Markku Valkama

priiffinki ja EFJY

41 viestiä aiheessa

Pitkästä aikaa kävin taas tuulettamassa grobin siipiä.

 

Tiesin kyllä että; " JYVÄSKYLÄN LENNONNEUVONTA EI TARJOA LENNONNEUVONTAPALVELUA

    06SEP 2010 0900 UTC LÄHTIEN. JYVÄSKYLÄN LENNONNEUVONTAPALVELUT

    ANNETAAN HELSINKI-VANTAALLA SIJAITSEVASTA LENNONNEUVONTAPALVELUT

    YKSIKÖSTÄ TEL 09 8277 4111. JYVÄSKYLÄN LENTOASEMALLA

    KÄYTETTÄVISSÄ ITSEPALVELUTILA JA LAITTEET.

    06SEP10 0900 - PERM (EFHK/1/K5862/10)"

Mutta hölmönä kuvittelin että koska ennenkin olin tosiasiallisesti torniin soittamalla tehnyt plaanin "lähialue ulos", olisi se nytkin onnistunut. Vaan ei.

Soitan sitten hälssinkiin;  tuut tuut tuut... "palvelussamme on ruuhkaa, olette jonossa tuut tuut tuut palvelussamme on edelleenkin ruuhkaa tuut tuut tuut.

Lopulta vastaa heleä ja reipas naisen ääni. Rupean sitten tarjoamaan plaania tuttuun tyyliin vaan homma katkeaa heti alkuunsa kun vastapuoli saa lomakkeen auki ja ryhtyy kyselemään järjestäin. tunnus? OH-665. Siis ultra? ei vaan mopu. ?? Moottoripurjehtia.  Huokaus... mistä lähdet ja minne menet? EFJY ja lähialue ulos. Ja se päämäärä?  Lähialue ulos.  Niin mutta minne menet? no EFPK mutta päätän plaanin lähialueen rajalle. Siis ecco fokstrot papa kilo? joo sit lopulta mutta plaaniin LÄHIALUE ULOS. Joo joo ja pyörrevanaluokka?  Anteeksi kuinka? niin pyörrevanaluokka.  (mistä näitä....) Enpä ole ennen joutunut moottoripurjehtijalle moista. Ai se on siis purjelentokone?..... ja sitärataa.

 

No ilmailu suoritus meni kuitenkin mukavasti ja paluumatkalla tein plaanin torniin radiolla kuten ennenkin.

 

M Arkku

 

P.S. pistän tähän kuvan reissultani, tietääkö kukaan missä moinen paikka?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P.S. pistän tähän kuvan reissultani, tietääkö kukaan missä moinen paikka?

 

 

4-tieltä Toivakan kohdilta olevalta tietyömaalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4-tieltä Toivakan kohdilta olevalta tietyömaalta?

 

Muistaakseni siin kohdassa ei ole tuollaista lampea ? meinaatko nelostien ja viisarinmäentien risteystä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni siin kohdassa ei ole tuollaista lampea ? meinaatko nelostien ja viisarinmäentien risteystä ?

 

Viisarimäen risteys/kiertotie on tässä:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

N62°6,171'  E25°58,966'

 

 

Pingo! 

 

 

Ja nyt kun tämä "harhapolku" on ratkaistu niin odottelen keskustelua tuosta "upeasta ratkaisusta" keskittää paikallislentoplaanit Helsinkiin.

Voitte kuvitella miten fiksuksi itsensä tuntee lennonopettaja tehdessään /oppilaalla teettäessään plaania laskukierrokseen.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep .. Majalammen kohdalla oleva kohta .. ei tullut mieleen tuo uusi tie linjaus  ::)

 

No kun minäkin olin jotenkin antanut itseni ymmärtää, että se uusi linjaus menisi nimenomaan itäpuolella vanhaa tietä, mutta todellisuushan on just toisinpäin. Ja niin pitääkin, kun yhtään tarkemmin sitä ajattelee. Mikälie brain fartti taas ollut :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö ketään oikeasti kiinnosta tuo lentosuunnitelman tekemisen mutkaisuus?

 

Voisi kiinnostaa, jos oltaisiin asian ytimessä, eli niiden lennonneuvontapalvelujen lakkauttamisessa. Torniin soittelu ei ole ollut oikea tapa ennenkään, ja lentosuunnitelman kirjallinen muoto on mitä on, olen tästä samasta aiheesta kuullut kesän mittaan vaikka kuinka monta ihan vastaavaa kitinää, kaikki ovat muistaneet korostaa sitä, että pyörrevanaluokkaa on kysytty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi kiinnostaa, jos oltaisiin asian ytimessä, eli niiden lennonneuvontapalvelujen lakkauttamisessa. Torniin soittelu ei ole ollut oikea tapa ennenkään, ja lentosuunnitelman kirjallinen muoto on mitä on, olen tästä samasta aiheesta kuullut kesän mittaan vaikka kuinka monta ihan vastaavaa kitinää, kaikki ovat muistaneet korostaa sitä, että pyörrevanaluokkaa on kysytty...

 

 

tatuun voi aina luottaa :thmbup:

Koskas olle herää?

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä metsäsuomessa asiat on hoidettu helposti ja nopeasti, milloin tornin, milloin briefingin kautta. Uusi systeemi tuntuu monimutkaiselta, kun pitää vielä näpyttelyn päälle soitellakin. Luulisi, että bitinvääntäjät olisivat voineet tehdä systeemin, joka kuittaa näpyttelijälle sen plaanin netin kautta.

 

 

Olen kainosti katsellut sitä e-plaanisivua, mutta en ole uskaltanut käyttää. Kuten tuolla toisaalla kerroin, ikävä tulee briefingin tyttöjä. Mukavia ihmisiä ja aina VIP-palvelu. Vanha systeemi olisi ollut parempi (sosiaalisesti ja muutenkin). Mitenkäs ne laskeutumismaksutkin jatkossa maksellaan, jos ei ole kausikorttia...  Asioidessa ei tietenkään kannata kovin avautua toimihenkilöille, kun eivät ole muutoksista olleet päättämästä.......... Vaikka p...e maata viistäis, ilmojen halki käy lentäjän tie. Ja minähän lennän.

 

Liekö EFJYn tornissa työpulaa, vai kaunistelevatko tilastoja, kun eilen illalla pörräsin Korpilahden eteläpuolella ilman plaania ja joku tuli etelästä TMAlle. Varulta tulin ääneen ja ilmoittelin sijaintini ja suuntani "tiedoksi" tornille, joka kuittasi sen (vieläpä kiitti ilmoituksesta). Vähän ajan päästä torni kyseli jatkosuunnitelmia ja josko haluaisin sitten aikanaan ilmoittaa laskunkin. Kerroin, että puolen tunnin päästä ilmoittelen. Keli oli kuitenkin niin hieno, että piti jatkaa "plaania" vielä toisella puolituntisella ja aikanaan sitten tein sen laskuilmoituksen. Olisin tieten voinut lennellä ilmankin, mutta ajattelin, että eihän tuo pelastuspalvelu haitaksikaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tatuun voi aina luottaa :thmbup:

Koskas olle herää?

 

M Arkku

 

Huomenta,god morgon Markku.

 

Jopas on systeemi,henkilökohtaisesti jättäisin plaanin tekemättä jos mahdollista.

 

Puhelinsoitto torniin on Ruotsissa toimiva käytäntö,joillakin paikoilla vaatimus kun radiolla ei saa jättää lähtöplaania.

 

Mitä tulee näihin pyörrevana ym juttuihin,ne on aina täytynyt ilmoittaa.Tyyli millä aika jne ilmoitetaan on selvää ilman vihjeitä,jotkut asiat opittu kantapään kautta.

 

Olen saanut joskus reissulla plaanin takaisin virheiden takia.Kirjoitin kerran henkilöluvun plaaniin 2,tuli bumerangina takaisin että ei käy pitää kirjoittaa 002.

 

Sama asia kun en kirjoittanut DOF kerran,oletin että ei tarvitse kun lähtö tunnin päästä.Ei lähdetty tunnin päästä,tuotiin plaani takaisin että kirjoitan DOF

 

Tulee hattu mieleen teidän systeemistä.. :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä metsäsuomessa asiat on hoidettu helposti ja nopeasti, milloin tornin, milloin briefingin kautta. Uusi systeemi tuntuu monimutkaiselta, kun pitää vielä näpyttelyn päälle soitellakin. Luulisi, että bitinvääntäjät olisivat voineet tehdä systeemin, joka kuittaa näpyttelijälle sen plaanin netin kautta.

 

 

Olen kainosti katsellut sitä e-plaanisivua, mutta en ole uskaltanut käyttää. Kuten tuolla toisaalla kerroin, ikävä tulee briefingin tyttöjä. Mukavia ihmisiä ja aina VIP-palvelu. Vanha systeemi olisi ollut parempi (sosiaalisesti ja muutenkin). Mitenkäs ne laskeutumismaksutkin jatkossa maksellaan, jos ei ole kausikorttia...  Asioidessa ei tietenkään kannata kovin avautua toimihenkilöille, kun eivät ole muutoksista olleet päättämästä.......... Vaikka p...e maata viistäis, ilmojen halki käy lentäjän tie. Ja minähän lennän.

 

Liekö EFJYn tornissa työpulaa, vai kaunistelevatko tilastoja, kun eilen illalla pörräsin Korpilahden eteläpuolella ilman plaania ja joku tuli etelästä TMAlle. Varulta tulin ääneen ja ilmoittelin sijaintini ja suuntani "tiedoksi" tornille, joka kuittasi sen (vieläpä kiitti ilmoituksesta). Vähän ajan päästä torni kyseli jatkosuunnitelmia ja josko haluaisin sitten aikanaan ilmoittaa laskunkin. Kerroin, että puolen tunnin päästä ilmoittelen. Keli oli kuitenkin niin hieno, että piti jatkaa "plaania" vielä toisella puolituntisella ja aikanaan sitten tein sen laskuilmoituksen. Olisin tieten voinut lennellä ilmankin, mutta ajattelin, että eihän tuo pelastuspalvelu haitaksikaan ole.

 

Eikö plaanin hyväksymistä voi ilmoittaa tekstiviestillä?

 

Valitettavaa että ovat poistaneet puhelinpalvelun täysin,täällä se toimii edelleen ja ovat iloisia kun soitellaan...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö plaanin hyväksymistä voi ilmoittaa tekstiviestillä?

 

Valitettavaa että ovat poistaneet puhelinpalvelun täysin,täällä se toimii edelleen ja ovat iloisia kun soitellaan...

 

Plaanin hyväksyntä/hyväksymättömyys olisi tavallaan parempi ilmoittaa tekstiviestillä. Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi vaan olla myös fiksu tapa sen korjaamiseen, ruotsissa plaanin saa ilmeisesti netistä uudelleen näkyviin ja sieltä pääsee korjaamaan mahdolliset virheet.

 

Niin ja puhelinpalvelua ei ole poistettu täysin, kyllä se vantaan priiffinki vasta puhelimeen.

 

ps, notameista, ei riitä toistaiseksi 30 minuutin ennakko...:

 

+   LENTOSÄÄNTÖJEN KOHDAN 3.3.1.4 MUKAISESTI KAIKKI

    LENTOSUUNNITELMAT ON ESITETTÄVÄ VÄHINTÄÄN 60MIN ENNEN LÄHTÖÄ

    POISLUKIEN ATS-ELIMELLE JÄTETTÄVÄT LENTOSUUNNITELMAT.

    07SEP10 0950 - 08NOV10 0900 EST (EFHK/1/K5890/10)

 

ei taida finavian kapasiteetti taas riittää... huoh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko tämä VFR-lentosuunnitelmien kohta kumottu lokakuulle saakka?

 

Lentosuunnitelman esittämistä koskevaan 60 MIN ennakkoaikaan on hyväksytty alla esitetyt poikkeukset VFR-lentojen osalta:

 

a)  Lentosuunnitelma voidaan esittää vähintään 30 MIN ennen lähtöä silloin, kun lentoonlähtöpaikka sijaitsee C, D tai G+ luokan ilmatilassa.

 

b)  D ja G+ luokan ilmatilassa voidaan VFR-paikallislentoa tai lähialueen tai lentotiedotusvyöhykkeen rajalla päätettävää VFR-lentoa koskeva lentosuunnitelma esittää kuitenkin välittömästi ennen lentoonlähtöä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelman esittämistä koskevaan 60 MIN ennakkoaikaan on hyväksytty alla esitetyt poikkeukset VFR-lentojen osalta:

 

a)  Lentosuunnitelma voidaan esittää vähintään 30 MIN ennen lähtöä silloin, kun lentoonlähtöpaikka sijaitsee C, D tai G+ luokan ilmatilassa.

 

b)  D ja G+ luokan ilmatilassa voidaan VFR-paikallislentoa tai lähialueen tai lentotiedotusvyöhykkeen rajalla päätettävää VFR-lentoa koskeva lentosuunnitelma esittää kuitenkin välittömästi ennen lentoonlähtöä.

 

 

 

Kun lainaatte jotain dokkaria, niin laittakaa nyt ihmiset referenssi että mistä se lainaus on peräisin. Muutenkin ilmailuympyrät on täynnä näitä "muistan joskus lukeneeni jostain..."-sääntöjä joita ei sitten löydä mistään kun pitäisi tarkistaa asiaa..

 

Edit: OK, tämä oli siis VFR-finland -julkaisusta kohdasta Lentosuunnitelmat.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit: OK, tämä oli siis VFR-finland -julkaisusta kohdasta Lentosuunnitelmat.

 

//Tuomas

 

 

Kun sitten päästii  taas tänne määräys/ohje/yms "kaikien se tulee tietää" laarille niin:

 

samaa siteerataan tässä;

 

4.3  Lentosuunnitelman esittäminen ATS-elimille

Lentosuunnitelma on normaalisti esitettävä lähtöpaikan ilmaliikennepalvelutoimistolle (ARO). ARO-palvelua lentoasemilla antavat erilliset lennonneuvontayksiköt tai mikäli tällaista ei ole, TWR tai AFIS.

Mikäli lähtöpaikalla ei ole ARO-palvelua antavaa elintä tai se ei ole toiminnassa, tulee lentosuunnitelma esittää lähimmälle toiminnassa olevalle ARO-elimelle tai ao. aluelennonjohdolle tai paikallisten ohjeiden mukaan.

 

 

Ja tuossahan selkeästi lukee että torni on ARO palvelua antava elin. siis lentosuunnitelma tulee voida sinne esittää.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tulee lentosuunnitelma esittää lähimmälle toiminnassa olevalle ARO-elimelle tai ao. aluelennonjohdolle tai paikallisten ohjeiden mukaan.

 

paikallisten ohjeiden mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

paikallisten ohjeiden mukaan.

 

Siis jos ARO- elin ei ole toiminnassa, edellisessä lauseessa TWR todettiin ARO-elimeksi.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis jos ARO- elin ei ole toiminnassa, edellisessä lauseessa TWR todettiin ARO-elimeksi.

 

M Arkku

 

Ei todettu, TWR on ATS-elin, vaikka se voikin tekstin mukaan antaa mainittua palvelua (se torni ei muutu ilmaliikennepalvelutoimistoksi). Edelleen, siellä kentälläkin on jollain tasolla ARO, vaikka siinä ei lokaalisti yhtään ihmistä olekaan, mutta lienee ilmainen puhelinja myös jos haluaa jollekulle jutustella. Jos tuollaisen semi-itsepalvelubriefingin tulkitaan olevan ARO, niin silloin asia on aivan päivänselvä.

 

Olisi varmaan kannattanut työllistää perinteistä AROa enemmän aikoinaan, niin sen sulkemiselle olisi ehkä ollut paljon suurempi kynnys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katso AIC A7/2010. Voisi vaikka oppia jotain. Sekä päivittä ja lukea AIP huolella. Ei ole systeemit enää kuin ennen. Parempi? Voi olla montaa mieltä ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisi varmaan kannattanut työllistää perinteistä AROa enemmän aikoinaan, niin sen sulkemiselle olisi ehkä ollut paljon suurempi kynnys?

 

 

Aina työllistin kun tarvetta oli.

Ja lukuunottamatta ihan muutamaa tapausta jolloin TWR oli kiinni, sitä oli aina kun lentää halusi.

 

Vaikka joku kuvittelee että sama mihin numeroon soittaa niin minä en sitä usko.

Kun soitin Jyväskylän briefinkiin tai sen kiiniollessa torniin, niin ymmärsivät ihan heti kun puhelimeen höpötin;

 

"kuuskuusviislähialueulositään päällikkövalkama henkilölukuyks toimiikaksjapuoltuntia."

 

Pikkuisen eri tason toimintaa kuin eilinen keskustelu muutoin ihan mukavan tuntuisen henkilön kanssa.

 

Mutta kai ne oppii.

Tai sitten huomaavat että paikallislentoplaanit voisi hoidattaa tornilla. Hoitaahan se edelleen korpikentältä tulevatkin ilmasta "sisään"

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska emme selvästikään voi vaikuttaa jo tehtyihin ratkaisuhin, on parempi alkaa elää niiden mukaan.

Itse en näe vähäisintäkään ongelmaa FPL:n jättämisessä puhelimitse virkailijalle. Tosin voin myös saada englantilaisen RocketRoute-palvelun asiakkaana IFR-plaanin ACK-tilaan 1 minuutissa sen jättämisestä, esim. matkapuhelimesta suoraan, ja täysin säännösten mukaisesti. Mutta koska mopulentäjillä se lienee hiukan overkill-ratkaisu niin tilannetta auttaisi fpl-lomakkeen kenttien järjestyksen ulkoa opetteleminen.  Ja sen opetteleminen mitä niihin kenttiin on tarkoitus kirjoittaa.

 

ELi mikä on se ongelma?  Jos vaikka toveri Valkama haluaa lentää ilman pelastuspalvelua NaaraSjärvelleen, niin onnea matkaan vaan.  Kyllä sellaistakin lentoa varten voidaan ihan by the book tuottaa asiaankuuluva lentosuunnitelma.  Erohan tässä on vain siinä että nyt pitää osata soveltaa käytäntöön niitä oppeja jotka ovat kai sitten päässeet unohtumaan...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään