Guest Mixu

Lentäjäkoulutus

23 viestiä aiheessa

Olen juuri viime keväänä valmistunut ylioppilaaksi ilmailulukiosta ja aion armeijan jälkeen pyrkiä lentokoulutukseen. Lukio sujui liian vähällä panostuksella ja keskiarvo jäi sinne 7 pintaan. Ylioppilaskirjotuksia koitan juuri parhaillaan parantaa. Ilmailuopistoon varmaan haen joo, mutta olen aika varma ettei sinne ole asiaa. Joten aion varmaankin hakea Salpauslennon lentäjäkoulutukseen, tai miksei Patriakin käy, mutta se on tällä hetkellä ainakin kalliimpi minun tietääkseni.

 

Varsinainen tiedon aukko sijaitsee nyt siinä, että kuinka paljon armeijan sotilasarvolla on merkitystä Patrialle ja Salpauslennolle haettaessa. Tiedän että kaikki pitäisi ottaa armeijasta irti mitä vain saa. Mutta tämän hetken elämän jatkosuunnitelmat loksahtaisivat paljon paremmin kohdalleen jos palvelisin 180pv ja yrittäisin hankkia korpraalin arvonimen. Joten, nyt tahtoisin mahdollisimman asiantuntevia ja rehellisiä vastauksia sotilasarvon merkityksestä Patrian ja Salpauslennon lentäjäkoulutuksiin. Tiedän että jos Ilmailuopiston hakuvaiheissa etenisi haastatteluun asti olisi aika hankala tulla valituksi korpin papereilla. Mutta nyt haluaisinkin kuulla, että pätevätkö nämä samat "tornihuhut" AUK:in tai RUK:in käymisen "välttämättömyydestä" myös muissa koulutuksissa joita valtio ei tue (Patria ja Salpauslento). Eli onko korpraalilla hyvät mahdollisuudet päästä koulutukseen esim. Salpauslennolla? Onhan se totta, että aina AUK tai RUK vie voiton jos on lähes samantasoiset kaverit, mutta toisella on vain korpin arvonimi.

 

Ja kuinka paljon tuleva työnantaja (Finnair, Blue One, Finncomm yms.) antaa painoarvoa sotilasarvolle työtä haettaessa?

 

Pyydän, asiantuntevia ja asiallisia vastauksia kiitos!

 

PS. Minulla ei ole sinäänsä mtn AUK:ia tai RUK:ia vastaan, voi olla että vielä päätän käydä jomman kumman vaikka ne eivät oisikaan "välttämätön" edellytys lentokoulutukselle, mutta haluaisin vain nyt ratkaista tämän arvoituksen ku se on mieltäni askarruttanut jo jonkun aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens

 

(Kaikkea muuta kuin asiantunteva vastaus)

Mitä nyt pikaisesti lukaisin Patrian ja Salpauslennon sivuja, ei kummassakaan mainittu armeijaa tahi varusmiespalvelusta pääsyvaatimuksena. Mutta molempien hakemuksissa varusmiespalveluksen sotilasarvoa kysytään. Ei kai auk tai ruk ihan välttämättömyyksiä voi olla mutta ainahan se tietenkin plussaa on jompikumpi käydä. Ja jos on oikeesti ohjaamoon sovelias kaveri niin en usko, että se jätetään koulutuksen ulkopuolelle vain sen takia, ettei ole AUKia tai RUKia käyty eli en usko että se olisi välttämättömyys. Ehkä tärkeämpää paperikarsintaa tekeville on huomata, että intti on ylipäänsä käytynä.

 

Omakohtaista kokemusta omaavat kertokoot sitten asian oikean laidan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen myös salpauslennolle hakemassa ja olen saanut vapautuksen armeijasta. Juttelin yhden tutun kanssa joka toimii lennonopettajana salpiksella ja hän sanoi että sillä ei loppupeleissä ole merkitystä miten on intti sujunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin Finncommin ab initio kurssin Salpiksella ja olen 270vrk jääkäri. Sotilasarvo tuli aikanaan esille haastatteluissa, mutta ei selkeästikään ollut mikään kynnyskysymys. Oleellisinta lienee että asevelvollisuus on jollain tavalla suoritettu ennen kuolutuksen alkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrian ATP25 kurssilla oli kaveri, joka meni suorittamaan asevelvollisuutta vasta nyt heinäkuussa (valmistui juhannuksen jälkeen). Eli kouluun (Patria) sisäänpääsyyn sillä ei ole vaikutusta. Työmarkkinoilla hyvin suoritetusta asepalveluksesta ei ainakaan haittaa ole, mutta hyöty riippuu ihan siitä kuka siellä pöydän toisella puolella istuu. Jos haastattelija on esim. reservin majuri ja intohimoinen MPKY:n vapaahetoisjäsen niin RUK:n käyminen ja kiinnostus maanpuolustusta kohtaan voi varmasti auttaa tai ainakin "avata keskustelua" positiivisessa hengessä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kouluille kelpaa se satatonnia vaikkei olis käynyt yhtään mitään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kouluille kelpaa se satatonnia vaikkei olis käynyt yhtään mitään :)

 

Jep, satatuhatlappunen taskussa en usko, että asepalvelus muodostuu kynnyskysymykseksi koulutukseen pääsemisessä :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Armeijassa ollessani olin AUK:ssa, mutta leikki jäi kesken ennen koulun loppua kun mursin jalkani siellä ja sain C-paperit. En siis ole alikersantti.

Hakuvaiheessa salpauslennolle olivat hyvin kiinnostuneita (sekä psykologi että lääkäri (jalan osalta)), että miksi minulla on c-paperit, mutta kun oli kaikki paperit ja lausunnot kunnossa niin ei siinä mitään ongelmaa ollut. Ja olen siis hyväksytty salpauslennolle :)

Siitä en tiedä, että miten eri lentoyhtiöt suhtautuu asiaan sitten työnhakuvaiheessa.

 

Toivottavasti tästä on jotain apua :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Armeijassa ollessani olin AUK:ssa, mutta leikki jäi kesken ennen koulun loppua kun mursin jalkani siellä ja sain C-paperit. En siis ole alikersantti.

Hakuvaiheessa salpauslennolle olivat hyvin kiinnostuneita (sekä psykologi että lääkäri (jalan osalta)), että miksi minulla on c-paperit, mutta kun oli kaikki paperit ja lausunnot kunnossa niin ei siinä mitään ongelmaa ollut. Ja olen siis hyväksytty salpauslennolle :)

Siitä en tiedä, että miten eri lentoyhtiöt suhtautuu asiaan sitten työnhakuvaiheessa.

 

Toivottavasti tästä on jotain apua :D

Salpauslennolle kun hakee, niin kannattaako liitteisiin liittää puolustusvoimien päätös vapautuksesta sekä lääkärinlausunnot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, satatuhatlappunen taskussa en usko, että asepalvelus muodostuu kynnyskysymykseksi koulutukseen pääsemisessä :D

 

 

Eikä se fyffestäkään ole kiinni - kyllä SIO:onkin voi päästä armeijaa käymättä, kunhan medikaalipuoli on kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastauksista! :) oli hyvä saada tämäkin pulma puitua. Hyvähän se olisi AUK tai RUK käydä, mutta saapi nähä. On tässä vielä muutama kuukausi aikaa miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse voisin vielä sen verran tähän lisätä, että aiemminkin jo suositeltu lentoteknillinen aukki ei ole yhtään huonompi vaihtoehto. Jos vuodeksi aiot jäädä niin suosittelen hakemaan. Lentoruk on tietenkin parempi vaihtoehto jos vain älliä ja terveyttä riittää (taitaapi olla kivoja testejä pitkä litania edessä tuolla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse voisin vielä sen verran tähän lisätä, että aiemminkin jo suositeltu lentoteknillinen aukki ei ole yhtään huonompi vaihtoehto. Jos vuodeksi aiot jäädä niin suosittelen hakemaan. Lentoruk on tietenkin parempi vaihtoehto jos vain älliä ja terveyttä riittää (taitaapi olla kivoja testejä pitkä litania edessä tuolla)

 

Nykymaailmasta en tiedä mutta 30 vee sitten samat testilitaniat oli niin sotilas- kuin siviilipuolellakin. Kävin molemmat kun sotilaspuolen lääkäri kertoi vasta loppuhaastattelussa että olen liian pitkä harjoitushävittäjään nimeltä Hawk.  :'(  Nii, vai oliko tämä turha kommentti, en tiedä mitä kauheuksia  ;D  nykytestaajat käyttävät eikä Tilkkaakaan enää ole ?  :-\

 

Idea kuitenkin on sama joten ennakkoluulot pois ja avarin mielin eteenpäin. Ainoa millä nuo selvittää on kai oma rehellinen sinä itse, kavereilta kuullut jutut ei muuta kuin sotkee ajatuksia. Siellä pärjää parhaiten kun astuu sisään pää tyhjänä ja ottaa asiat vastaan siinä järjestyksessä kun ne tulee ilman mitään ennakkoluuloja / varsinkaan -tietoja. Jos ei pysty käsittelemään vastaantulevia asioita niin kyllä se hakijalle kerrotaan eikä elämä lopu siihen. Ei tarkoita että kukaan on "tyhmä" mutta lentäjälle on joku fiksu ihminen (= siis EI varmasti ainakaan konsultti  :laugh:) luonut tietyt raja-arvot eri asioiden suhteen ja kai ne on aikojen saatossa hyväksi muokkautuneet kun niitä yhä käytetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse voisin vielä sen verran tähän lisätä, että aiemminkin jo suositeltu lentoteknillinen aukki ei ole yhtään huonompi vaihtoehto.

 

Eikä yhtään huonompi vaihtoehto ole entinen Ilmavoimien viestikoulu eli nykyinen Ilmasotakoulu Tikkakoskella, jossa voi perehdyttää itsensä eri tehtäviin mm. valvontalinja (Auk), lentosäälinja (Auk) sekä taistelunjohtolinja (Ruk). Lisää tietoa Ilmavoimien nettisivulla. Ensimmäisestä ja viimeisestä vaihtoehdoista mitä luettelin saattaisi olla hyötyä haettassa lennonjohtajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hain aikoinaan (-76) lento Raukkiin. Pääsin Tilkkaan testeihin jotka meni ihan Ok. Loppuhaastattelussa minulle sanottiin että käy lukio loppuun, ja hae sitten Rukkiin... Olin silloin lukion toisella luokalla. Päätös harmitti silloin kovasti, mutta myöhemmin ymmärsin kyllä että lukion keskeyttäminen olisi ollut huono vaihtoehto. Vai olisiko... Kävin nimittäin lukion loppuun, mutta en enää pyrkinyt Ilmavoimiin, vaan kävin intin maavoimissa... Tuskin olisin sinne lento Rukkiin päässytkään.

 

Jos taas olisin päässyt lentoreservialiupseerikurssille (sanahirviö) silloin aikanaan, niin tiedä minkälainen ura ilmavoimissa olisi ollut edessä...

 

No, tämä on sitä jossittelua jos mikä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllä varmaan kaikista parhain lentopuolen jälkeen on tuo Hallin AMEK touhut..  :thmbup:

 

Hallin Amek-meiningit läpikäyneenä ja Salpauslennolla tällä hetkellä opiskelevana voin todeta, että näinhän tämä on. Siellä saat tulevaisuutta ajatellen uskomattoman hyvät lähtötiedot kaikista lentokoneen järjestelmistä, aerodynamiikasta ynnä muusta tarpeellisesta. Siitä opetuksesta pitää vain muistaa ja jaksaa ottaa kaikki hyödyllinen irti. ''Ota hyöty irti intistä'' - näinhän sitä taidetaan mainostaa.  :thmbup:

 

Halli on myös palveluspaikkana aivan kärkikaartia, jos siellä pöpelikön keskellä tykkää olla. Toinen puolikas palveluksesta sujuukin sitten mielekkään mielenkiintoisesti mitä todennäköisemmin jossain lennostossa Hornetien parissa. Mieletön kokemus.. ainakin näin jälkeenpäin.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuota Halliinki menemistä tullu harkittua. Jos nyt sen verran sanon lentokoneen yleistuntemuksesta niin olen suorittanut PPL:n teoriat Ilmailulukiossa, että perustieto on hallussa niin aerodynamiikasta, kuin sääopista yms.

 

Tulevaisuudessa, jos en liikennelentäjäksi pääse, aion suorittaa PPL:n lento-osan ja UL-kelpuutuksen.

 

Mutta toivotaan parasta! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että nykyisin on olemassa sellaisia opinahjoja kuin ilmailulukio! Niistä suurkiitos päättäjille. Olisipa niitä ollut "silloin aikoinaan..."

 

Sanoisin sinulle Mikko vielä sen verran, että ei siitä sotilasarvosta jatkossa ainakaan haittaa ole. Aliupseeri- tai upseerikoulutuksesta on hyötyä jos päätät ryhtyä esim. poliisiksi. Eli: "Ota hyöty irti intistä" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään