Jukka Juslin

Polttoöljy lentokoneen polttoaineena?

10 viestiä aiheessa

Moikka!

 

Katsoin, että Malmin seo myy polttoöljyä hintaan 0.98 euroa litra. Mitenkäs polttoöljy soveltuisi harrasteilma-aluksen polttoaineeksi, jos hankkii jonkinlaisen diesel moottorin? Tuommoista voisi ainakin poltella aika huvikseen, kun ei maksa mitään. Onko olemassa ilmailukäyttöön tarkoitettuja moottoreita, jotka kävisivät tuolla polttoaineella?

 

t. jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelma yksi, salliiko laki sen käytön? Ongelma kaksi, pitää selvittää onko se oikeata polttoöljyä vai moottoripolttoöljyä. Perinteinen polttoöljykin kyllä palaa, ainakin veneen moottoreissa, mutta sielläkin uusissa (tämän vuosituhannen puolella rakennetuissa) moottoreissa raukeaa takuu samantien, jos käyttää perinteistä tupaöljyä. Moottoripolttoöljy on taasen väriainetta lisäystä lukuunottamatta täysin samaa tavaraa kuin diesel, kalliimpaa kuin polttoöljy, halvempaa kuin diesel. Ilmojen liikenteestä en tiedä, mutta maan päällä sitä saavat käyttää liikkumiseen vain maataloustraktorit yms. Vesillä taasen ammattiliikennettä harjoittavat, eli toisin sanoen huviveneilijät joutuvat ostamaan kalliimpaa tavaraa, muut saavat ajaa halvemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoripolttoöljy on taasen väriainetta lisäystä lukuunottamatta täysin samaa tavaraa kuin diesel, kalliimpaa kuin polttoöljy, halvempaa kuin diesel.

 

Lukuunottamatta sitä että moottoripolttoöljy on mitä laatua sattuu... sitä ei jaotella erikseen kesä-, talvi- ja arktiseenlaatuun. Toki jalostamoiden prosesseista johtuen sen laatu kulkee käsikyykkää dieselin kanssa, mutta kukaan ei takaa eikä lupaa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukuunottamatta sitä että moottoripolttoöljy on mitä laatua sattuu... sitä ei jaotella erikseen kesä-, talvi- ja arktiseenlaatuun. Toki jalostamoiden prosesseista johtuen sen laatu kulkee käsikyykkää dieselin kanssa, mutta kukaan ei takaa eikä lupaa mitään.

 

Paitsi että esimerkiksi Nesteeltä saa tilata sitä laatua mitä tahtoo. Talvellakin on dieselistä tarjolla useampaa laatua, tosin ei yleensä huoltoasemien mittareissa, vaan ammattiliikenteelle.

Lisäksi moottoripolttoöljy on nykyään hyvinkin puhdasta ja sitä voi käytellä ihan surutta normaalissa dieselmoottorissa.

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2752%2c2755%2c3326

 

Usein nuo ilmailukäyttöön olevat dieselit on suunniteltu siten, että niitä voi ajaa Jet-A1:llä, eli kerosiinilla. Erona dieseliin on se, ettei kerosiinissa ole parafiinia, joka voitelee moottorin osia.

Moottoreista enemmän löytyy googlettamalla "aero diesel engines" tai variaatioilla.

 

e: hups, ajattelinkin kirjottelevani ilmailu.org foorumille, josta löytyy eri osioita. Ja linkki lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukuunottamatta sitä että moottoripolttoöljy on mitä laatua sattuu... sitä ei jaotella erikseen kesä-, talvi- ja arktiseenlaatuun. Toki jalostamoiden prosesseista johtuen sen laatu kulkee käsikyykkää dieselin kanssa, mutta kukaan ei takaa eikä lupaa mitään.

 

Mitä merkitystä? Sen täyttäessä EN590-normin vaatimukset, se kelpaa polttoaineeksi esimerkiksi Diamond DA40 TDI:hin (edellyttäen toki koneelta mittareiden puolesta yhteensopivuutta dieselkäytön kanssa). Jos polttonesteen tilaa suoraa eikä hae huoltamolta, laadunkin saa valita tarkasti. Huoltamotkin tosin omasta puolestaan ilmoittavat MPÖ:n laadun (kesä, talvi, arktinen) myyntipisteellä ja käytännössä merkinnät ovat tuntuneet pitävän paikkaansa ainakin viime talvena... Esimerkkinä mainitsemassani koneessa lämpötilarajat EN590-operoinnissa käsitellään "kesäversion" mukaan (ts, valmistaja on speksannut yhden lämpötilarajan jota on noudatettava), joten sillä ei ole merkitystä, kestääkö polttoaine enempi vai vähempi pakkasta (myös arktinen ja talvilaatu ovat EN590:n täyttäviä).

 

 

Ongelma yksi, salliiko laki sen käytön? Ongelma kaksi, pitää selvittää onko se oikeata polttoöljyä vai moottoripolttoöljyä.

 

1. Sallii

2. Ainakin eteläsuomen tieliikennettä palvelevilla huoltoasemilla myydään tyypillisesti vain moottoripolttoöljyä, joka täyttää EN590:sen. Asian selvittäminen ei ole ongelma, koska myyjä on velvollinen tietämään asian kysyttäessä ja yleensä se on merkitty myös myyntipaikalle.

 

Onko olemassa ilmailukäyttöön tarkoitettuja moottoreita, jotka kävisivät tuolla polttoaineella?

 

Nykyisistä mäntäkoneista ainakin centurion ja austro. Turbiineista esimerkiksi PWC PT6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ilmailijalle ei ole mitään merkitystä maksaako tuo polttoaine 0,98 vai 1,14 euroa. Kieseleiden polttoainekulut ovat niin pienet verrattuna muihin koneen kuluihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö lentopolttoaineiden verotus ole riippumaton siitä, lisätäänkö vero hintaan ostettaessa? Eli ammattikäyttöön veron saa vähentää avgasista, autobensasta ja dieselistä ja harrastekäytössä pitää maksaa jälkikäteen JETistä ja MPö:stä, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ilmeisesti vanhaa tietoa ettei pöllö-öljyn laatua ilmoiteta... joskus aikoja sitten ei koskaan voinut olla varma millasta liejua pöllö-öljypistoolista talvella saa. Mitenkähän tuo on nykyään huoltoasemilla hoidettu kun pöllö-öljyn myynti kuitenkin lienee melko nimellistä?

 

Mitä merkitystä? Sen täyttäessä EN590-normin vaatimukset, se kelpaa polttoaineeksi esimerkiksi Diamond DA40 TDI:hin (edellyttäen toki koneelta mittareiden puolesta yhteensopivuutta dieselkäytön kanssa).

 

Ei mitään jos puhutaan lentodieseleista, saahan niitä käyttää Jet A1:lläkin, joten lienee sama vaikka kaataisi tankkiin tärpättiä kunhan valmistaja on vain kirjoittanut uskottavan oloisia lappuja siitä että näin on hyvä tehdä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta ilmailijalle ei ole mitään merkitystä maksaako tuo polttoaine 0,98 vai 1,14 euroa. Kieseleiden polttoainekulut ovat niin pienet verrattuna muihin koneen kuluihin.

Paitsi että tilaajan säiliöön toimitettuna esim. 100km Vaasasta, vaikkapa 5000 litraa  moott.pö-laatu kesä  74 c/ l ,  talvi 77 c/l .  Josko tuo nyt yleensä on veroteknisesti mahdollista käyttää "huvi-ilmailussa",ainakin siihen ilmestyisi hyvin pian verottaja mukaan kuvaan,jos käyttö lisääntyisi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli ilmeisesti vanhaa tietoa ettei pöllö-öljyn laatua ilmoiteta... joskus aikoja sitten ei koskaan voinut olla varma millasta liejua pöllö-öljypistoolista talvella saa. Mitenkähän tuo on nykyään huoltoasemilla hoidettu kun pöllö-öljyn myynti kuitenkin lienee melko nimellistä?

 

Kyllä sitä tiettyihin työkoneisiin tankataan aika aktiivisesti, samoin vakiolämpötilakuljetuksissa (pääsääntöisesti siis kylmäkuljetuksissa) käytettävän kaluston kylmälaitteet tankataan löpöllä (perävaunut aina, autoissa voi olla joko löpösäiliö tai sitten kylmälaite käyttää auton tankista dieseliä). Välttämättä en kuitenkaan menisi sieltä syrjäisimmältä pikkuhuoltamolta hakemaan sitä polttoöljyä lentokoneeseen, jos en tiedä, että siellä on edes jonkinmoinen vaihtuvuus säiliön sisällössä.

 

ainakin siihen ilmestyisi hyvin pian verottaja mukaan kuvaan,jos käyttö lisääntyisi  ;)

 

Mahdolliset pakkolaskut kannattaa tehdä tiealueiden ulkopuolelle, ettei tule rankaisua tieliikennekäytöstä.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään