oikeastaan vaurio on lievä ilmaus sillä koko runko sivuvakaajaa lukuunottamatta tehtiin uudestaan koneen romut ostaneen Suupohjan Lentokerhon toimesta Kauhajoella vuosina 1977-1979. Uudelleenrakennuksen yhteydessä kone koki myös pienen kuomumodifikaation, ohjaamoon tuli hieman lisää tilaa ja näkyvyys eteenpäin parani kun siihen sovitettiin PIK-20:n vihreä kuomu.

Tällaiselta kone näytti 27.4.1993 kun minä sain lentää koneella tyypit:

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen toistaiseksi viimeinen lento oli 1994 ja tämän jälkeen se oli kuivassa säilössä vuoteen 2008 asti jolloin koneen osti Pekka Piippo. Hän oli enimmäkseen tehnyt myös koneen edellisen jälleenrakennuksen. 203:n on nyt peruskorjattavana ja samalla Pekka aikoo muuttaa koneeseen myös alkuperäisen kuomun. 

 

Voi jospa joskus vielä Kajavalla pääsisi lentämään, oli se niin miellyttävä kone:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli kerholla tuolloin konetta korjattaessa pieni mv-valokuva, varmaan Ilmailusta saksittu, jossa näkyi kone poikittain kääntyneenä tuolla patotiellä. Ihmeteltiin porukalla, että miksei pilotti laskenut läheisen rannan lähelle veteen, vaan tuolle kapealle patotielle/penkereelle, jossa vielä kasvoi nuoria koivuja reunoilla ja taisi olla matalat kaiteetkin. No, ehkä kyseinen pilotti osaisi kertoa syyn. Me peruskorjattiin -90-luvulla "Vaskiluodon lentokonetehtaalla" muitakin puukoneita, mm. pari K-8:a, Kokkolan IK:n Tuulian siipi, ja mm. Kajaanin Ilmailukerhon Kajava OH-277. Oli niitä muitakin projekteja, Saariston Penan vetämiä päällystyskursseja ym.  Pena omisti OH-244:n joka oli kerholla säilytyksessä myös, se taisi mennä sittemmin Kajaaniin.

 

Jukka

 

 

 

Sen verran on Kajava aiheen ohi kysyttävä, että tiedätkö mikä on sen Ka-2b:n romujen tilanne, minkä Vaasalaiset ostivat 245:sen mukana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kemin (PIY) kalustoluettelosta löytyy myös Kajakki OH-247 (ex OH-YKL). Kanssasisariensa tavoin tämäkin yksilö on ollut tikkuina useampaan otteeseen. Viimeksi konetta on liimailtu 2002-2004 Adolfsenin Matin johdolla ja toimesta. Kone lentää joka kesä ja uusia pilotteja on tyypitetty puukonelentämisen saloihin. Mukava kone lentää - ainoastaan kabiinin mitoitus on hyvinruokituille nykylentäjille hieman nafti. Se peijakas tuntuu vielä kutistuvan joka vuosi...

 

Koneyksilön uljaaseen (kisa)menneisyyteen sekä viimeisimmän remontin kunnostuspäiväkirjaan voi tutustua osoitteessa http://www.piy.fi/oh247.php

 

//Juha

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D Minä olen tuo amisviiksinen nuori mies Hannu Nokelaisen ottamassa OH-245:n peruskorjauskuvassa. Lensin sillä vuonna 1979 ensimmäisen 300 km:n matkalentoni reitillä Immola-Naarajärvi-Immola aikaan 5h19'. Keli oli todella hyvä. Takaisin tullessa ei tarvinnut montaakaan kertaa kaartaa.

 

[Edit] Liittenä vielä "lähtökuva":

 

[ attachment removed / expired ]

 

-Asko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Ensinnäkin kiitos Sami tuosta OH-245:n v. 1994 nokkakuvasta Vaasassa, minun kuva taitaa olla tosiaan loppuvuodesta 1995 tai alkutalvesta 1996. Korjasin vuosiluvun kuvaan.

 

Sitten muutama kuva muista Kajavista.

 

Tampereen Ilmailukerho ry:n OH-YKN (myöh. OH-224) pellolla vuonna 1962. Kuvanottopaikkaa en tiedä. Kuva: Henry Laaksonen via J.Nisula

[ attachment removed / expired ]

 

Vaasan Vaskiluodossa kesällä 1994. Pena Saariston Kajava OH-244 lähdössä "Kajaanin keikalle". Kuvassa oikealta lukien Seppo Sneck, Pena Saaristo, Henry "Nakke" Laaksonen ja vasemmalla seisova saattaa olla VLK:n lennokkikerhon vetäjistä Kimmo Välivainio. Pikkupoika tuntematon. Takana Waasan Aviatöörit ry:n kerhotalo, joka on purettu pois 2000-luvulla.

[ attachment removed / expired ]

 

Peruskunnostuksessa olevaa Kajaanin IK:n OH-277:aa "ulkoilutetaan" samalla. Kone saatiin valmiiksi syksyksi, se mm. maalattiin kuvan mukaiseen väritykseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeinen koekasaus Vaskiluodossa  syksyllä 1994 ennen Kajaaniin lähtöä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotkos, Jukka, tuosta Tuulian siivestä vähän lisää...  Mää kun vissiin omistan sen nykyään. Sen verta tiedän, että se vammautui miltei uutena ja kauheesti siitä oli väännetty vakuutusyhtiön kanssa, mutta kukaan ei varsinaisesti ole kertonut minulle ikinä koko tarinaa eikä etenkään sitä remonttipuolta. Tai mitä kaikkea sille oikeastaan kävi ja tehtiin. Myöskään virallinen dokumentaatio ei sitä kerro.

 

-A-

 

Sen verran tarkennusta, että se oli Kokkolan Ilmailukerhon OH-385:n eli "kakkos-Tuulian" siipi, jonka taittomekanismit tarkastettiin ja samalla siipi päällystettiin uudelleen keinokuidulla Vaasassa.

 

Sama OH-385 teki mahalaskun teline sisällä Vaasassa loppukesällä 1996, jolloin kone korjattiin Vaasan kentän hallissa Aviatöörien toimesta. Koneeseen suoritettiin täydellinen määräysten mukainen kovan laskun tarkastusohjelma. Korjattavaa löytyi, telineluukut ja siiven alla olevat puiset kulumispalat uusittiin, potkuri vaihdettiin, siipien apupyörien varret uusittiin, laskuteline ja sen mekanismi tarkastettiin ym. ym. Moottori meni täysremonttiin myös. Kone myytiin Italiaan sittemmin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ou jea, no tulikin jälkeenpäin mieleen, että se varmaan oli kuitenkin II-Tuulia, koska tuosta ykkösen vahingosta on niin kauan aikaa. Olisin silti kiinnostunut kuulemaan FIC:n (OH-371) tarinan, mikäli joku sen tunteva vielä linjoilla liikkuu. Koneella ilmeisesti harjoitettiin jonkin sortin peltolentämistä, oli puhetta kaasarin jäätymisestä yms., mutta kone oli ollut Kokkolassa vasta hyvin vähän aikaa. Muistaakseni kyse oli viikoista, ehkä parista kuukaudesta. Pienempien vaurioiden lisäksi siipi vammautui ilmeisesti aika pahastikin. Vääntöä oli ollut siitä, maksaako kenties vakuutus kokonaan uuden siiven, vai korjataanko vanha. Lopputulos ei minulle ikinä selvinnyt. Ilmeisesti alkuperäinen korjattiin. Tai jos ei korjattu, minne vaurioitunut olisi joutunut? Joka tapauksessa kone oli suhteellisen nopeasti taas linjoilla. Vanhin (vanhimmat?) lentopäiväkirja(t?) on kateissa, tai ainakin hyvässä tallessa, joten niistä ei ole asian selvittäjäksi.

 

Mutta jatketaan Kajavista. Jos Tuulian kohtalosta on tietoa, minulle saa tietty kertoa vaikka privaatisti.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kemin (PIY) kalustoluettelosta löytyy myös Kajakki OH-247 (ex OH-YKL). Kanssasisariensa tavoin tämäkin yksilö on ollut tikkuina useampaan otteeseen. Viimeksi konetta on liimailtu 2002-2004 Adolfsenin Matin johdolla ja toimesta. Kone lentää joka kesä ja uusia pilotteja on tyypitetty puukonelentämisen saloihin. Mukava kone lentää - ainoastaan kabiinin mitoitus on hyvinruokituille nykylentäjille hieman nafti. Se peijakas tuntuu vielä kutistuvan joka vuosi...

 

Koneyksilön uljaaseen (kisa)menneisyyteen sekä viimeisimmän remontin kunnostuspäiväkirjaan voi tutustua osoitteessa http://www.piy.fi/oh247.php

 

//Juha

 

 

 

Mukava nähdä tuon OH-247 mittaritaulukuva :) Joka yksilössä kun on ollut enemmän tai vähemmän erilainen mittaritaulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D Minä olen tuo amisviiksinen nuori mies Hannu Nokelaisen ottamassa OH-245:n peruskorjauskuvassa. Lensin sillä vuonna 1979 ensimmäisen 300 km:n matkalentoni reitillä Immola-Naarajärvi-Immola aikaan 5h19'. Keli oli todella hyvä. Takaisin tullessa ei tarvinnut montaakaan kertaa kaartaa.

 

[Edit] Liittenä vielä "lähtökuva":

 

 

Arvelinkin, että kuvissa olevia henkilöitä saattaa olla tällä forumilla :) On muuten kunnioitettava matkalento Kajavalla :thmbup: Monet ei nykyään kelpuuta edes Junioria vastaavan matkan taittamiseen, vaikka se liitää teoriassa 5 pykälää paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Ensinnäkin kiitos Sami tuosta OH-245:n v. 1994 nokkakuvasta Vaasassa, minun kuva taitaa olla tosiaan loppuvuodesta 1995 tai alkutalvesta 1996. Korjasin vuosiluvun kuvaan.

 

Sitten muutama kuva muista Kajavista.

 

 

Kiitos näistä lisäkuvista! Tuosta OH-277 peruskorjauksesta taisi olla jotain juttua muinoin myös ilmailulehdessä, lähinnä siitä että se kävi Aviatöörien pajalla kunnostettavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä tuon OH-247 mittaritaulukuva :) Joka yksilössä kun on ollut enemmän tai vähemmän erilainen mittaritaulu.

SalKon 202:n mittaritaulussa oli ns. mehulasi, mitä en ole nähnyt missään koneessa sitä ennen enkä sen jälkeen. Mistähän johtuu, että ne on jääneet pois käytöstä, vaikka pilvilennossa luulisi mehulasin olevan ihan käyttökelpoinen mittari?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään