Guest Tape

Nykyajan valokuva, ilmailukinaiheinen

32 viestiä aiheessa

Says "The big thinker from Kuopio city"...  ;D

Niitä bärsse kuvia ajatellen tuo kamera on aivan väärin päin.......  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hitto, joillain on varaa pitää kalliita (?) vermeitä jakkarana...  :o

Joo, köyhät kyykkyyn.  ;D

Eikö työkalut ole tehty kestämään?  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän tyyppistä pohdintaa oli kovinkin paljon kuvausalan piirissä, kun digi oli tehnyt tuloaan samoin, kuin kuvankäsittely.

Monia ajatuksia tässäkin on esitetty, joo

En "tiedä" olenko mikään "vanhanliiton" edustaja, mutta muutamia ajatuksia.

Dia oli siinä mielessä "armoton", että valotuksen, rajauksen, sommittelun, horisontin jne piti olla "laukaisinta" painettaessa kaikkien kohdallaan.

Sellainen se sitten oli, kun tuli kehityksestä. Ehkä se opetti paremmin noita perusasioita.

Lisäksi filmi ja kehitys oli aika tyyristä, joten ehkä sitä mietti hieman tarkemmin ennenkuin kuvan otti.

Toisaalta varmasti samat asiat oppii nykyäänkin, jos viitsii nähdä vaivaa.

Helpotus se on ainakin minusta, että nyt voi kuvankäsitelyllä noita säätöjä tehdä. Tietty jo alkuperäisen kuvan pitäisi kaiketi olla jo teknisesti niin hyvä, kuin ennenkin. Vähän vaan "säätöä". Taidekuvat ovat sitten mielestäni asia erikseen, jos ne on hienosti "kikkailtu" fotarilla mikäs siinä

Mitä sitten tulee vielä kameraan, vanhassa "manuaali, käsintarkennettavassa, kiinteäobjektiivisessa" kamerassa oppi ehkäpä  paremmin miten valotusaika/polttoväli/aukko vaikuttavat kuvaan.

Nyt, kun on automaattitarkennus pääkohde on usein keskellä kuvaa. Zoomilla rajataan sopivankokoiseksi miettimättä es. vaikka eroa onko potretti otettu Zoomin 28mm vai 135mm polttovälillä.

Mutta, mutta kyllä nämäkin asiat nykykameralla oppii, jos joskus valitsee vaikka sen M-asennon sieltä valintakiekosta, eikä anna automatiikan hoitaa kaikkkea.

Ja kyllähän kuvien tekninenlaatu on yleiseti ottaen ihan toista kuin pari-kolmekymmentä vuotta sitten. Varsinkin noissa nopeissa tilanteissa otetuissa kuvissa sen huomaa. Maisemakuvauksessa ehkä nuo nykykameran edut ovat vähäisimmät, kun aikaa on jalustan kanssa säätää ja sommitella.

Emmä tiedä ymmärsikö kukaan mitä ajoin takaa ;D

Kehitys menee eteenpäin ja kyllä niitä hyvä kuvia otetaan nykyäänkin. Tekniikka ei kuitenkaan korvaa sitä taiteellista lahjakkuutta tälläkin alalla. Jos ei osaa maalata, ei osaa vaikka olis laadukkaimmat öljyvärit ja naalinkarvapensselit ;)

Yleisesti ottaen muutamia todella upeita otoksia tälläkin palstalla.

Edit: juu enpä oo monella noin kallista jakkaraa nähnyt, kuin Mikolla ??? No, Mikko on hoikka poika. Jos meikäläinen tohon tälläis persiinsä tulis äkkiä "laajakulma"...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kehitys menee eteenpäin ja kyllä niitä hyvä kuvia otetaan nykyäänkin. Tekniikka ei kuitenkaan korvaa sitä taiteellista lahjakkuutta tälläkin alalla. Jos ei osaa maalata, ei osaa vaikka olis laadukkaimmat öljyvärit ja naalinkarvapensselit ;)

Tämän allekirjoitan.  :thmbup: ...hmmm, mutta minähän OSAAN maalata! Ainakin seiniä.

Ja lahjakkuutta pitää olla. Armeijassa meillä oli kaveri, joka hoki illat pitkät, että voi, voi, kun olis viulu. No, pari aikamme tuota ruikutusta kuunneltuamme keräsimme kolehdin ja ostimme kaverille ihan oikean viulun. Sitten alkoi valitus: "Voi, voi, kun osais soittaa." Onneksi intti oli jo lopuillaan.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän filmiäkin aikanaan pystyi "shopata", kehitysaikoja ja kehitysnesteitä muuttelemalla. Taisi pystyä rajailemaankin ainakin paperia varten. Alkukustannusten jälkeen oli aika edullista kehitellä omat filmit, varsinkin MVt. Aika harvalla oli kumminkin väriliemet.

Mä käytän itse vanhoja manuaali-linssejä paljon. Esim. yhtä vaille kaikki tuossa A380 topikissa on otettu 50mm f2 Ricohin linssillä Pentaksi muutettuna EOSiksi. Mn lisäksi toimii hienosti AVlla. Noista vanhoista primesta saa ihan ok/erinomaisia linsseja halvalla. Tietty uudet primet on parempia, mutta kyllä noi vanhat primet uusien zoomien tasolle yltää, jotkut siis. Tietysti noissa vanhoissa on ylihinnoiteltuja klassikkojakin. Joskus taas ongelma on sovittimessa, niin kuin FD->EOS, jossa on linssi välissä ja siitä ei saa hyvää millään, vaikka olisi maailman paras sovitin. Mikon kanssa yritettiin kerran tämmöisiä kuvia oikoa.

Huonoa kuvaa pystyy vähän suttaa HDRllä, mutta hyvä HDR vaati hyvän kuvan pohjallekkin. Toisaalta noi mun kuvat ei oo oikeita HDRiä, vaan valotus on muutettu LRllä.

Mä haluan ottaa vaan valokuvia, enkä tehdä taidetta. Toivottavasti kukaan ei käsitä mun kuvia taiteena, mä haluan ainakin pysyä mahdollisimman kaukana semmoisesta, kun niiden planeetalla ei ole sääkään samanlainen kuin täällä.

Ja tiedän etten ole edes hyvä ottamaan kuvia, mutta mä nautin niiden ottamisesta ja lentokoneista, so be it. Työkaveri aina nauraa, että kuinka sä jaksat jotain helkkarin lentokoneita tuijotella, pitää mua aika pimeenä. No tuottaa tää mun kuvailu ainakin yhdelle hauskaa, heh.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään