Jukka Takamaa

Pieni lentokone vaarallisempi kuin suuri ?


118 viestiä aiheessa

Tämä tyyppi rakentaa Cri-Crin kahdella ZDZ210 -bokserilla. Niissähän on juurikin tuo 22hp.

 

Huimaa rakentamista.

 

EADS Green-Cri;

 

Juurikin tuo ZDZ 210 ccm ( 22 hp ) tosin inline konfiguraatiossa on myös mun uudessa designissa jossa on kaksi työntistä. Ely-Keskuksessa kierroksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin tuo ZDZ 210 ccm ( 22 hp ) tosin inline konfiguraatiossa on myös mun uudessa designissa jossa on kaksi työntistä. Ely-Keskuksessa kierroksella.

 

Saako tähän tutustua jossain? Lentokoneblogisi kertoo vain jostain, johon on tulossa sähkömoottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako tähän tutustua jossain? Lentokoneblogisi kertoo vain jostain, johon on tulossa sähkömoottori.

 

No sähkömoottori voi tulla...mutta 2-tahti mahdollinen. Sähköllä saa akkuja siirtämällä tuon painopisteen helpommin kohdalleen. Tämä on aika innovatiivinen uusi lentokone ja siksi vielä hieman salainen. Todella simppeli puhku twin..ei voimansiirtoakseleita ei sisäänvedettävää landaria. Painopisteen siirtymäalue suuri .. hieman kuten liikesuihkuissa..paljon korkeusperäsintä, mutta kone on vain 3560 mm pitkä....lentävä stilisoitu kananmuna. Väittäisin että lentää hyvin yhdellä moottorillakin.

 

Todellinen haaste on saada se 100 kg pintaan ja mielellään 69 kiloon. Sekin lienee mahdollista , mutta huippunopeus rajautuu 130 km/t paikkeille ja moottoriteho 2 x 8.5 hv.

 

Voinhan mä lähettää sen 3-tahot kommentoitavaksi. Laittakaa mun meiliin pyyntö ja oma e-meili niin keskustellaan. Olen hieman kypsynyt vastailemaan nimettömille blogissani ( tosin ei tietenkään tarvitsisi ). Siellä blogissani käy aika kaukaa porukkaa niin saattaapi mennä koko idea vieraaseen pöytään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kukaanhan ei tietenkään kiellä tekemästä kokeiluja potkureilla..esim 25 nousulla ja 8200 RPM voitaisiin mennä jo 345 km/t ( mikäli kone aerodynaamisesti siisti ja kevyt ).

 

Postaahan vielä mitä 25" nousulla mennään ko. mosan tyhjäkäyntikierroksilla. Alkaa olla kiva tuoda laskuun :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postaahan vielä mitä 25" nousulla mennään ko. mosan tyhjäkäyntikierroksilla. Alkaa olla kiva tuoda laskuun :)

 

1300 rpm:llä 49,5 km/t ei paha ? Toivottavasti ei sakkaa ennen sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas mennään ;D

 

Niin on menty jo aika kauan..nimittäin tavoite STOL ominaisuuksilla varustetusta huokeasta koneesta lähti jo liikkeelle 2007 joulukuussa. Kohta on 3 vuotisjuhla edessä tämän nimenomaisen lekon suunnittelussa. Moottorit ovat siirtyneet taakse ja pituus 1,4 m lyhyempi ja kärkiväliä nyt 0,2 m vähemmän.

 

Työniminä on ollut:

 

J_Flyer

TweedyByrd

EarlyBird

MiniMax

Max

JT_Special

Wasama II

 

jne.

 

 

Eniten "research" aikaa kului siipikuormitustaulukon tekemiseen jolla pyrin löytämään turvallisen alueen siipikuormituksen suhteen. Sekin on jo 1,5 vuotta vanha. Saattaa avata silmiä tässä pieni vs. suuri keskustelussa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on menty jo aika kauan..nimittäin tavoite STOL ominaisuuksilla varustetusta huokeasta koneesta lähti jo liikkeelle 2007 joulukuussa. Kohta on 3 vuotisjuhla edessä tämän nimenomaisen lekon suunnittelussa. Moottorit ovat siirtyneet taakse ja pituus 1,4 m lyhyempi ja kärkiväliä nyt 0,2 m vähemmän.

 

Eniten "research" aikaa kului siipikuormitustaulukon tekemiseen jolla pyrin löytämään turvallisen alueen siipikuormituksen suhteen. Sekin on jo 1,5 vuotta vanha. Saattaa avata silmiä tässä pieni vs. suuri keskustelussa.

 

Näin perjantai-illan kunniaksi päästiin sitten itse asiaan: pienen, turvallisen, lentokoneen suunnitteluun. Tästä tulee hauska viikonloppu  ;D

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin perjantai-illan kunniaksi päästiin sitten itse asiaan: pienen, turvallisen, lentokoneen suunnitteluun. Tästä tulee hauska viikonloppu  ;D

Juha

 

Jepulis! En taida olla ainoa Déjà vun kokenut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin perjantai-illan kunniaksi päästiin sitten itse asiaan: pienen, turvallisen, lentokoneen suunnitteluun. Tästä tulee hauska viikonloppu  ;D

Juha

 

Onpa hyvä.

 

Täällä muuten pieni leko, jonka ohjaus toimii jotenkin erikoisesti...ei siivekettä eikä korkkaria ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, vanha kunnon Taivaan Kirppu, joita Suomessakin rakennettiin kolme! Kävin tuollaista kummastelemassa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Tosiaan eksoottinen toteutus: pääsiipi reilusti edessä, joten sen ja "takasiiven" kohtauskulmaeron muuttaminen toimi korkeusohjauksena (mikä videoltakin näkyy). Kiitos siipigeometrian, iso sivuperäsin hoiteli samalla kallistuksen kahden ohjausakselin kytkentäilmiön kautta. Siitä myös johtui, ettei sivutuulilasku ollut kovinkaan tehtävissä...

 

...eikä myöskään oikaisuveto edes kohtuujyrkästä syöksystä, jos oikein muistelen :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas, vanha kunnon Taivaan Kirppu, joita Suomessakin rakennettiin kolme! Kävin tuollaista kummastelemassa Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Tosiaan eksoottinen toteutus: pääsiipi reilusti edessä, joten sen ja "takasiiven" kohtauskulmaeron muuttaminen toimi korkeusohjauksena (mikä videoltakin näkyy). Kiitos siipigeometrian, iso sivuperäsin hoiteli samalla kallistuksen kahden ohjausakselin kytkentäilmiön kautta. Siitä myös johtui, ettei sivutuulilasku ollut kovinkaan tehtävissä...

 

...eikä myöskään oikaisuveto edes kohtuujyrkästä syöksystä, jos oikein muistelen :-\

 

Joo nyt alan ymmärtämään miksei kone yleistynyt jokapäiväiseen käyttöön.

 

Olisiko ollut Colombanin innoittaja..tavallaan eka jokamiehen lentokone historiassa kunnes Cri Cri tuli markkinoille 70-luvulla.

 

 

--------------

 

Mitenkäs tämän ohjaus tapahtuu...onko takasiipi korkkari ja etusiivessa siivekkeet ja laipat ?

 

 

 

No ei näytä siltä...canardi kun on; http://www.quickheads.com/q-2q-200-introduction/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitenkäs tämän ohjaus tapahtuu...onko takasiipi korkkari ja etusiivessa siivekkeet ja laipat ?

 

 

 

Toi Quickien käynnistysnäytelmä oli aika hurjannäköistä puuhaa. Onneksi peränaru piti. Muuten olisi kaveri saanut syliinsä koko vehkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.