Jussi Aaltonen

Spring tab

36 viestiä aiheessa

ps. tästä "rotatoinnista" vielä. en tiedä, mikä Villen ilmailukokemus on, mutta asiahan on niin, ettei monella yleisilmailuluokan ilma-aluksella tehdä varsinaisesti mitään selvää rotaatiota lentoonlähdön yhteydessä, vaan kyseessä on juurikin "vain kevitys".

 

Pointti on hyvä.

 

Purjelentokurssilla kevityksellä tarkoitettiin oikeastaan jo huomattavasti ennen pääpyörän irtoamista tapahtuvaa nokkapyörän nostoa, jonka jälkeen kone nousee hetken päästä kuin itsestään ilmaan. Tässä yhteydessä "kevitys" tuntuu oikeinkin sopivalta ja intuitiiviselta termiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailutekniikan puolella on myös toinenkin merkitys termille kevitys. Kuka tietää......? ;D

 

Olen saanut aikanaan perusteellisen havaintoesityksen Finnairin Lentokonekorjaamon pesulan puhdistusammattilaiselta kevityksen saloista. Kyseinen puhdistaja oli muuten vpk-aktiivi  ;)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen saanut aikanaan perusteellisen havaintoesityksen Finnairin Lentokonekorjaamon pesulan puhdistusammattilaiselta kevityksen saloista. Kyseinen puhdistaja oli muuten vpk-aktiivi  ;)

Juha

 

Hö, ton kevityksen olinkin jo unohtanut, vaikka ah niin paljon sitä tehtiinkin :D

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se osa, joka sylinterin päädyn muodostaa, lienee siitä huolimatta nimeltään sylinterinkansi, vaikka se varsin tiukalla sovituksella liitetäänkin. Jos sylinterinkannen katsotaan olevan integroitu osa sylinteriä, niin toki tällöin voidaan puhua sylinterin päädyn tai sylinterin yläpään lämpötilasta, mutta yhdyssanan ("sylinterinpää") muodostaminen on aika vaikeaa. Lienee sanan alkuperä enemmänkin huonoa kääntämistä englannista kuin tälläistä syvällisempää ajattelua sylinterinkannen liitoksesta :)

 

Sylinterin pään lämpötila on vaan hyvin kuvaava, moottorin detaljirakenteesta riippumaton ja vakiintunut tapa esittää olennaista moottoriparametria. En tosiaankaan kykene kuulemaan siinä mitään huvittavaa tai paheksuttavaa (tosin olen suorittanut moottoritekniset opintoni 70-luvun alussa ja olen siten antiikkia :-[)

 

OT Ymmärrän kyllä termipaheksunnan sinänsä, kiihdyn aina (ainakin vähän) kun joku märkäkorvainen moottoripyörätoimittaja kirjoittaa "kuivasumppu voitelujärjestelmästä" tai jopa "märkäsumppu" - säilyttääkö ne kaloja moottorissa? Jo 50-luvun mp-kirjoissa oli hyvä termi - kuivakammio voitelujärjestelmä - viitaten siis kampikammion öljysäiliöttömyyteen. Ja jos siellä on öljysäiliö, sen nimi on öljypohja, eikä "sumppu"  >:( OT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan sotaväen viestitarkastaja mainosti muuttuvansa aina kalkkunakukon väriseksi, kun puhuttiin puhelinlinjojen vetämisestä. "Ei niitä vedetä pitkin maita, vaan niitä rakennetaan!" Nii-in! Ei johtopäätöksiäkään vedetä vaan päätelmiä tehdään - tai sitten vain päätellään ;)

 

T. nimim. "Kevätsoitto-ohje"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan sotaväen viestitarkastaja mainosti muuttuvansa aina kalkkunakukon väriseksi, kun puhuttiin puhelinlinjojen vetämisestä. "Ei niitä vedetä pitkin maita, vaan niitä rakennetaan!" Nii-in! Ei johtopäätöksiäkään vedetä vaan päätelmiä tehdään - tai sitten vain päätellään ;)

 

Sitäpaitsi eihän ne linnut siellä langalla istu. Nehän seisoo!!  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan sotaväen viestitarkastaja mainosti muuttuvansa aina kalkkunakukon väriseksi, kun puhuttiin puhelinlinjojen vetämisestä. "Ei niitä vedetä pitkin maita, vaan niitä rakennetaan!" Nii-in! Ei johtopäätöksiäkään vedetä vaan päätelmiä tehdään - tai sitten vain päätellään ;)

 

T. nimim. "Kevätsoitto-ohje"

 

Jep, ja sähköasentajatkin vetää ensin kaapeleita/sähköjohtoja, sit tekee johtopäätöksiä.

Hups. taidettiin Juhan kans pudota langalta, sori. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ja sähköasentajatkin vetää ensin kaapeleita/sähköjohtoja, sit tekee johtopäätöksiä.

 

Sähkökoneasentajankin hommissa saa seurailla johtolankoja ja olla koko ajan johtohommissa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on johdonmukainen, pääsee johtoon mukaan...

Noh nih, poikki ja asiaan, tää vähän repsahti, vastaan tohon aiheeseen et korkeus trimmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään