Markku Valkama

priiffinki ja EFJY

41 viestiä aiheessa

Eikös se plaanin antaminen kuulu ihan perusoppeihin moottorilla varustetuilla ilma-aluksilla lentämiseen liittyvään koulutukseen (moottorittomaankin)? Omaan kännyyn piti laittaa uusi numero "plaanit", ennoo vielä kokeillut. Mutta pitäisi toimia ihan yhtä hyvin. Blankko plaanilomake kädessä kun soittaa niin tietää mitä kysyvät ja missä järjestyksessä kysyvät. Tosin voi sen täyttäkin, voi tulla vahingossa vaikka opituksi.

 

66666sompaulosjasulki2jakaksjapuolvalkoneitelennän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ELi mikä on se ongelma?  Jos vaikka toveri Valkama haluaa lentää ilman pelastuspalvelua NaaraSjärvelleen, niin onnea matkaan vaan.  Kyllä sellaistakin lentoa varten voidaan ihan by the book tuottaa asiaankuuluva lentosuunnitelma.  Erohan tässä on vain siinä että nyt pitää osata soveltaa käytäntöön niitä oppeja jotka ovat kai sitten päässeet unohtumaan...

 

Peter

 

Joo Kyllä edelleenkin pääse EFPK:lle ilman pelastuspalvelua, tulihan se eilen testattua. Ja ihan "by the book"

 

Ja tämän enempää en sitten tälle herralle vastaile.

 

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Kyllä edelleenkin pääse EFPK:lle ilman pelastuspalvelua, tulihan se eilen testattua. Ja ihan "by the book"

 

Kyllä tuon kertomuksen perusteella se plaanin tekeminen meni jotenkin ihan muuten kuin by the book

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se plaanin antaminen kuulu ihan perusoppeihin moottorilla varustetuilla ilma-aluksilla lentämiseen liittyvään koulutukseen (moottorittomaankin)? Omaan kännyyn piti laittaa uusi numero "plaanit", ennoo vielä kokeillut. Mutta pitäisi toimia ihan yhtä hyvin. Blankko plaanilomake kädessä kun soittaa niin tietää mitä kysyvät ja missä järjestyksessä kysyvät. Tosin voi sen täyttäkin, voi tulla vahingossa vaikka opituksi.

 

66666sompaulosjasulki2jakaksjapuolvalkoneitelennän?

 

Ei jaksa sateita pidellä...

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuon kertomuksen perusteella se plaanin tekeminen meni jotenkin ihan muuten kuin by the book

 

Kyllä, ihan kirjan mukaan.

Soitin AIC A 7/2010;n mukaiseen numeroon ja pitkän jonotuksen ja muutamien epäselvyyksien jälkeen saatii aikaiseksi juuri määräysten mukainen lentosuunnitelma ulos alueelta jolla ei voi lentää ilman suunnitelmaa.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ihan kirjan mukaan.

Soitin AIC A 7/2010;n mukaiseen numeroon ja pitkän jonotuksen ja muutamien epäselvyyksien jälkeen saatii aikaiseksi juuri määräysten mukainen lentosuunnitelma ulos alueelta jolla ei voi lentää ilman suunnitelmaa.

 

M Arkku

 

Lopputulos oli varmaankin kirjan mukainen, sitä en kiistä, vaan sen menettelyn, jolla siihen päästiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopputulos oli varmaankin kirjan mukainen, sitä en kiistä, vaan sen menettelyn, jolla siihen päästiin.

 

Ja menettelyssä oli vikana?

 

M arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja menettelyssä oli vikana?

 

M arkku

 

 

"Mutta hölmönä kuvittelin että koska ennenkin olin tosiasiallisesti torniin soittamalla tehnyt plaanin "lähialue ulos", olisi se nytkin onnistunut. Vaan ei."  .... "Lopulta vastaa heleä ja reipas naisen ääni. Rupean sitten tarjoamaan plaania tuttuun tyyliin vaan homma katkeaa heti alkuunsa kun vastapuoli saa lomakkeen auki ja ryhtyy kyselemään järjestäin"  .... "ja pyörrevanaluokka?  Anteeksi kuinka? niin pyörrevanaluokka.  (mistä näitä....)"

 

Miksiköhän se palvelukin on niin ruuhkainen? Kaiken maailman sankarit sinne soittavat ja "tekevät plaania tuttuun tyyliin" eli vastoin sitä, mitä papereissa lukee. Kysymykseen, johon voisi vastata sanomalla "äl", "lima" tai "light" lähdetään jaarittelemaan "anteeksi kuinka?".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mutta hölmönä kuvittelin että koska ennenkin olin tosiasiallisesti torniin soittamalla tehnyt plaanin "lähialue ulos", olisi se nytkin onnistunut. Vaan ei."  .... "Lopulta vastaa heleä ja reipas naisen ääni. Rupean sitten tarjoamaan plaania tuttuun tyyliin vaan homma katkeaa heti alkuunsa kun vastapuoli saa lomakkeen auki ja ryhtyy kyselemään järjestäin"  .... "ja pyörrevanaluokka?  Anteeksi kuinka? niin pyörrevanaluokka.  (mistä näitä....)"

 

Miksiköhän se palvelukin on niin ruuhkainen? Kaiken maailman sankarit sinne soittavat ja "tekevät plaania tuttuun tyyliin" eli vastoin sitä, mitä papereissa lukee. Kysymykseen, johon voisi vastata sanomalla "äl", "lima" tai "low" lähdetään jaarittelemaan "anteeksi kuinka?".

 

Okka, lähden siis plaanifraseologia oppitunnille.

 

 

Ja en sitten muillekkaan enään vastaile, ääliösyyteni on jo todistettu.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okka, lähden siis plaanifraseologia oppitunnille.

 

Luultavasti riittää, että hankit naamasi eteen joko sähköisessä tai paperisessa muodossa lentosuunnitelmalomakkeen ja katsot siihen kertaaleen oikeat "vakiona pysyvät" tiedot aic b 04/2009:n avustuksella ja ehkä tietysti myös mallin siitä, missä muodossa ne muuttuvat tiedot annetaan. Pystyt siitä sitten melko näppärästi luettelemaan kaiken oikeassa järjestyksessä, ei tarvitse vastaanottavan henkilön välttämättä edes kysellä erikseen mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okka, lähden siis plaanifraseologia oppitunnille.

 

 

Ja en sitten muillekkaan enään vastaile, ääliösyyteni on jo todistettu.

 

M Arkku

 

Ei oo mithään todistettu,näyttöä puuttuu.Vastaile vaan.  :)

 

Systeemistä tulee hyvä,vähän tökkii alussa vain.

 

Ruattissa pimeetä pitää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole aivan varma, onko Turussa tähtinen taivas.

Jäin miettimään tuota plaanin teon vaikeutta.  Esimerkiksi aamulla kävin puhelun autoa ajaessani, kohti Tikkakoskea, erään helsinkiläisen tahon kanssa seuraavasti:

 

"Tähtinen, terve! Onko sulla kynä ja kuponki?"

"Joo, anna tulla".

Oscar-hotel-juliet-echo echo, india golf.

Papa-2-8-Alfa, Lima, sierra-delta-golf-romeo-yankee, Sierra.

Jyvskylästä zero-four-zero-zero,

November one two five, level eight-zero.

Lima November echo, direct papa india romeo, direct romeo-uniform-sierra.

Turku zero one three zero, Pirkkala.

0-5-0-0, three. Elba, Jackets, Fluorescein.

White-Blue.

Syyllinen Tähtinen.

Ynnä laita vielä IFPS:lle valtuudet olla eri mieltä."

 

"Kiitos, tässähän tämä".

"Moi".

 

Sitä lomaketta en aamulla nähnyt, mutta tottahan nyt lentäjän pitää jonkinlainen näkömuisti omata.

Toki on myönnettävä, että onhan näitä jo yli 30 vuotta tehty, joten ei tämän kovin sankarillinen suoritus liene.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter'llä menee rutiinilla, minä juttelen että plaania tarjolla; joo, kerro; joo, kysy niin vastailen. Ku emmää muista mutta osannen vastata kysymyksiin. Menee tovi enemmän mutta ei tule eikujoototakumäootamitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki on myönnettävä, että onhan näitä jo yli 30 vuotta tehty, joten ei tämän kovin sankarillinen suoritus liene.

 

Olihan se, ei vankka rutiini gloriaa vähennä :thmbup:

 

Hienosti tässä kuitenkin tuli esille se, että systeemiä ei saa suunnitella vahvimpien vaan heikoimpien mukaan. Mitä alempi aloituskynnys ja mitä vähemmän byrokratiaa, sitä enemmän saadaan mukaan juuri niitä käyttäjiä, joita sinne toivotaankin. Mm. tällaisen puhelinkeskustelun kautta saavutettu korjaava ja tarkistava inhimillinen dialogi on yksi hyvä keino.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei välttämättä ole muuten huono idea laittaa esim. koneen tarkistuslistan kaveriksi laminoitua plaanilomaketta jossa koneen tiedot on jo täytetty valmiiksi. Tai sitten tehdä kopiokoneella niitä nippu valmiiksi lentolaukkuun, on se lennollakin ihan hyvä olla faktaa mukana siitä miten kauan sitä arvioitiin lentoajaksia ja mitä muuta siellä plaanissa olikaan..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään