Erkki Pulkkinen

Voimassa(ko) olevat ilmailumääräykset

6 viestiä aiheessa

Viranomainen julkaisee ilmailumääräykset, mutta kun ei tiedä uskoako sitä vai tätä.

 

Esimerkiksi uuden lentokelpoisuuden jatkamismenettelyn vuoksi tulleet uudet paperit eivät ole OPS M1-21:n mukaan lennolla pidettäviä, vaikka ne sitä ovat.

Viimeksi suoritetun katsastuksen pöytäkirjaa on sitten pidettävä varoen, niitä kun ei enää saa uusia.

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm1_21.pdf

 

Kertokaa mitä muuta epäyhtäläisyyttä olette löytäneet EASA-aikakautena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä isoin kysymysmerkki tämän asian tiimoilta on tunnetusti(?) vuoden 2005 ilmailulain voimaantulo- ja siirtymäsäännöksistä (Ilmailulaki 1242/2005, luku 20) pois jätetty mainita tuolloin voimassaolleiden eli edellisten ilmailuakien nojalla annettujen ilmailumääräysten voimassaolo.

 

Vuoden 2009 ilmailulaki (1194/2009) sisältää maininnan voimaantulo- ja siirtymäsäännöksissä asian osalta. Samoin 1995 ilmailulaki (3.3.1995/281) sisälsi samankaltaisen maininnan ko. lain voimaantulon osalta.

 

Näyttäisi siis siltä, että ennen 1.1.2006 julkaistujen ilmailumääräysten lainvoima olisi tältä osin kyseenalaistettavissa. Se missä määrin vaille lainvoimaa jääneiden(?) ilmailumääräysten noudattamiseksi vakiintunut tapa olisi kuitenkin tulkittava oikeuslähteeksi meneekin sitten oikeustieteitä työkseen harjoittavien puuhiksi. Joten siitä vaan. :-)

 

Erkin esille tuoma asia on kuitenkin koko ajan paisuva ongelma. EASA:n paljon promotoima "no more, no less"-periaate tuntuu kieltämättä unohtuneen meillä esim. huoltotoiminta-asetuksen osaa M tulkittaessa. Kotimaisen ilmailumääräyskokoelman AIR-sarjan määräyksiä kun kuitenkin ainakin joiltain osin vaaditaan sovellettavaksi. Esimerkkejä löytyy varmasti muitakin.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä isoin kysymysmerkki tämän asian tiimoilta on tunnetusti(?) vuoden 2005 ilmailulain voimaantulo- ja siirtymäsäännöksistä (Ilmailulaki 1242/2005, luku 20) pois jätetty mainita tuolloin voimassaolleiden eli edellisten ilmailuakien nojalla annettujen ilmailumääräysten voimassaolo.

 

Vuoden 2009 ilmailulaki (1194/2009) sisältää maininnan voimaantulo- ja siirtymäsäännöksissä asian osalta. Samoin 1995 ilmailulaki (3.3.1995/281) sisälsi samankaltaisen maininnan ko. lain voimaantulon osalta.

 

Jep jep. Vuoden 2009 ilmailulaki tosiaan sisältää nimenomaan vain edellisen ilmailulain nojalla annettujen määräysten voimassaoloa koskevan kohdan, se ei siis herätä henkiin niitä määräyksiä, joiden juridinen asema menetettiin vuoden 2005 laissa. Olen kuullut, että Trafi Ilmailun mukaan vanhatkin määräykset olisivat voimassa, mitään perustelua en kuitenkaan ole kuullut. Eduskunnan oikeusasiamies voisikin olla oikea osoite tälläisen ihmeellisyyden ratkomiseen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi uuden lentokelpoisuuden jatkamismenettelyn vuoksi tulleet uudet paperit eivät ole OPS M1-21:n mukaan lennolla pidettäviä, vaikka ne sitä ovat.

 

Nyt tuntuu menevän kaksi asiaa sekaisin. Eihän se, että asia puuttuu OPS M1-21:stä, tarkoita, että ko. määräys ottaisi mitään kantaa ARC:n mukana pitämiseen. OPS M1-21 ei ole suinkaan ainut asiakirja, joka niitä mukana pidettäviä dokumentteja määrittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuntuu menevän kaksi asiaa sekaisin. Eihän se, että asia puuttuu OPS M1-21:stä, tarkoita, että ko. määräys ottaisi mitään kantaa ARC:n mukana pitämiseen. OPS M1-21 ei ole suinkaan ainut asiakirja, joka niitä mukana pidettäviä dokumentteja määrittää.

 

Tämä on juuri se ongelma, jos löytää määräyksen asiasta, voi toinen määräys kertoa vielä ihan muuta. Mistäpä keskivertopilotti nyt jaksaisi kaikki mahdollisuudet kilpailevien määräysten olemassaololle sulkea pois, etsii niin kauan kun löytää vastauksen, ei jaksa lukea kaikkia läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on juuri se ongelma, jos löytää määräyksen asiasta, voi toinen määräys kertoa vielä ihan muuta. Mistäpä keskivertopilotti nyt jaksaisi kaikki mahdollisuudet kilpailevien määräysten olemassaololle sulkea pois, etsii niin kauan kun löytää vastauksen, ei jaksa lukea kaikkia läpi.

 

Näinhän se vähän on.. ja tilanne ei todellakaan ole helpottumassa seuraavan parin vuoden aikana, vaan menee entistäkin sekavammaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään