Kirjoitettu Marraskuu 6, 2010 Just juu... Kokemus karttuu vain touhutessa ja kokeillessa. Meikkä oli taasen niin laiska, että vaikka otin illalla kuvat raw+jpeg, niin pienensin suoraan ff-versiot jpegistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2010 Kyllä toi hdr kuvien säätäminen on ihan oma taiteenlajinsa. Toivottavasti ei mennyt överiksi niinkuin useimmat täällä nähdyt hdr:t. Yritin pitää alkuperäisen kuvan mielessä, mutta silti saada vähän kirkkautta lisää. Nyt tossa on sentään jotain tolkkua jo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2010 Tässä muutama yritys sillalta. EC-HQZ [ attachment removed ] SE-DIU [ attachment removed ] OH-LEI [ attachment removed ] OH-SAJ jäi matkustajien kanssa tähän yli 5min ajaksi odottamaan jotain [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2010 Tässä muutama yritys sillalta. Nyt tuli kyllä loistokuvat ei voi muuta sanoa . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2010 Tuo Finncomin emppu on loisto! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2010 Parit bannaukset onnistu Spbannair [ attachment removed ] City MD87 [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2010 Parit bannaukset onnistu Nillinnillin joo, muttakun. "Ban" (v) Kieltää, antaa porttikielto (s) kielto, panna, kirkonkirous. vs. "Pan" (v) Panoroida, kiertää Voisitteko nyt jo hiljalleen.. Noin niinkuin varsinaiseen asiaan liittyen, Mikon sPANair on sangen menevän näköinen /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2010 Pan Pan, Pan Pan, Pan Pan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 RA-42368 [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 RA-42368 Tyylikäs! Pikkuisen ottaisin kuitenkin noita etualan "plussapalloja" tummemmiksi. Vaikka graduated filterillä. Nyt ne kiinnittää liikaa huomiota itse koneelta ja hienolta taustalta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Ok. Kiitoksia vinkistä. En oikeen osannut kiinnittää niihin huomiota Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 On kyllä upea Jakki ja todella hyvä kuva siitä. Plussapallot vai donitsit, kas siinäpä kymysys. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Uusi yritys ja onhan se näin parempi [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Uusi yritys ja onhan se näin parempi No joo, ainakaan ne ei enää hyökkää silmille. Mutta toisaalta nyt rupesi mietityttämään, että menikö siitä kuvasta sen myötä joku tietty ulottuvuus syväterävyysalueesta pois. Nyt ei osaa enää päättää, kumpi parempi. Ehkä sitten molempi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Hyvinhän tuo onnistui. Ei sumukaan ole olleenkaan pahaksi tossa kuvassa. Tuo vaan kivasti lisää valoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Hienoa pannaustekniikkaa ja muutenkin, mutta miksi yöstä tehdään päivä? Koneiden vaaleat rungot loistavat aivan luonnottomalla kontrastilla ympäristöön nähden, etenkin kiitotiekuvissa missä satunnainenkin tarkkailija tietää että lähimmät "katuvalot" ovat kaukana. Asematasokuvissa on sitten eri asia, niihin sopiikin joskus että keinovalon jälki näkyy. Omasta mielestäni yökuviin kuuluu tietty "hämyfiilis", joka tässä ketjussa tulee hyvin esille vaikkapa Mikko Ha:n kuvissa, vaikka ne muissa suhteissa eivät niin paljon säväytä. Tietenkin jos pyrkii erikoisuuden tavoitteluun, niin.... mutta siihen katsoja kyllästyy varsin nopeasti. Tiedän että arvon kuvaajat pystyvät upeisiin teoksiin , mutta rajansa kaikessa, myös karkkinappuloiden käytössä. Ja tämä on siis täysin henkilökohtainen näkemys jolla kukin voi tehdä mitä haluaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Hienoa pannaustekniikkaa ja muutenkin, mutta miksi yöstä tehdään päivä? Koneiden vaaleat rungot loistavat aivan luonnottomalla kontrastilla ympäristöön nähden, etenkin kiitotiekuvissa missä satunnainenkin tarkkailija tietää että lähimmät "katuvalot" ovat kaukana. Viimeisimmissä kiitotiekuvissa oli kirkas pilvetön päivä vähän auringonlaskun jälkeen. Ei suinkaan ollut pimeää vaan hämärää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2010 Hienoa pannaustekniikkaa ja muutenkin, mutta miksi yöstä tehdään päivä? Koneiden vaaleat rungot loistavat aivan luonnottomalla kontrastilla ympäristöön nähden, etenkin kiitotiekuvissa missä satunnainenkin tarkkailija tietää että lähimmät "katuvalot" ovat kaukana. Kuten kaima tuossa jo sanoi, niin tuossahan on kyseessä se tyylikäs hetki, kun auringonlaskun puolelta vielä käy valon kajo tummenevaan iltaan. Kyllä tuo näkyy kuvista ihan selvästi... Se on muuten yksi upeimmista valoista, kun valkoinen rupeaa hohkamaan viimeisiä heijastuksia ympäristön mennessä sinisen kautta mustaksi... Siinä ei vielä "katuvalot" vaikuta [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2010 Kuten kaima tuossa jo sanoi, niin tuossahan on kyseessä se tyylikäs hetki, kun auringonlaskun puolelta vielä käy valon kajo tummenevaan iltaan. Kyllä tuo näkyy kuvista ihan selvästi... Se on muuten yksi upeimmista valoista, kun valkoinen rupeaa hohkamaan viimeisiä heijastuksia ympäristön mennessä sinisen kautta mustaksi... Siinä ei vielä "katuvalot" vaikuta Huomenta kaikille tasapuolisesti. ...mutta tosiasiassa näkyy pikkuriikkisen ns. ylivalotettuja / "ylivalkaistujakin" olevan joukossa. Tuossa Jakissa näkyy mukavasti muodotkin. Siitä saisi myös upean fiiliskuvankin rajaamalla perinteisesti. Olen moisen kanssa lentänyt runsaan tunnin legin ja olihan se uudenlainen kokemus. Oli lentämisen meininkiä kunnollisine ääniefekteineen ja laskunopeus oli aika luja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2010 Kuten kaima tuossa jo sanoi, niin tuossahan on kyseessä se tyylikäs hetki, kun auringonlaskun puolelta vielä käy valon kajo tummenevaan iltaan. Kyllä tuo näkyy kuvista ihan selvästi... Se on muuten yksi upeimmista valoista, kun valkoinen rupeaa hohkamaan viimeisiä heijastuksia ympäristön mennessä sinisen kautta mustaksi... Siinä ei vielä "katuvalot" vaikuta Yhdyn täysin siihen että kyseessä on ehkä upein valo, tuossa päivän ja yön rajamailla. Ja sen valon tulkitseminen lopulliseen kuvaan ei olekaan ihan triviaalia, mielestäni. Nyt tuo MM:n esimerkkikuva on hieman poikkeava kun se on otettu lumisissa olosuhteissa. Lumi heijastaa valoa koneen pintaan, joten silmä osaa odottaa että valkoinen toistuu vaaleana. Silti MM on säätänyt valkoisen rungon noin 25/255 tummemmaksi kuin satunnaisesti ketjusta poimimassani vertailukuvassa. Eli tulos on lähempänä sitä, mikä ainakin omalta osaltani koen luonnollisena. Toistan, hienoja kuvia noin muuten. Pitäisi varmasti käydä itsekin taas harjoittelemassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2010 Nyt tuo MM:n esimerkkikuva on hieman poikkeava kun se on otettu lumisissa olosuhteissa. Lumi heijastaa valoa koneen pintaan, joten silmä osaa odottaa että valkoinen toistuu vaaleana. ` Joskaan sillä lumella ei oikeasti ole tuossa juuti käytännön merkitystä. Ihan samanlainen tulos se on kesälläkin... [ attachment removed ] Se on se pieni hetki, kun valkoiset todella hohkaa valoa muuhun ympäristöön nähden. Tosin tuossa mun kuvassa taivaan sävyä on käännetty hieman keinotekoisen violettiin... Silti MM on säätänyt valkoisen rungon noin 25/255 tummemmaksi kuin satunnaisesti ketjusta poimimassani vertailukuvassa. Eli tulos on lähempänä sitä, mikä ainakin omalta osaltani koen luonnollisena. Gustafssonin kuvissa on ehkä kaikissa aavistus ylivalotusta. Minä pitäisin kuitenkin ihan hyvänä verrokkina tuota Heimon MD:tä. Siinä on mun silmään suunnilleen realistinen väri ja kirkkausmaailma. Tokihan tämä on arvio, mutta en usko sen kauaksi heittävän. Ja lopullinen hienosäätö on sitten kuvaajakohtaisista mieltymyksistä toki kiinni, mutta tuollaiseen lopputulokseen lähtökohdan pitää olla jo varsin lähellä, eikä noista mulle tule mitään ylikorostamisen makua... Värimaailma lienee vielä myös suhteellisen lähellä todellista, koska keltainen on pysynyt keltaisena, punainen punaisena ja taivas on poikien normaaleihin yösäätöihin nähden jopa hieman vihreä Kuopiossa koneiden sattuminen ko. hetkeen on aina vähän tuurissaan, joten paljon on kyseistä tilannetta tullut metsästettyä, ja sekä trialin ja errorin, että keinotekoisesti jälkikäsittelemälläkin on tuota hetkeä tullut yritettyä toistaa, että on ollut hyvä muodostaa mielikuvaa tilanteen lähtökohdista. Toistan, hienoja kuvia noin muuten. Pitäisi varmasti käydä itsekin taas harjoittelemassa Ovat kyllä. Ja minusta näistä on mukava keskustella ja väitelläkin, kun heitellään kunnon perusteita Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 11, 2010 Siitä saisi myös upean fiiliskuvankin rajaamalla perinteisesti. En viitsinyt vaihtaa lyhkäsempää objektiivia, koska olisin valojen puhkipolttamat reunat joka tapauksessa kropannut pois. Nyt se on parempi ainakin siltä osalta. Enkä muutenkaan harrasta "perinteisiä rajauksia". Siispä tiukalla linjalla jatkamme, kuten tähänkin asti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2010 OK-GEB [ attachment removed ] EC-KPX [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2010 toinen kerta kentällä 5 vkon sisällä, tarvis varmaan käydä useammin... [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 12, 2010 tarvis varmaan käydä useammin... Näköjään. Vähän pehmohan on, Mutta jos ottaa vielä pari terävää, tuleekohan kuvastakin sellainen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla