Matti T. Koskinen

Harakka-koneita ja lentoja.

48 viestiä aiheessa

Törmäsin milenkiintoiseen kuvaan Mikkelin kentän historiasivuilla....1.linkki ohessa. Muista kuvista päätellen, alempi linkki, kuva on otettu ilmasta toisesta koneesta...joskus 40-luvulla tai 50-luvun alussa.  Etsein tarkkaa paikkaa ja löysin... Google Mapiin kun laittaa Annilansaari, Mikkeli niin näyttää olevan aivan samanlaiset rakennukset tuossa saaressa...nykyäänkin. Tuo vasemmalla kuvassa olevaa en löytänyt mutta ehkä on purettu...venevaja tai vastaava.  Lentäjänä kerrotaan olevan Leo Levosluoto.  Mikkeliläiset varmaan tietävät onko ehkä kysymys juuri noista rakennuksista...ainakin selityksissä kerrotaan Annilanselästä. Kuva ainakin on aika harvinainen...trikki se ei liene...

 

http://www.mikkelinlentoasema.fi/fi/kuvat/06_historia/02_kuvahistoria/24_harakka2_leolevosluoto.jpg

 

Enemmän kuvia Mikkelin suunnasta on linkissä: http://www.mikkelinlentoasema.fi/fi/www/lentoasema/historia

 

Tuollainen kuvissa näkyvä Zapla oli 60-luvun alussa Piikajärvellä Kauttuan Ilmailukerholla...näin sen vinttauksia pikkupoikana horisontissa - vanhin veljeni Heikki lensi sillä kurssin...

 

"Harakoita"..on ollut suomessa eri versioita aika paljon "kuumimpaan" aikaan...kuinkahan paljon?

 

Matti

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin milenkiintoiseen kuvaan Mikkelin kentän historiasivuilla....1.linkki ohessa. Muista kuvista päätellen, alempi linkki, kuva on otettu ilmasta toisesta koneesta...joskus 40-luvulla tai 50-luvun alussa.  Etsein tarkkaa paikkaa ja löysin... Google Mapiin kun laittaa Annilansaari, Mikkeli niin näyttää olevan aivan samanlaiset rakennukset tuossa saaressa...nykyäänkin. Tuo vasemmalla kuvassa olevaa en löytänyt mutta ehkä on purettu...venevaja tai vastaava.  Lentäjänä kerrotaan olevan Leo Levosluoto.  Mikkeliläiset varmaan tietävät onko ehkä kysymys juuri noista rakennuksista...ainakin selityksissä kerrotaan Annilanselästä. Kuva ainakin on aika harvinainen...trikki se ei liene...

 

http://www.mikkelinlentoasema.fi/fi/kuvat/06_historia/02_kuvahistoria/24_harakka2_leolevosluoto.jpg

 

Enemmän kuvia Mikkelin suunnasta on linkissä: http://www.mikkelinlentoasema.fi/fi/www/lentoasema/historia

 

Tuollainen kuvissa näkyvä Zapla oli 60-luvun alussa Piikajärvellä Kauttuan Ilmailukerholla...näin sen vinttauksia pikkupoikana horisontissa - vanhin veljeni Heikki lensi sillä kurssin...

 

"Harakoita"..on ollut suomessa eri versioita aika paljon "kuumimpaan" aikaan...kuinkahan paljon?

 

Matti

 

 

 

Oletpa urakan tehnyt etsiessäni!

Annilanselkä tosiaan on se paikka ja siellä lennettiin Bocian/Stigu -yhdistelmällä vielä 60-luvulla. Leo Levosluoto on ottanut paljon kuvia 50-70 -luvun mikkeliläisestä ilmailusta ja hän otti useamman kuvan näin. Muistelen nähneeni ne ensi kerran, kun vuonna 1979 aloitin pursikurssin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Harakoita"..on ollut suomessa eri versioita aika paljon "kuumimpaan" aikaan...kuinkahan paljon?

 

Matti

 

 

Finnish Civil Aircraft 1926-2000 kirja (Tuomo T.Mäkinen-Eino Ritaranta) kertoo, että Harakoita (PIK-7) on ollut  rekisterissä seuraavasti:

 

- Harakka I yhteensä 29 kpl (tunnukset H1- H29)

 

- Harakka II yhteensä 27 kpl (tunnukset H-30- H-57) + OH-047, OH-051, Jämin "uusiotuotanto" OH-034 eli ex H-60) = 30 kpl

 

- Harakka III 1 kpl (H-34, nyk OH-031, erikoisuus, palkkirunko, pyörällä varustettu)

 

Kaikki yhteensä 60 kpl:tta.

 

Harakka III, tunnus H-34, ostettiin Vaasaan syksyllä 1957. Se oli Vaasan Lentokerhon toinen Harakka, nyt tyyppiä III, ja oli entinen Polyteknikkojen Ilmailukerhon kone. Se oli vaurioitunut Pallaksella leirillä ja korjattiin lentokuntoiseksi. Kone oli tyypiltään ainoa maailmassa, sillä siihen oli rakennettu uusi runko käyttämällä perustana Harakka II-mallia. Koneessa oli kiinteä pyörä rungossa ja runkona oli palkkipuomi entisen tilalla. Sillä lennettiin vuosina 1958-59 204 lentoa, eli n. 12 tuntia. Kone myytiin Loviisan kerholle keväällä 1959, joka käytti sitä vuoteen -64 asti. Harakka III ”H-34” on entisöitynä ja lentokunnossa Kymin Ilmailumuseossa Karhulassa ollen edelleen tyypin ainoa harvinainen yksilö maailmassa, tosin uudella tunnuksella OH-031 varustettuna.

 

Kuvassa Harakka III H-34 Vaasassa -50-luvun lopulla. (H.Laaksonen via J.Nisula)

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Pentti

 

Näyttää olevan Porin Ik.n  "Koukku" eli PIK-5c taustalla ja Stigu.

Onkos sinulla enemmänkin näitä Piikajärvi kuvia?

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari huonolaatuista kuvaa löytyy. Lisäksi on kohtuullisia stigusta ja viimasta samaiselta päivältä. Kuvissa kuitenkin henkilöitä, joilta en ole vielä kysynyt julkaisulupaa. Tässä kuitenkin osasuurennos hallista. Kuvassa luultavasti Esa, Markku ja Matti.

 

Piikajärvi halli ilmailupäivänä 1961.

[ attachment removed / expired ]

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee jo OT. Onni Kuuluvainen oli Piikajärven päällikkönä 60-luvun alussa. Sodassa hän oli Tiedustelulentolaivue 16:n ohjaaja. Tunsi isäni Kauhavalla aikoinaan asuttuaan ja Piikajärvellä lennettiin siis yhdessä. Kuvassa omistaja lämmittää konetta lentoon. Kyseisellä Viimalla isäni ja Kuuluvainen kiersivät kenttää ilmailupäivänä 1961.

 

OH-VIF

[ attachment removed / expired ]

Edit: herrojen jalat näkyvät kuvassa koneen alla

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Muna-Harakka"

 

Vaasalaisten Harakka II H-35 valmistui keväällä 1949. Vuonna 1951 rakennettiin siihen virtaviivainen umpiohjaamo tai paremminkin irroitettava vanerisuojus, ja sitä alettiin kutsua ”Muna-Harakaksi”. Konetta käytettiin kyseisellä ”munalla” varustettuna lennoilla B-tutkinnon jälkeen siirryttäessä Grunau Baby ”tehokoneeseen”. Vanerisuojus antoi umpikoneen tuntua, ja joihinkin koneisiin asennettiin muutama mittarikin sekä tuulilasi.

 

Vaasan Lentokerhon Muna-Harakka H-35 -50-luvulla ja takana vanhat "Smolik-hallit" Vaasan lentokentän itäreunassa. Kuvat: Oiva "Oikku" Vanhala via Jukka Nisula.

[ attachment removed / expired ]

 

Muna-Harakka H-35.

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jaakko !  Minähän vuonna tuo Malmin Harakka-kuva on otettu?  En muista Harakkaa nähneeni Malmilla koskaan mutta talvella 1948 ja 1949 vedimme kuorma-autolla Aeron kerhon Grunau 9 konetta pitkin kiitotietä.  Virtasen faija teki koelentoja.  Terveisin Väinö

PS Täällä on ottamani kuva Luumusta Harakka 2:ssa Jämillä kesällä 1951: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91957.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.youtube.com/watch?v=o90OgL4VpGc 

Olisiko tuo Harakka (h-35) ? Nisulan Jukka ainkain osannee sanoa tarkemmin ?

 

Jari

 

Terve Jari,

 

Kyllä se sama Harakka on eli H-35. Paikkana on Eteläinen Kaupunginselkä eli Sundominlahti kaupungin edustalla. On -50-luvun loppupuoliskolta olevaa filmiä (arvelen A-kurssi, helmikuu -57, mm. suksivauriosta päätellen) todennäköisesti Huuskon Antin kuvaamana. Kone myytiin 1959 Kauhavalle. Ohjaamon "vanerimuna" on otettu pois, se oli irroitettava.  H-35:n historia ja paljon kuvia löytyy täältä:

 

http://www.vaasanlentokerho.fi/?action=INavigation::showArticleViewPage(6083)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harakka II H-45 Valkeakosken Lotilanjärven jäällä. Kuvattu arviolta v. 1996.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Valkeakosken ilmailukerho ry:n omistuksessa oleva Harakka II on esillä Tampere-Pirkkalan lentoasemalla 1. terminaalissa.

 

Harakka II H-45 on Valkeakosken Ilmailukerhon ensimmäinen lentokone. Se valmistui kerholaisten rakentamana v.1949. H-45 oli koulutuskäytössä 60-luvun lopulle saakka. Sen jälkeen sillä tehtiin satunnaisia yksittäislentoja, joista viimeinen 1.4.2000, ohjaajana Valkeakosken ilmailukerhon puheenjohtaja Kari Kokko. Yhteensä kone lensi 53 h 15 min ja lentoonlähtöjä tehtiin 2486.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa taannoisen Salon Ilmailukerhon eli nykyisen Salon Seudun Ik:n Harakan runko Kiikalan kentällä uuden hallin seinässä.

Siivet löytyy myös...rikkinäiset mutta en ole aivan varma ovatko Grunau 9:n vai tämän...

 

Matti

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inkeroisten Ilmailukerhon Harakka. Kerhon puuhamiehenä oli Niilo Hyvärinen. Harakat pyristelivät ilmaan Junkkarinjärven jäältä. Puikoissa Kouvolan lyseon lukiolainen Kalevi Kumpulainen. Kuva: Kouvolan lyseon lukiolainen Matti J Eronen, vuosi 1955 tai -56.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa kuvia tietääkseni Harakan viimeisimmästä kumiköysistartista Suomessa vuodelta 2003.

 

Lentoja oli vain yksi ja valitettavasti kamerakalustoni oli mitä oli tuolloin, joten kovin hienoja otoksia en aikaan saanut...

 

Suunnittelua...

[ attachment removed ]

 

Kone jo lähtöpaikalla ja vielä sovitaan, miten vedetään

[ attachment removed ]

 

Lentää se!

[ attachment removed ]

 

Vanhoja muistellen,

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että tämä on tosi epätoivoinen yritys, mutta (melkein) kaikki keinot on sallittuja kun kyse on mallinrakennuksesta...

 

Mahtaisiko jollakulla olla tietoa siitä, minkä värinen Mikkelin lentokentän sivuilla oleva Harakka I H-4 oli? Tarkoittaen siis käytännössä sitä, että minkä värinen oli sivuperäsin, runko, siivet, 'Jales Kahvi'-teksti jne. Mustavalkokuvasta voi tehdä jotain arvauksia, mutta... jos jollakulla on hyviä arvauksia niin otan niitä kiitollisuudella vastaan.

 

Tuomas

ps : on hiukan epäkäytännöllistä että nämä kuvat katoavat bittiavaruuteen näinkin nopeasti, tässäkin säikeessä on monta kuvaa jotka ihan oikeasti olisin halunnut nähdä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

(kuva lainattu Mikkelin lentokentän sivuilta, http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/02_palvelut/03_asuminen_rakentaminen_ja_liikenne/08_lentoasema/in_english/history)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että tämä on tosi epätoivoinen yritys, mutta (melkein) kaikki keinot on sallittuja kun kyse on mallinrakennuksesta...

 

Mahtaisiko jollakulla olla tietoa siitä, minkä värinen Mikkelin lentokentän sivuilla oleva Harakka I H-4 oli? Tarkoittaen siis käytännössä sitä, että minkä värinen oli sivuperäsin, runko, siivet, 'Jales Kahvi'-teksti jne. Mustavalkokuvasta voi tehdä jotain arvauksia, mutta... jos jollakulla on hyviä arvauksia niin otan niitä kiitollisuudella vastaan.

 

Tuomas

(kuva lainattu Mikkelin lentokentän sivuilta, http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/02_palvelut/03_asuminen_rakentaminen_ja_liikenne/08_lentoasema/in_english/history)

 

Runko on ollut yleensä puunväristä: koivusta tehtyä lentokonevaneria tai mäntyrimaa. Tuohon Jalekseen liittyy sellainen hailakan sinisen väri ja mahdollisesti vaalea puuvillakangas. Ettei nämä koneet yhä olisi Mikkelin vanhan hallin seinillä ripustettuina kuten ne vielä olivat 70- ja 80-luvuilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runko on ollut yleensä puunväristä: koivusta tehtyä lentokonevaneria tai mäntyrimaa. Tuohon Jalekseen liittyy sellainen hailakan sinisen väri ja mahdollisesti vaalea puuvillakangas. Ettei nämä koneet yhä olisi Mikkelin vanhan hallin seinillä ripustettuina kuten ne vielä olivat 70- ja 80-luvuilla?

 

Tuo hallin seinältä löytyminen olisi todella hieno juttu. Mahtaako joku Mikkeliläinen pystyä kommentoimaan? Tai löytyisikö joltakulta kuvaa siitä?

 

Samaa mieltä siitä, että yleensä runko oli puunvärinen, mutta kun olen Harakoita käynyt kuvaamassa (mulla on kuvat tietääkseni olemassaolevista kaikista pl. Salon Harakka on vielä hakusessa). Tuohon joukkoon mahtuu kaksi puun sävyä ja sitten on tietysti Karhulan kirkkaanpunainen H-12. Harakka II:ssa värejä on jo rutkasti; sininen, omituinen vaaleanvihertävä, puunsävyjä...

 

Se vaalea puuvillakangas on myös hyvä tieto jos ei parempaa löydy. Surffailin näitä Jales-logoja, niitä löytyy moneen lähtöön. Hailakka sin. on hyvä alku siinäkin.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hallin seinältä löytyminen olisi todella hieno juttu. Mahtaako joku Mikkeliläinen pystyä kommentoimaan? Tai löytyisikö joltakulta kuvaa siitä?

 

 

Pitää katsoa jos jostakin löytyis. Vanha halli on kuitenkin tässä: http://binged.it/HmYDmq

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia! Ja harvinaisia, näitä en ollut nähnyt. Sellaiset kuvat joissa Harakka on ilmassa ovat oikeasti aika harvassa.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään