Timo Hyvönen

Yleisilmailukoneen kuormattavuus

61 viestiä aiheessa

Niin siis... Nyt en oikein ymmärrä... Siis maksimilaskupainon (puhutaan vaihteeksi Suomea) voi ylittää laillisesti...?!? Onkohan minulla termit nyt ihan sekaisin?? Voi hyvin olla...

 

Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin esimerkkitapauksessa koneen maksimilaskupaino olisi ylittynyt jos ei lennonsuunnittelija olisi muuttanut reittiä niin, että se tuhat kiloa kakkua paloi ennen laskua?? Oikaiskaa nyt ihmeessä jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis... Nyt en oikein ymmärrä... Siis maksimilaskupainon (puhutaan vaihteeksi Suomea) voi ylittää laillisesti...?!? Onkohan minulla termit nyt ihan sekaisin?? Voi hyvin olla...

 

Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin esimerkkitapauksessa koneen maksimilaskupaino olisi ylittynyt jos ei lennonsuunnittelija olisi muuttanut reittiä niin, että se tuhat kiloa kakkua paloi ennen laskua?? Oikaiskaa nyt ihmeessä jos olen väärässä.

 

Oikein (...laskeutumis...) & Oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis... Nyt en oikein ymmärrä... Siis maksimilaskupainon (puhutaan vaihteeksi Suomea) voi ylittää laillisesti...?!? Onkohan minulla termit nyt ihan sekaisin?? Voi hyvin olla...

 

Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin esimerkkitapauksessa koneen maksimilaskupaino olisi ylittynyt jos ei lennonsuunnittelija olisi muuttanut reittiä niin, että se tuhat kiloa kakkua paloi ennen laskua?? Oikaiskaa nyt ihmeessä jos olen väärässä.

 

Sanoisin tähän väliin, että tuo on aika kookas yleisilmailukoneeksi  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan Jaakko, näin nämä ketjut rönsyilevät :) Esimerkkitapauksessa oli tosiaan kyse vähän isommasta härpättimestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai tää riippuu konetyypistä, joissain menee painopiste noin päin mäntyä, toisissa ei.

 

Näinhän se on. Se mikä OH-CTL:n kohdalla jäi ihmetyttämään, niin tankit vaikuttivat todella pieniltä...? Ei tuollakaan vielä mitään kummempaa matkalentoa tee (varsinkin kun lentonopeuskin on pienehkö), tankkaamatta joka laskun yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on. Se mikä OH-CTL:n kohdalla jäi ihmetyttämään, niin tankit vaikuttivat todella pieniltä...? Ei tuollakaan vielä mitään kummempaa matkalentoa tee (varsinkin kun lentonopeuskin on pienehkö), tankkaamatta joka laskun yhteydessä.

 

Normaalikokoiset tankit nuo on tuon ikäluokan 172:een. Tuomas vaan yrittää pimittää ne muutamat tarvittavat lisäkilot, niin kuin ilmailussa on tapana :laugh: Pitäisikö CTL:kin täydet tankit laskea 42:llä gallonalla, eli 158:lla litralla, eikä käytettävissä olevalla polttoaineella, mikä tuon ikäluokan C172:n tankeissa oli sitten tuo ~143litraa/38gal?

 

Nykytuotantomallissa on sitten muistaakseni 56gal/~210l tankit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalikokoiset tankit nuo on tuon ikäluokan 172:een. Tuomas vaan yrittää pimittää ne muutamat tarvittavat lisäkilot, niin kuin ilmailussa on tapana :laugh: Pitäisikö CTL:kin täydet tankit laskea 42:llä gallonalla, eli 158:lla litralla, eikä käytettävissä olevalla polttoaineella, mikä tuon ikäluokan C172:n tankeissa oli sitten tuo ~143litraa/38gal?

 

Ei pitäisi. Tuomaksen ilmoittama tyhjäpaino sisältää jo tuon käyttämättä jäävän poltsikan.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pitäisi. Tuomaksen ilmoittama tyhjäpaino sisältää jo tuon käyttämättä jäävän poltsikan.

 

OK,  tämä selvä. I stand corrected :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin tähän väliin, että tuo on aika kookas yleisilmailukoneeksi  :o

 

Esimerkin yleisilmailukone B757 on tosiaan vähän kookkaampi. Mutta esimerkin kirjoitin kuvastaakseni sitä kuinka annettuihin rajoituksiin on suhtauduttava vaikka ne olisivat vain hieman yli kuten esimerkkikoneen tapauksessa MLM n. 90.000kg, ylitys noin 1000kg, eli 1/90. Tavallaan sama kuin joku pienempi räpistin olisi 10kg ylipainoinen laskussa.

 

Ja olisihan tuosta tullut sanomista jos olisi ylipainolla menty laskuun ja olisi käynyt käpy - ihan millainen tahansa. Vähän sama asia kun rattijuopon ajaessa autolla kolarin. Vaikka hän ei olisi liikennesääntöjen mukaan syyllinen, on hän silti syyllinen. Siis niinkuin esimerkkinä vaikka tässä ei nyt muuten kännäämisestä puhutakkaan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypillinen vanha pölkkysiipi Piper Cherokee, tyhjäpaino 635kg/ maksimimassa 975kg. Kuormattavuus 340kg. Täydet tankit 189 litraa tekee 136 kg. Jää miehistölle 204 kg joka on todella heikko kuormattavuus nelipaikkaiselle koneelle. Pölkkysiiven nousukyky todella vaatimaton max painoila joten hullun hommaa lentää ylipainossa.

 

Toisella saman tyyppisellä pölkkysiivelä OH-PJF nuo arvot ovat 612/998 kg eli jää 386 kg. Pölkkysiiven tankkien std tankkaus on niihin lippoihin asti, joten tuossa on pantu pitkänmatkan bensat. Piipperon pölkkysiiven ja trapetsisiiven suurin ero on sakkauskäyttäytymisessä, ei niinkään nousukyvyssä. Joka tapauksessa on selvää että on hullun hommaa lentää ylipainossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään