Peter Lord

Ultrakevyen lentokoneen kuormattavuus

197 viestiä aiheessa

Tuo ilmajousituspointti on tosin relevantti lähinnä raskaan kaluston kohdalla, kun puhutaan tiettyjen akselien maksimikuormista...

Juu, mutta oli siitä iloa silloinkin, kun kuormauksesta ja akselikuormituksesta riippumatta auton ajoasento säilyi vakiona :)

(kelpasi Rollsillekin, mutta eiköhän OT riitä tältä erää  :laugh: )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ultrien ylikuormaus on ongelma vain PPL lentäjille jotka ei itse harrasta lajia. Eihän se piiperon paska edes nouse ylipainossa lentoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ultrien ylikuormaus on ongelma vain PPL lentäjille jotka ei itse harrasta lajia. Eihän se piiperon paska edes nouse ylipainossa lentoon.

Entäs ATPL?  Kyllä vaan pelottaa mennä ultran kyytiin nyt kun tietää asiasta totuuden.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs ATPL?  Kyllä vaan pelottaa mennä ultran kyytiin nyt kun tietää asiasta totuuden.

Peter

Kuulemma vinnairin piloteilla on monilla oma ultra.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulemma vinnairin piloteilla on monilla oma ultra.

Kuulostaa jo yhtä hyvältä perustelulta, kuin ketjun aloituspostauksessa viitatusta tutkimuksesta löytyvä perustelu takaisinkaarron kouluttamiselle ultrilla. "Nokun ne PPL-koulutuksessakin"  ...no wait! what?!?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan pelottaa mennä ultran kyytiin nyt kun tietää asiasta totuuden.

Peter

Minuakin pelottaisi mennä yleisilmailukoneen kyytiin ylipainossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa jo yhtä hyvältä perustelulta, kuin ketjun aloituspostauksessa viitatusta tutkimuksesta löytyvä perustelu takaisinkaarron kouluttamiselle ultrilla. "Nokun ne PPL-koulutuksessakin"  ...no wait! what?!?

Sillä erotuksella että väittämä on tosi. Lue uusin Ilmailulehti, sivu 27.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä erotuksella että väittämä on tosi. Lue uusin Ilmailulehti, sivu 27.

Kyllä mä olen tuon lukenut netistä jo vuosia sitten. Se, että "finnairin lentäjät" on maahantuojan mielestä "suurin omistajaryhmä", ei mun mielestä ole mitään merkitystä muun kuin tuotteen markkinoinnin kannalta. Monenko käden sormet tarvitaan niiden finnairin lentäjille menneiden koneiden laskemiseen.. aivan.

Se, että Finnairin lentäjät ovat ikarusten "suurin" omistajaryhmä myyjän mielestä, ei myöskään tarkoita, että "monilla on oma ultra". Voisi heittää vastakysymyksen, kuinka monella on oma moottorilentokone?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mä olen tuon lukenut netistä jo vuosia sitten. Se, että "finnairin lentäjät" on maahantuojan mielestä "suurin omistajaryhmä", ei mun mielestä ole mitään merkitystä muun kuin tuotteen markkinoinnin kannalta. Monenko käden sormet tarvitaan niiden finnairin lentäjille menneiden koneiden laskemiseen.. aivan.

Se, että Finnairin lentäjät ovat ikarusten "suurin" omistajaryhmä myyjän mielestä, ei myöskään tarkoita, että "monilla on oma ultra". Voisi heittää vastakysymyksen, kuinka monella on oma moottorilentokone?

Mitä arvelet, lentävätkö vinnairin pilotit ikaruksillaan ylipainoissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mutta mikäs siinä mun hienossa laskelmassani nyt mätti? Kyllä ultrallakin voi lentää painoissa.

Ihan mielenkiinnosta kyllä olisi kiva kuulla seuraavien tyhjä/mtow:

C152 (tämmösellä Jaska mua kerran lennätti)

C172 (onks se yks hyppykone tämmönen tossa Malmillakin, se lentäjä oli aika >100 kg?)

DA20

DA40

No tämähän ei nyt otsikkoon kuulu mutta olis ihan jännä tietää.

BTW, ultrassa ei tartte laskea eikä olla reservejä. Grobin max-paino on 850 ja kuormattavuus taisi olla 192 kg.  

Airbus on turvallinen ratkaisu.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BTW, ultrassa ei tartte laskea eikä olla reservejä. Grobin max-paino on 850 ja kuormattavuus taisi olla 192 kg.  

t. Timo

Niin reservien tarve ja laskeminenhan määrätään ilmailumääräyksissä. Oliskohan hyvä ilmailutapa jotain muuta mieltä mikä on tarpeen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin reservien tarve ja laskeminenhan määrätään ilmailumääräyksissä. Oliskohan hyvä ilmailutapa jotain muuta mieltä mikä on tarpeen?

Joo eihän sinne mitään tarvi ottaa, kun määräyksessä ei nimenomaisesti lue, että 45 minuuttia.

Sitä en tosin tiedä, millä Timo onnistuu sivuttamaan esimerkiksi reittireservin, noin niinkun määräysten kannalta. Hyvä ilmailutapa ja se syy niiden reservien ottamiseen on sitten vielä kokonaan toinen asia, mutta siitähän Timo ei nyt halua puhuakaan kai...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo eihän sinne mitään tarvi ottaa, kun määräyksessä ei nimenomaisesti lue, että 45 minuuttia.

Sitä en tosin tiedä, millä Timo onnistuu sivuttamaan esimerkiksi reittireservin, noin niinkun määräysten kannalta. Hyvä ilmailutapa ja se syy niiden reservien ottamiseen on sitten vielä kokonaan toinen asia, mutta siitähän Timo ei nyt halua puhuakaan kai...

Timo sivuttelee nyt mainiosti ihan vain kiusatakseen Tatua, Tatu kun on niin helppo saada kaivamaan kirjoista pykäliä esiin. Timo on analoginen, Tatu on digitaalinen!

Änywäy, ultrissa ei vaadita reservejä. Mulla on niillä lentäessä tähän mennessä ollut aina vähintään se 45 min bensaa tankissa kun olen laskeutunut. Ainoa konetyyppi jolla olen onnistunut alittamaan reservin on yksi PZL Junior jolla laskeuduin n. 4 km kentästä. Sielläkin oli onneksi pelto.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BTW, ultrassa ei tartte laskea eikä olla reservejä....

Njoou...Pykälät tässä:

UL-lentokoneen ohjaaja ei saa aloittaa lentoa ennen kuin hän on:

(...)

varmistanut että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/opm2_08.pdf

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Änywäy, ultrissa ei vaadita reservejä.

Njoou...Pykälät tässä:

Olin juuri lainaamassa tuota, mutta en perhana kerennyt :) Timolle kerrottakoon, että tuo on juuri sitä, mitä reittireservillä tarkoitetaan.

ps. tämä näissä tämän foorumin keskusteluissa on monesti ikävä piirre, kun joko tahallaan tai "tyhmyyttään" lauotaan kaikenmaailman mihinkään perustumattomia väitteitä... varsin hyvin pitäisi upl-lupakirjan haltijalla olla tuo määräys tiedossa. Jos Timo ei oikeasti tiennyt tuota, niin tämä on yksi esimerkki siitä, minkä takia moni niin kovasti kyseenalaistaa harrasteilmailun koulutusta (joo, tiedetään, että et ole varsinaista upl-teoriakurssia käynyt). Jos taas tiesit tuon, niin...hohhoijaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt en puhu Ultrien polttoaineen määristä, vaan yleisestä turvallisuustekijästä nimeltään; riittävä bensan määrä.

Puhun kuin vanha äijä  :-[, ja kerron vanhasta koulutusmetodista, johon törmäsin aikoinaan Malmilla.

Silloisista opettajista useimmat hokivat koulutuksessaan : lentokone ei kuljeta turhaa bensalastia,

sen kuljetuksen hoitaa Shell.

Kun sattui todella paljon onnettomuuksia ja pakkolaskuja, joiden syynä oli polttoaineen loppuminen, muutettiin koulutuskäytäntöä siten, että aina tankattiin täydet säiliöt tai niin paljon kuin MTOW salli, koska lähdettiin säiliöiden luota.  Tämä käytäntö poisti lähes kokonaan pakkolaskut polttoaineen loppumisen takia.

Tää on vain tällaista kokemukseni tuomaa viisautta. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps,

olen käsittänyt että peltilennossa se reservivaade on 45 min, ja siihen viittasin. Olen itse käyttänyt sitä sääntönä ultrailussa ja mopuilussakin, vaikka laki ei sitä sinänsä vaadi. Kommentti oli siis lähinnä Tatulle, sillä hänhän sen pykälän pilkun etsii kuitenkin.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle taas sanottin, että ilmassa ei ole bensiksiä. Ei ole tullut vastaan, eli lienee totta. Ajelen siis sen mukaisesti.

Nimim. mistä sitä bensaa sitten saa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle taas sanottin, että ilmassa ei ole bensiksiä. Ei ole tullut vastaan, eli lienee totta. Ajelen siis sen mukaisesti.

Nimim. mistä sitä bensaa sitten saa?

No Neste tai St1 tai EssoSt1 tai ShellSt1 tai...

Vähiinhän nämä käyvät.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olen käsittänyt että peltilennossa se reservivaade on 45 min, ja siihen viittasin.

Varmaan kannattaisi jatkossa viitata vähän tarkemmin, varsinkin, jos vastaat lainaamaasi reittireserviä käsittelevään viestiin "Änywäy, ultrissa ei vaadita reservejä."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaan kannattaisi jatkossa viitata vähän tarkemmin, varsinkin, jos vastaat lainaamaasi reittireserviä käsittelevään viestiin "Änywäy, ultrissa ei vaadita reservejä."

Joo tämä viite perustui täysin kuulopuheisini, en ole perehtynyt tarkemmin. Onkos tästä jossain vepissä muuten ihan dokumentoitua tietoa? Siis PPL-puolesta.

U/MGPL-jutut käytiin läpi kurssilla.

t. TImo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tämä viite perustui täysin kuulopuheisini, en ole perehtynyt tarkemmin. Onkos tästä jossain vepissä muuten ihan dokumentoitua tietoa? Siis PPL-puolesta.

U/MGPL-jutut käytiin läpi kurssilla.

t. TImo

tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/ops ja sieltä määräys, joka käsittelee poltto- ja voiteluainemääriä lennolla. lottoan, että se on m1-8, mutta en oo ihan varma, voi olla myös m1-7

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kehän reunalta on mielenkiintoista seurata kuinka rampa haastaa kaljun juoksemaan kilpaa tukka hulmuten.

Ei oikeasti voi olla totta että näin moni on aivan yössä varsinaisen asian suhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erään EuroStar EV-97 kuormattavuus on 166,4 kg.

Jos pilotin ja matkustajan paino on yhteensä 180 kg ei voi lentää ollenkaan määräysten mukaisesti.

Jos puolestaan tankki otetaan täyteen (eli 65 L = 46,8 kg) voi lentäjän paino olla 119,6 kg (tai jos kevyempi niin vähän matkatavaroita). Lentoaika on tuolloin noin 3 tuntia ja 50 min eli noin 670 km (30 min reservi ja sääolosuhteita ei huomioitu)

Mielestäni esimerkin mukainen EuroStar on todella kaksipaikkainen, koska jos esimerkiksi kaksi 75 kg henkilöä lentää koneella, voidaan polttoainetta ottaa 22,7 litraa, jolla voi lentää noin 1 tunnin eli noin noin 175 km (reservi n. 30 min ja sääolosuhteita ei huomioitu).

Jonkun tilaston mukaan suomalaisen miehen keskipaino on 82 kg ja naisen 65 kg. Tuollainen keskipainoinen pariskunta voisi siis käydä tunnin verran nauttimassa lentämisestä.

Toivottavasti laskut meni oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erään EuroStar EV-97 kuormattavuus on 166,4 kg.

Mielestäni esimerkin mukainen EuroStar on todella kaksipaikkainen

Mitenhän tämä nyt sitten suhtautuu ilmailumääräykseen AIR M5-10 Ultrakevyiden lentokoneiden lentokelpoisuus, valmistus, rekisteröinti ja huolto, jonka kohdassa 3.1 lentokelpoisuusvaatimukset sanotaan seuraavaa:

Kuormattavuus

UL-lentokoneen kuormattavuuden on oltava vähintään

175 kg kaksipaikkaisilla ja 95 kg yksipaikkaisilla

lentokoneilla.

Eikö kone pitäisi papereiden mukaan olla tällöin nimenomaan yksipaikkainen, riippumatta siitä, onko siellä 1 vai 2 jakkaraa. Tokihan on tietysti mahdollista, että ko. koneelle olisi haettu poikkeuslupaa, mutta...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään