Guest Olli Rantasalo

Onko muuten ihan määräysten mukaista toimintaa?

120 viestiä aiheessa

Sattumalta löysin JuuTuubista pari tälläistä videota

 

 

Tuli vaan mieleen että vaatiiko tämmöinen lentäminen jonkun erikoisluvan, ja jos vaatii niin miten sen saa?

 

Videoissa siis suoritetaan lentoonlähtö yhtäaikaisesti kiitotieltä ja lennettään muodostelmalentoa. Todennäköisesti Suomessa kuvattu ja taitavat olla Ultria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai sitä kukaan sääntöjenvastaisia lentovideoita tuubiin tööttäisi. Ja ennen kysymistä voisi tutkia OPS M1-1, tarkemmin ainakin kohta 3.1.8 Muodostelmalennot.

 

3.1.8 Muodostelmalennot

Ilma-alukset  eivät  saa  suorittaa  muodostel-

malentoa  muutoin  kuin  lentoon  osallistuvien

ilma-alusten   päälliköiden   yhdessä   ennalta

suunnitteleman järjestelyn mukaisesti. Valvo-

tussa  ilmatilassa  tapahtuvilla  muodostelma-

lennoilla  on  lisäksi  noudatettava  seuraavia

ehtoja:

a)  Muodostelma   suunnistaa   ja   ilmoittaa

paikkansa kuten yksi ilma-alus.

b)  Muodostelman johtaja ja mukana lentävi-

en muiden ilma-alusten päälliköt vastaa-

vat  muodostelmaan  kuuluvien  ilma-alus-

ten    yhteentörmäysten    välttämisestä.

Tämä vastuu on olemassa myös siirtymä-

vaiheissa  ilma-alusten  liikehtiessä  pääs-

täkseen  tarpeelliselle  etäisyydelle  muo-

dostelman   muista   ilma-aluksista   sekä

muodostelmaa koottaessa ja hajotettaes-

sa.

c)   Kunkin  ilma-aluksen  on  pysyttävä  enin-

tään 1 km (0,5 NM) sivuttais- ja pitkittäi-

setäisyydellä  ja  enintään  30  m  (100  ja-

lan) pystyetäisyydellä muodostelman joh-

tajasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen tietenkin tuon lukenutkin. Mutta jos oletetaan että lennetään valvomattomassa ilmatilassa, niin saako siis silloin lentää vaikka 10 metrin sivuttaisetäisyydellä toisesta koneesta?

 

Nyt kun aloin ihan tutkimaan asiaa niin löysin määräyksestä OPS M1-2 nimikkeen 'näytöslentäjän hyväksymistodistus', enpä ole aikaisemmin koskaan kuullutkaan. Tosin vaaditaan vain lentonäytöksissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olen tietenkin tuon lukenutkin. Mutta jos oletetaan että lennetään valvomattomassa ilmatilassa, niin saako siis silloin lentää vaikka 10 metrin sivuttaisetäisyydellä toisesta koneesta?

 

Ilmatilaluokasta riippumatta saa lentää tiiviissäkin, kunhan ei törmää ja homma on maassa briiffattu.

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu...

 

...täällä käytiin pari vuotta sitten kiihkeän tunteikas keskustelu yhdestä lyhyentaitavasta laskeutumisvideosta Malmille, jossa kone näytti koskettavan kiitotietä ennen kynnystä (Lasku 36:lle ja Maikista pois). Seurauksena video suljettiin yksityiseksi ja yksi silloinen ahkera kirjoittaja pahoitti mielensä, kiitti, kumarsi ja poistui.

 

Tuntematta tämänkertaisen keskustelun avaajaa tuli myös mieleeni, ettei välttämättä kaikilla tänne kirjoittajilla ole edes aavistusta, millä termein etsiä määräyksiä ja ohjeita. Eikä minua ainakaan kukaan pakottanut katsomaan kaikkia videoita, vaan ihan uteliaisuudesta omalla päätökselläni katsoin niistä yhtä n. yhden minuutin ajan ;)

 

Mutta ei vaiska: hyvin valmisteltuna ja esiharjoiteltuna puljalentäminen antaa varmasti paljon. Siitäkin on keskusteltu joskus muinoin täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Youtube-pätkissä harjoitellaan jotain Mäntän härvelipäiviä (?) varten. Kai se on muodostelmalentämistä. Ehkä.

 

Lähekkäin lentäminen muuten ei taida olla "muodostelmalentämistä". OPS M1-6 viittaa minusta lähinnä lentonäytöstoimintaan tai sen harjoitteluun. Ja jos sellaista tehdään, pitää (muistaakseni) olla näytöslupa ja suunnitelma asiaan.

 

Lähekkäin voi lentää, sitä ei kai mikään sääntö estä. Hyvinkin lähekkäin. Vaikkapa ilmasta-ilmaan kuvaaminen, ei se mitään muodostelmalentoa ole OPS M1-6:n mukaisesti. Tai kilpapurjelento.

 

Valvomattomalta lentopaikalta voi lähteä montakin konetta yhtäaikaa. Vain mielikuvitus, itsesuojeluvaisto ja kentän pysyväismääräys voi olla esteenä. Minäkin lähden aina yhtäaikaa toisen koneen kanssa, väliä on muutama kymmenen metriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, ehkä oli vähän tyhmää laittaa nuo linkit noihin videoihin. Mutta luulin kyllä ihan oikeasti että lähekkäin lentäminen on kielletty, ja myös että kiitotieltä lähteminen toisen koneen kanssa samaan aikaan on kielletty. Mutta ilmeisesti siis ei ole. Tuntuu vaan jollain tapaa kovin vaaralliselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mitä jäin ihmettelmään oli se, että valvomattomalla lentopaikalla lennetään oikeanpuoleista laskukierrosta.

Taisi olla Halli tuo lentopaikka. Eihän sitä muodostelmalentoa ole missään kielletty ja ihan turvallistakin se on kun asiat suunnitellaan hyvin ja hiukan kokeneemmat pilotit on asialla. Muodostelmalennoista pitää tietysti sopia pilottien kesken etukäteen ja jos se tapahtuu valvotussa ilmatilassa on tietenkin syytä informoida myös lennonjohtoelintä tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Halli tuo lentopaikka. Eihän sitä muodostelmalentoa ole missään kielletty ja ihan turvallistakin se on kun asiat suunnitellaan hyvin ja hiukan kokeneemmat pilotit on asialla. Muodostelmalennoista pitää tietysti sopia pilottien kesken etukäteen ja jos se tapahtuu valvotussa ilmatilassa on tietenkin syytä informoida myös lennonjohtoelintä tästä.

 

Edelleen:

1) Paikka on Halli, aukioloaikojen ulkopuolella, jolloin se on valvomaton lentopaikka, ilmatilaluokka G.

2) Lentoonlähtö ja muodostelmalento sujuvat kuten lentosäännöissä on määrätty.

3) Ainakin pari konetta käyttää oikeanpuoleista laskukierrosta, mikä on vastoin lentosääntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen:

3) Ainakin pari konetta käyttää oikeanpuoleista laskukierrosta, mikä on vastoin lentosääntöjä.

 

Vaan eipä olekaan vastoin lentosääntöjä kolmessa eri tapauksessa:

1. Mikäli oikenpuoleinen kierros on merkitty lentopaikan LDG-karttaan

2. Mikäli lentopaikan pysyväismääräyksissä on näin määritetty se hyväksyttäväksi

3. Mikäli se koneen päällikön harkinnan mukaan on turvallisuuden vuoksi ehdottoman välttämätöntä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko täällä jokin kilpailu meneillään? Kuka löytää eniten nipotettavaa toisten kuvista tai videoista?

 

Isot mokat syntyy siitä ettei uskalla kysyä, kun pelkää että leimautuu "nipottajaksi". Et silleen.

 

ps. tässä kysyttiin, ja hyvä niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen:

3) Ainakin pari konetta käyttää oikeanpuoleista laskukierrosta, mikä on vastoin lentosääntöjä.

Tässähän tuo on sanottu laskukierroksen suunta lentopaikalla, siis kaikki kaarrot aina vasemmalle ellei muuta ole määrätty.

 

3.2.5 Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä

Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä

ilma-aluksen on, riippumatta siitä,

onko se lähiliikennevyöhykkeellä,

a) tarkkailtava muuta lähiliikennettä yhteentörmäysten

välttämiseksi;

b) mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan

tai pysyttävä erossa siitä;

c) suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle

lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön

jälkeen, ellei ole toisin määrätty

sekä

d) suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen,

ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn

tai muun liikenteen takia

muuta suuntaa ole pidettävä parempana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tuo on sanottu laskukierroksen suunta lentopaikalla, siis kaikki kaarrot aina vasemmalle ellei muuta ole määrätty.

 

3.2.5

 

Eiköhän joku ruudinkeksijä vielä oivalla, että koneen saa kääntymään oikealle, kun suorittaa määräyksen mukaista vasenta kaartoa 270 asteen edestä... ja ei kun soveltamaan käytäntöön

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tuo on sanottu laskukierroksen suunta lentopaikalla, siis kaikki kaarrot aina vasemmalle ellei muuta ole määrätty.

 

3.2.5 Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä

Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä

ilma-aluksen on, riippumatta siitä,

onko se lähiliikennevyöhykkeellä,

a) tarkkailtava muuta lähiliikennettä yhteentörmäysten

välttämiseksi;

b) mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan

tai pysyttävä erossa siitä;

c) suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle

lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön

jälkeen, ellei ole toisin määrätty

sekä

d) suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen,

ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn

tai muun liikenteen takia

muuta suuntaa ole pidettävä parempana.

 

Täytyy nyt sanoa, etten oivalla mitä oikein tarkoitat.

Lentosäännöt edellyttävät vasemmalle kaartamista, eikä videolta käy ilmi mitään mikä edellyttäisi oikeanpuoleisen laskukierroksen käyttämistä. Siitä huolimatta radioliikenteestä käy ilmi että toimitaan näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan eipä olekaan vastoin lentosääntöjä kolmessa eri tapauksessa:

1. Mikäli oikenpuoleinen kierros on merkitty lentopaikan LDG-karttaan

2. Mikäli lentopaikan pysyväismääräyksissä on näin määritetty se hyväksyttäväksi

3. Mikäli se koneen päällikön harkinnan mukaan on turvallisuuden vuoksi ehdottoman välttämätöntä

 

Aivan. Mutta videon tapauksessa ei taas tullut ilmi mitään mikä olisi oikeuttanut toimimaan näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Mutta videon tapauksessa ei taas tullut ilmi mitään mikä olisi oikeuttanut toimimaan näin.

Yksi tämän palstan opetuksista: Olkaa tarkkana kun postaatte videoita tai kuvia omista seikkailustanne. ??? Nih.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tämän palstan opetuksista: Olkaa tarkkana kun postaatte videoita tai kuvia omista seikkailustanne. ??? Nih.

 

Vai pitäisikö ensin opetella laskukierroslentäminen, ennen kuin ryhtyy lentämään muodostelmalentoa?

 

Tätä säiettä lukiessa edellä mainittu kyllä tulee hyvin mieleen, mutta olisi mukava myös jos muodostelmassa lentäneet ymmärtäisivät, että toiminnallaan rikkovat lentosääntöjä ja voivat aiheuttaa vaaratilanteen toimimalla ennakoimattomasti (erityisesti muita ilmailioita kohtaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuossa on kirjaimellisesti menetelty vastoin lentosääntöjä. Nehän ovat monilta osiltaan jääneet ajastaan jälkeen. Nykyinen ilmailumaailma on niin monimutkainen, että suurempaa remonttia kansainvälisiin sääntöihin tuskin kukaan yrittääkään tehdä.

 

Tuo pakollinen vasemman kaarron sääntö on ollut aikoinaan hyvinkin paikallaan kun radioita ei kaikilla ollut ja lentotoiminnan tuli kentän läheisyydessä olla jotenkin ennakoitavaa. Nyt esim. käsiteltävänä olevassa Hallin tapauksessa riski on jokseenkin luokkaa olematon. Hallin liikennealueilla ja ilmatilassa on radiopakko H24 (=toimivat laitteet ja yhteydenpitovelvollisuus Hallin ATS-elimen tai sen ollessa suljettuna muun liikenteen informoiminen tai sen puuttuessa "sokeat lähetykset" sijainnista, korkeudesta ja aikeista sekä jatkuva kuuntelu).

 

Ehkä konfliktin paikka saattaisi tulla, jos oikeata kierrosta käyttävä kolmikko ei olisi tarkkaillut ilmatilaa lainkaan ja samaan aikaan vasemman perusosan lopussa tai vastakkaisesta kiitotien suunnasta olisi ollut tulossa laskuun lentokone, jonka on yllättänyt radiovika ohjaajan sitä havaitsematta eikä hänkään tarkkailisi ilmatilaa lainkaan.

 

Komppaan ehdottomasti Heikkiä. Jos joskus toimimmekin harmailla alueilla niin tehdään vain semmoisia temppuja, jotka onnistuvat varmasti. Luonnollisestikaan emme taltioi niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tätä tuiki jännittävää ketjua lukiessani mieleen, missä ja miten mahtaa olla määritelty termi "läheisyys". Näin ilmailumääräyksellisessä mielessä siis. Vai onko kyseessä taas yksi veteen piirretty viiva?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä läheisyys on veteen piirretty viiva. Jos vaikkapa hyvällä ja tyynellä säällä kolmen koneen Cessna/Piper-muodostelmaa lentää yli 2000 tunnin sotilaslentäjän kokemuksella olevat hemmot, ei 10 metrin sivuttaisero vielä huimaa. Mutta, jos vaikkapa kolmen koneen Ikarus C42-puljaa lentävät kuskit ovat 100 tunnin ultrakokemuksella ja sää puuskainen voi kipinöitä syntyäkin yritettäessä lentää vastaavilla etäisyyksillä.

 

Osastolentokoulutus - ohjaajien kokemus (erityisesti heikoin lenkki)- kalusto -sää -  lennetänkö suoraan vai tehdäänkö myös usein kaartoja - vaihdetaanko lennolla muotoa, johtajaa, siipeä jne, ovat esimerkiksi niitä liikkuvia osia joita tulee tarkastella ennen osaston kiinteyttämistä. Kuten tässä Hallinkin tapauksessa, on vielä kolmen koneen osasto turvallinen kun siipikoneilla on vapaa vaakakaarto-väistösuunta  johtokoneen lentässä sovitusti. 

 

Pudasjärvellä heinäkuussa on vuotuinen jo perinteeksi muodostunut Sunny-Nights-Fly-In-tapahtuma. Ohjelma on aina sisältänyt myös yhden illan osastolentoteoriaa, jota on sitten sovellettu käytäntöön ao. viikon perjantaina suorittamalla sovitulla muodostelmalla ylilento tiettynä aikana kaupungin torin yli.

Alla olevat kuvat on otettu Pudasjärvellä jokunen vuosi sitten ja olemme siinä vinoneliön takakulmassa. Piperiä vasemmalla ja oikealla. Valitettavasti meidän tuulilasimme väärensi niin rankasti, ettei näitä ja johtokonetta saanut järkevästi samaan ruutuun. Tuolloin useista eri kombinaatioista muodostetussa kansainvälisessä muodostelmassa taisi olla yhteensä 16 konetta ja ultrat olivat korkeusporrastettuina hieman yläpuolelle. Luulenpa tuon perinteen jatkuvan ensi kesänäkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos taas puhutaan kentän läheisyydessä, on sillä mielestäni tarkoitettu suunnilleen laskukierrosaluetta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... lentosääntöjä.

Nehän ovat monilta osiltaan jääneet ajastaan jälkeen.

Jos joskus toimimmekin harmailla alueilla niin tehdään vain semmoisia temppuja, jotka onnistuvat varmasti.

 

Komppaan noita virkkeitä täysin rinnoin.

 

Sen sijaan samassa viestissä esitettyä virkettä "Nykyinen ilmailumaailma on niin monimutkainen, että suurempaa remonttia kansainvälisiin sääntöihin tuskin kukaan yrittääkään tehdä." en komppaa.

 

Mielestäni nimenomaan pitää pyrkiä kaikin käytettävissä olevin keinoin vaikuttamaan siihen, että myös sääntöjä, siis sekä kansainvälisiä että kotimaisia lentosääntöjä ja ilmailumääräyksiä, päivitetään vastaamaan ilmailumailman monimutkaisuutta ja sen suomia mahdollisuuksia tarkoituksenmukaisella tavavalla. Kyllä ammu vainaan aikaisista historiajäänteistä on päästävä eroon, tippaakaan lentoturvallisuudesta tinkimättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...muistaen sekin, että aukotonta ja pikkutarkkaa kaiken huomioonottavaa säännöstöä ei ole mahdollista luoda. Aina tarvitaan tulkintoja, harkintaa ja sitä sisäistä koodausta, jota kulttuuriksi sanotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mielestäni nimenomaan pitää pyrkiä kaikin käytettävissä olevin keinoin vaikuttamaan siihen, että myös sääntöjä, siis sekä kansainvälisiä että kotimaisia lentosääntöjä ja ilmailumääräyksiä, päivitetään vastaamaan ilmailumailman monimutkaisuutta ja sen suomia mahdollisuuksia tarkoituksenmukaisella tavavalla. Kyllä ammu vainaan aikaisista historiajäänteistä on päästävä eroon, tippaakaan lentoturvallisuudesta tinkimättä.

 

Tarkoittaks tämä nyt sitä, että aamuvainaan aikaisiin lentäjiin verrattuna nykyaikainen pilotti pystyy spottaamaan radiottoman ilma-aluksen paremmin ihan siistä syystä että koneeseen on asennetu radio? Ehh...

 

Vaihtoehtoja ovat yhä mielestäni nämä:

- OPS M1-17:n avituksella suomalaisiin lentosääntöihin voitaisiin tunkea mahdollisuus käyttää oikeanpuoleista kierrosta lennonjohto/AFISkentillä aukioloaikojen ulkopuolella.

- Valvomattomien lentopaikkojen kohdalla ilmoitetaan ilmailutiedotuspalvelun kautta, että oikeanpuoleinen liikenne on virallisesti käytössä.

tai sitten määrätään radio pakolliseksi kaikille valvomatonta lentopaikkaa käyttäville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkä konfliktin paikka saattaisi tulla, jos oikeata kierrosta käyttävä kolmikko ei olisi tarkkaillut ilmatilaa lainkaan ja samaan aikaan vasemman perusosan lopussa tai vastakkaisesta kiitotien suunnasta olisi ollut tulossa laskuun lentokone, jonka on yllättänyt radiovika ohjaajan sitä havaitsematta eikä hänkään tarkkailisi ilmatilaa lainkaan.

 

 

Olen ymmärtänyt niin, että tämä on juuri se syy, miksi laskukierrokset ovat tietynkätisiä. Maassaolijat pystyvät havaitsemaan kierrokseen saapuvan koneen kätisyydestä riippumatta, kunhan vain tietävät mistä suunnasta sitä voi odottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään