Kirjoitettu Syyskuu 12, 2010 Tokion Hanedan kentällä pidetään syksyisin pienimuotoinen ilmailutapahtuma, jossa kentän eri toimijat esittelevät toimintaansa, ml. pienessä määrin lentokalustoa. Tapahtuma on yleensä pidetty huoltohangaarien läheisyydessä, mutta tänä vuonna paikka oli poikkeuksellisesti reilun kuukauden kuluttua avattavan uuden kansainvälisen terminaalin edustalla. Alkuun tapahtumassa esillä olleet liikesuihkut: Cessna Citation CJ2+, JA516J Cessna Citation Ultra, JA02AA Cessna Citation Encore, JA560Y Beech B99, JA8801. Koneella operoi Electronic Navigation Research Institute. Eniten kalustoa oli tuonut esille Japanin siviili-ilmailuhallinto (Japan Civil Aviation Bureau - JCAB), jolta oli lähes kaikki konetyypit edustettuina, lukuunottamatta Bombardierin Global Express -konetta. JCAB vastaa mm. radiosuunnistuslaitteiden kalibrointilennoista. Gulfstream IV, JA001G Dash 8-Q300, JA007G Saab 2000, JA003G Samaisen Saabin säätutka. YS-11, JA8610. YS-11 jäi kalibrointitehtävistä eläkkeelle jo vuonna 2006, mutta mukava nähdä se vielä line-upissa mukana. JAL on säilyttänyt ensimmäisen DC-8:sa nokkaosan ja oli tuonut sen myös näytille. Mikäli JAL joskus tulevaisuudessa harkitsee retro-värien laittamista johonkin nykyisistä koneistaan, niin nämä DC-8:a aikoinaan koristaneet värit olisivat kyllä allekirjoittaneen mielestä varsin hyvä vaihtoehto. Douglas DC-8-32, JA8001 Oviaukosta voi hieman nähdä sen ajan sisustusta, kirsikankukkateemaa katon koristuksena ja ikkunoiden edessä hyvin japanilaistyyliset, riisipaperilla päällystetyt puiset "liukuovet". -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 13, 2010 Muutama normi spottailukuva samalta päivältä, lähinnä JAL:n lähitulevaisuudessa poistuvaa kalustoa. JAL Express MD-81, JA8556. Konetyyppi poistuu syyskuun loppuun mennessä. Myös MD-90 on poistettavien listalla, JA004D. Väistymään joutuvat myös A300-600R:t, tässä JA014D. Listan täydentää 747-400 sarja, esimerkkiyksilönä 747-400D, JA8084. Loppuun vielä pari "speciaalia". JAL 777-200 "Arashi Jet", JA8982. J-Air ERJ-170 "Happy Turn", JA217J -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 13, 2010 Hieno kasi! Onko tietoa missä sitä säilytetään ja onko se näytillä? Sisäkuvia? Muutenkin hyvää materiaalia! Antti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 13, 2010 Hieno kasi! Onko tietoa missä sitä säilytetään ja onko se näytillä? Sisäkuvia? Kiitokset, tuota nokkaosaa säilytetään Hanedalla JAL:n huoltorakennuksessa. Minun tietooni se ei ole yleisesti nähtävillä, ainakaan tällä hetkellä, lukuunottamatta joitain yleisötapahtumia. Sisälle ei ollut mahdollista mennä ja kovin hyvin sinne ei tuossa paikassa päässyt näkemään. Löysin kuitenkin netin syövereistä pari sisäkuvaa: ohjaamo ja kabiini (kuvien lähde). -Esa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 13, 2010 Hienoa settiä taas! On kyllä harmillinen tilanne JAL:lla, joutuvat luopumaan melko isosta osasta laivastoaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla