Guest Olli Rantasalo

Onko muuten ihan määräysten mukaista toimintaa?

120 viestiä aiheessa

"sopiiko kriittinen määrä erilaisia ilmailupersoonia samaan foorumiin".. lajista riippumatta. :)

 

//T

 

 

 

Eikun "sopiiko n kappaletta erilaisia kriittisiä ilmailupersoonia samaan foorumiin..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopaikan pysyväismääräysten ja AIS: n tietojen,  kuten esimerkiksi lentopaikan LDG-kartan tietojen, ei tietenkään tule olla keskenään ristiriitaisia.

 

LDG-kartassa voidaan lisäksi viitata pysyväismääräyksiin, joista löytyy vielä enemmän tietoja kuin LDG-kartasta, varsinkin jos ne sallivat joillekin koneille, esimerkiksi hinauskoneille, pääsäännöistä poikkevia laskukierroksia.

 

 

Täsmennän omaa kommenttiani sillä, että jos kentällä on käytössä RHC, käy se luonnollisesti ilmi paikallisista pysyväismääräyksistä. Mutta ei voi olla tilannetta, että RHC on ilmoitettu vaan niissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne paikalliset pysyväismääräykset sopivat mainiosti esimerkiksi saunan lämmitysaikojen säätelyyn.

 

Mahtaakohan AGA M1-2. n kohta 5: kaan sentään ihan noita saunanlämmitysmääräyksiä tarkoittaa, mitä arvelet? ;):D

 

Vaikka  enemmän arvostankin terveen talonpoikaisjärjen käyttöä ylipäätään kuin määräyksiä ja pykäliä, katson silti, että lentopaikan pysyväismääräyksiin voi vallan hyvin sisällyttää ihan oikeasti lentoturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta edistäviä määräyksiä ja ohjeita, kunhan pysytään kohtuudessa, pitäydytään oleellisessa, ei liioitella, eikä tarpeettomasti kertailla itsestään selvyyksiä. Silloin ne jaksaa kuka hyvänsä myös lukea ja sisäistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan AGA M1-2. n kohta 5: kaan sentään ihan noita saunanlämmitysmääräyksiä tarkoittaa, mitä arvelet? ;):D

 

Vaikka  enemmän arvostankin terveen talonpoikaisjärjen käyttöä ylipäätään kuin määräyksiä ja pykäliä, katson silti, että lentopaikan pysyväismääräyksiin voi vallan hyvin sisällyttää ihan oikeasti lentoturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta edistäviä määräyksiä ja ohjeita, kunhan pysytään kohtuudessa, pitäydytään oleellisessa, ei liioitella, eikä tarpeettomasti kertailla itsestään selvyyksiä. Silloin ne jaksaa kuka hyvänsä myös lukea ja sisäistää.

 

Olen varma että tuon pykälän kirjoittamisen henki ei ole ollut se että pm:llä annettaisiin lupa jonkin toiminnon toimia yleisten ilmamääräysten ja karttojen vastaisesti. Väittäisin että siinä on enemmän ajateltu esimerkiksi juuri tuota pelastuspalvelutoimintaan liittyvää asiaa. Näinpä kehoittaisin kaikkia lentopaikan päälliköitä miettimään oman pm:n "lainvoimaisuutta", jos siellä annetaan esimerkiksi jollekin hinurille lupa räimiä vastakarvaan niin tehköön edes poikkeamaraportin asiasta. Jos tämä sääntö on sitten pakko olla niin sitten on muutettava kartat ym. virallinen dokumentaatio lentopaikalta. Siis pysyväismääräykset eivät voi olla lentäjiä varten vaan koskevat enemmän lentopaikan ylläpitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen varma että tuon pykälän kirjoittamisen henki ei ole ollut se että pm:llä annettaisiin lupa jonkin toiminnon toimia yleisten ilmamääräysten ja karttojen vastaisesti. Väittäisin että siinä on enemmän ajateltu esimerkiksi juuri tuota pelastuspalvelutoimintaan liittyvää asiaa. Näinpä kehoittaisin kaikkia lentopaikan päälliköitä miettimään oman pm:n "lainvoimaisuutta", jos siellä annetaan esimerkiksi jollekin hinurille lupa räimiä vastakarvaan niin tehköön edes poikkeamaraportin asiasta. Jos tämä sääntö on sitten pakko olla niin sitten on muutettava kartat ym. virallinen dokumentaatio lentopaikalta. Siis pysyväismääräykset eivät voi olla lentäjiä varten vaan koskevat enemmän lentopaikan ylläpitoa.

 

Niinpä niin, jo tuolla aiemmassa viestissäni kyllä totesin ettei lentopaikan pysyväismääräysten ja siitä AIS: ssa julkaistuissa tiedoissa, kuten esimerkiksi LDG-kartoissa ja niiden tekstiosissa, tule olla ristiriitaisuuksia. Esimerkiksi RHC ei ole lentosääntöjenvastainen, kun se on mainittu sekä LDG-kartassa että pysyväismääräyksissä. Kyllä ne pysyväismääräyksetkin on tarkoitettu kuitenkin ennen kaikkea lentäjille, vaikka koskevatkin mm. niitä asioita, joita mainitsit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jos siellä annetaan esimerkiksi jollekin hinurille lupa räimiä vastakarvaan....

 

Eipä yhtään asenteellista tekstiä ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä yhtään asenteellista tekstiä ;)

 

...vai onko meidän asenteissa jotain outoa?

 

En tiä. Vuodesta 1948 hinurit on "räimineet vastakarvaan" pudottamaan köyttä, eikä siinä vielä (kai) kovin suuria liikenteellisiä ongelmia ole ollut. Sitä sentään tehdään 20 kentällä Suomessa, about 10 000 kertaa kesässä. Eikä sitä taida olla kirjoitettuna edes pysyväismääräyksiin.

 

Kyllähän tämän asian kaikki tietää??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...vai onko meidän asenteissa jotain outoa?

 

En tiä. Vuodesta 1948 hinurit on "räimineet vastakarvaan" pudottamaan köyttä, eikä siinä vielä (kai) kovin suuria liikenteellisiä ongelmia ole ollut. Sitä sentään tehdään 20 kentällä Suomessa, about 10 000 kertaa kesässä. Eikä sitä taida olla kirjoitettuna edes pysyväismääräyksiin.

 

Kyllähän tämän asian kaikki tietää??

 

Minä olen sitten ollut ulkona sivistyksestä.

EFPK proseduurina on että hinauskone lähestyy kiitotien viereistä nurmikkoa siten(siis riittävän korkealla) että saa turvallisesti tiputettua köyden suunnilleen hinattavien luo ja laskeutuu sitten edemmäs nurmikolle (tai kiitotielle, jos siltä tuntuu) ja rullaa takaisin hinattavien eteen.

Ei turhaa räimintää eikä houkutusta tiukkoihin pystäreihin.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...vai onko meidän asenteissa jotain outoa?

 

En tiä. Vuodesta 1948 hinurit on "räimineet vastakarvaan" pudottamaan köyttä, eikä siinä vielä (kai) kovin suuria liikenteellisiä ongelmia ole ollut. Sitä sentään tehdään 20 kentällä Suomessa, about 10 000 kertaa kesässä. Eikä sitä taida olla kirjoitettuna edes pysyväismääräyksiin.

 

Kyllähän tämän asian kaikki tietää??

 

Taitaa olla maan tapa, mutta ei se tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää.

Kaikki eivät nimittäin sitä tiedä. Silloin kun esimerkiksi hinauskoneet lentävät näin, tulisi lentopaikan päällikön ilmoittaa asiasta virallisesti ilmailutiedotusjärjestelmän kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla maan tapa, mutta ei se tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää.

Kaikki eivät nimittäin sitä tiedä. Silloin kun esimerkiksi hinauskoneet lentävät näin, tulisi lentopaikan päällikön ilmoittaa asiasta virallisesti ilmailutiedotusjärjestelmän kautta.

 

Niin tai panna ao. tiedot pysyvästi lentopaikan LDG-karttaan ja sen tekstiosiin sekä pysyväismääräyksiin, jolloin menettely on käsittääkseni täysin lentosääntöjen mukaista ja hyväksyttävää myös ilman lentopaikan päällikön eriilisiä tapauskohtaisia ilmoituksia virallisen ilmailutiedotusjärjestelmän kautta. ;):thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai panna ao. tiedot pysyvästi lentopaikan LDG-karttaan ja sen tekstiosiin sekä pysyväismääräyksiin, jolloin menettely on käsittääkseni täysin lentosääntöjen mukaista ja hyväksyttävää myös ilman lentopaikan päällikön eriilisiä tapauskohtaisia ilmoituksia virallisen ilmailutiedotusjärjestelmän kautta. ;):thmbup:

 

- Lentosäännöt perustuvat ICAOn yleissopimuksen liite II:een ja Suomi on sen jäsenvaltiona sitoutunut noudattamaan ICAOn suosituksia. Lentosäännöille on annettu kansallisen normin asema viittaamalla niihin AIP:ssä ja julkaisemalla ne tätä hierakiassa AIP:tä alempana olevassa normisarjasssa "Ilmailumääräykset".

- LDG -kartta ei ole ICAOn tunnustama karttaformaatti. Ero käy ilmi esimerkiksi vertaamalla eAIP:stä VAC- ja LDG -karttoja; toisessa on ICAO-viite ja toisessa ei.

- Kaikista lentopaikoista ei julkaista LDG-karttoja.

- Lentopaikkaa koskevista AIS-tiedoista vastaa lentopaikan päällikkö

 

Kyseessä on melko merkittävä poikkeama kansainvälisesti yleisesti hyväksytystä standardista, ilmatilan osassa jota varten on katsottu tarpeelliseksi antaa erityisen tarkat ja yksityiskohtaiset ohjeet. Tästä on siis asiallista poiketa paikallisella sopimuksella ja tavalla, joka ei tuo menettelyä muiden ilmailijoiden tietoon, yleisesti tunnetulla tavalla?

 

Ilmeisesti on tullut aika, jolloin ammu-vainaakin on ryhtynyt lentämään.  Taidanpa miettiä tarkkaan ennen kuin lähestyn ilmateitse mitään lentopaikkaa, missä sovelletaan tällaista menettelyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Lentosäännöt perustuvat ICAOn yleissopimuksen liite II:een ja Suomi on sen jäsenvaltiona sitoutunut noudattamaan ICAOn suosituksia. Lentosäännöille on annettu kansallisen normin asema viittaamalla niihin AIP:ssä ja julkaisemalla ne tätä hierakiassa AIP:tä alempana olevassa normisarjasssa "Ilmailumääräykset".

- LDG -kartta ei ole ICAOn tunnustama karttaformaatti. Ero käy ilmi esimerkiksi vertaamalla eAIP:stä VAC- ja LDG -karttoja; toisessa on ICAO-viite ja toisessa ei.

- Kaikista lentopaikoista ei julkaista LDG-karttoja.

- Lentopaikkaa koskevista AIS-tiedoista vastaa lentopaikan päällikkö

 

Kyseessä on melko merkittävä poikkeama kansainvälisesti yleisesti hyväksytystä standardista, ilmatilan osassa jota varten on katsottu tarpeelliseksi antaa erityisen tarkat ja yksityiskohtaiset ohjeet. Tästä on siis asiallista poiketa paikallisella sopimuksella ja tavalla, joka ei tuo menettelyä muiden ilmailijoiden tietoon, yleisesti tunnetulla tavalla?

 

Ilmeisesti on tullut aika, jolloin ammu-vainaakin on ryhtynyt lentämään.  Taidanpa miettiä tarkkaan ennen kuin lähestyn ilmateitse mitään lentopaikkaa, missä sovelletaan tällaista menettelyä.

 

Niinpä kyllä mutta, ICAO: n normeista saa kansallisesti poiketa, kunhan kansallinen lainvoimainen viranomainen ilmoittaa poikkeamista asianmukaisesti ICAO: lle.

Ei ole kaikista lentopaikoista julkaistu LDG: eitä, vaan ei VAC: jakaan. Otin tuon LDG: n esiin vain yhtenä julkisena AIS: n lentopaikkoja koskevana asiakirjana.

Mikään ei estäne esittämieni tietojen viemistä myöskään VAC: eihin ja tekemästä sellaisia.

Lentopaikan päällikkö vastaa toki lentopaikkaa koskevista AIS-tiedoista, myös pysyvistä eikä vain tilapäisistä.

Ei me noista riitaa taideta keskenämme saada aikaan, eihän. ;):):thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä kyllä mutta, ICAO: n normeista saa kansallisesti poiketa, kunhan kansallinen lainvoimainen viranomainen ilmoittaa poikkeamista asianmukaisesti ICAO: lle.

Ei ole kaikista lentopaikoista julkaistu LDG: eitä, vaan ei VAC: jakaan. Otin tuon LDG: n esiin vain yhtenä julkisena AIS: n lentopaikkoja koskevana asiakirjana.

Mikään ei estäne esittämieni tietojen viemistä myöskään VAC: eihin ja tekemästä sellaisia.

Lentopaikan päällikkö vastaa toki lentopaikkaa koskevista AIS-tiedoista, myös pysyvistä eikä vain tilapäisistä.

Ei me noista riitaa taideta keskenämme saada aikaan, eihän. ;):):thmbup:

 

Kansalliset eroavuudet eli ns. differenssit on ilmoitettu kunkin valtion Ilmailukäsikirjassa sekä lentosääntöjen kohdalla Annex II lopussa. Lentosäännöt antavat jo itsessään mahdollisuuden laskukierroksen suunnan muuttamiseen.

 

Korostan edellä olevalla pilkun parittelulla sitä, että vasta AIS:n julkaisemana oikeanpuoleinen kierros on lentosääntöjen mainitsemalla tavalla esitetty - eli tiedon tulee olla kaikkien helposti saatavilla ko. valtion AIS-palvelun kautta. Pelkän LDG-kartan käyttäminen on ongelmallista, koska suosituksen julkaisija (ICAO) ei tunnusta sitä, siksi se täytyy tuoda esiin toisella tapaa. Käytännössä LDG-kartta on hyvä tapa visualisoida asia, VAC:lla tieto hukkuu muun informaation sekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistänpä piruuttani tämän kuvan tännekin :P Kuitu, pelti tai rätti, siipiveikkoja kaikki tyynni  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistänpä piruuttani tämän kuvan tännekin :P Kuitu, pelti tai rätti, siipiveikkoja kaikki tyynni  :thmbup:

 

Laitas Mikko taas vähän kuvia joskus meillekin tänne - selkeesti näkee että hyvää settiä on tullut - vaikka ne onkin varmasti koneenomistajien iloksi ym otettu, on niitä silti ihan kiva katsella..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mikon kuva on otettu sellaisella pitkällä putkella, jossa kaikki näyttää olevan lähempänä kuin todellisuudessa onkaan. Mikä sen nimi nyt olikaan? Tsuumi tai tsunami tai jotain. Ihan vaan tiedoksi kaikelle kansalle.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitas Mikko taas vähän kuvia joskus meillekin tänne - selkeesti näkee että hyvää settiä on tullut - vaikka ne onkin varmasti koneenomistajien iloksi ym otettu, on niitä silti ihan kiva katsella..

 

Pitäisihän sitä. Kun saisi vain aikaiseksi :-[ No, kohta on niin pimeetä, että on keksittävä virikkeitä, niin ehkä sitten... :)

 

Tuo Mikon kuva on otettu sellaisella pitkällä putkella, jossa kaikki näyttää olevan lähempänä kuin todellisuudessa onkaan. Mikä sen nimi nyt olikaan? Tsuumi tai tsunami tai jotain. Ihan vaan tiedoksi kaikelle kansalle.  ;D

 

Niin, voihan se putki sellainen tietysti olla. Mutta siitä Zoonamista ei ole tuossa kuvassa käytössä, kuin tasan se pienin mahdollinen määrä, 70mm. Tiukempi muodostelma ei olisi enää ruutuun mahtunut ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään