Pasi Pirttikoski

Konetunnistusta

47 viestiä aiheessa

Tässä I.V.L. A 22. "Hansan" 4.G.71 päiväkirjan sivu mistä löytyvät aikaisemmin mainitut hypyt Magnussonille ja Saloselle (21.3.1927) sekä Piponiukselle (23.3). Muita laskuvarjostinihyppyjä ei 4.G.71:stä tehty. Sen sijaan löytyy seuraavanlainen suoritusmerkintä Hansan 4.G.67 päiväkirjasta:

25.3.27 klo 13:50-14:05. Vääpeli Leppänen (ohj.) / luutnantti Sarasto (todennäköisesti tähystäjän roolissa?) / luutnantti Martikainen. Laskuvarjostinhyppy 500 m.

Olen etsinyt myös Salosen 25.3. tekemälle hypylle merkintää mutta ei vielä ole löytynyt. Nämä kummatkin Hansat kuuluivat Ilmailukoulun Tähystäjäosaston (T/Ilm.K.) kalustoon ja muutkin osastolle kuuluneet Hansat ovat kyllä tiedossa. Pasi, voisin (huomenna) penkoa tätä Salosen tapausta arkistolla. 

IMG_8977.JPG

IMG_8989.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa ilta-askaretta kerrakseen. Tässä on Pasille kooste I.V.L. A 22. "Hansa" -meritiedustelukoneiden lentopäiväkirjoista kopsatuista laskuvarjohypyistä ja -heitoista.

4.F.60. 10.02.1927. Klo 16:00-16:20. Luutn Hämäläinen / Ins Rauhamaa / Luutn Martikainen. ´Laskuv.koelento´. Santahamina 400 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

4.F.55. 13.03.1927. Klo 14:15-14:55. Lentom Karlstedt / Vänr Petrelius. ´Laskuvarjostinlento´. Viipuri 500 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

4.F.28. 13.03.1927. Klo 14:45-15:25. Vääp Nuutinen / Vänr Fingerroos. ´Laskuvarjolento´. Viipuri. 450 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

4.G.71. 21.03.1927. Klo 15:05-15:20. Kapt Stenbäck / Valok.Tekn Lagus / Vänr Magnusson. ´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 400 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.71. 21.03.1927. Klo 15:20-15:35. Kapt Stenbäck / Valok.Tekn Lagus / Vääp Salonen. ´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 450 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.71. 23.03.1927. Klo 16:55-17:10. Kapt Stenbäck / Ins.luutn Rauhamaa / Vänr Piponius.´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 500 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.67. 25.03.1927. Klo 13:50-14:05. Vääp Leppänen / Luutn Sarasto / Luutn Martikainen. ´Laskuvarjostinhyppy´. Kruunuvuoren selkä 500 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-40. 12.06.1927. Klo 17:50-18:15. Kers Tapanainen / Vänr Haaki. ´Laskuvarjon heitto´. Lappeenranta 600 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-113. 15.07.1927. Klo 16:05-16:20. Vääp Leppänen / Luutn Freri. ´Laskuvarjohyppy´. Santahamina 400 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-109. 04.03.1928. Klo 14:20-14:40. Vääp Raunio / Alik Haapala. ´Laskuvarjohyppy´. Santahamina 500 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-46. 25.03.1928. Klo 12:50-13:30. Vääp Hämäläinen / Tekn Koskinen / Vänr Gröhn. ´Laskuvarjohyppy ja valokuvauslento´. Kasinhäntä 500 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-106. 01.04.1928. Klo 13:50-14:10. Lentom Tilli / Vänr Viksten. ´Laskuvarjohyppylento´. Viipuri 500 m. (Joukko-osasto: 1.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-77. 29.06.1928. Klo 12:45-13:30. Kers Rautiainen / Luutn Christiansen. ´Laskuvarjon pudotus´. Kemi 1000 m. (Joukko-osasto: MeLE Turkinsaari.).

IL-77. 01.07.1928. Klo 19:00-19:30. Kers Rautiainen / Luutn Christiansen. ´Laskuvarjon pudotus´. Kälviä 600 m. (Joukko-osasto: MeLE Turkinsaari.).

IL-108. 26.08.1928. Klo 14:35-15:00. Alik Heinonen / Vänr Viksten. ´K.k.ammunta ja laskuvarjon heitto´. Käkisalmi 300 m. (Joukko-osasto: 1.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-109. 13.09.1928. Klo 14:00-14:40. Kers Laitinen / Kapt Appelgren. ´Laskuvarjokokeilu´. Santahamina 300 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-118. 20.03.1929. Klo 13:55-14:25. Maj Warén / Vänr Rantanen. ´K.k. pudotus laskuvarjolla´. Santahamina (korkeus?). (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-85. 24.03.1929. Klo 14:45-15:20. Luutn Piponius / Maj Rekola / Mek Eskola. ´Laivuelento ja laskuvarjohyppy´. Santahamina 500 m. (J-os.: O/Ilm.K. Santahamina).

IL-111. 24.03.1929. Klo 14:45-15:20. R.vänr Viksten / R.luutn Miettinen. ´Laivuelento ja laskuvarjohyppy (luutn Miettinen)´. Santahamina 500 m. (J-os.: O/Ilm.K. Santahamina).

IL-107. 01.04.1929. Klo 14:30-15:05. Kers Porvari / Vänr Adrian. ´Laskuvarjostin heitto´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-108. 01.04.1929. Klo 14:30-15:05. Vääp Taulu / Luutn Magnusson. ´Laskuvarjon heitto´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-117. 01.04.1929. Klo 14:30-15:05. Kers Tirkkonen / Vääp Pirhonen. ´Laskuvarjon heitto´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

Alla olevat hypyt IL-61:stä ovat nukkehyppyjä! Tätä muistelee koneen ohjaaja Armas Eskola kirjassaan "Lentäminen oli välttämätöntä" sivulla 35.

IL-61. 07.04.1929. Klo 13:15-14:40. Vänr Tolvanen / Tekn Koskinen. ´Laskuvarjohyppy´. Kasinhäntä 2000 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-61. 10.04.1929. Klo 10:05-10:30. Vänr Tolvanen / Tekn Koskinen. ´Laskuvarjohyppy´. Kasinhäntä 200 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-61. 14.04.1929. Klo 14:25-14:55. Luutn Eskola / Tekn Koskinen. ´Laskuvarjohyppy´. Kasinhäntä-Värtsilä 400 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-61. 15.04.1929. Klo 09:45-10:20. Luutn Eskola / Tekn Koskinen. ´Laskuvarjohyppy´. Värtsilä-Kasinhäntä 1000 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-61. 21.07.1929. Klo 17:15-17:40. Luutn Tolvanen / Ltk.mek Keränen. ´Laskuvarjoesitys´. Suojärvi 500 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä). (Mahd. nukkehyppy?).

IL-78. 28.04.1930. Klo 13:25-13:55. Kers Västinen / Kers Kuusela. ´Laskuharjoitus´. Turkinsaari. (Joukko-osasto: MeLE Turkinsaari.). Kone tuhoutui Rahkasaaren luona syöksyen mereen kers Kuuselan laskuvarjon auetessa vahingossa - lentäjien saadessa surmansa. Ks. Kohtalokkaat lennot. Tapaus 048.

IL-64. 25.05.1930. Klo 13:40-14:25. Vääp Tanner / Kers Koivuneva. ´Laskuvarjolento´. Turkinsaari 700 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi). (Mahd. nukkehyppy?).

IL-107. 25.05.1930. Klo 13:40-14:25. Alik Helander / Kers Havunen. ´Laskuvarjolento´. Turkinsaari 700 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi). (Mahd. nukkehyppy?).

IL-64. 08.06.1930. Klo 19:30-19:45. Kers Helander / Kers Koivuneva. ´Laskuvarjopudotus´. Kanneljärvi 400 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi). (Nukkehyppykö?).

IL-117. 06.04.1931. Klo 14:30-14:55. Vääp Tirkkonen / Vänr Lundson. ´Laskuvarjon heitto´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: 1.Er.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-101. 06.03.1932. Klo 15:20-15:45. Ylik Ax / Luutn Hytönen. ´Laskuvarjohyppy näytöksessä´. Kasinhäntä 600 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-74. 25.06.1932. Klo 18:45-19:15. Lentom Vesander / Luutn Maunula. ´Laskuvarjohyppy´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: MeLE Turkinsaari.).

IL-85. 08.04.1934. Klo 16:30-16:50. Ylik Lautamäki / Vänr Siren. ´Laskuvarjohyppy´. Kasinhäntä lentonäytöksessä. (J-os.: LA 3 Kasinhäntä).

IL-120. 20.03.1935. Klo 08:00-08:20. Lentom Leskinen / R.luutn.vp Ahmo. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 20 min. Lentom Leskinen / Kers Tuominen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 20 min. Lentom Leskinen / Luutn Hytönen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Rimminen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Hyvönen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Luutn Carlsson. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Helander. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Peltola. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kapt Appelroth. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Vänr Kivinen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Ikonen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Karjalainen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Nuortimo. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-84. 03.08.1935. Klo 12:35-13:30. Kers Thulin / R.luutn.vp Ahmo. ´Tavaravarjon pudotus´. Suur-Merijoki (korkeus?). (Joukko-osasto: LAs.4 Turkinsaari).

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Pientä säätöä tapahtumatietoihin
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuret kiitokset Raimolle pitkän työrupeaman vaatineesta koostelistasta. Päivämäärän 15.07.1927 kohdalla on koneesta IL-113 laskuvarjohypyn suorittaneen henkilön nimi jäänyt epävarmaksi (“Freeri?”), ilmeisestikin lentopäiväkirjassa olleen epäselvän kirjauksen vuoksi. Kyseinen henkilö on italialainen Prospero Freri, joka heinäkuussa 1927 käväisi Suomessa esittelemässä Salvator-varjoa, jota oli ollut itsekin kehittelemässä.

Frerin hyppy Santahaminassa 15.07.1927 päätyi mereen Santahaminan ja Vasikkasaaren välille, ja hyppääjä kasteli sekä itsensä että varjonsa, mutta sen pahempaa ei tapahtunut. Enempi hyppääminen jäi kuitenkin hänen osaltaan sinä päivänä siihen. Santahaminasta Freri matkusti Uttiin, jossa hän pari päivää myöhemmin suoritti jälleen Salvator-varjonsa esittelyhypyn.

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki lisäinfosta:thmbup: Mainitusta luutnantti Freristä löytyykin tietoa kirjassasi "Toivo Heilä 1905-1940 - Suojeluskuntalentäjästä talvisodan syöksypommittajaksi" sivulta 57 (Apali 2011).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Freri on "tuttu" mies. Mutta muutamissa lähetissä mainitaan herra Ford, joka olisi hypännyt noin 10.2.1927. Hänen hyppyään en äkkiseltään huomannut. Löytyisikö lisätietoja.
Alla ote koosteestani:

"Luutnantti Martikainen hyppäsi Santahaminassa 10.2.1927. Hänet valittiin hyppäämään yhtenä neljästä vapaaehtoisesta. Hän testasi Irving laskuvarjoa. Itse Leslie Irvin oli paikalla todistamassa hyppyä ja esittelemässä varjojaan. Irvin ei hypännyt tällä kertaa. Sitävastoin näytöshypyn teki mukana ollut Lyman Ford."

 

Lähteinä:
Toivo Heilä 1905-1940, H.Kauranne/M.Heilä 2011, Suomen Ilmailuliitto 75 vuotta, Mikko Uola 1994, Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2013, HOPP i nöd & lust, Stig Kernell 1997, Uusi Suomi 11.02.1927

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva Prospero Freristä; italialainen laskuvarjohyppääjä 15.7.1927

Olisiko kellään tietoa muista henkilöistä tässä kuvassa?

Sekä luutnantti Martikainen lähdössä suorittamaan laskuvarjohyppyä 10.2.1927

Ilmeisesti Martikainen hyppäsi sukselta, koska "takatoosaan" on menossa tähtäri kameroineen. Kone on yksivärinen, joten yksilö lienee 4.F.52, 4.E.15 tai kolmas jonka tunnusta en nyt muista.

270715 1000   SANTAHAMINA, ITALIALAINEN, LASKUVARJOHYPPÄÄJÄ.jpg

270210 0900   HANSA, MARTIKAISEN LASKUVARJOIHYPPY.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martikaiselle löytyi laskuvarjohyppy 10.2.1927. Hän hyppäsi tummansiniseksi maalatusta Hansasta n:o 4.F.60. Sen sijaan Lyman Fordille ei ole merkitty hyppyä Ilmailukoulun Hansojen päiväkirjoissa. Onko siis Fordin hypystä kirjoitettu jossakin esim. päivälehdessä?

4F.60.JPG

4F60.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martikaisen hyppy taitaa olla selvitetty. Tuosta mr Fordin hypystä taisi olla juttua täällä: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2013 (perustuu muistiin, en pääsä lehteen käsiksi toistaiseksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa lainaus Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2013 numerosta (s.23) asiaa koskien (Pentti Manninen: Laskuvarjot Suomen ilmavoimissa 1918-1938). Kyseessä on osa 2 artikkelisarjasta jossa on kuusi osaa. Kuten aina suosittelen varauksetta Suomen Ilmailuhistoriallista lehteä alan harrastajille. Tuosta lainauksesta ei selviä herra Fordin hypyn päivämäärä.

Rodney

“Esittelymatka uudelle markkina-alueelle siirtyi sääesteistä johtuneista viivästymisistä USA:ssa. Irvin saapui Turkuun torstaina 10. päivänä helmikuuta 1927 ja saman päivän iltana hän oli jo Helsingissä. Irvinillä tosin oli jo ennakkotuntumaa suomalaisiin, sillä Ilmailuvoimien kapteeni Almgren oli ollut Ruotsin Malmslättissä edellisenä syksynä Leslie Irvinin laskuvarjoesittelyssä.

Ennakkotiedoista poiketen Irvin tyytyi Suomessa vain esittelemään tuotettaan, mutta ei hypännyt. Leslie Irvinillä oli tuolloin tilillään peräti 300 hyppyä, mutta oli luopunut hyppäämisestä ja keskittyi johtamaan yritystään. Näytöshypyn teki herra Ford. Leslie Irvin ja ruotsalainen S. Hedberg vierailivat myös Ilmailuvoimien esikunnassa ja Ilmailu-upseerikerholla Santahaminassa, jossa he myös asuivat esittelymatkansa ajan Ilmailuvoimien vieraina.”

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisella nettikahlaamisella mr.Lyman Ford oli laskuvarjostinfirman ylintä johtoa...Olisikohan meidän taloudellissa tai poliittisessa johdossa asiansa takana olevia ihmisiä tuohon malliin? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/14/2019 at 07.50, Jorma Kosonen kirjoitti:

Ennakkotiedoista poiketen Irvin tyytyi Suomessa vain esittelemään tuotettaan, mutta ei hypännyt. Leslie Irvinillä oli tuolloin tilillään peräti 300 hyppyä, mutta oli luopunut hyppäämisestä ja keskittyi johtamaan yritystään. Näytöshypyn teki herra Ford. Leslie Irvin ja ruotsalainen S. Hedberg vierailivat myös Ilmailuvoimien esikunnassa ja Ilmailu-upseerikerholla Santahaminassa, jossa he myös asuivat esittelymatkansa ajan Ilmailuvoimien vieraina.”

Mistähän tämä Rodneyn heti löytämä herra Fordin hyppytieto on peräisin? Nyt en tarkoita tätä Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2013 lehden juttua. Itse en ole löytänyt sanomalehtiarkistosta mitään mainintaa ko. hypystä. Jostainhan se tieto on peräisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Mistähän tämä Rodneyn heti löytämä herra Fordin hyppytieto on peräisin? Nyt en tarkoita tätä Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2013 lehden juttua. Itse en ole löytänyt sanomalehtiarkistosta mitään mainintaa ko. hypystä. Jostainhan se tieto on peräisin.

Tuo lainaukseni on suoraan SIHL 3/2013 artikkelista mutta en tiedä mistä Mannisen Pena on tiedon saanut. En alkanut etsimään alkuperäislähdettä.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/9/2019 at 01.23, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olipa ilta-askaretta kerrakseen. Tässä on Pasille kooste I.V.L. A 22. "Hansa" -meritiedustelukoneiden lentopäiväkirjoista kopsatuista laskuvarjohypyistä ja -heitoista.

4.F.60. 10.02.1927. Klo 16:00-16:20. Luutn Hämäläinen / Ins Rauhamaa / Luutn Martikainen. ´Laskuv.koelento´. Santahamina 400 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.71. 21.03.1927. Klo 15:05-15:20. Kapt Stenbäck / Valok.Tekn Lagus / Vänr Magnusson. ´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 400 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.71. 21.03.1927. Klo 15:20-15:35. Kapt Stenbäck / Valok.Tekn Lagus / Vääp Salonen. ´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 450 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.71. 23.03.1927. Klo 16:55-17:10. Kapt Stenbäck / Ins.luutn Rauhamaa / Vänr Piponius.´Laskuvarjostinhyppy´. Santahamina 500 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

4.G.67. 25.03.1927. Klo 13:50-14:05. Vääp Leppänen / Luutn Sarasto / Luutn Martikainen. ´Laskuvarjostinhyppy´. Kruunuvuoren selkä 500 m. (J-os.: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-113. 15.07.1927. Klo 16:05-16:20. Vääp Leppänen / Luutn Freri. ´Laskuvarjohyppy´. Santahamina 400 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-109. 04.03.1928. Klo 14:20-14:40. Vääp Raunio / Alik Haapala. ´Laskuvarjohyppy´. Santahamina 500 m. (Joukko-osasto: T/Ilm.K. Santahamina).

IL-46. 25.03.1928. Klo 12:50-13:30. Vääp Hämäläinen / Tekn Koskinen / Vänr Gröhn. ´Laskuvarjohyppy ja valokuvauslento´. Kasinhäntä 500 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-106. 01.04.1928. Klo 13:50-14:10. Lentom Tilli / Vänr Viksten. ´Laskuvarjohyppylento´. Viipuri 500 m. (Joukko-osasto: 1.Me.L.L. Viipuri. Tervaniemi).

IL-85. 24.03.1929. Klo 14:45-15:20. Luutn Piponius / Maj Rekola / Mek Eskola. ´Laivuelento ja laskuvarjohyppy´. Santahamina 500 m. (J-os.: O/Ilm.K. Santahamina).

IL-111. 24.03.1929. Klo 14:45-15:20. R.vänr Viksten / R.luutn Miettinen. ´Laivuelento ja laskuvarjohyppy (luutn Miettinen)´. Santahamina 500 m. (J-os.: O/Ilm.K. Santahamina).IL-101. 06.03.1932. Klo 15:20-15:45. Ylik Ax / Luutn Hytönen. ´Laskuvarjohyppy näytöksessä´. Kasinhäntä 600 m. (J-os.: 2.Er.Me.L.L. Sortavala. Kasinhäntä).

IL-74. 25.06.1932. Klo 18:45-19:15. Lentom Vesander / Luutn Maunula. ´Laskuvarjohyppy´. Viipuri 600 m. (Joukko-osasto: MeLE Turkinsaari.).

IL-85. 08.04.1934. Klo 16:30-16:50. Ylik Lautamäki / Vänr Siren. ´Laskuvarjohyppy´. Kasinhäntä lentonäytöksessä. (J-os.: LA 3 Kasinhäntä).

IL-120. 20.03.1935. Klo 08:00-08:20. Lentom Leskinen / R.luutn.vp Ahmo. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 20 min. Lentom Leskinen / Kers Tuominen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 20 min. Lentom Leskinen / Luutn Hytönen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Rimminen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Hyvönen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Luutn Carlsson. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Helander. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 20.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Peltola. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kapt Appelroth. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Vänr Kivinen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 15 min. Lentom Leskinen / Kers Ikonen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Karjalainen. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

IL-120. 22.03.1935. 10 min. Lentom Leskinen / Vänr Nuortimo. ´Laskuvarjohyppy´. Turkinsaari 500 m. (J-os.: LA 4 Turkinsaari).

Julkiset kiitokset ilta-askaroinnista Raimolle!
Nuo ylläolevat lennot ovat käsittääkseni sisältäneet myös laskuvarjohypyn. Oletuksena, että sanamuoto "laskuvarjohyppy" tarkoittaa sitä. Vielä jää epäselväksi tuo herra Fordin mahdollinen hyppy ja sen tiedon alkuperäislähde. Oliko Santahaminassa muita hyppyyn soveltuvia koneita ko. aikaan (2/1927)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsiessäni tietoa Lyman Fordin hypystä törmäsin itse herra Irviniin esittelemässä varjoaan, joten laitanpa tänne tämän löytämäni Flight-lehden artikkelin sivun vuodelta 1928.

Jukka

 

AD5167AC-09EF-42DB-8B85-60032A4EEA76.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

 Vielä jää epäselväksi tuo herra Fordin mahdollinen hyppy ja sen tiedon alkuperäislähde. Oliko Santahaminassa muita hyppyyn soveltuvia koneita ko. aikaan (2/1927)?

Kiitos kiitoksista Pasi.

Ilmailukoulun (Ohjaaja-/Tähystäjäosastojen) lentopäiväkirja puuttuu juuri tuolta ajalta, edellinen kirja kun päättyi 31.1.1927. Aivan kaikkia Ilmailukoulun kirjoissa olleita Caudron C.60 -koneiden yksilölentopäiväkirjoja en ole tarkastunut. Lentokoneilmoituksista on selvitetty koko Ilmailukoulun(kin) koneyksilö kanta. 

Ilmailukoulun konetyypit olivat juuri Caudronit ja Hansat sekä lisäksi yksi AVRO 504K (1.H.49) joka vastaanotettiin 20.1. Tällä koneella tehtiin kaksi koelentoa juuri tuona samana Martikaisen hyppypäivänä, mutta niillä lennoilla ei ohjaajana toimineen luutnantti Hanneliuksen mukana ollut muita kyydissä.

Eiköhän tulevalla viikolla selviä - jos konekirjat ovat tallessa!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Santahaminassa sijainneen Ilmailukoulun kaikkien Hansojen, Caudronien ja Avron lentopäiväkirjat on nyt käyty läpi koskien aikaa vuoden 1927 alusta kesän alkuun saakka. Kaikki kirjat löytyivät eikä niissä ole löytynyt merkintää herra Lyman Fordin hypystä.

Onko Fordin mahdollinen hyppy voitu tehdä Aeron Junkers´ista joka esiintyi tuolloin samoilla jäillä Kruunuvuorenselällä (ks. liite yllä)? Tuskinpa on hypännyt. Junkers-koneen päiväkirjaa ei taida löytyä mistään?

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut tosiaan siviilikone, kyseessähän oli markkinointitemppu ?

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin mahdollista joskin... tapahtuma oli Ilmailuvoimille suunnattu ja jos oikein muistan, niin siviilikoneista hyppyyn piti saada erillinen lupa. Mutta ei se mahdotonta ole, että koneena oli kyseinen Aeron Junkers.
 

Tarkensin mielipidettäni siviilikonehypystä.

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään