Vesa Rautakoura

Säätöpotkureita, onko niitä?

18 viestiä aiheessa

Hejssan.

 

Miten käytännössä löytyy pikkukoneista säätöpotkureita (pl. vakionopeus), enkä tarkoita nyt maassa säädettäviä, vaan ilmassa ollessa. Miellään jopa enemmän kuin 2 asentoa?

 

Itse oon oollu siinä käsityksessä että käytännössä kaikki pikkukoneet on joko kiinteälapaisia tai sitten vakionopeuspotkurilla? Mutta eikös ihan perus-säätöpotkurikin olisi varsin toimiva ja edullisempi toteuttaa ja hieman yksinkertaisempi operoida? Eli siis tarkoitan nyt konetta missä nousun jälkeen muutetaan ohjaamosta potkurin lapakulmaa, jonka jälkeen kone olisi edelleen käytännössä kiinteälapainen, eli kaasulla ohjataan kierroksia, ei ahtopaineita yms.

 

Onko tälläisiä koneita käytännössä olemassa? Onko olettamukseni oikein, että "kaikki" normaalielämässä vastaantulevat säätöpotkurikoneet ovat juurikin vakionopeuspotkureita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niitä on. Melko monessa koneessa on säätöhuiskat. Sitä siis voi säätää sieltä ohjaamosta yhdestä vivusta.

 

Oiskohan kellää heittää esimerkkikoneita? En tunnu onnistuvan googlemattalla. Mielellään mahd moderneja... Kuitenki kaikki modernimmat cessnat ja pipert yms lienee kuitenkin enimmäkseen joko kiinteä tai vakionopeusvehkeitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä mistään mitään mutta Grobissa jolla lentelen on vakionopeuspotkuri jonka "vakionopeutta" voi säätää lennon aikana ohjaamosta välillä 0-3000 rpm.

Lienee sitten "säätövakionopeuspotkuri" ?

 

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä mistään mitään mutta Grobissa jolla lentelen on vakionopeuspotkuri jonka "vakionopeutta" voi säätää lennon aikana ohjaamosta välillä 0-3000 rpm.

Lienee sitten "säätövakionopeuspotkuri" ?

 

 

M Arkku

 

Niin siis toi on vakionopeuspotkuri, joka on säätöpotkurin yksi muodoista. Jota jo tuossa mielestäni pohjustin.. ;B

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis toi on vakionopeuspotkuri, joka on säätöpotkurin yksi muodoista. Jota jo tuossa mielestäni pohjustin.. ;B

 

Suomeksi: grobissa on kiinteäkulmainen potkuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni MT-propellerin sähköisestä potkurista on myös manuaalisesti säädettävä versio. En tiedä onko asennettuna missään, hintaero automaattiseen taitaa jäädä pieneksi.

 

Mopuissa 3-asentoisia on, jotta lavat saadaan ilmapurjehduskulmille. Grobin lisäksi esim. Dimona, Super Dimonassa taitaa olla jo vakiokierrospotkuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomeksi: grobissa on kiinteäkulmainen potkuri.

 

Ahaa, siis kyseessä oli vakionopeudensäädin penkin ja ratin välissä, luin vähä hätäillen =D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, siis kyseessä oli vakionopeudensäädin penkin ja ratin välissä, luin vähä hätäillen =D

 

Oikeastaan se penkkien välissä ;) Kaksi vaihdetta eteen ja vapaa, vain pakki puuttuu :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomeksi: grobissa on kiinteäkulmainen potkuri.

 

Ei kaikissa.

OH 665:ssä on riittävän jytyyn moottoriin asennettu potkuri joka on sähköisesti säätyvä ja pyrkii, ja enimmäkseen siinä onnistuu, pitämään pilotin valitseman kierrosluvun tehoasetuksista ja lentonopeudesta riippumatta.

 

Vakiona niissä (Grobeissa)on vajaatehoiseen moottoriin liitettynä kolmiasentoinen "manuaalivaihteisto" nousuasento, matkalentoasento ja purjelentoasento.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kaikissa.

OH 665:ssä on riittävän jytyyn moottoriin asennettu potkuri joka on sähköisesti säätyvä ja pyrkii, ja enimmäkseen siinä onnistuu, pitämään pilotin valitseman kierrosluvun tehoasetuksista ja lentonopeudesta riippumatta.

 

Vakiona niissä (Grobeissa)on vajaatehoiseen moottoriin liitettynä kolmiasentoinen "manuaalivaihteisto" nousuasento, matkalentoasento ja purjelentoasento.

 

M Arkku

 

Kerropas itse asiassa vähän tarkemmin. Oliks siinä 665:ssa 2,4 litranen Limbach, vai mikä siinä ny sitte on? Paljonko siitä irtoaa tehoa ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn? Siis miten nousee ja palio kulukee? Entäpäs kulutuspuoli?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerropas itse asiassa vähän tarkemmin. Oliks siinä 665:ssa 2,4 litranen Limbach, vai mikä siinä ny sitte on? Paljonko siitä irtoaa tehoa ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn? Siis miten nousee ja palio kulukee? Entäpäs kulutuspuoli?

 

-A-

 

Tuo on paha kysymys, vastaamaan kun rupee niin kohta joku taas tietää paremmin :-[

 

No kuitenkin;

 

siinä on 2,4 litrainen kaasutinversio, muistaakseni 88 heppaa.

Suorituskykyyn se vaikuttaa lähinnä lähdössä.

 

Ja, kiitos vakiokierrospotkurin, nousussa ei sen nopeuden kanssa ole ihan niin tarkkaa kuin "manuaalivaihteisella".

 

Tässä jokin vuosi sitten lensin pitkästä aikaa muutaman keikan OH-6_ _:lla jossa orginaalivarustus, ja heti muistin miksi Grobia ei pidetä "ukkomiehelle sopivana" Ero lentoonlähtömatkassa ja nousukyvyssä on radikaali.

 

Matkanopeutta saa aikaiseksi sellaiset 170-180 km/h, pikkusen riippuen siitä paljonko on kuormaa ja mikä on ilman lämpötila ja onko kaikki muotosuojat paikoillaan. (pilvijonot on sitten asia erikseen)

Kulutuksesta minulla on sellainen käsitys että 18 l/h kun käyttää laskelmissa niin ei ainakaan lopu kesken reissun.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin pitäis varmaan lentää se lupakirja ;)

 

No kunhan nyt tarkkarin saisi joskus tän vuoden puolella, niin ihan pelkkä uusinta riittää. Tuntuu olevan nyt haasteellista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään