Ari Simonen

Millaista avauskutsua käytät?

48 viestiä aiheessa

Kyllä kai tämä alkaa nyt mennä jo hieman saivartelun puolelle eikä tällaisella sääntöjen saarnaamisella ainakaan mitään rakentavaa ja kehittävää vaikutusta ole eikä tule. Ilmeisestikin olet sitä mieltä, että mikäli suoritus [olipa se sitten mikä suoritus tahansa] ei mene 100% oikein ja by the book, vähintään pitää sitten kirjoittaa raportti? Varmasti korjaat, jos olen väärässä. Ja jos/kun ihmettelet että mitä tarkoitan, niin viittaan tällä nyt tuohon puljalento-keskusteluun ja koululennon tarpeeseen ennen lupakirjan repimistä, jos joku sattuu eksymään valvomattomassa ilmatilassa oikeanpuoleiseen laskukierrokseen. APUUU-VA !!

 

Voihan silloinkin pyytää tutkalta apuja ;D

 

Tää ei ollut nyt jutun juoni, vaan sivulipsahdus Tuokaa havuja, perrrkele

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopeta valehtelu/valheellinen vihjailu. Nyt jotta pysyttäisiin totuudessa, olisi varmaan syytä muistaa, että kysymykseni liittyi siihen, että esimerkkinä annetussa avauskutsussa ei annettu (vähintään) niitä tietoja, jotka siinä voimassaolevan ilmailukäsikirjan (AIP) mukaan on annettava kyseisessä tilanteessa. Minä en ole kirjoittanut AIP:ta ja kyse ei ole millään muotoa minun haluistani tai vaatimuksistani. Tämä kävi myös ilmi vastauksestani, jossa nimenomaisesti viittasin tiettyyn AIP:n kohtaan. Myöhemmin Peter "täydensi" vastaustaan kertomalla, että hän ilmoittaa myös viimeksi saadun ATIS-lähetyksen tunnuksen. Hyvä niin. Tältä osin asia oli selvä, eikä tähän olisi tarvinut kommentoida, ellet olisi lähtenyt väkisin puhumaan p*skaa ja haastamaan riitaa.

 

Asioista voi ja saa olla eri mieltä, mutta ei se oikeus valehtelemaan oikeuta.

 

Just  :laugh:

 

Alkuperäinen otsikko on yhä "Millaista avauskutsua käytät? "

 

Se että thredin otsikko on " Millaista avauskutsua käytät? ", ei tee minusta valehtelijaa, valheellista vihjailijaa, väkisin p*skan puhujaa tai riidan haastajaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avauskutsuni myöhemmin tänä iltana on

 

"Hyvä Jumala,

anna rauhan laskeutua Flight Forumille,

ja anna ihmisille siellä hyvä tahto.

Aamen"

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tot noi

Ehkä olisi hyvä aloittaa kohteliaisuudella, vaikka sitä ei suositella, esim. "Hyvää huoménta" jne. Kun kuiteskii painatte PTT:ä kaikista opituista huolimatta, samaan aikan kun alatte puhua. Näin TJ sry LJ saa ainaski koneen tunnuksen ja siihen liittyvän sanoman selkeästi kuuluviin.  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tot noi

Ehkä olisi hyvä aloittaa kohteliaisuudella, vaikka sitä ei suositella, esim. "Hyvää huoménta" jne. Kun kuiteskii painatte PTT:ä kaikista opituista huolimatta, samaan aikan kun alatte puhua. Näin TJ sry LJ saa ainaski koneen tunnuksen ja siihen liittyvän sanoman selkeästi kuuluviin.  ;)

HS

 

Mitähän tää on niinku suomeksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän tää on niinku suomeksi ?

 

Sitä varmaan, että esim. EFHF Ground kuulee avauskutsumme tyyliin "..lmin rullaus, oskar-hotel-tsaali-maik-nuvb..."

 

Sen sijaan jos aloitamme kohteliaisuudella, esim. "Ollos ravittu!"... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu totta kai paikasta, tilanteesta, ajasta ynnä kaikesta muusta mahdollisesta. Mutta periaatteessa tulee sanottua järjestyksessä Kutsuttava-Tervehdys-Kutsuja. Esimerkiksi: "Malmi ground huomenta, OH-XXX."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud, after a while you begin to think the pig likes it."

 

;)

 

 

Copycat  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna lähtee: " Malmi ground...tsssssst....good morning...( What a hell of headache...) This is OH-CVS, cross country to jämijärvi ( löydänköhän mä edes sinne ), Charlie 1002, request taxi apron one...

 

" You can´t quit cold turkey - you gotta tip it off "

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla aloitan yleensä...

 

"Malmin rullaus Oscar Hotel Uniform Viisi Kahdeksan Viisi" koulutuksen mukaisesti kirjakielellä artikuloiden. Vastaus on yleensä "ultraviiskasiviis rullaus" ja sit vaan plaanaamaan.

 

Jännästi tuo käytäntö vaihtelee alueella, eri lentoasemilla (Turku puhui uniformviiskasiviis ja Tampere Oscar 585).

 

Hyvinkäällä avaan yleensä "Hyvinkään liikenne, 925 vintturinousu kiitotie 22" koska en käytä ratoja. Joskus taas avaus on "Hyvinkään liikenne, oscar hotel 740 rullaa kolmoshallilta tankkauspaikalle" tai "...rullaa kiitotielle 22, välitön lentoonlähtö, oikea kaarto kohti hiirimäkeä".

 

Missäs muualla avauskutsuja...jaa joo joskus sit ihan vaan jos Malmi on kiinni että "Helsingin tutka, Oscar Hotel Uniform 585" ja sit kun vastaa, liirumlaarumit plaanin aktivoimiseksi ja korkeuden anelut (miten muuten Malmin kiinni ollessa saisi mahd. nopeasti sen luvan sinne 5000 jalkaan, pitäiskö soittaa puhelimella ensin?).

 

Semmoisia avauskutsuja.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
(miten muuten Malmin kiinni ollessa saisi mahd. nopeasti sen luvan sinne 5000 jalkaan, pitäiskö soittaa puhelimella ensin?).

 

Helpottaa ainakin. Saatat saada transponderikoodinkin jo puhelimessa valmiiksi. Sekin kannattaa silti sanoa suoraa omatoimisesti siinä kun aktivoit plaania, muuten tutka luultavasti pyytää vahvistamaan sen kuitenkin hetken kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvotulla lentopaikalla tornin ollessa auki, aloitan näin: "Terve, Lappeenrannan torni, OH-710", tornin vastauksen jälkeen, "OH-710 pyytää siirtyä purjelento-odotuspaikalle/kiitotielle odottamaan hinausta"

 

Valvomattomalla lentopaikalla: "Immolan liikenne, OH-557, vintturilähtö kiitotie 19, kiristä"

 

Yleensä tulee jotakin lennonjohtoelintä kutsuttaessa liitettyä siihen avauskutsuun jokin kohteliaisuus tyyliin "terve", "iltapäivää" tai "moro". Vaikka ei saisi niin kuitenkin  :P

 

Tai jos valvotulla lentopaikalla torni ei ole auki, niin silloin: "Lappeenrannan liikenne OH-710 siirtyy kiitotielle 24", samat sanat tietysti valvomattomalla lentopaikalla kun siirrytään kiitotielle hinausta varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpottaa ainakin. Saatat saada transponderikoodinkin jo puhelimessa valmiiksi. Sekin kannattaa silti sanoa suoraa omatoimisesti siinä kun aktivoit plaania, muuten tutka luultavasti pyytää vahvistamaan sen kuitenkin hetken kuluttua.

 

Mutta eihän avauskutsussa kuulu(ne) sanoa transponderikoodia  ;D. Totta kyllä on, että kannattaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eihän avauskutsussa kuulu(ne) sanoa transponderikoodia  ;D. Totta kyllä on, että kannattaa sanoa.

 

No mut siis ei timokaan sanonut, että sanoisi avauskutsussa plaanin avaamisen (jonka yhdeydessä kehotin myös koodin sanomaan), et sinällään tämä oli tietty offtopiccia. Itse olen ollut vuolassanaisempi ATS-elimelle avauskutsussa silloin, kun toinen ATS-elin on siirtänyt minut sille, mutta jos plaania ei ole edes aktivoitu niin olen rajoittanut tutkalle avauskutsun ihan vaan kutsumerkkeihin. Monesti se avauskutsuun tuleva vastauskin tälläisessä tilanteessa kuulostaa puhenopeuden ja äänenpainon puolesta siltä, että siellä lennonjohtaja juuri kaivaa liuskaa esille (nykyään kai sähköisesti efhk:lla) ja kirjoittaa siihen juuri saamaansa kutsumerkkiä tai kaivelee plaania esiin. "Oskarrrrr..... deltta...... sierra, radar"

 

Välillä tulee vielä verbaalisesti turpaankin Malmin tornilta, kun helsingin tutka tai torni siirrättää sinne suhteellisen myöhään ennen malmin lähialueen rajaa ja silloin tulee avauskutsussa pyydettyä ihan suoraa se selvityskin sinne lähialueelle. Tämähän ei joidenkin mielestä käy sitten lainkaan päinsä. Sitten käytetään jaksoa siihen mihin se on tarkoitettukin, eli vastaanotetaan lennonjohtajan ripitystä aiheesta ja tehdään ympyrää helsingin lähialueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Välillä tulee vielä verbaalisesti turpaankin Malmin tornilta, kun helsingin tutka tai torni siirrättää sinne suhteellisen myöhään ennen malmin lähialueen rajaa ja silloin tulee avauskutsussa pyydettyä ihan suoraa se selvityskin sinne lähialueelle. Tämähän ei joidenkin mielestä käy sitten lainkaan päinsä. Sitten käytetään jaksoa siihen mihin se on tarkoitettukin, eli vastaanotetaan lennonjohtajan ripitystä aiheesta ja tehdään ympyrää helsingin lähialueella.

 

Jännää, ettei ikinä ole tullut tuon asian kanssa ongelmaa, edes alle kolmen minuutin HK-HF -siirroilla. Ei ole siis tullut kiire. Muistaaksein en tapaa yleensä ladella avauksen jälkeen muuta asiaa, ennen kuin lennonjohto kuittaa pl. ehkä joku FIR-rajan ylitys etelänaapuriin, jolloin voi mainita lentopinnan samaan syssyyn. Tai sitten minua ei vaan ole ripitetty.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännää, ettei ikinä ole tullut tuon asian kanssa ongelmaa, edes alle kolmen minuutin HK-HF -siirroilla. Ei ole siis tullut kiire. Muistaaksein en tapaa yleensä ladella avauksen jälkeen muuta asiaa, ennen kuin lennonjohto kuittaa pl. ehkä joku FIR-rajan ylitys etelänaapuriin, jolloin voi mainita lentopinnan samaan syssyyn. Tai sitten minua ei vaan ole ripitetty.

 

-A-

 

"Kolmen minuutin siirtoa" lentäessä tuli heti lentoonlähdön jälkeen käsky vaihtaa malmin jaksolle. Pohjoisesta matkalennolta tullessa on saatettu jäädä lentämään ympyrää lähialueen rajan viereen, kun torni ei ole jostain syystä halunut siirtää radioyhteyttä kuin vasta selvitysrajalla.

 

Mites toimit, jos lennät malmilla paikallislennon (kuitenkin lähialueen ulkopuolelle). Kun ilmoitat arviota vaikka nokkaan tai degeriin ja pyydät selvityksen lähialueelle, käytätkö varsinaista avauskutsua ja täydellistä kutsumerkkiä ja odotat tornin vastausta, jonka jälkeen kerrot asiasi, vai ilmoitatko heti lyhennetyn kutsumerkin kera arvion? Tästä kuulee kumpaakin käytäntöä, viimeksi mainitusta olen kuullut myös ripitystä (kanssailmailijoille).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toimit, jos lennät malmilla paikallislennon (kuitenkin lähialueen ulkopuolelle). Kun ilmoitat arviota vaikka nokkaan tai degeriin ja pyydät selvityksen lähialueelle, käytätkö varsinaista avauskutsua ja täydellistä kutsumerkkiä ja odotat tornin vastausta, jonka jälkeen kerrot asiasi, vai ilmoitatko heti lyhennetyn kutsumerkin kera arvion? Tästä kuulee kumpaakin käytäntöä, viimeksi mainitusta olen kuullut myös ripitystä (kanssailmailijoille).

 

En ole Antti, mutta juurikin lyhyillä ~30min paikallislennoilla olin vuosia käyttänyt jälkimmäistä tapaa. Viime tai toissa vuonna sain moisesta ripityksen jaksolla ja sen jälkeen olen tehnyt by-the-book eli ensin avauskutsu, sitten arvio (ja tiedote+qnh).

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole Antti, mutta juurikin lyhyillä ~30min paikallislennoilla olin vuosia käyttänyt jälkimmäistä tapaa. Viime tai toissa vuonna sain moisesta ripityksen jaksolla ja sen jälkeen olen tehnyt by-the-book eli ensin avauskutsu, sitten arvio (ja tiedote+qnh).

 

Joo.. minä olen käyttänyt tuota aina, kun tämä tärkeä asia selvitettiin hyvin tarkkaan jo ennen ensimmäistä koululentoa Malmilla. Tosin atiksen tunnusta harvemmin sanon, qnh:n sanon jos atis on ilmoittanut sen muuttuneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toimit, jos lennät malmilla paikallislennon (kuitenkin lähialueen ulkopuolelle). Kun ilmoitat arviota vaikka nokkaan tai degeriin ja pyydät selvityksen lähialueelle, käytätkö varsinaista avauskutsua ja täydellistä kutsumerkkiä ja odotat tornin vastausta, jonka jälkeen kerrot asiasi, vai ilmoitatko heti lyhennetyn kutsumerkin kera arvion? Tästä kuulee kumpaakin käytäntöä, viimeksi mainitusta olen kuullut myös ripitystä (kanssailmailijoille).

 

Vaikken keskimäärin olekaan vältsisti aina kauhean pedantti, tuossa asiassa pyrin olemaan. Tapaan kuunnella tuoreen tiedotuksen ja alottaa sitten leikin samaan tapaan kuin olisin tulossa miltä tahansa matkalennolta. Eli avaus täydellisellä kutsumerkillä, tornin kuittaus ja sitten asia tiedotuksineen quuänhoineen kaikkineen. Se on varmaan mulle opetettu aikanaan PPL-kurssilla niin. En muista, mutta arvostetun lennonopettajani asenteen muistaen uskoisin niin. Minähän en kuitenkaan yleensä erittele lennonjohtajia äänen perusteella - kaikkein tutuimpia lukuunottamatta - joten en välttämättä havaitse, jos lj vaihtuu kesken keikan. Avauskutsussa saatan tosin käyttää jotain tuiki epämuodollista "terve taas" -aloitusta, jos olen varttia aiemmin haipunut lähialueelta ulos.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kolmen minuutin siirtoa" lentäessä tuli heti lentoonlähdön jälkeen käsky vaihtaa malmin jaksolle. Pohjoisesta matkalennolta tullessa on saatettu jäädä lentämään ympyrää lähialueen rajan viereen, kun torni ei ole jostain syystä halunut siirtää radioyhteyttä kuin vasta selvitysrajalla.

 

Mites toimit, jos lennät malmilla paikallislennon (kuitenkin lähialueen ulkopuolelle). Kun ilmoitat arviota vaikka nokkaan tai degeriin ja pyydät selvityksen lähialueelle, käytätkö varsinaista avauskutsua ja täydellistä kutsumerkkiä ja odotat tornin vastausta, jonka jälkeen kerrot asiasi, vai ilmoitatko heti lyhennetyn kutsumerkin kera arvion? Tästä kuulee kumpaakin käytäntöä, viimeksi mainitusta olen kuullut myös ripitystä (kanssailmailijoille).

 

Tuota jaksonvaihtoa kannattaa kysellä ajoissa itse, jos/kun Deger alkaa pelottavasti lähestymään. Suattaapi joskus vähentää ympyrän lentämistä lähialueen ulkopuolella. TuplaSaukolla ilmaillessa aikoinaan oli tapana aloittaa paikallislennon kotiinpaluuosuus kutsumalla tornia tyyliin "Torni, O-LK" ja sanoi sitten asiansa kun torni vastasi. Ei tullut kauheasti palautetta, suuntaan eikä toiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään