Orvo Välilä

Warbirds on parade 2010 / muutama kuva lisätty

12 viestiä aiheessa

Päivää vaihteeksi preerialta.

 

Pitempään seuranneet muistanevat että näihin aikoihin sattuu suuresti suosimani ilmailutapahtuma Warbirds On Parade, Lancasterin ( KLNC ) kentällä tuolla jokunen maili etelään Dallasin betoniviidakosta. Pidän tapahtumasta erityisesti koska yleisöä ei pidätellä sadan metrin päässä aidan takana, vaan kaikki tapahtuu "up close and personal", luonnollisesti kuitenkin kaikkien turvallisuudesta huolehtien. CAF DFW wing ansaitseekin hatunnoston tästä. Toinen hyvä puoli tapahtumassa on sen Fly-in luonne, eli tarkkaa ohjelmaa ei julkaista ( ei ehkä olekaan ) joten mukaan mahtuu aina ylläreitä.

 

Varjopuolena sitten on se että kalusto on taas kerran hyvin pitkälle samaa kuin aiempinakin vuosina ja muissa tapahtumissa mutta ehkä sen muutaman kerran vuodessa kestää....?

 

Suuremmitta löpinöittä kuvat käyntiin eli "talon kalusto" ensin alta pois

 

 

Goodyear Corsair FG-1D #530. Kotipaikka siis CAF DFW Wing, mutta konetta ylläpitää oma CAF Corsair järjestö

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei valitettavasti lentänyt tällä kertaa. Yritin kysellä syytä moiseen mutta en onnistunut saamaan käsiini yhtään asiasta tietävää henkilöä  :(

 

[ attachment removed / expired ]

 

Douglas R4D eli US Navy versio DC-3 / C-47:ta

 

[ attachment removed / expired ]

 

US Army oli ystävällisesti vaivautunut lennättämään CH-47F Chinookin paikalle yleisön tutustuttavaksi. Valitettavasti ei lennettäväksi. Armeija on aika tiukka yleisötapahtumissa tehtävistä lennätyksistä ja varsinkin pilottien kelpuutuksista niihin, joten tällä kertaa Fort Hoodista ei kuulemma ollut herunut yhtään kelpparia omaavaa pilottia koneiden matkaan. Pysyivät maassa siis.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Experimental rekkarissa ollut UH-1 Iroquois sen sijaan saapui lentämällä paikalle, joskaan ei suurempia esiintynyt.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samalla kentällä majaileva Cold War Air Museum esitteli uutuuttaan eli viime Huhtikuussa hankittua MiG-23UB:ta. Maassa tosin. Kone on rullauskunnossa ja lentokuntoiseksi kunnostus on paraikaa käynnissä, mutta ei ihan vielä.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samaten museon AH-1 HueyCobra oli näytillä. Tämän yksilön kunnosta ei löytynyt tarkempaa tietoa mutta luulenpa sen lentävän vielä joku päivä. Museon kalustosta myöhemmin lisää BTW

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja avoimessa Fly-in tapahtumassa kun ollaan niin selvääkin selvempää on että jossain vaiheessa paikalle ilmestyy AT-6 / SNJ kalustoa....

 

[ attachment removed / expired ]

 

.....erilaisessa värityksessä.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

...ja kuosissa.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cold Air War Museumin Antonovska oli myöskin jossain muualla käymässä ja saapuili paikalle auringon ollessa vielä "aamu" asennossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja niistä ylläreistä puheen ollen, kesken aamun saapumisten paikalle ponkaisi taivaan sinestä Grumman F4F.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... joka tosin tarkemmin katsottuna taitaakin olla FM-2. Periaatteessa siis R-1820 moottorinen F4F-4 jossa on vähän suurempi pyrstö

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta on tuossa jotain muutakin tuttua?

 

[ attachment removed / expired ]

 

No kas niinpäs näkyy olevan....sehän on Stuart Milson.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nimi on niin moneen kertaan mainittu että kerrotaan vähän miehestäkin. Stuart on töikseen FedExin MD-11 pilotti, mutta Cavanaugh Flight Museumin luottolentäjä näytöksissä, puikottaen milloin AE1-E:tä, milloin FM-2:ta. Usein myös edellä nähtyä Corsairia mutta omaa myös kelpparit B-25, B-17, F6F Hellcat, and Hawker Sea Fury koneisiin. Muun muassa. 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Olihan siellä toki muitakin vanhoja tuttuja, Ol'927. Hänestä on ollut sen verran paljon juttua jo, että yritetään jotain vähän erilaista....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... ja kurkataan vaikka sisälle. Perässä esillä sanoisinko kevyehkösti varustettu "ass in a slling" tyyppinen taka-ampumo joka konetta restauroidessa takaisin B-24A kuntoon rakennettiin uudelleen Gary Austinin toimesta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Entisten pommikuilujen päälle ( jotka siis eivät ole vielä uudelleenrakennettu ) on tehty uudelleen radistin toimitilat, jotka tosin tällä hetkellä ovat maksavien asiakkaiden käytössä lennätyksissä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Komentosillalla ei suurempia muutoksia ole tapahtunut ( paitti ne kattoikkunat joita en muistanut kuvata  :-[ )

 

EDIT: löytyipäs sittenkin vanha kuva verrokiksi josta näkyy ne lisätyt ikkunat

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

...verrattuna Diamond Lil' aikoihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näistä vielä myöhemmin lisää jahka kerkeän kuvia parsia kasalle ja josko mielenkiintoa piisaa. Lopuksi vielä kuitenkin arvuutus. Minulle ainakin suht tuntematon konetyyppi, josta vielä inhottavasti olen peittänyt N-rekisterin  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä kuvia sieltä Amerikan maalta :) Harvinaista nähdä jenkkikoneen sisäpuolta, mitä ei ole maalattu sinkkikromaatilla. Tuossa B-24A:ssa kun on jätetty sisäpuoli paljaalle alumiinille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava nähdä kuvia sieltä Amerikan maalta :) Harvinaista nähdä jenkkikoneen sisäpuolta, mitä ei ole maalattu sinkkikromaatilla. Tuossa B-24A:ssa kun on jätetty sisäpuoli paljaalle alumiinille.

 

Sinkkikromaatti oli sitten myöhempien aikojen hapatusta....  -40 ei moisia vielä käytetty.  Ja koska repetitio mater studium est niin tämä B-24A / LB-30 yksilöhän oli alunperin Ranskaan tilattu, tilaus siirretty Ranskan valtauksen myötä RAF:lle, kärsi laskuvaurion siirron aikana, otettiin takaisin San Diegoon Convairin tehtaille jossa käytettiin erilaisissa kuljetustehtäviissä ( jona aikana modifioitiin aika raskaalla kädellä ) josta sitten monen mutkan, mm. Meksikon kautta CAF:n hellään huomaan.

 

Rekisteritunnuksen jättäminen tuohon viimeiseen olis ollu liian helppo KVG vihje... arvauksia peliin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko kuitenkin joku Shinn kone tuolla kasvihuonekatolla.

 

Olis varmaan pitänyt olla vielä inhottavampi ja peittää tuo VG-21 kanssa  ;D

 

Ei kehtaa enää enempää pilkkua viilata, on se Morrissey / Shinn / Varga 2150

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ois auttanu kun tuossa männäviikolla jostain syystä selailin maailmaa, ilmeisesti tylsä päivä, ja hokasin tuollaisen kuvan kulmassa hassun katon lentskassa ja lueskelin pakkoenkklanttia. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Orvo taas käynyt kiusaamassa kameraa :-) Lopputulos on ihan kelpo katseltavaa ! Jatka vaan samaan malliin !

 

Minä yritän saada joitakin kuvia aikaiseksi täältä päin, jos vaikka pääsisi kessnalla ilmaan jossakin vaiheessa !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Orvo taas käynyt kiusaamassa kameraa :-) Lopputulos on ihan kelpo katseltavaa ! Jatka vaan samaan malliin !

 

Minä yritän saada joitakin kuvia aikaiseksi täältä päin, jos vaikka pääsisi kessnalla ilmaan jossakin vaiheessa !

 

Kiitoksia, jatketaan kun saadaan loput kuvat nysvättyä. Ja muuten tosiaan laitteleppa, luulenpa että lienee enemmänkin mielenkiintoa harrastemahdollisuuksien kuvailuun sielläkin päin?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä luvattuja lisäkuvia, yleison runsaasta kannustuksesta innostuneena  :thmbup:

 

ERCO Ercoupe NC37143. Tämä oli se suht harvinainen XPQ-13 military variantti josta tais olla viimeksi mainintaakin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cessna L-19 Bird Dog tiedustelu / tulenjohtokone

 

[ attachment removed / expired ]

 

PT-19 Cornell..... just se. Sillä Rangerilla.  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja onneksi näitä mahdottoman nättejä Globe Swiftejäkin vielä riittää näytille asti. Tämä GC-1B oli käymässä tuolta Kerrvillestä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvin uuden karhean näköiseksi puunattu Jak-52 piipahti sekin kylässä

 

[ attachment removed / expired ]

 

...pilotin päästessä poseeraamaan välittömästi. Jonkun Freelance kameraryhmän tapana kuulemma oli kuvata pilotteja paitsi koneen......

 

[ attachment removed / expired ]

 

..... niin myös tämän maskotin kanssa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja kuten asiaan kuuluu, välissä käytiin tekemässä yleisölennätyksiä AT-6:lla

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jolloin tarjoutui tilaisuus harjoitella ns. rähmäkuvia

 

[ attachment removed / expired ]

 

...osin vähän turhankin läheltä. Up close and personal vai miten se oli?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Chinookin tieteellisiä.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja taiteellisia detaljeja kolutessa kantautui korviin kumma läiske?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa. Cold Air War Museumin Mi-2:han se siellä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei mutta hetkinen.... Sepä ei tullutkaan yksin. Museon Mi-24D oli vihdoinkin saatu lentokuntoon ja saapui "puskista"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeksi huhtikuussa nähdessäni oli vielä kovasti palasina......

 

[ attachment removed / expired ]

 

... ja Venäjältä tilattu varaosavaihteisto oli kuulemma väärää mallia.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joten olin sangen positiivisesti yllättynyt. Semminkin kun olen tähän asti onnistunut välttelemään moisen lentävän tapaamista. Isohan se on kuin fan mutta yllättävän hiljainen verrattuna esmes Bellin kaksilapaisiin?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muutama vielä olis kunhan kerkeää tekemään jos kiinnostaa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Muutama vielä olis kunhan kerkeää tekemään jos kiinnostaa?

 

 

 

 

Häh,tottakai kiinnostaa,lisää kuvia.Kiitos vaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia, jatketaan kun saadaan loput kuvat nysvättyä. Ja muuten tosiaan laitteleppa, luulenpa että lienee enemmänkin mielenkiintoa harrastemahdollisuuksien kuvailuun sielläkin päin?

 

 

Hieman epäilen... nykyisin pitää ensin lentää n.5h CX:llä etelään että pääsee kesnan puikkoihin!

 

No juuri tällä hetkellä taitaa olla että suunnaksi pitää valita kuitenkin pohjoinen ja matkaakin taitaa tulla 8h ja ratsuksi pitää valita QF :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla