Mikko Gustafsson

Hämärästä aamunkoittoon Vantaalla

1 169 viestiä aiheessa

Nyt täytyy sanoa, että kyllä se sun tappama sininen sävy olisi kuulunut tässä kuvassa tuohon hankeen ;)

 

Nähtävästi olisi lumen osalta pitänyt sitten laskea värilämpötilaa vielä enemmän. Edellisessä tuli laitettua vaan pari pykälää kylmempään suuntaan ja tässä kuvassa -15. Olisi rohkeammin pitänyt kylmälle vetää. Eipä noita itse aina älyä mikä on vielä pielessä. :thmbup:

 

Tässä korjattu versio SE-RFS

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole ennen tällaisia haloja tullut vastaan ???

 

PH-BCB

Ompa hienon näköinen halonäytelmä!

Pistäppä Ursan taivaanvahti -havaintotietokantaan. Sieltä varmasti saa asiantuntevan lausunnon. Tuossa on nimittäin tosi erikoisen näköisiä kaaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa hienon näköinen halonäytelmä!

Pistäppä Ursan taivaanvahti -havaintotietokantaan. Sieltä varmasti saa asiantuntevan lausunnon. Tuossa on nimittäin tosi erikoisen näköisiä kaaria.

 

Keinovalo tuottaa vaikka mitä heijastuksia. Tuskin URSAa ne kiinnostaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keinovalo tuottaa vaikka mitä heijastuksia. Tuskin URSAa ne kiinnostaa

Aivan varmasti kiinnostaa. Keinovalojen avulla on löydetty monia, harvinaisia halomuotoja. Vai pystytkö antamaan tarpeeksi päteviä ja painavia vasta-argumentteja? Kyllähän nyt kun katsoo taivaanvahtia, niin sieltä löytyy jo pelkästään keinovalopilareista lukuisia havaintoja. Ne kaikki ovat keinovalolähteestä tulleita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti Taivaanvahtiin tuo kuva. Tuossa näkyy ainakin koneen eturungon molemmin puolin haloilmiö, joka muistuttaa normaaleja sivuaurinkoja, mutta ilmiön aiheuttavat kiteet orientoituvat näköjään tässä tapauksessa konetta ympäröivän ilmavirran takia todella poikkeaviin asentoihin. Lisäksi näkyy monia hyvin selvän oloisia kaaria, joille saattaa löytyä vastine normaaleista tunnetuista halomuodoista.

 

Olen 20 vuoden aikana kuullut yhdestä havainnosta, jossa on nähty erikoisen muotoista haloilmiön oloista välkettä lentokoneesta katsottuna siiven lähellä. Siitä ei kuitenkaan ollut valokuvaa eikä ilmiö ollut erottunut eikä myöskään tullut kuvailluksi kovin selvästi.

 

Tässä näkyy kaikenlaista mielenkiintoista niin selvänä ja kirkkaana, että kyseessä on ihan sensaatiomainen havainto. Haloguruilla syyhynnee sormet päästä ratkomaan tätä arvoitusta. Välittömästi Taivaanvahtiin!  :)

 

Lauri Kangas

moderaattori, Taivaanvahti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas oppi jotain uutta. Ajattelin vaan että valonlähteen muoto vaikuttaa heijastuksen tai halon muotoon suoraan.

 

Valonlähteen muoto vaikuttaa lähinnä siten että pistemäistä valonlähdettä suurempi lähde (kuten esim. aurinko) suttaa haloja vähäsen, kun aluemaisen lähteen jokainen valopiste tavallaan aiheuttaa oman matemaattisen täydellisen halonsa. Vaikutusta on pohdittu kirjassa Atmospheric Halos and the search for angle X (Walter Tape & Jarmo Moilanen). Tämä vaikutus on kuitenkin tosi pieni eikä siitä yleensä murehdita yhtään.

 

Halojen oppikirjaesimerkkitapaushan on sellainen, että valonlähde (aurinko) on niin kaukana että sieltä tulevat valonsäteet ovat yhdensuuntaisia. Sitten taivaalle syntyy erilaisia renkaita, läiskiä ja kaaria joista melkein kaikki tunnetaan jo aika hyvin.

 

Erikoisuuksia syntyy, jos valo onkin katulamppu josta lähtee valoa joka suuntaan. Silloin jääkiteen suunnan ja asennon lisäksi vaikuttaa vielä sen etäisyys havaitsijasta, tai tarkemmin ottaen havaitsijan, valonlähteen ja jääkiteiden paikat toistensa suhteen. Lopputuloksena haloista tulee kolmiulotteisia ja parhaimmillana hyvin erilaisia kuin olemme tottuneet näkemään aurinkoisella taivaalla. Itseasiassa kaikki halot ovatkin oikeasti kolmiulotteisia ja päivätaivaalla nähtävät auringon halot ovatkin erikoistapauksia, raja-arvoja.

 

Lisäksi jos valonsäde ei paistakaan tasaisesti joka suuntaan vaan on tuollainen spottikeila niinkuin lentsikan lähestymisvalo, nähdään haloja vain kolmiulotteisina leikkauskuvioina sillä alueella johon valo paistaa. Lisätietoa näistä löytyy Tapen pdf-sarjasta Streetlight Halos: https://sites.google.com/a/alaska.edu/walt-tape/unpublished

 

Sitten on vielä tuo paineaallon vaikutus joka orientoi kiteitä ihan toisenlaisiin asentoihin kuin mihin tasaisessa ilmassa leijuvilta kiteiltä on osattu odottaa. Näitä on vissiin joskus havaittu lentsikoiden, kuorma-autojen yms. vaikutuksesta, muttei koskaan tällä tavalla tai näin hienoina kuin Jannen kuvassa.

 

Jos nämä selitykset menivät ihan ohi mutta halot silti kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti ahmia Riikosen halokirja läpi: http://www.ursa.fi/kirjakauppa/index.php?TUOTE=300

 

Löytyy myös kirjastoista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OY-NCO

[ attachment removed / expired ]

 

TC-JCI

[ attachment removed / expired ]

 

OH-BLN

[ attachment removed / expired ]

 

OH-PPI

[ attachment removed / expired ]

 

OE-INL:llä näytti olevan hankaluuksia löytää oikea paikka. Sai sentään nokkapyörät viivalle, vaikka kone muuten ihan vinossa paikkaan nähden.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen vuoden vanha otos löytyi kätköistä. D7000 oli tuolloin puhdistettavana, joten kuvattu käsivaralta D1X:llä.

 

OO-TAF

12338572065_0ab4857aa7_c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tuottaa ~10mpix kuvia  ;)

 

Kiitos huomautuksesta. Tuota en tiennytkään, piti hieman tutkia asiaa. Tämän kuvan RAW-versio on kooltaan 3008 x 1960 pixeliä. Ilmeisesti nuo saa kuvankäsittelyssä avattua myös koossa 4016 x2616.

 

Edit: Huomasin tässä juuri, että Lightroom osaakin avata tiedostot suoraan tuossa suuremmassa koossa. Tsekkasin aiemmin Photoshopilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Huomasin tässä juuri, että Lightroom osaakin avata tiedostot suoraan tuossa suuremmassa koossa. Tsekkasin aiemmin Photoshopilla...

 

JEP näin on  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla