Juha Klemettinen

Lauantai kyssäri

15 viestiä aiheessa

Pyörremyrsky...?

T:Pygmi ja ihan hatusta tempaistu vastaus!

 

Mitäköhän Keski-Suomen Ilmailumuseon väki sanoisi jos Pyörremyrskyn sauva olisi irrallaan maalit pois hiottuna... ;D

Eikä ole P-51 koneestakaan...

 

Annetaan sen verran apuja, että lähellä on jo käyty. Miettikää tuota kahvaosaa, puuttuuko siitä jotain mitä yleensä sotakoneen sauvassa on?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihuristahan se, karmaa napsahtaa.

Nyt joku vielä kertoo mitä sauvasta puuttuu ja miksi... ::)

Juha.

 

Tangentti? Syytä en tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmillista kun kaikki Vihuria käsittelevä kirjallisuus on lainassa...

En pysty edes tsekkaamaan oliko Vihurissa aseistusta. Enkä sitä oliko Vihurin PTT sauvassa. Tarkoititko jompaa kumpaa näistä?

 

Eikä noista tyven piuhoista pysty sanomaan, onko ne sauvan maadoituspiuhoija vai mitä. No se vasemmanpuoleinen ainakin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrukahva? Miksikö? Kun se on otettu pois...

 

Editoidaan, eiköhän siinä sittenkin ollut varvasjarrut, joten tangentti, kk:n ja/tai kk-kameran liipasimet vissiin sitten. Ja samasta syystä puuttuu vieläkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrukahva? Miksikö? Kun se on otettu pois...

 

 

Kävi muuten sama idea mielessä, mutta ajattelin, että se kuuluu enemmän venäläisten tai länsivenäläisten (englantilaisten) koneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihurin ohjaussauvat ovat alunperin Mersusta.

II-sarjan koneet oli aseistettu vain kk-kameroilla. Sarjan rakentamiseen vaadittavan rahoituksen ehtona tietyillä poliittisilla ryhmillä oli "ettei konetta voi aseistaa" ::). III-sarjan koneissa oli sitten jo oikeakin aseistus.

 

Tuosta sauvasta puuttuu liipasin yksinkertaisesti siksi, että se takaohjaamon sauva. Tangetti tulee kahvaosassa olevaan kierrereikään.

Tässä pari kuvaa etuohjaamon sauvasta. Se odottaa vielä kunnostamista ja on paikoillaan vain esittely tarkoituksessa.

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Etuohjaamon sauvassa on liipasin paikoillaan.

 

Olen ihmetellyt mistä nuo sauvat ovat peräisin. Vihureita rakennettiin n.50 kpl, sauvoja tarvittiin n.100 kpl. Tämä vaatisi lähes kaikkien suomeen tulleiden merusjen sauvojen kierrättämistä. Ja täytyy muistaa, että II-sarjaa rakennettaessa Mersut olivat vielä käytössä.

Olisiko Lentokonetehdas valmistanut sauvoja mallin mukaan? Tuosta kuvissa esiintyvästä sauvasta ei kuitenkaan löydy VL:n piirustusnumeroa muualta kuin tyviosasta. Mutta se onkin tod.näköisesti erilainen kuin Mersussa.

Elämän pieniä mysteereitä... ;D

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään